Anna-Marie Kjøde Olsen
Position
PhD Candidate, Norwegian as a second language
Affiliation
Research
Starting in August 2021, I am a PhD candidate in the field of Norwegian as a second language. In my proposed study, I will be investigating the emerging vocabulary of low-educated adult immigrants in their first year of learning Norwegian. My PhD is part of the larger research project Adult Acquisition of Norwegian as a second language (ALAN). The project manager of ALAN, Prof. Ann-Kristin Helland Gujord, is also my main supervisor, along with second supervisor Assoc. Prof. Bård Uri Jensen at Inland Norway University of Applied Sciences.
From July 2022 until June 2023 I was located at Swansea University, Wales, where I was under the supervision of Prof. Tess Fitzpatrick and part of The Lexical Studies Research Group.
In the years that I am undertaking my PhD, I will be on a leave from my regular teaching position at The Norwegian Language Courses.
Since 2018 I have also been member of the research project Norsk i akademia / Norwegian in Academia (NINjA), which explores language practices and language needs among international employees in academic institutions in Norway.
Publications
2023
- Olsen, Anna-Marie Kjøde; Wunderlich, Ilka; Gujord, Ann-Kristin Helland et al. (2023). NINjA – Norsk i akademia / Norwegian in Academia. (external link)
- Molde, Else Berit; Gujord, Ann-Kristin Helland; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2023). Norwegian proficiency in academia – from words to action. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2023). Language Choices and Policies in Academia in Norway . (external link)
- Olsen, Anna-Marie Kjøde (2023). Vocabulary development in low-educated adult learners of Norwegian L2. (external link)
2022
- Olsen, Anna-Marie Kjøde (2022). Korleis undersøke djupnelæring av norske ord hos lågt utdanna vaksne?. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2022). Vilkår for læring og bruk av andrespråk i akademia: Internasjonalt tilsette sine erfaringar med språk på norske universitet og høgskular i lys av rådande språkpolitikk. (external link)
- Wunderlich, Ilka; Olsen, Anna-Marie Kjøde; Gujord, Ann-Kristin Helland et al. (2022). Hvordan forklare variasjon i ferdigheter og bruk av norsk blant internasjonalt ansatte i norsk akademia?. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2022). Individual choices and collective conceptions about Norwegian language in academia: In-depth interviews with internationally employed researchers. (external link)
- Olsen, Anna-Marie Kjøde (2022). Utvikling av vokabular. (external link)
2021
- Olsen, Anna-Marie Kjøde (2021). Adjektivlæring hos vaksne innlærarar av norsk – ein empirisk studie. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Olsen, Anna-Marie Kjøde (2021). Andrespråkslæring kontra framandspråkslæring – framleis eit relevant skilje?. (external link)
- Olsen, Anna-Marie Kjøde (2021). The first steps towards a communicative vocabulary – A study of low-educated learners of Norwegian as an L2. (external link)
2019
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Olsen, Anna-Marie Kjøde (2019). Engelsk i akademia: Møter få eller ingen krav om å lære norsk. (external link)
- Vårdal, Kristine; Olsen, Anna-Marie Kjøde (2019). Bruksbaserte tilnærminger til andrespråkslæring - teori og praksis. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2019). «There is still always a wall…» Internasjonalt tilsette i spennet mellom norsk og engelsk i akademia (NINjA) . (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2019). Språkleg praksis og behov blant internasjonalt tilsette på norske universitet og høgskular. (external link)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2019). I kva grad kan og bruker internasjonalt tilsette i akademia norsk? . (external link)