Ann-Kristin Helland Gujord
Position
Professor, Norwegian as a second language
Affiliation
Short info
Research
Ann-Kristin Helland Gujord is a professor of Norwegian as a second language at the Department of Linguistic, Literary and Aesthetic Studies.
Her research encompasses various aspects of second language acquisition. She investigates how morphological, syntactic, and lexical features develop when learning a new language, and how prior language knowledge influences the acquisition of new grammatical knowledge (cross-linguistic influence). A key focus of Gujord's research is how different migrant groups' conditions and opportunities to learn Norwegian affect the outcomes of language learning, and thereby their access to education, employment, and participation in society on an equal footing with other citizens.
She leads the NFR-funded ALAN project, which gathers empirical knowledge about language development in a highly represented but little-studied group of migrants: adults with little or no schooling and little or no literacy skills.
Gujord is among the researchers who have developed the Senter for norsk fagspråk ('Research Centre for Norwegian as a Language for Special Purposes'), which in February 2025 was awarded NOK 80 million from the NFR and will start in autumn 2025. Gujord will lead the work package "Fagspråk i utdanning og arbeidsliv," which has the overarching goals of investigating the conditions for acquiring Norwegian professional language within various work contexts, and examining the consequences for individuals of acquiring, or not acquiring, relevant professional language competence.
Gujord also manage the NINjA project, which examines the significance and conditions of the Norwegian language among international staff at Norwegian higher education institutions.
From 2017 to 2021, Gujord was a permanent member of the faculty board at the Faculty of Humanities.
Since 2021 she has been a permanent member of the evaluation panel of the Swedish Research Council for Humanities and Social Sciences, which assesses linguistic applications, and for the past two years, she has served as the panel's deputy chair.
She has extensive experience in developing continuing and further education programs in Norwegian as a second language, both for primary school, secondary education, and adult education. In 2023, the revision of the PRISME study, led by Gujord, received the Faculty of Humanities' Education Quality Award.
Gujord is also a textbook author, most recently with Å studere utvikling av andrespråk ('Studying second language development') first published in 2023 in Fagbokforlaget's 'Studying' series.
Outreach
Textbooks
Gujord, A. K. H. (2024). Å studere utvikling av andrespråk (2. utgave). Fagbokforlaget.
Selås, M. og Gujord, A. K. H. (red.) (2024) . Språkmøte i barnehagen (2. utgave). Fagbokforlaget.
Gujord, A. K. H. (2023). Å studere utvikling av andrespråk (1. utgave). Fagbokforlaget.
Gujord, A. K. H. og Randen. G. (red.) (2018). Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Cappelen Damm Akademisk.
Selås, M. og Gujord, A. K. H. (red.) (2017) . Språkmøte i barnehagen (1. utgave). Fagbokforlaget.
Media
«Å flytta ungane mellom klokka ni og to vil ikkje endra noko» Interview, På Høyden 18. mai 2018
«Maksgrense løyser ikkje språkproblem» Letter to the editor, Bergens Tidende 7. mai 2018 saman med Magnhild Selås
«Misbruk av språktester» Letter to the editor, Bergens Tidende 14. mars 2018 saman med Cecilie Hamnes Carlsen, Edit Bugge og Ingrid Buanes
«Jo, det er ein vesentleg skilnad på å lære første og andrespråk» Letter to the editor, forsking.no 4. oktober 2017 saman med Magnhild Selås
«Språk for heile livet» Feature story, Bergens Tidende 25. juli 2016
«Gjev ikkje betre borgarar» Feature story, Dag og Tid 13. mars 2015
«Språktest med snubletråder» Letter to the editor, Klassekampen 18. november 2014 saman med Anne Lene Berge og Ingvild Kleiveland
Introduction to "Refleksjoner gjennom andrespråksprismet" by Jon Erik Hagen, 2005. In A. Vikøy, S. Ragnhildstveit and M. Nordanger (Eds.), Fra grammatikk til språkpolitikk. Utdrag fra Jon Erik Hagens forfatterskap. Oslo: Novus Forlag. 2013.
«Gje dei ein trygg og god start». Letter to the editor, Bergens Tidende juni 2012 saman med Kari Tenfjord.
«Det er norsk som gjelder». Feature story, Bergens Tidende 23. februar 2011
"Norsk som andrespråk?" Syn og Segn, nr. 4, 82, 2007
«Godt om språkleg mangfald i Noreg.» Review in Norsk lingvistisk tidsskrift, 2010, årg. 28, nr. 2.
