Academic lecture
-
Borgund, Solveig Marie; Homme, Anne; Ludvigsen, Kari
(2024). Reform Processes In The Norwegian ECEC Sector: Challenges For The ECEC Teacher Profession. (external link)
-
Tolo, Astrid; Homme, Anne; Bornati, Sara
(2023). Private and non-governmental actors addressing social inclusion in Norwegian secondary education. (external link)
-
Homme, Anne; Ludvigsen, Kari
(2023). Early Childhood Education and Care Policy Making in Norway: Managerialist Dialogue or Pluralism? . (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(2023). Evaluering av implementeringen av Rammeplan for barnehagen: Fra "bør" til "skal".. (external link)
-
Ludvigsen, Kari; Homme, Anne
(2022). Managerialist Dialogue in ECEC Policymaking: The Role of Play and Learning
. (external link)
-
Homme, Anne
(2022). The meaning of context in research on educational reforms -Insights from an evaluation of the implementation of the Norwegian national framework plan for early education and care . (external link)
-
Homme, Anne; Ludvigsen, Kari
(2022). EVALUERING AV IMPLEMENTERINGEN AV RAMMEPLAN FOR BARNEHAGEN: Hvordan gi et forskningsbasert bidrag til videre politikkutforming?. (external link)
-
Homme, Anne
(2021). Evaluering av implementering av rammeplan for barnehagen
Funn fra underveisrapport
. (external link)
-
Homme, Anne; Danielsen, Hilde; Ludvigsen, Kari
(2021). Implementeringen av rammeplan for barnehagen. (external link)
-
Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård; Hope, Kristin Lofthus
(2021). Governing School Choice in Norway – Why local educational government capacity matters. (external link)
-
Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne
(2020). Profesjonalisering i barnehagen? Organisering og arbeidsdeling i åtte bergensbarnehager med økt andel pedagoger. (external link)
-
Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård
(2020). Evaluering av implementering av rammeplanen i barnehagen 2018-2023. Prosjektpresentasjon.. (external link)
-
Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne
(2019). Diverging leadership strategies in implementation of an increased resource of Early Childhood teachers in Norwegian Early Childhood Centres. (external link)
-
Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne
(2019). Jo flere vi er sammen – Organisering av økt andel pedagoger i barnehagen. (external link)
-
Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne
(2019). På rett vei? Organisering og arbeidsdeling i åtte bergensbarnehager med økt andel pedagoger. (external link)
-
Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård
(2019). Diverging leadership strategies in implementation of an increased resource of EC teachers in Norwegian ECEC. (external link)
-
Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård
(2019). Erfaringer med implementering av økt andel barnehagelærere. Foreløpige funn fra forskningsprosjekt i bergensbarnehager. (external link)
-
Homme, Anne
(2019). Hvordan teoretiske perspektiv og empirisk materiale kan knyttes sammen i et forskningsarbeid. (external link)
-
Homme, Anne
(2018). Hvordan øke gjennomføringen i videregående opplæring?. (external link)
-
Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård
(2018). Erfaring med implementering av økt pedagogtetthet: Betingelser for god implementering av 50 % andel barnehagelærere. (external link)
-
Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård
(2018). "Jo flere vi er sammen": Organiseringens betydning for profesjonalitet og faglighet i barnehager med økt pedagogtetthet. (external link)
-
Ludvigsen, Kari; Homme, Anne
(2017). Changing professional roles in Norwegian Early Childhood Education and Care. (external link)
-
Hope, Kristin Lofthus; Homme, Anne
(2017). Prevention of early school leaving. How local policy enactment plays out in four Norwegian county municipalities.. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne; Hope, Kristin Lofthus
(2016). Dropout prevention policies in the transition between lower and upper secondary school.. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne; Hope, Kristin Lofthus
(2016). Governance capacity for reducing dropout from upper secondary education. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne; Hope, Kristin Lofthus
(2016). Dropout policies in the transition between lower and upper secondary school in Norway. (external link)
-
Homme, Anne
(2016). Ulike veier til økt gjennomføring av videregående opplæring - Bruk av forskning som legitimering av tiltak. (external link)
-
Homme, Anne
(2015). Politiske tiltak for å øke gjennomføring i videregående opplæring. (external link)
-
Homme, Anne; Hope, Kristin Lofthus
(2015). Innovation and government initiatives: Organisational learning at the local level?. (external link)
-
Homme, Anne D
(2015). Implementering av nasjonale satsinger: Opplæringsloven § 9A. (external link)
-
Homme, Anne D
(2015). Lost in Transition: Styring, ledelse og organisering av tiltak for å bedre gjennomføringen i videregående opplæring. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D
(2015). Empowered or Accountable? Policy-making at school-level in order to increase parental participation in school. (external link)
-
Homme, Anne D
(2014). Lost in Transition: Governance, Management and Organization of Policy Programs to Improve Completion of Upper Secondary Education. Prosjektpresentasjon. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D
(2014). Evaluering av Ny GIV Overgangsprosjektet. Konsekvenser for skolen som organisasjon. (external link)
-
Homme, Anne D; Rykkja, Lise Helleb?
