Journal Club, medisinsk pedagogisk forsking
Ph.d.-kurs
- Studiepoeng
- 2
- Undervisningssemester
- Haust
- Emnekode
- PHDMED901
- Talet på semester
- 2
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Læringsutbyte
Studenten skal ved avsluttet emne ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- Har grunnleggende kunnskap om hvilke tema/problemstillinger som omfattes av medisinsk-pedagogikk som forskningsfelt
- Kan gjøre rede for de vanligste metodene og forskningsdesign som benyttes for å forske på utdanning og læring innen medisin- og helsefag
- Forstår hvilke vurderinger som ligger til grunn for bruk av kvalitative vs. kvantitative metoder i utdanningsforskning
- Har grunnleggende innsikt i de viktigste publikasjonskanalene for medisinsk pedagogisk forskning
Ferdigheter:
Studenten
- Kan analysere forskningsartikler innen det medisinske utdanningsfeltet
- Kan gjøre presise litteratursøk og lete frem artikler som er relevante for gitte pedagogiske spørsmål og problemstillinger
- Kan trekke ut essensen av og nyttiggjøre seg kunnskap fra forskningsfeltet i egen undervisning og annen pedagogisk praksis
Generell kompetanse:
Studenten
- Kan oppsummere og formidle forskningsbasert kunnskap fra feltet til kollegaer
- Kan delta i faglige diskusjoner om forskningskvalitet og resultater fra et ikke-positivistisk vitenskapelig paradigme
Påmelding og -fristar
Lenke til påmeldingsskjema kommer
Krav til forkunnskapar
Grunnleggende funksjoner i MittUiB
Vurderingsform
Emnet gir 2 studiepoeng ved fullført kurs og vil vurderes ved obligatorisk oppmøte, aktiv deltagelse i seminarene samt innlevering av arbeidskrav i form av en analyse av en selvvalgt forskningsartikkel.
Emnet gir 3 studiepoeng dersom kandidaten gjennomfører en avsluttende praktisk eksamen. Kandidaten skal da lage en podcast (varighet 20-30 minutter) med diskusjon av en forskningsartikkel, alene eller sammen med andre.
Vurderingsskala: Bestått/ikke bestått
Utfyllande kursomtale
Arbeids- og undervisningsformer:
Seminarbasert undervisning, månedlige møter a to timer samt ½ dag oppstartsamling. Egen fordypning i utvalgt litteratur.
Fagleg ansvar
Medisinsk fakultet, Enhet for Læring
Kjernelitteratur
Kommer før kursoppstart