«Ein seigliva myte» Feature story, Klassekampen 23. desember 2004
Teaching
Teaching
I usually teach the following courses: NORAN106, NORAN104, NORAN204-L, and NORAN250.
I am sometimes also involved in PRISME and other continuing education courses offered in Norwegian as a second language at our department.
I also supervise doctoral students and master students.
Publications
Academic lecture
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Emilsen, Linda Evenstad; Søfteland, Åshild (2024). Grammatisk utvikling hos norskinnlærere med maks 5 års skolegang. (external link)
- Søfteland, Åshild; Emilsen, Linda Evenstad; Gujord, Ann-Kristin Helland (2024). Target language variation. (external link)
- Emilsen, Linda Evenstad; Gujord, Ann-Kristin Helland; Søfteland, Åshild (2024). How adults with limited prior schooling acquire Norwegian L2. Some methodological and ethical considerations. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Golden, Anne (2024). Tidleg vokabularutvikling. Ein kasusstudie av tre vaksne migrantar. . (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2024). Fleirspråklegheit i barnehagen. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Emilsen, Linda Evenstad; Søfteland, Åshild (2024). Additional language acquisition and methodology. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2024). Grammatikk og vokabular - utvikling og undervisning. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Emilsen, Linda Evenstad; Søfteland, Åshild (2024). Tidleg morfologisk og syntaktisk utvikling i norsk som andrespråk blant innlærarar med mindre enn 10 års skulegang. (external link)
- Olsen, Anna-Marie Kjøde; Wunderlich, Ilka; Gujord, Ann-Kristin Helland et al. (2023). NINjA – Norsk i akademia / Norwegian in Academia. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit (2023). Language Choices and Policies in Academia in Norway. (external link)
- Molde, Else Berit; Gujord, Ann-Kristin Helland; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2023). Norwegian proficiency in academia – from words to action. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2023). Funksjonar ved presensperfektum i norske innlærarspråk på ulike ferdigheitsnivå. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Emilsen, Linda Evenstad; Søfteland, Åshild (2023). Syntaktisk og morfologisk utvikling i munnleg tale blant vaksne innlærarar med lite skulegang. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2023). Kva skjer med språket til deltakarar med lite utdanning det første året i norskopplæring? . (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2023). Language Choices and Policies in Academia in Norway . (external link)
- Wunderlich, Ilka; Olsen, Anna-Marie Kjøde; Gujord, Ann-Kristin Helland et al. (2022). Hvordan forklare variasjon i ferdigheter og bruk av norsk blant internasjonalt ansatte i norsk akademia?. (external link)
- Søfteland, Åshild; Gujord, Ann-Kristin Helland; Emilsen, Linda Evenstad (2022). Om å bygge opp eit munnleg andrespråkskorpus på talaranes premiss. (external link)
- Emilsen, Linda Evenstad; Gujord, Ann-Kristin Helland; Søfteland, Åshild (2022). Hvordan studere språkutvikling hos voksne L2-innlærere med lite skolebakgrunn (ALAN). (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Søfteland, Åshild; Emilsen, Linda Evenstad (2022). Methods for tracking the longitudinal language development of LESLLA learners. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2021). Impact of L2 learners’ background on high-stakes language test results. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad et al. (2021). Adult Acquisition of Norwegian as a Second Language (ALAN): Project presentation at the Third LAMUC meeting . (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad et al. (2021). Project presentation ALAN Webinar - Focus on target language variation, pragmatics and learner corpus . (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad et al. (2021). Adult Acquisition of Norwegian as a second language (ALAN) - Metodewebinar. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad et al. (2021). Project presentation ALAN Webinar 22 June - Focus on methods and grammatical development. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad et al. (2021). How do adult learners with limited educational backgrounds develop their communicative abilities in L2 Norwegian? ALAN 2021-2025. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2020). Tidleg andrespråkslæring (?) Gir ulikt språkleg erfaringsgrunnlag i tidleg barndom ulik utvikling?. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2019). «There is still always a wall…» Internasjonalt tilsette i spennet mellom norsk og engelsk i akademia (NINjA) . (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2019). Språkleg praksis og behov blant internasjonalt tilsette på norske universitet og høgskular. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2019). I kva grad kan og bruker internasjonalt tilsette i akademia norsk? . (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi; Selås, Magnhild (2019). Learning to ask questions in Norwegian L1 and L2. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Østby, Sara Brøvig (2019). The things we do in Bergen. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2019). A Corpus Based Study of the L2 Acquisition of (Norwegian) Perfect Notions: The Effects of Semantic, Frequency, and Intralingual Contrast. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi; Selås, Magnhild (2018). Innlæring av spørsmålstypar i norsk som første- og andrespråk. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2018). NINjA Norsk i akademia/Norwegian in Academia. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi; Selås, Magnhild (2018). Framvekst av syntaks i tidleg andrespråksutvikling . (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Ragnhildstveit, Silje (2018). Tverrspråkleg påverknad – status og trendar i norsk andrespråksforsking. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Halverson, Sandra Louise; Jensen, Bård Uri (2017). Subjektrealisering i norsk og engelsk i ulike språklege modusar. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Halverson, Sandra Louise; Jensen, Bård Uri (2017). Subjektrealisering hos andrespråkinnlærere og oversettere. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2016). Language tests and civic rights in Norway. (external link)
- Halverson, Sandra Louise; Gujord, Ann-Kristin Helland; Jenset, Gard Buen (2016). Multicompetence and corpus data: comparing language production across language modes. (external link)
- Bugge, Edit; Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi et al. (2015). Språkleg praksis i ein multikulturell barnehage. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2015). «Hos en voksen er tanken helt full av masse ting». Personlege narrativar i ASK - ei kjelde til innsikt i læringsprosessen?. (external link)
- Halverson, Sandra Louise; Gujord, Ann-Kristin Helland (2015). Faktorar som påverkar leksikalske val i innlærerspråk og omsett språk - rapport frå en pilotstudie. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2014). Nynorsk som andrespråk – aktuelle forskingsspørsmål. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2014). Tileigninga av tempus i norsk som andrespråk - semantikk og struktur. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Bugge, Edit; Carlsen, Cecilie Hamnes (2014). Variasjon i læringsutfall blant kandidatar som går opp til Norskprøve 2 og Norskprøve 3: Utkast til analysemodell. (external link)
- Carlsen, Cecilie ; Bugge, Edit; Gujord, Ann-Kristin Helland (2014). The effect of internal and external variables on language learning and test scores. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). The perfect candidate for transfer. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). Universelle og språkspesifikke trekk i andrespråkstileigning av fortidsmorfologi i norsk. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). L2 acquisition of temporality: Universal or specific? Findings from a corpus based study of the grammatical encoding of past time in L2 Norwegian. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). Tempus og rammeverksnivå: presentasjon av ei undersøking. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). Rom for språk - eit individperspektiv. (external link)
- Helland, Ann-Kristin (2011). What is the relationship between universal mechanisms in L2 acquisition and crosslinguistic transfer?. (external link)
- Helland, Ann-Kristin (2011). A discussion of methodological and statistical challenges in PhD.-project. (external link)
- Helland, Ann-Kristin (2011). Presentasjon av Ph.d.-prosjekt. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2011). Rapport frå eit ph.d.-prosjekt: Problemstilingar knytt til prøving av hypotesar på ein type av språkbruksdata. (external link)
- Helland, Ann-Kristin (2009). Tid og tempus i innlærerspråk. (external link)
- Helland, Ann-Kristin (2009). Grammaticalisation of the Perfect - perspectives from ontogenesis and phylogenesis. (external link)
- Helland, Ann-Kristin (2008). The study of L1 influence in acquistion of temporality in Norwegian. (external link)
- Helland, Ann-Kristin (2008). Perfektum i norsk - typologi og innlæring. (external link)
- Helland, Ann-Kristin (2007). Temporalitet i vietnamesisk, norsk og somali: Ei kontrastiv samanlikning. (external link)
- Helland, Ann-Kristin (2007). Grammatikalisering av den konseptuell kategorien tid. (external link)
- Helland, Ann-Kristin (2007). Grammaticalization of temporality in second language learning. (external link)
- Helland, Ann-Kristin (2006). I møte med eit tempusprominent språk. (external link)
Textbook
Academic article
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Søfteland, Åshild; Emilsen, Linda Evenstad (2023). Å forske på språkutviklinga hos innlærere med begrensa skolebakgrunn – metodiske valg og problemstillinger. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2022). Individual choices and collective conceptions about Norwegian language in academia: In-depth interviews with internationally employed researchers. (external link)
