Innføring i medisinsk- og helsefaglig didaktikk
Masteremne
- Studiepoeng
- 5
- Undervisningssemester
- Vår
- Emnekode
- MEDDID601
- Talet på semester
- 2
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Kurset gir en innføring i universitetspedagogiske prinsipper og verktøy for vitenskapelig ansatte ved MED. Kurset retter seg spesielt mot ansatte i under 50% stilling; denne ansattgruppen har mange undervisningsoppgaver, og må innfri samme krav om pedagogisk basiskompetanse som ansatte i 50% eller mer.
Målet med kurset er å bidra til økt bevissthet rundt hvordan studenter på bachelor- og masternivå lærer og hvordan man kan tilrettelegge for læring for studenter i medisin og andre helserelaterte fag. Kurset vil: gjennom teoretiske studier, diskusjon og praktiske øvelser: gjøre deltakerne kjent med sentrale tema og problemstillinger innen det universitetspedagogiske feltet, inkl. læring, undervisningsplanlegging, ulike undervisningsformer, vurdering, bruk av IKT, m.m.
Læringsutbyte
Kandidaten skal ved avslutta emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Kandidaten:
- forstår hva læring er og hvordan man ved hjelp av ulike virkemidler kan påvirke studenters læringsprosesser
- har kjennskap til og trening i bruk av modeller for planlegging av undervisning
- kan anvende et variert utvalg av undervisningsformer og virkemiddel rettet mot studenter i medisin og helsefagene
- kjenner til ulike vurderingsformer og hvordan disse påvirker studenters læring
- kan gjøre rede for sentrale strukturer og prosesser for å sikre utdanningskvalitet
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan veilede studenter i praksis og i arbeid med vitenskapelige oppgaver
- veilede andre til å bli bedre (kollegaveiledning)
- kan bruke digitale læringsplattformer (LMS) for organisering og planlegging av egen undervisning
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan bruke forskningsbasert kunnskap om undervisning og læring til å styrke egen undervisning
- har kunnskap om egne pedagogiske ferdigheter
- kan styrke egne undervisningsferdigheter
Undervisningssemester
Krav til studierett
Vitenskapelig ansatte ved MED.
Det er et krav at deltagerne har undervisningsoppgaver i inneværende semester, da dette danner utgangspunkt for arbeidet i veiledningsgrupper.
Arbeids- og undervisningsformer
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Heldagssamling
3 halvdagssamlinger
Deltagelse i kollegaveiledningsgrupper hvor alle deltagerne vil bli observert i undervisningspraksis samt får øvelse i å veiledere kollegaer.