(2013). Den kulturelle skolesekken: Begeistring og byråkrati. (external link)
-
Homme, Anne D; Rykkja, Lise Helleb?
(2013). Forskning på DKS 2010-2013. (external link)
-
Homme, Anne D; Rykkja, Lise Helleb?
(2013). Den kulturelle skolesekken: Begeistring og byråkrati. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D
(2013). One size fits all? Street –Level Implementation of the National Program “New Possibilities” in Different School Contexts. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D
(2012). Preventing dropouts from Norwegian secondary education. Teachers’ role in implementing the national programme New Possibilities at school level. (external link)
-
Homme, Anne D
(2012). Evaluering av satsningen Bedre læringsmiljø 2010-2015. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn
(2011). Governing by Dialogue: redefining the central – local government relations?. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D.
(2011). The implementation of the European Qualifications Framework in education. Comparing Norway, Germany, and England. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn; Christensen, Dag Arne
(2010). Forsøk med arbeidslivsfag på ungdomstrinnet. Kartlegging av forsøkets første år. Foreløpige hovedfunn. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(2010). ”Vi vil løfte skolen og løfte standen” – om lærerinnenes strategier for definering av skolens innhold og egen profesjonell status rundt forrige århundreskifte. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(2010). Erfaringer og funn fra forsøk med arbeidslivsfaget så langt. (external link)
-
Ludvigsen, Kari; Homme, Anne Dåsvatn
(2010). Yrkesmessig arbeidsdeling i en barnehagesektor i endring. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn
(2009). Kommunenes rolle i omforming av barnehagen til læringsinstitusjon Barnehagepolitikk i et flernivåsystem. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn; Ludvigsen, Kari
(2009). Mot nye arbeidsmønstre og autoritetsrelasjoner i barnehagen?. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn
(2009). Policy ideas, framing and institutional change i education. Comparing Norway and Scotland. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(2008). Nasjonal styring og lokal autonomi i skolen. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(2008). Statlig styring og lokal handlefrihet i grunnopplæringen. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(2008). Perspektiver på utforming av lokal skolepolitikk.En sammenligning av begrepene sektor og felt. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn; Helgøy, Ingrid
(2006). Transparency and accountability – A threat or an opportunity to professional autonomy?. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn
(2006). Implementation of transparency policies at the school level. An empirical study of Norwegian an Swedish teachers responses to transparency in education. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn; Helgøy, Ingrid
(2005). Implementing educational reforms at school level: assimilation, transformation or rejection?. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn
(2004). Governance in Primary and Lower Secondary Education. Comparing Norway, Sweden and Britain. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn
(2004). The Relation between Policy Reforms and Governing Tools in Education. Comparing Teacher Professionalization in Norway, Sweden and England. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(2003). Det lokale skolefeltet og gjennomføringen av Reform 97. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(2002). Det lokale skolefeltet etter Reform 97. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(2002). Betingelser for gjennomføring av Reform 97 i et lokalstyreperspektiv. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn
(2002). Lokal skoleutvikling i et nettverksperspektiv. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn
(2002). Fra lukket institusjon til åpent felt? Endringsprosesser i den norske grunnskolen. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(2002). Får kommunene det til?. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(2002). Styringsfragmentering i skolefeltet: Betydning for lokal innflytelse. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(2001). "Skolen som styringsarena? Gjennomføring av Reform 97 i en ny lokalstyrekontekst". (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(2001). Aktørperspektiv på gjennomføring av grunnskolereformer i norske kommuner. (external link)