- Neteland, Randi; Selås, Magnhild; Gujord, Ann-Kristin Helland (2022). Kor e alle k-ar hen? Variasjon mellom k- og v- i spørjeord blant bergenske barnehagebarn. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2022). Who succeeds and who fails? Exploring the role of background variables in explaining the outcomes of L2 language tests. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2022). Vilkår for læring og bruk av andrespråk i akademia: Internasjonalt tilsette sine erfaringar med språk på norske universitet og høgskular i lys av rådande språkpolitikk. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2021). Syntaktisk kompleksitet på tvers av rammeverksnivå . (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi; Selås, Magnhild (2021). Successive Language Learning in Early Childhood: The Case of Question Formation. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Olsen, Anna-Marie Kjøde (2021). Andrespråkslæring kontra framandspråkslæring – framleis eit relevant skilje?. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi; Selås, Magnhild (2018). Framvekst av morfologi, syntaks og ordforråd i tidleg andrespråksutvikling - ein longitudinell kasusstudie. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2017). Eit empirisk tilskot til utforskinga av finttheit- og tempusdistinksjonar i norsk som andrespråk. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2017). “Hos en voksen er tanken helt full av masse ting”. Personlege narrativar i Norsk andrespråkskorpus (ASK) – ei kjelde til innsikt i læringsprosessen?. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2015). L2 acquisition of temporality: Findings from a corpus based study of the grammatical encoding of past time. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). Individuelle skilnadar i andrespråkslæringa: Om status og trendar i forskinga. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). Aksjonsart - ein diskusjon av vanskar knytt til klassifisering av verbfrasar i aksjonart i innlærarspråk. (external link)
- Helland, Ann-Kristin (2009). Når vaksne lærer norsk som andrespråk - gjer undervisning nokon skilnad?. (external link)
- Helland, Ann-Kristin (2008). Utvikling av perfektum i individ og språksamfunn. (external link)
- Helland, Ann-Kristin (2007). Norsk som andrespråk?. (external link)
- Helland, Ann-Kristin Kleppe (2006). I møte med eit tempusprominent språk. (external link)
Academic anthology/Conference proceedings
- Ragnhildstveit, Silje; Golden, Anne; Gujord, Ann-Kristin Helland (2022). Nye innsikter i norsk som andrespråk. Inspirert av Kari Tenfjords forskning. (external link)
- Bjørhusdal, Eli; Bugge, Edit; Fretland, Jan Olav et al. (2018). Å skrive nynorsk og bokmål. Nye tverrfaglege perspektiv. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Randen, Gunhild Tveit (2018). Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Nacey, Susan Lee; Ragnhildstveit, Silje (2015). Learner Corpus Research: LCR2013 Conference Proceedings. (external link)
- Brunstad, Endre; Gujord, Ann-Kristin Helland; Bugge, Edit (2014). Rom for språk. Nye innsikter i språkleg mangfald. (external link)
- Johansen, Hilde; Golden, Anne; Hagen, Jon Erik et al. (2010). Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. (external link)
Academic chapter/article/Conference paper
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2022). Funksjonar ved presensperfektum i norske innlærarspråk på ulike ferdigheitsninvå. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2021). Crosslinguistic Influence. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Ragnhildstveit, Silje (2018). Tverrspråkleg påverknad – status og trendar i norsk andrespråksforsking. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2017). Språkutvikling hos barn i ulike språklæringssituasjonar. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2017). The 'Perfect Candidate' for Transfer: A discussion of L1 Influence in L2 Acquisition of Tense-Aspect Morphology. (external link)
- Brunstad, Endre; Gujord, Ann-Kristin Helland (2014). Introduksjon. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). Tempus og rammeverksnivå. (external link)
- Helland, Ann-Kristin (2010). Aspekthypotesen i norsk innlærarspråk. (external link)
- Helland, Ann-Kristin (2008). Grammaticalisation of temporality in SLA. (external link)
- Helland, Ann-Kristin Kleppe (2006). I møte med eit tempusprominent språk. Ei undersøking av mellomspråka til vietnamesiske norskinnlærarar. (external link)
Introduction
- Ragnhildstveit, Silje; Golden, Anne; Gujord, Ann-Kristin Helland (2022). Kari Tenfjord – en banebryter i andrespråksfeltet. (external link)
- Bjørhusdal, Eli; Bugge, Edit; Fretland, Jan Olav et al. (2018). Å skriva nynorsk og bokmål: ein introduksjon . (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). Introduksjon til "Refleksjoner gjennom andrespråksprismet" forfatta av Jon Erik Hagen, 2005. (external link)
Editorial
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Jensen, Bård Uri; Opsahl, Toril (2021). Forord og redaksjonelt arbeid med temanummer om forskningsmetoder og -metodologi i andrespråksforskning. (external link)
- Busterud, Guro; Gujord, Ann-Kristin Helland (2021). Innledning til Norsk lingvistisk tidsskrifts temahefte om andrespråkstilegnelse. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Jensen, Bård Uri; Opsahl, Toril (2020). Forord og redaksjonelt arbeid. (external link)
- Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Opsahl, Toril (2019). Forord og redaksjonelt arbeid. (external link)
- Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Opsahl, Toril (2019). Forord og redaksjonelt arbeid. (external link)
- Alstad, Gunhild Tomter; Opsahl, Toril; Gujord, Ann-Kristin Helland (2018). Forord. (external link)
- Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Tonne, Ingebjørg (2017). Forord. (external link)
- Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Tonne, Ingebjørg (2017). Forord. (external link)
- Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Tonne, Ingebjørg (2016). Innledning i NOA Norsk som andrespråk, Nr 1-2 (2016). (external link)
Lecture
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2021). “it was really more about research success than language success”. Språklege utfordringar på norske universitet og høgskular.. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad et al. (2021). Adult Acquisition of Norwegian as a second language (ALAN) - Prosjektpresentasjon for lærarar på Nygård skole. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2020). Kvifor lærer nokon andrespråket betre enn andre?. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2019). Språklæring hos barn i ulike språklæringssituasjonar. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2018). Ikkje lenger framand. Norsk som andrespråk i Bergen, utvikling og eigenart. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2017). «Hos en voksen er tanken helt full av masse ting». Personlege narrativar om å læra norsk som vaksen innvandrar til Noreg.. (external link)
- Cejka, Dagmar Andrea; Selås, Magnhild; Bugge, Edit et al. (2016). The Linguistic Climate in a Multilingual Kindergarten in Norway. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2016). Utfordringar for vaksne innvandrarar i møte med norsk som andrespråk. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2016). Førstehjelp i norsk som andrespråk. (external link)
Feature article
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2020). Norsk når du kan, engelsk når du må. (external link)
- Carlsen, Cecilie Hamnes; Bugge, Edit; Gujord, Ann-Kristin Helland (2019). Forskare: Språktest ger inte bättre integration. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Bugge, Edit; Carlsen, Cecilie Hamnes (2019). Hvor godt norsk er 'godt nok'?. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Selås, Magnhild (2018). Maksgrense løyser ikkje språkproblem. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2016). Språk for heile livet. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Berge, Anne Lene; Vevle, Ingvild Kleiveland (2014). Språktest med snubletråder. (external link)
Interview
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Olsen, Anna-Marie Kjøde (2019). Engelsk i akademia: Møter få eller ingen krav om å lære norsk. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2018). Ordskifte - Norsk som andrespråk. (external link)
- Strand, Hilde Kristin; Bugge, Edit; Gujord, Ann-Kristin Helland (2015). Seier nei til statsborgartest. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). Bør nytte morsmålet i norskopplæringa. (external link)
Chapter
Reader opinion piece
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2015). Gjev ikkje betre borgarar. (external link)
- Tenfjord, Kari; Gujord, Ann-Kristin Helland (2012). Gje dei ein trygg og god start. (external link)
- Helland, Ann-Kristin (2011). Det er norsk som gjelder. (external link)
- Helland, Ann-Kristin (2004). Ein seigliva myte. (external link)
Programme participation
Doctoral dissertation
Popular scientific lecture
Thesis at a second degree level
See a complete overview of publications in Cristin.
Scientific publiations
Gujord, A. K. H., Søfteland, Å., & Emilsen, L. E. (2023). Å forske på språkutviklinga hos innlærere med begrensa skolebakgrunn – metodiske valg og problemstillinger [Researching the language development of learners with limited schooling – methodological choices and challenges]. Nordand - nordisk tidsskrift for andrespråksforskning 18(2), 125-139. https://www.idunn.no/doi/10.18261/nordand.18.2.4
Gujord, A. K. H., Molde, E. B., Olsen, A. M. K. & Wunderlich, I. (2022). Vilkår for læring og bruk av andrespråk i akademia: Internasjonalt tilsette sine erfaringar med språk på norske universitet og høgskular i lys av rådande språkpolitikk [Conditions for learning and using the L2 in academia: International employees's language experience in higher educational institutions in Norway in light of current language policy]. Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS), 12(1), 295-317
Gujord, A. K. H., Neteland, R. & Selås, M. (2022). Kor e alle k-ar hen? Variasjon mellom k- og v- i spørjeord blant bergenske barnehagebarn [Where are all the k's gone? Socilinguistic variation between k- and v- in question words among children in kindergartens in Bergen]. Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS), 12(1), 295-317
Gujord, A. K. H. (2021). Syntaktisk kompleksitet på tvers av rammeverksnivå [Syntactic complexity across proficiency levels]. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift. 2021, 39 (1), 177-205.
