Introduksjon til skapande prosessar

Lågaregradsemne

Emnebeskrivelse

Mål og innhald

Emnet er felles for programmets to studieretninger.

Gjennom flere enkle oppgaver og workshops vil studentene få testet ut ulike enkle designprosesser og verktøy. Studenten introduseres til studiets ulike fagområder, grunnleggende verktøy som brukes av designere, og til ulike relevante verksteder.

Læringsutbyte

Kunnskap

  • Har kjennskap til noen grunnleggende designfaglige verktøy, teknikker, metoder og uttrykksformer
  • Har kjennskap til noen designfaglige metoder og arbeidsmåter
  • Har kjennskap og forståelse for de ulike verkstedene.

Ferdigheiter

  • Kan arbeide med noen grunnleggende designfaglige verktøy
  • Kunne bruke noen verksteder relatert til studieretningene
  • Ha erfaring med å bruke noen ulike verksteder
  • Kan jobbe sammen med medstudenter om enkle designprosjekter.

Generell kompetanse

  • Kjenner til grunnleggende faglige prosesser og verktøy.

Fulltid/deltid

Fulltid.

Studienivå (studiesyklus)

Bachelor.

Undervisningssemester

Haust.

Undervisningsstad

Campus Møllendal ved UiB.
Krav til forkunnskapar
Ingen.
Krav til studierett
Opptak til dette emnet krever studierett i Bachelorprogrammet i design.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning og læring skjer gjennom varierte arbeidsformer som inkluderer øvingsoppgaver, workshops og felles gjennomganger.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
  • Deltagelse i HMS kurs på verksteder.

(ved godkjent har studenten rett til vurdering i emnet)

Vurderingsformer

Mappevurdering, som skal innehalde:

  • Digital innlevering som dokumenterer arbeider og erfaringer i workshops
  • En kort refleksjon om erfaringer i emnet.
Karakterskala
Bestått / ikkje bestått.
Vurderingssemester
Haust.
Litteraturliste
Litteraturlista vil vere klar innan 01.07. for haustsemesteret og 01.12. for vårsemesteret.
Emneevaluering
Emnet evalueres hvert tredje år iht UiBs kvalitetssystem.
Administrativt ansvarleg
Fakultet for kunst, musikk og design v/ Institutt for design har det administrative ansvaret for emnet og studieprogrammet.