Academic anthology/Conference proceedings
Academic chapter/article/Conference paper
-
Helleve, Ingrid Maria; Kvam, Edel Karin (2024). Utdannet til veileder. Om veilederutdanning, veilederroller og skolens profesjonsfellesskap. (external link)
-
Kvam, Edel Karin; Roness, Dag; Ulvik, Marit et al. (2024). Innledning. (external link)
-
Ulvik, Marit; Kvam, Edel Karin; Eide, Liv (2024). Den erfarne nybegynneren og veilededning. Nye lærere sin opplevelse av det andre året i yrket. (external link)
-
Ulvik, Marit; Helleve, Ingrid Maria; Smith, Kari et al. (2024). Veiledning og profesjonell utvikling i skolen i et internasjonalt perspektiv. (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2024). Veiledning og læreres kunnskapsarbeid. Om hvordan veiledning kan bidra til kunnskapsintegrasjon i lærerarbeid. (external link)
-
Roness, Dag; Kvam, Edel Karin; Helleve, Ingrid Maria et al. (2024). Ansatt som yrkesfagslærer - behov for veiledning og støtte?. (external link)
-
Kvam, Edel Karin; Munthe, Elaine (2020). Strengthening knowledge development in teachers` conversations in lesson study. (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2020). Opplevd undervisning. Et bidrag til læreres didaktiske analyse i spenningen mellom elevperspektiv og samfunnsmandat. (external link)
Academic article
-
Kvam, Edel Karin; Helleve, Ingrid Maria; Ulvik, Marit et al. (2024). Newly qualified teachers as a resource in school in a micropolitical perspective. (external link)
-
Ulvik, Marit; Eide, Liv; Kvam, Edel Karin et al. (2023). Live Remote Classroom: A Tool for Coherent Teacher Education. (external link)
-
Kvam, Edel Karin; Roness, Dag; Ulvik, Marit et al. (2023). Newly qualified teachers: Tensions between needing support and being a resource. A qualitative study of newly qualified teachers in Norwegian upper secondary schools. (external link)
-
Kvam, Edel Karin; Ulvik, Marit; Eide, Liv (2023). Newly qualified teachers’ experiences of support in a micro-political perspective. (external link)
-
Ulvik, Marit; Eide, Liv; Helleve, Ingrid et al. (2023). Negotiating coherence through meeting spaces in practicum. (external link)
-
Ulvik, Marit; Eide, Liv; Kvam, Edel Karin (2023). Newly qualified secondary school teachers’ perspectives on workplace learning. (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2021). Knowledge development in the teaching
profession: an interview study of collective
knowledge processes in primary schools in
Norway. (external link)
-
Ulvik, Marit; Kvam, Edel Karin; Eide, Liv (2021). School experiences that make an impression – a
study on how to promote bildung and the desire
to learn. (external link)
-
Ulvik, Marit; Eide, Liv; Helleve, Ingrid et al. (2021). Praksisopplæringens oppfattende og erfarte formål sett fra ulike aktørperspektiv. . (external link)
-
Kvam, Vegard; Kvam, Edel Karin; Tveiten, Asbjørn (2020). Familiebilder til allmenn danning. En nylesning av Nordahl Rolfsens lesebøker til skolebruk
. (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2019). Praksisveiledning og lærerstudenters profesjonelle utvikling. Om utviklende kunnskapsprosesser i lærerutdanningens praksisveiledning. (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2018). Untapped learning potential? A study of teachers’ conversations with colleagues in primary schools in Norway
. (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2014). Lærersamarbeid i norsk grunnskole. Om pedagogiske begrunnelser og strukturelle rammer for kollektiv yrkesutøvelse de siste førti år. (external link)
Academic lecture
-
Kvam, Edel Karin; Eide, Liv; Garcia, Carlos (2023). Technology implementation. Mentoring training course (Module 3). (external link)
-
Ulvik, Marit; Kvam, Edel Karin; Eide, Liv et al. (2023). Live Remote Classroom, a tool in a coherent teacher education. (external link)
-
Ulvik, Marit; Kvam, Edel Karin; Eide, Liv et al. (2023). Ulike tilnærminger til læringsmiljøet i skolen. (external link)