Gujord, A. K H. (2017). Eit empirisk tilskot til utforskinga av finittheit- og tempusdistinksjonar i norsk som andrespråk. NOA – norsk som andrespråk, 2017, nr. 2. http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1425/1410
Gujord, A. K H. 2017. "Hos en voksen er tanken helt full av masse ting". Personlege narrativar i Norsk andrespråkskorpus (ASK) – ei kjelde til innsikt i læringsprosessen". Acta Didactica Norge, 2017, vol. 11 nr. 1, 1-22 http://dx.doi.org/10.5617/adno.3913
Gujord, A. K H. 2015. L2 acquisition of temporality: Findings from a corpus based study of the grammatical encoding of past time. BeLLS 6, 63-86. https://bells.uib.no/bells/article/view/809
Gujord, A. K H. 2013. Grammatical encoding of past time in L2 Norwegian. The roles of L1 influence and verb semantics. (Doctoral thesis), Universitetet i Bergen. http://bora.uib.no/handle/1956/6867
Gujord, A. K H. 2013. Tempus og rammeverksnivå. In C. Carlsen (Ed.). Norsk Profil. Det felles europeiske rammeverket spesifisert for norsk. Et første steg. Oslo: Novus Forlag, 73-106.
Gujord, A. K H. 2013. Aksjonsart -ein diskusjon av vanskar knytt til klassifisering av verbfrasar i aksjonart i innlærarspråk. Nordand -nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 8 nr. 2, 35-60.
Gujord, A. K H. 2013. Individuelle skilnadar i andrespråkslæringa: Om status og trendar i forskinga. NOA -Norsk som andrespråk, vol. 29 nr. 2, 5-36.http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/843
Helland, A. K. 2010. Aspekthypotesen i norsk innlærarspråk. In Johansen, H., Golden, A., Hagen, J. E. og Helland, A. K. (Eds.). Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Oslo: Novus Forlag, 175-189.
Helland, A. K. 2008. Grammaticalisation of temporality in SLA. In Jenset, G., Heggelund, Ø. I., Cardona, M. D, Wold, S. H. og Didriksen, A. A (Eds.). Linguistics in the making: Selected papers from the second Scandinavian PhD conference in linguistics and philology in Bergen, June 4-6, 2007. Novus Forlag, 141-164
Helland, A. K. 2008. Utvikling av perfektum i individ og språksamfunn. NOA-Norsk som andrespråk, vol. 24 nr. 2, 23-49
Helland, A. K. 2006. I møte med eit tempusprominent språk. NOA-Norsk som andrespråk, vol. 27 nr. 1, 7-23.
Helland, A. K. 2006. I møte med eit tempusprominent språk. Ei undersøking av mellomspråka til vietnamesiske norskinnlærarar. In Sandøy. H. og Tenfjord, K. (Eds.). Den nye norsken? Nokre peilepunkt under globaliseringa. Oslo: Novus Forlag, 214-230
Edited books and journals
Selås, M. og Gujord, A. K. H. (Eds.). 2017. Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget.
Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2017, vol. 34 nr. 2. Oslo: Novus Forlag.
Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2017, vol. 33 nr. 1. Oslo: Novus Forlag.
Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2016, vol. 32 nr. 1– 2. Oslo: Novus Forlag.
Gujord, A. K. H., Nacey, S. og Ragnhildstveit, S. (Eds.) 2015. Learner Corpus Research: LCR2013 Conference Proceedings. Bergen Language and Linguistics Studies, BeLLS, årg. 6. https://bells.uib.no/index.php/bells/issue/view/181
Brunstad, E., Gujord, A. K. H. og Bugge, E. (Eds.) 2015. Rom for språk. Nye innsikter i språkleg mangfald. Oslo: Novus Forlag.
Johansen, H., Golden, A., Hagen, J. E. og Helland, A. K. (Eds.) 2010. Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Oslo: Novus Forlag.
Projects
Project leader in Adult Acquisition of Norwegian as a second language (ALAN) and Norwegian in Academia.