Academic article
-
Homme, Anne; Ludvigsen, Kari; Danielsen, Hilde
(2024). Layering and institutional change: framework plan revision in Norwegian early childhood education and care. (external link)
-
Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård
(2024). Hva gjør pedagogene i barnehagen? Barnehagelærernes arbeidsdeling i møte med skjerpet pedagognorm. (external link)
-
Holen, Solveig; Lødding, Berit; Helgøy, Ingrid
et al. (2020). Implementing a Targeted, Nationwide Intervention to Promote Upper Secondary School Completion: Does it Have the Potential to Strengthen Students’ Achievement?. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne; Holen, Solveig
et al. (2019). 'One size fits all'? Ensretting av nasjonale tiltak for å hindre frafall i videregående opplæring i Norge. Tilfellet Ny GIV Overgangsprosjektet. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne; Lundahl, Lisbeth
et al. (2019). Combating low completion rates in Nordic welfare
states: policy design in Norway and Sweden. (external link)
-
Alexiadou, Nafsika; Helgøy, Ingrid; Homme, Anne
(2019). Lost in transition – policies to reduce early school
leaving and encourage further studying in Europe
. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne
(2017). Increasing parental participation at school level: a
‘citizen to serve’ or a ‘customer to steer’?. (external link)
-
Homme, Anne; Hope, Kristin Lofthus
(2017). Innovative government initiatives to prevent upper secondary school dropout: organisational learning and institutional change at the local level. (external link)
-
Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne; Karlsen, Marry-Anne
et al. (2017). Omsorgssektoren som integreringsarena: En hurtig og enkel vei til varig arbeid for flyktninger og innvandrere? [The social care sector as arena for integration : a fast and easy way to stable employment for refugees and immigrants?]. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne
(2016). Educational reforms and marketization in Norway – A challenge to the tradition of the social democratic, inclusive school?. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D
(2015). Path-dependent Implementation of the European Qualifications Framework in Education. A Comparison of Norway, Germany and England. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D.
(2011). Individual or collective responses to accountability policies. A comparative study of teacher professionalism in Norway and Sweden. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn; Ludvigsen, Kari
(2010). Mot nye arbeidsmønstre og autoritetsrelasjoner i barnehagen?. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn; Gewirtz, Sharon
(2007). Local Autonomy or state control. Introduction. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn
(2007). Towards a new professionalism in school? A comparative study on teacher autonomy in Norway and Sweden. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn
(2006). Policy Tools and Institutional Change. Comparing education policies i Norway, Sweden and England. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn
(2003). Nettverksdannelser og styringsfragmentering i den lokale skolen. (external link)
Academic anthology/Conference proceedings
Interview Journal
Academic chapter/article/Conference paper
-
Homme, Anne Dåsvatn; Danielsen, Hilde; Ludvigsen, Kari
(2023). En bredt forankret rammeplan. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn; Danielsen, Hilde; Ludvigsen, Kari
(2023). Introduksjon. (external link)
-
Ludvigsen, Kari; Kvilhaugsvik, Hanne; Homme, Anne Dåsvatn
et al. (2023). Ny styringsstruktur og styrket eierrolle. (external link)
-
Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård; Hope, Kristin Lofthus
(2022). Governing School Choice in Norway: Why Local Educational Government Capacity Matters. (external link)
-
Rykkja, Lise H.; Homme, Anne D
(2013). Heftig og begeistret: Den kulturelle skolesekkens heiagjeng. (external link)
-
Homme, Anne D; Rykkja, Lise H.
