Ann-Kristin Helland Gujord

Stilling

Professor, norsk som andrespråk

Tilhørighet

Kort info

Ann-Kristin H. Gujord forsker på grammatiske og leksikalske aspekter ved tilegnelse av nye språk, andrespråk. Hun undersøker også ulike migranters forutsetninger for å lære norsk og hvordan dette påvirker utfall av språklæringa, tilgang til utdanning og arbeidsliv, samt inkludering og medborgerskap.
Forskning

Ann-Kristin Helland Gujord er professor i norsk som andrespråk ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studium. 

Hennes forskning omfatter ulike sider ved tilegnelse av andrespråk. Hun forsker på hvordan morfologiske, syntaktiske og leksikalske trekk utvikler seg når man lærer et nytt språk, og på hvilken måte tidligere språkkunnskaper påvirker tilegnelsen av ny grammatikkunnskap (tverrspråklig påvirkning). Et viktig fokus i Gujords forskning er hvordan ulike migrasjonsgruppers forutsetninger og muligheter til å lære norsk påvirker utfallet av språklæringena, og dermed tilgang til gang til utdanning, arbeidsliv og deltakelse i samfunnet på lik linje med andre borgere. 

Hun leder det NFR-finansierte ALAN-prosjektet som samler empirisk kunnskap om språkutviklinga hos ei sterkt representert, men lite studert gruppe migranter: voksne med liten eller ingen skolebakgrunn og svake eller ingen skrive- og leseferdigheter. 

Gujord er blant forskerne som har jobbet fram Senter for norsk fagspråk, som i februar 2025 ble tildelt 80 millioner fra NFR og har oppstart høsten 2025. Gujord vil lede arbeidspakken "Fagspråk i utdanning og arbeidsliv" som har som overordnede mål å undersøke vilkårene for å tilegne seg norsk fagspråk innenfor ulike utdannings- og arbeidslivskontekster, og undersøke konsekvensene for enkeltindividet av å tilegne seg, eller ikke tilegne seg, relevant fagspråklig kompetanse.

Gujord er også leder for NINjA-prosjektet, som undersøker plass og vilkår for norsk språk blant internasjonalt ansatte på norsk universitet og høyskoler. 

I perioden 2017-2021 var Gujord fast medlem av fakultetstyret ved Det humanistiske fakultetet. 

Siden 2021 har Gujord vært fast medlem av bedømmingspanelet for humaniora og samfunnsvitenskap som vurderer språkvitskaplege søknader til Vetenskapsrådet (Sverige), og de to siste årene som nestleder av panelet. 

Hun har lang erfaring med utvikling av etter- og videreutdanningstilbud i norsk som andrespråk, både for grunnskole, videregåendeopplæring og voksenopplæringa. I 2023 fikk revisjonen av PRISME-studiet, ledet av Gujord, Det humanistiske fakultet sin utdanningskvalitetpris

Gujord er også lærebokforfatter, senest med Å studere utvikling av andrespråk utgitt første gang i 2023 i Fagbokforlagets Å studere-serie.

 

 

Formidling

Lærebøker

Gujord, A. K. H. (2024). Å studere utvikling av andrespråk (2. utgave). Fagbokforlaget. 

Selås, M. og Gujord, A. K. H. (red.) (2024) . Språkmøte i barnehagen (2. utgave). Fagbokforlaget.

Gujord, A. K. H. (2023). Å studere utvikling av andrespråk (1. utgave). Fagbokforlaget. 

Gujord, A. K. H. og Randen. G. (red.) (2018). Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Cappelen Damm Akademisk.

Selås, M. og Gujord, A. K. H. (red.) (2017) . Språkmøte i barnehagen (1. utgave). Fagbokforlaget.

 

Debattinnlegg, bokmeldingar og liknande

«Å flytta ungane mellom klokka ni og to vil ikkje endra noko» Intervju i På Høyden 18. mai 2018

«Maksgrense løyser ikkje språkproblem» Debattinnlegg på i Bergens Tidende 7. mai 2018 saman med Magnhild Selås

«Misbruk av språktester» Debattinnlegg i Bergens Tidende 14. mars 2018 saman med Cecilie Hamnes Carlsen, Edit Bugge og Ingrid Buanes

«Jo, det er ein vesentleg skilnad på å lære første og andrespråk» Debattinnlegg på forsking.no 4. oktober 2017 saman med Magnhild Selås

«Språk for heile livet» Kommentar i Bergens Tidende 25. juli 2016

«Gjev ikkje betre borgarar» Kommentar i Dag og Tid 13. mars 2015

«Språktest med snubletråder» Debattinnlegg  i Klassekampen 18. november 2014 saman med Anne Lene Berge og Ingvild Kleiveland

Introduksjon til "Refleksjoner gjennom andrespråksprismet" forfatta av Jon Erik Hagen, 2005. I Fra grammatikk til språkpolitikk. Utdrag fra Jon Erik Hagens forfatterskap. Oslo: Novus Forlag. 2013.