-
Eide, Liv; Kvam, Edel Karin; Ulvik, Marit et al. (2023). Virtual pilot training classroom in teacher education . (external link)
-
Eide, Liv; Ulvik, Marit; Roness, Dag et al. (2023). Hvordan utdanne gode lærere for dagens skole?. (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2023). Veiledningsordning - nasjonale intensjoner. (external link)
-
Kvam, Edel Karin; Ulvik, Marit (2022). Nyutdannede læreres møte med
arbeidsplassen. (external link)
-
Kvam, Edel Karin; Helleve, Ingrid (2022). Newly qualified teachers as a resource in school in a micro-political perspective. (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2021). Evaluering av veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere - hvor går veien videre?. (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2021). Profesjonsutvikling i skolen. (external link)
-
Kvam, Edel Karin; Helleve, Ingrid (2021). Novice teachers: tensions between the need for support and being a resource. A qualitative study of newly qualified teachers in Norwegian upper secondary schools
. (external link)
-
Kvam, Edel Karin; Ulvik, Marit (2021). Kommentarer til sluttrapport 2021: Evaluering av veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere . (external link)
-
Kvam, Edel Karin; Ulvik, Marit (2021). Veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i Norge - intensjoner og realiteter. (external link)
-
Helleve, Ingrid; Eide, Helene Kjærgård; Kvam, Edel Karin (2019). Mediating the ideal school - school leaders’ perspectives on ideal schooling and learning . (external link)
-
Eide, Helene Marie Kjærgård; Helleve, Ingrid; Kvam, Edel Karin (2019). What is the ideal school according to school leaders?. (external link)
-
Kvam, Edel Karin; Ulvik, Marit (2019). Students’ perspectives on teaching.Teachers’ work in a tension between student perspectives and educational policy
. (external link)
-
Kvam, Edel Karin; Ulvik, Marit; Helleve, Ingrid (2019). The entrance into teaching for new teachers with a variety of backgrounds. (external link)
-
Eide, Liv; Kvam, Edel Karin; Ulvik, Marit (2019). Student wellbeing in the time of measurement. (external link)
-
Ulvik, Marit; Kvam, Edel Karin; Eide, Liv (2018). Affected by teaching. (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2018). Lærersamarbeid i norsk grunnskole de siste 50 år. (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2017). Erfaringer med feltarbeid i grunnskolen. (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2017). Læreres kollegasamtaler. (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2017). Kollegasamtaler i skolen. (external link)
Lecture
-
Eide, Liv; Kvam, Edel Karin; Roness, Dag et al. (2023). Teknologiske verktøy for praksis. Erfaringer fra et Erasmus+-prosjekt. (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2019). Profesjonsfaglig fellesskap. Om kollektive utviklingsprosesser i skoleorganisasjonen. (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2019). Forsøk med ny ordning for praksisbesøk: pedagogenes erfaringer. (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2019). Nasjonale rammer for veiledning av nyutdannede lærere i Norge . (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2019). Utviklende samtalepraksis i fagfornyelsen. (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2019). Veiledningssamtalens betydning i profesjonsutvikling. Et innspill til progresjon i veiledning av nyutdannede lærere . (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2018). Veiledning som verktøy for profesjonell utvikling. (external link)
-
Ulvik, Marit; Kvam, Edel Karin (2018). Om å arbeide med case. (external link)
-
Kvam, Edel Karin (2016). Skikkethet i grunnskolelærerutdanningene. (external link)
Feature article
Report
Academic monograph
Popular scientific lecture
Interview
See a complete overview of publications in Cristin.