(2013). Skolesekkforvaltning – krysspress og handlingsrom. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn
(2008). Statlig og kommunal styringskapasitet i skolen - en sammenligning av England og Norge. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(2004). Nye styringsformer - nye aktører? Kommunale endringsprosesser og lokal innflytelse i skolen. (external link)
-
Borge, Baard H.; Homme, Anne Dåsvatn
(2000). Kunde, sak eller klient?. (external link)
Chapter
-
Homme, Anne; Danielsen, Hilde; Jakobsen, Siw Ellen
(2022). The road towards a new Norwegian Kindergarten. (external link)
-
Ludvigsen, Kari; Homme, Anne
(2021). Utformingen av rammeplanens mål og virkemidler. (external link)
-
Børhaug, Kjetil; Homme, Anne; Olsen, Torjer Andreas
et al. (2021). Barnehageeigarane og rammeplanen. (external link)
-
Lotsberg, Dag Øyvind; Ludvigsen, Kari; Nordø, Åsta Dyrnes
et al. (2021). Barnehagestyrernes erfaring og arbeid med implementering av rammeplanen. (external link)
-
Homme, Anne; Danielsen, Hilde; Eide, Helene Marie Kjærgård
(2021). Diskusjon og avslutning. (external link)
Lecture
Report
-
Homme, Anne; Danielsen, Hilde; Ludvigsen, Kari
(2021). Implementeringen av rammeplan for barnehagen. Underveisrapport fra prosjektet Evaluering av implementering av rammeplan for barnehagen. (external link)
-
Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne
(2019). "Jo flere vi er sammen..." En undersøkelse av organisering og arbeidsdeling i åtte barnehager med økt andel pedagoger. (external link)
-
Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne; Karlsen, Marry-Anne
et al. (2016). Integrering i praksis: Helse- og omsorgssektoren som opplærings- og kvalifiseringsarena for flyktninger og innvandrere. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D
(2015). Hjem-skole-samarbeid for et godt læringsmiljø. Evaluering av lokale hjem-skole-prosjekter og gjennomføring av forsterket hjem-skole-samarbeid. (external link)
-
Brandser, Gry; Brekke, Ole Andreas; Homme, Anne
(2015). Arena, kunst og sted. Resultater fra undersøkelsen "Kunst Kultur Arena". (external link)
-
Brandser, Gry; Brekke, Ole Andreas; Homme, Anne
et al. (2015). Arena, kunst og sted. Norske kulturarenaer i møte med kunstens nye krav. (external link)
-
Lillejord, Sølvi; Halvorsrud, Kristoffer; Ruud, Erik
et al. (2015). Frafall i videregående opplæring. En systematisk kunnskapsoversikt.. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D
(2014). Økt innsats for læringsmiljøet. Evaluering av den nasjonale satsingen Bedre læringsmiljø. Delrapport 5. (external link)
-
Helg?y, Ingrid; Homme, Anne D
(2013). Ansvar, innsats og praksis i arbeidet for bedre læringsmiljø. Evaluering av den nasjonale satsningen Bedre læringsmiljø. Delrapport 3. (external link)
-
Christensen, Dag Arne; Midtbø, Tor; Helgøy, Ingrid
et al. (2013). Har satsningen Bedre læringsmiljø hatt betydning for elevenes oppfatning av læringsmiljøet? Evaluering av den nasjonale satsningen Bedre læringsmiljø. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D
(2013). Ny GIV Overgangsprosjektet - konsekvenser for skolen. Evaluering av Ny GIV Overgangsprosjektet. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D
(2012). Ny GIV i skolen: Heftig begeistring - organisatorisk begrensning. Evaluering av Ny GIV Overgangsprosjektet. (external link)
-
Homme, Anne D; Brekke, Ole Andreas
(2012). Evaluering av ny organisasjonsmodell ved Høgskulen i Volda. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D
(2012). Sammen for en bedre skole? Evaluering av lokale prosjekter om hjem–skole-samarbeid.Delrapport. (external link)
-
Holmen, Ann Karin Tennås; Opedal, Ståle; Homme, Anne D
et al. (2012). "Hvis kommunen ikke fantes": Konsekvenser ved økt statliggjøring av kommunens velferdstjenester. (external link)