«Gje dei ein trygg og god start». Kommentar i Bergens Tidende juni 2012 saman med Kari Tenfjord.

«Det er norsk som gjelder». Kronikk i Bergens Tidende 23. februar 2011

"Norsk som andrespråk?" Tekst i Syn og Segn, nr. 4, 82, 2007

«Godt om språkleg mangfald i Noreg.» Bokmelding i Norsk lingvistisk tidsskrift, 2010, årg. 28, nr. 2.

«Ein seigliva myte» Kommentar i Klassekampen 23. desember 2004

Undervisning

Undervisning

Ved LLE kan ein ta årsstudium i norsk som andrespråk, bachelor i norsk som andrespråk og ein kan skriva masteroppgåve i norsk som andrespråk (innanfor mastergraden i Nordisk språk og litteratur eller innanfor NORMAU-programmet). Eg underviser i fleire av emna som inngår i norsk som andrespråk-porteføljen. Våren 2022 underviser eg på emna NORAN106 og NORAN250 

Etter-og vidareutdanning er ein viktig del av fagprofilen til norsk som andrespråksmiljøet ved LLE. Eg er sjølv også somme tider kopla til nettstudet PRISME og andre etter-og vidareutdanningstilbod me utviklar og tilbyr innanfor norsk som andrespråk.

Eg rettleiar breitt innanfor norsk som andrespråk både på master- og doktorgradsnivå.

 

 

Publikasjoner
Vitenskapelig foredrag
Lærebok
Vitenskapelig artikkel
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Innledning
Leder
Faglig foredrag
Kronikk
Intervju
Faglig kapittel
Leserinnlegg
Programdeltagelse
Doktorgradsavhandling
Anmeldelse
Populærvitenskapelig foredrag
Hovedfagsoppgave

Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin

Scientific publiations

 

Gujord, A. K. H., Søfteland, Å., & Emilsen, L. E. (2023). Å forske på språkutviklinga hos innlærere med begrensa skolebakgrunn – metodiske valg og problemstillinger [Researching the language development of learners with limited schooling – methodological choices and challenges]. Nordand - nordisk tidsskrift for andrespråksforskning 18(2), 125-139. https://www.idunn.no/doi/10.18261/nordand.18.2.4

Gujord, A.-K. H. (2023). Who succeeds and who fails? Exploring the role of background variables in explaining the outcomes of L2 language tests. Language Testing, 40(2), 227–248. https://doi.org/10.1177/02655322221100115

Gujord, A. K. H. (2023). Å studere utvikling av andrespråk [To study second language acquisition]. Fagbokforlaget. 

Gujord, A. K. H. (2022). Funksjonar ved presensperfektum i norske innlærarspråk på ulike ferdigheitsnivå [Present perfect functions in Norwegian learner language across proficiency levels], In S. Ragnhildstveit, A. Golden & A. K. H. Gujord (eds.). Nye innsikter i norsk som andrespråk (p. 21-58). Inspirert av Kari Tenfjord forskning. Alveheim & Eide akademisk forlag. 

Gujord, A. K. H., Molde, E. B., Olsen, A. M. K. & Wunderlich, I. (2022). Individuelle valg og kollektive forestillinger om norsk språk i akademia: Dybdeintervjuer med internasjonalt ansatte forskere [Individual choices and collective conceptions about Norwegian language in academiaIn-depth interviews with internationally employed researchers]. Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 17(1), 1-15.

Gujord, A. K. H., Molde, E. B., Olsen, A. M. K. & Wunderlich, I. (2022). Vilkår for læring og bruk av andrespråk i akademia: Internasjonalt tilsette sine erfaringar med språk på norske universitet og høgskular i lys av rådande språkpolitikk [Conditions for learning and using the L2 in academia: International employees's language experience in higher educational institutions in Norway in light of current language policy]. Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS), 12(1), 295-317

Gujord, A. K. H., Neteland, R. & Selås, M. (2022). Kor e alle k-ar hen? Variasjon mellom k- og v- i spørjeord blant bergenske barnehagebarn [Where are all the k's gone? Socilinguistic variation between k- and v- in question words among children in kindergartens in Bergen]. Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS), 12(1), 295-317

Gujord, A. K. H. 2021. Andrespråkslæring kontra framandspråkslæring – framleis eit relevant skilje? Norsk pedagogisk tidsskrift, 2021, 105 (4), 385-396.

