Konfliktmekling
Masteremne
- Studiepoeng
- 20
- Undervisningssemester
- Haust
- Emnekode
- JUS261-2-A
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Ressursar
- Timeplan
- Litteraturliste
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Formålet med kurset er å gi deltakerne en teoretisk og praktisk forståelse av konfliktmekling. Ved kursets avslutning vil deltakerne være fortrolige med grunnleggende begreper og sentrale utfordringer i meklingsfaget. I tillegg vil deltakerne ha prøvd mekling i praksis. Kurset vil foregå som et samspill mellom teori og praksis, og deltakerne medvirker aktivt i hele kursforløpet.
Kurset har klasseromsundervisning med forelesning, diskusjoner, rollespill og andre praktiske øvelser. Undervisningen er fordelt på to uker med intensiv undervisning, totalt 42 timer fordelt med cirka halvparten av timetallet på hver uke. De siste to timene er spørretime.
Studentene får løpende oppfølging og veiledning under meklingsrollespillene. Studentene vil bli delt opp i mindre grupper som hver veiledes av en lærer som observerer hele forløpet og gir tilbakemeldinger sammen med studenter. Forholdstall mellom lærer og studenter på slike rollespill vil være 1:8.
Følgende tema vil bli behandlet:
- Konfliktforståelse
- Mekling: Definisjon, historikk. Forholdet til andre konfliktløsningsformer.
- Forhandlingsteknikk.
- Meklingens ulike trinn.
- Rettsmekling, familiemekling og andre meklingsinstitutter for sivilrettslige tvister. Rettslig regulering. Erfaringer fra praksis. Forskning.
- Mekling i straffesaker.
- Etikk
- Internasjonale konflikter. Paradigmer. Forsoning. Rettferdighet.
- Rettssikkerhet.
Læringsutbyte
Forklare forskjellen på mekling, voldgift og domstolsbehandling av konflikter.
Analysere en konflikt ved hjelp av konflikteskalering og konfliktdimensjoner og reflektere over bruken av begrepene i eget liv, på samfunnsnivå og i en internasjonal kontekst.
Redegjøre for samspillet mellom meklingsteorien og de praktiske erfaringene fra undervisningen.
Forklare og reflektere over konfliktmekling og trinnene i prosessen i den refleksive meklingsmodellen.
Redegjøre for og reflektere over ulike meklerroller, og hvilke verdier disse bygger på.
Redegjøre for og bruke meklingsteknikker i rollespill og reflektere over de valg, som gjøres i en mekling.
Forklare sentrale meklingsbegreper som nøytralitet, rettferdighet, sannhet, makt, dialog, kontakt, empati, forhandling mv., samt bruke dem i rollespill og analysere saker i relasjon til dette.
Forklare en hel mekling og gjennomføre et rollespill som mekler.
Treffe avgjørelse om hvordan en meklingssak
skal håndteres før møtet, i møtet og etter møtet.
Reflektere over, om en gitt sak er egnet til mekling og argumentere for og imot.
Reflektere over egne styrker og svakheter som mekler og over hvordan ens person har betydning for meklingsutøvelsen.
Perspektivere teorien med egne erfaringer i og utenfor undervisningen.
Formidle og formulere sin viten og argumentasjon faglig og språklig korrekt på en strukturert og sammenhengende måte.
Fulltid/deltid
Studiepoeng, omfang
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Høst.
Emnet har adgangsbegrensning, maks 45 studenter kan følge kurset. Oppmelding skjer i studentweb etter førstemann-til-mølla prinsippet.
Undervisningsstad
Krav til forkunnskapar
Tilrådde forkunnskapar
Studiepoengsreduksjon
Krav til studierett
Emnet er åpent for studenter med en av følgende studieretter:
- Studierett på integrert masterprogram i rettsvitenskap
- Studierett på toårig masterprogram i rettsvitenskap
- Særskilt studierett til spesialemner ved Det juridiske fakultet
- Poststudierett ved Det juridiske fakultet
- Innvekslingsstudenter ved Det juridiske fakultet
Forkunnskapskravet kan likevel begrense enkelte studenters adgang til emnet.
Arbeids- og undervisningsformer
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Tre notater á ca 900 ord skal leveres i kursets første del. To av tre notater skal være bestått. Notatene skrives på norsk/skandinavisk/engelsk.
Det stilles krav til 75 % oppmøte på undervisningen. (gjelder ikke høsten 2021)
Det kreves både godkjente notater (og godkjent oppmøte, ikke høsten 2021) på undervisningen for å kunne gå opp til eksamen.
Spørretimen på slutten av kurset (to timer) er ikke obligatorisk.
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen.
Det tilbys kontinuasjonseksamen (tidsbestemmes konkret), ikke ordinær eksamen, i mellomliggende semestre.
Eksamensspråk:
Oppgaven: Norsk
Besvarelsen: Norsk/skandinavisk/engelsk
Karakterskala
Vurderingssemester
Emneevaluering
Hjelpemiddel til eksamen
Informasjon om tillatte hjelpemidler finnes under § 3-8 i fakultetets utfyllende regler.
I dette emnet er det ingen ekstra hjelpemidler.