2024
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager; Kinsella, Victoria Åsne
(2024). – Vi tar ikke for gitt at alle barn kjenner Bukkene Bruse
. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2024). Mangfold under lupen. Teori og praksis. (external link)
-
Doublet, Maria-Rosa Raphaela; Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2024). Kulturelt mangfold i barnehagen. (external link)
-
Doublet, Maria-Rosa Raphaela; Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2024). "I Norge går alle på tur". Barnehagen som språklærings- og inkluderingsarena. Utfordringer og muligheter. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2024). Det flerkulturelle klasserommet- Kultur, perspektiver og kulturell kompetanse
. (external link)
-
Ødegaard, Elin Eriksen; Sadownik, Alicja R.; Andreadakis, Zacharias
et al. (2024). Hvordan vi ser for oss at forskningsprosjekter ved BARNkunne, kan bidra til policy utvikling og styrking av barnehagesektoren? Om BARNkunnes portefølje og hva de bidrar til
. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2024). Mangfoldsforståelser under lupen. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2024). “Good parents know what is best for the child”. Refugee Parents and ECE Professionals Experiences of their partnership in the Early Childhood Education institution in Norway
. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager; Melnikova, Julia; Paulgaard, Gry
et al. (2024). Exploratory workshop: Discussion around contributions to the Handbook on Communities, Families and Schooling in Education Research . (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager; Hansen, Cathrine Trane
(2024). Dette fikk tre familier fra andre land til å stusse da de kom til Bergen.
. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2024). Flerkulturell forståelse.
Kultur, perspektiver og kulturell kompetanse. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2024). Kultursensitiv tilnærming i barnehagen. Utfordringer og muligheter
. (external link)
-
Haugen, Ingvild Bjørkeng; Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2024). Diversity constructions in two
separate Norwegian educational context
. (external link)
-
Fimreite, Hege; Lund, Hilde Birgitte Hjertager; Glosvik, Øyvind
et al. (2024). Når begynner og slutter ledelse?. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2024). Å bygge bro og forståelse. Flerkulturell kompetanse i teori og praksis
. (external link)
-
Fimreite, Hege; Lund, Hilde Birgitte Hjertager; Sønsthagen, Anne Grethe
(2024). Kva vil vi med leiing i framtidas barnehagefelt?. (external link)
-
Doublet, Maria-Rosa Raphaela; Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2024). Mangfold i "barnehøyde" - en studie av barns forståelser av kulturelt og språklig mangfold i barnehagen. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2024). “Gode foreldre har alt på stell”. Foreldresamarbeid og foreldreskap i den kulturelt mangfoldige barnehagen.. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2024). “We try to give a good life to the children”-refugee parents and ECE professionals experiences of the early childhood education partnership in Norway. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2024). A balancing Act: Navigating Policy as Street-Level Bureaucrats. A Study of Pedagogical Leadership in Early Childhood Education in Norway. (external link)
2023
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2023). Enfoldig, flerfoldig og mangfoldig. Forskning på kulturelt mangfold i barnehagen – en litteraturstudie.. (external link)
-
Hagen, Fredrik Stenhjem; Kvaale-Conateh, Lamin Andre; Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2023). Metodologiske utfordringer med forskning på «mangfold» i utdanningskontekster. (external link)
-
Salvesen, Kjersti; Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2023). Stor variasjon i hvordan pedagogiske ledere møter kulturelt mangfold. (external link)
-
Fredheim, Line Storvik; Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2023). Tre ulike måter å forstå mangfold på. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2023). Kontroll eller autonomi? Å navigere spenninger - pedagogiske ledere som bakkebyråkrater. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2023). Mangfoldskonstruksjoner, institusjonaliserte barnehagepraksiser og kultursensitivitet. Utfordringer og muligheter. (external link)
-
Krieken Laski, Alona ; Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2023). Foreldresamarbeid og mangfold. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2023). Pedagogisk ledelse, profesjonsutvikling
og kulturelt mangfold i barnehagen. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2023). Ledelse i spenn. Nyere forskning om lederroller i utdanningssektoren. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2023). Towards a more inclusive Education?
Pedagogical Leadership in Early childhood education in Norway
. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2023). Ledelse og profesjonsutvikling barnehagen. Endring og kunnskapsutvikling. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2023). Ledelse i spenn
–Å balansere mellom kontroll og autonomi i en
kompleks utdanningskontekst. (external link)
2022
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2022). Difference, equality and diversity. Pedagogical Leaders’ Leadership Practice and Diversity Constructs, and Refugee Parents Experience encountering the kindergarten" . (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2022). "Gjennom forskerens blikk"-Metodiske utfordringer og muligheter med deltakende observasjon i studier av barnehageledelse. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2022). «Vi må gjøre som nordmenn, gå på tur og sånn, integrere oss»: Flyktningforeldres erfaringer med barnehagen. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2022). “Through the researcher’s gaze”. Field roles, positioning and epistemological reflexivity doing qualitative research in a kindergarten setting.. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2022). Pedagogisk ledelse i kulturelt mangfoldige barnehager- Profesjonsutvikling, makt og institusjonaliserte barnehagepraksiser
. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2022). Ulikhet, likhet og mangfold. Pedagogisk ledelse og foreldreskap i kulturelt mangfoldige barnehager. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager; Sandgrind, Silje Wiken
(2022). Det er mange ting man tar for gitt i den norske barnehagen. (external link)
2021
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2021). "We are equal, but I am the leader". Leadership enactment in early childhood in Norway. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2021). “We must do like the Norwegians, go hiking, outdoor activities and things like that."Refugee parents’ experiences with parental cooperation and encountering kindergarten.
. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2021). “Through the researcher’s gaze” Preconceptions, understandings, and reflexivity in qualitative research in a kindergarten setting . (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2021). «De er jo alle barn»–Mangfoldskonstruksjoner i barnehagen-. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2021). «Vi er vel egentlig alle like». Pedagogisk ledelse, mangfoldskonstruksjoner og foreldresamarbeid i barnehagen.
. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2021). Etniske minoritetsforeldres erfaringer med foreldresamarbeidet i barnehagen. (external link)
-
Lund, Hilde Birgitte Hjertager
(2021). «Jeg liker at barnet mitt trives i barnehagen, men noen ganger er jeg litt redd». Møter mellom etniske minoritetsforeldre og barnehagen . (external link)
2020
2019
2012
2002
See a complete overview of publications in Cristin.