Sosial design
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 10
- Undervisningssemester
- Vår
- Emnekode
- DES236
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Ressursar
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Dette emnet er ett av tre valgemner som studenter med studierett i Bachelorprogrammet i design må velje.
Emnet har som mål å gi studenten innsikt i det designfaglige begrepet «sosial design». Emnet skal formidle forståelse for design som skapande verksamheit, og ein sosial, kritisk og relasjonell praksis. Emnet har som mål å tilby verktøy, metodikk, teori og praktiske måter å engasjere seg i komplekse samtidsutfordringer gjennom design, som aktør og endringsagent.
Emnet skal gi studenten metoder og verktøy til å løse en konkret oppgave innen interiørarkitektur, design og visuell kommunikasjon under temaet: Sosial design.
Emnet gir innføring i brukerinvolvering og analyser, og innsikt i miljøpsykologi. Emnet gir studenten nødvendig verktøy for å løse oppgaver gjennom designprosess til ferdig resultat, og hvor kommunikasjon av konsept og resultat blir vektlagt. Visuell identitet, orienterings- og informasjonsdesign, farge, materialitet, form, lys, lyd som gir inkluderende, sanselige opplevelser for alle, vil være overordnet mål for emnet sosial design.
Våre verdier er grunnlaget for emnene:
- Bærekraftig utvikling og forståelse for globale relasjoner.
- Menneske og miljøvennlige strukturer og materialer.
- Humanistisk og etisk kommunikasjon.
Emnet har som mål å gi studentene et overblikk over teorier, metodikk og historie relevant til paraplybegrepet sosial design. Dette kan inkludere designmetoder for å håndtere komplekse problemstillinger med utgangspunkt i menneskelige utfordringer.
Det er et mål at studenten er bevisst og reflektert over designerens rolle og funksjon i prosesser med etiske problemstillinger. Dette kan innebære velbegrunnede valg av tjenester, produkter og designprosesser.
Studenten vil også bli introdusert for brukerinvolvering og metoder for co-design.
Læringsutbyte
Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
- Kan bruke relevante faguttrykk innen sosial design
- Skal kunne forstå forholdet mellom design og brukere, samt kommunikasjon til en valgt målgruppe og aktører
- Kan forklare og analysere designprosesser, i et samfunnsperspektiv.
- Gjennomføre og kommunisere et designprosjekt innen rammene som er gitt i oppgaven.
Ferdigheter
- Fortolke, overføre og produsere innhold visuelt, og anvende relevante designmetoder i ulike deler av prosessen i 2D eller 3D.
- Skal forstå tilnærming til sosial design og kunne anvende designmetodikk strategisk.
- Kan finne relevant informasjon om sosial design, foreta brukerundersøkelser og gjøre velbegrunnede valg i anvendelse.
- Behersker relevante verktøy.
Generell kompetanse
- Kan identifisere kompleksiteten i designfaglige spørsmål
- Kan analysere sentrale designfaglige problemstillinger, muntlig og skriftlig
- Kan eksperimentere og videreutvikle eget uttrykksrepertoar I gruppearbeid samt igjennom å variere virkemidler avhengig av problemstilling og brukergruppe
- Kan utvikle design for ulike brukergrupper, i samsvar med en verdibasert og kritisk grunnholdning
- Håndterer komplekse designprosjekter ut fra innsikt og innlevelse i brukerens situasjon.
Fulltid/deltid
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Krav til forkunnskapar
Opptak til emnet krever at studenten har bestått følgende emner:
Enten: DOR200 og DOR222 (studieretning Møbeldesign og interiørarkitektur),
Eller: VIS200 og VIS210 (studieretning Visuell kommunikasjon).
Tilrådde forkunnskapar
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten vil arbeide med case-oppgaver. Selvstyrt arbeidsformer vektlegges. I tillegg kan følgende undervisnings og arbeidsformer benyttes: Forelesninger, teamarbeid, workshops, veiledning og/eller evnt. befaringer.
Det vert brukt arbeids- og undervisningsformer som leggjer til rette for studentaktivitet, til dømes problembasert læring der studentane må finne løysingar saman med ein eller fleire medstudentar. Undervisninga omfattar og førelesingar og seminarundervisning i mindre grupper - kombinert med tilbakemelding frå undervisar og/eller medstudentar.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Det kreves oppmøte til introduksjon og annonserte workshops og gruppegjennomganger.
(ved bestått kan student melde seg til vurdering)
Vurderingsformer
I emnet nyttar ein mappevurdering som vurderingsform.
Mappa inneheld:
- Muntlig presentasjon og visning av sluttresultat.
- Skriftlig og visuelt refleksjonsnotat. Max 2000 ord (pluss bilder).