-
Fjær, Svanaug; Homme, Anne D.; Holmen, Ann Karin Tennås
(2011). Statliggjøringsprosesser i velferdstjenestene: Reformer å lære av. Erfaringer fra sykehusreformen, rusreformen og NAV-reformen. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn
(2011). Systematisk analyse av skolenes prosjektbeskrivelser: mål, virkemidler og kriterier for måloppnåelse. Evaluering av satsingen "Bedre læringsmiljø". Delrapport A. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn
(2010). Skoleeieres og skolelederes oppfatninger om nytte ogrelevans av nasjonalt veiledningsmateriell. (external link)
-
Christensen, Dag Arne; Homme, Anne Dåsvatn; Midtbø, Tor
(2010). Kartlegging av forsøk med arbeidslivsfag 2009-2010. Sluttrapport fra prosjektet Kartlegging av forsøk med praktisk fag på ungdomstrinnet - Arbeidslivsfag. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn
(2010). Hvordan bruker skoleeiere og skoleledere satsingensveiledningsmateriale og oppfattes dette som nyttig og relevant? Evaluering av satsingen "Bedre læringsmiljø". Delrapport C. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn; Høst, Håkon
(2008). Hvem pleier de gamle i Oslo? Om hjelpepleiernes og helsefagarbeidernes posisjon i pleie- og omsorgstjenestene i hovedstaden. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn
(2004). Governance in Primary and Lower Secondary Education. Comparing Norway, Sweden and England. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(2003). Synteserapport: Skolen som styringsarena? Betingelser for gjennomføring av Reform 97 i en ny lokalstyrekontekst. Evaluering av Reform 97. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(2003). Skolen som styringsarena. Lokalt handlingsrom og gjennomføringen av Reform 97. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(2000). Evaluering av tilskuddsordning til abortforebyggende tiltak. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn; Ones, Torunn
(1998). Systemorientert eller brukerorientert? En undersøkelse av rehabiliteringens andrelinjetjeneste. (external link)
-
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn; Ones, Torunn
(1998). Systemorientert eller brukerorientert? En undersøkelse av rehabiliteringens andrelinjetjeneste. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn; Michelsen, Svein
(1998). Høgskolereformen og lærerutdanningen. (external link)
-
Pedersen, Brit; Homme, Anne Dåsvatn
(1996). Hverdagsliv etter ansvarsreformen. (external link)
-
Borge, Baard H.; Homme, Anne Dåsvatn; Lorentzen, Anne
(1995). Fra terapeut til formidler. Sluttrapport fra prosjektet Kompetanse innenfor attføringsapparatet. (external link)
-
Borge, Baard; Homme, Anne Dåsvatn; Lorentzen, Anne-Margrethe
(1995). Fra terapeut til formidler. Sluttrapport fra prosjektet "Kompetanse innenfor attføringsapparatet.". (external link)
-
Borge, Baard; Homme, Anne Dåsvatn; Lorentzen, Anne
(1994). Kompetanse innenfor attføringsapparatet - om personalia og arbeidsmiljø for rettledere innen attføringsfeltet. (external link)
-
Borge, Baard; Homme, Anne Dåsvatn; Lorentzen, Anne
(1994). Kompetanse innenfor attføringsapparatet - om personalia og arbeidsmiljø for rettledere innen attføringsfeltet. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(1994). Yrkesmessig attføring og sosialt arbeid - statlig profesjonsutvikling?. (external link)
-
Homme, Anne Dåsvatn
(1993). "Vi vil løfte skolen og løfte standen" En studie av feminiserings- og profesjonaliseringsprosessen i læreryrket i Norge, 1890-1912. Hovedoppgave. (external link)
Other
Introduction
Editorial
Popular scientific lecture
Interview
Academic monograph
Textbook
Article in business/trade/industry journal
Book review
Doctoral dissertation
Poster
Feature article
Non-fiction book
See a complete overview of publications in Cristin.