Kognitiv- og utviklingspsykologi

Lågaregradsemne

Emnebeskrivelse

Mål og innhald

Emnet skal gje studentane ei innføring i psykologiens kognitive og utviklingspsykologiske fundament. Emnet tek sikte mot å gje eit grunnlag til forståing av åtferd hos menneske og dyr med fokus på desse to fundamenta.

Kognitiv psykologi skal gje studenten ei generell innføring i teoriar om, perspektiv på, og metodar til å studere kognisjon. Studiet skal gje ein gjennomgang av sentrale funn og ein diskusjon av nokre viktige applikasjonar av kognitiv psykologi.

Utviklingspsykologi skal gje studenten ei vidare innføring i perspektiv, metodar og teoriar innan utviklingspsykologi. Det vert ein gjennomgang av sentrale teoriar og funn, samt ein diskusjon av viktige utfordringar i denne disiplinen.

Læringsutbyte

Kognitiv psykologi

Kunnskapar

Ved fullført emne skal kandidaten kunne:

  • Gjere greie for sentrale aspekt ved menneskleg persepsjon
  • Gjere greie for sentrale teoriar om oppmerksemd, og karakteristika ved delt og selektiv oppmerksemd
  • Gjere greie for teori om arbeidshukommelsens oppbygning og funksjon
  • Gjere greie for teoriar om langtidsminnets oppbygning og funksjon
  • Kjenne til ulike minnestrategiar
  • Gjere greie for karakteristika ved mentale bilete og kognitive kart
  • Gjere greie for omgrepa "skjema" og "skript" sine roller i kognitiv psykologi
  • Gjere greie for problemløsning, inkludert ulike problemløsningsstrategiar
  • Gjere greie for sentrale kjenneteikn ved menneskets resonnering og avgjerdstaking

Ferdigheiter

Ved fullført emne skal kandidaten kunne:

  • Demonstrere nokre sentrale eksperimentelle oppsett for å studere ulike delar av kognitiv psykologi
  • Diskutere nokre gjennomgåande tendensar i menneskeleg tenkning
  • Forklare korleis elementar frå kognitiv psykologi, som til dømes hugs, oppmerksemd og persepsjon, fungerer i samspel med kvarandre
  • Anvende kunnskap frå kognitiv psykologi til å planlegge effektiv studieteknikk
  • Drøfte den historiske utviklinga av kunnskap innanfor dei ulike områda i kognitiv psykologi

Generell kompetanse

Ved fullført emne skal kandidaten:

  • Ha opparbeidd ein grunnleggande kompetanse om dei ulike elementa som til saman utgjør kognisjon, og anvende kunnskap frå kognitiv psykologi til å forklare fenomen som involverer menneskeleg tenkning ¿

Utviklingspsykologi

Kunnskapar

Ved fullført emne skal kandidaten kunne:

  • Gjere greie for utviklingspsykologien sine historiske røter
  • Gjere greie for omgrepet utvikling og korleis utvikling kan påverkast av genetiske og miljømessige faktorar
  • Gjere greie for sentrale perspektiv innan fagfeltet, som til dømes læringspsykologi, evolusjonspsykologi, økologisk systemteori og psykodynamiske perspektiv.
  • Gjere greie for sentrale temaområde innan fagfeltet, som til dømes tilknytning, kognitiv utvikling, intelligens, temperament, teorien om sinnet, moralutvikling, språkutvikling og sosial utvikling.
  • Gjere greie for sentrale teoretikarar innan fagfeltet, som til dømes Piaget, Vygotsky, Bowlby, Ainsworth, Chomsky, Rothbart, Skinner og Bandura.

Ferdigheiter

Ved fullført emne skal kandidaten kunne:

  • Demonstrere nokre sentrale eksperimentelle oppsett for å studera ulike perspektiv på utviklingspsykologi
  • Drøfte nokre sentrale tema knytt til mennesket si utvikling, som til dømes arv/miljø og kontinuitet/diskontinuitet
  • Diskutere korleis sentrale teoretikarar innan fagfeltet har ulike syn på utvikling
  • Forklare korleis utvikling på ulike område, som til dømes sosial, språklig og kognitiv, er relatert til og fungerer i samspel med kvarandre

Generell kompetanse

Ved fullført emne skal kandidaten:

  • Ha opparbeidd ein grunnleggjande kompetanse om dei ulike elementa som til saman utgjer fagfeltet utviklingspsykologi, og kunne anvende kunnskap frå fagfeltet til å forklare trekk psykologisk utvikling, særleg hos barn og unge.

Studenten skal sjølvstendig, og uten hjelpemiddel, gjere greie for sentrale problemstillingar, kunnskapar og metoder innan kognitiv og utviklingspsykologi.

Fulltid/deltid

Fulltid

Studiepoeng, omfang

10

Studienivå (studiesyklus)

Bachelor

Undervisningssemester

Vår

Undervisningsstad

Universitetet i Bergen
Krav til forkunnskapar
Ingen
Tilrådde forkunnskapar

Ingen

Studiepoengsreduksjon
  • PSYK121 + PSYK114 = 10 studiepoeng i reduksjon.
  • PSYK121 + PSYK101 = 10 studiepoeng i reduksjon.
  • PSYK121 + PSYK120 = 10 studiepoeng i reduksjon.
  • Krav til studierett
    Emnet krev studierett på bachelorprogrammet i spesialpedagogikk.
    Arbeids- og undervisningsformer
    Førelesingar i kognitiv psykologi 6 x 2 timar, totalt 12 timar.
    Førelesingar i utviklingspsykologi 6 x 2 timar, totalt 12 timar.
    Seminarundervisning i grupper 2 timar per veke i 6 veker, totalt 12 timar
    Obligatorisk undervisningsaktivitet
    Ingen.
    Vurderingsformer
    4 timars skuleeksamen der ein skal svare på 2 av 4 essayoppgåver - 1 av 2 innanfor bolken kognitiv psykologi, og 1 av 2 innanfor bolken utviklingspsykologi.
    Ingen hjelpemiddel er tillate.
    Karakterskala
    Ved sensur av emnet nyttast karakterskalaen A-F.
    Vurderingssemester
    Vår og haust
    Litteraturliste
    Litteraturlista vil vere klar innan 01.07. for haustsemesteret og 01.12 for vårsemesteret.
    Emneevaluering
    Studentane skal evaluere undervisninga i tråd med UiB sitt kvalitetssikringssystem.
    Hjelpemiddel til eksamen
    Ingen hjelpemiddel er tillate.
    Programansvarleg
    Institutt for samfunnspsykologi
    Emneansvarleg
    Institutt for samfunnspsykologi
    Administrativt ansvarleg
    Det psykologiske fakultet