Gujord, A. K. H., Neteland, R. & Selås, M. 2021. Successive Language Learning in Early Childhood: The Case of Question Formation. RASK - International journal of language and communication. 2021, 53, 5-36. 

Gujord, A. K. H. 2021 . Syntaktisk kompleksitet på tvers av rammeverksnivå. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift. 2021, 39 (1), 177-205. 

Gujord, A. K. H. 2021. Crosslinguistic influence. In N. T. Ventura & M. Paquot (red.), The Routledge Handbook of SLA and Corpora. New York: Routledge.

Gujord, A. K. H. og Ragnhildstveit, S. 2018.  Tverrspråkleg påverknad – status og trendar i norsk andrespråksforsking (p. 133-163). In A. K. H. Gujord og G. T. Randen (red.). Norsk som andrespråk – perspektiver på læring og utvikling. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Gujord, A. K. H., Neteland, R. & Selås, M. 2018. Framvekst av morfologi, syntaks og ordforråd i tidleg andrespråksutvikling - ein longitudinell kasusstudie. NOA - Norsk som andrespråk, 2018, 34, (1-2), 93-127.

Gujord, A. K H. 2017. The ‘perfect candidate’ for transfer: A discussion of L1 influence in L2 acquisition of tense-aspect morphology. In A. Golden, S. Jarvis og K. Tenfjord (Eds.). Crosslinguistic influence and distinctive patterns of language learning. Findings and insights from a learner corpus. Bristol: Multilingual Matters, 29-63.

Gujord, A. K H. 2017. Eit empirisk tilskot til utforskinga av finittheit- og tempusdistinksjonar i norsk som andrespråk. NOA – norsk som andrespråk, 2017, nr. 2. http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1425/1410

Gujord, A. K H. 2017.  "Hos en voksen er tanken helt full av masse ting". Personlege narrativar i Norsk andrespråkskorpus (ASK) – ei kjelde til innsikt i læringsprosessen". Acta Didactica Norge, 2017, vol. 11 nr. 1,  1-22 http://dx.doi.org/10.5617/adno.3913

Gujord, A. K H. 2015. L2 acquisition of temporality: Findings from a corpus based study of the grammatical encoding of past time. BeLLS 6, 63-86. https://bells.uib.no/bells/article/view/809

Gujord, A. K H. 2013. Grammatical encoding of past time in L2 Norwegian. The roles of L1 influence and verb semantics. (Doctoral thesis), Universitetet i Bergen. http://bora.uib.no/handle/1956/6867

Gujord, A. K H. 2013. Tempus og rammeverksnivå. In C. Carlsen (Ed.). Norsk Profil. Det felles europeiske rammeverket spesifisert for norsk. Et første steg. Oslo: Novus Forlag, 73-106.

Gujord, A. K H. 2013. Aksjonsart -ein diskusjon av vanskar knytt til klassifisering av verbfrasar i aksjonart i innlærarspråk. Nordand -nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 8 nr. 2, 35-60.

Gujord, A. K H. 2013. Individuelle skilnadar i andrespråkslæringa: Om status og trendar i forskinga. NOA -Norsk som andrespråk, vol. 29 nr. 2, 5-36.http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/843

Helland, A. K. 2010. Aspekthypotesen i norsk innlærarspråk. In Johansen, H., Golden, A., Hagen, J. E. og Helland, A. K. (Eds.). Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Oslo: Novus Forlag, 175-189.

Helland, A. K. 2008. Grammaticalisation of temporality in SLA. In Jenset, G., Heggelund, Ø. I., Cardona, M. D, Wold, S. H. og Didriksen, A. A (Eds.). Linguistics in the making: Selected papers from the second Scandinavian PhD conference in linguistics and philology in Bergen, June 4-6, 2007. Novus Forlag, 141-164

Helland, A. K. 2008. Utvikling av perfektum i individ og språksamfunn. NOA-Norsk som andrespråk, vol. 24 nr. 2, 23-49

Helland, A. K. 2006. I møte med eit tempusprominent språk. NOA-Norsk som andrespråk, vol. 27 nr. 1, 7-23.

Helland, A. K. 2006. I møte med eit tempusprominent språk. Ei undersøking av mellomspråka til vietnamesiske norskinnlærarar. In Sandøy. H. og Tenfjord, K. (Eds.). Den nye norsken? Nokre peilepunkt under globaliseringa. Oslo: Novus Forlag, 214-230

 

Edited books and journals

Selås, M. og Gujord, A. K. H. (Eds.). 2017. Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget.

Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2017, vol. 34 nr. 2. Oslo: Novus Forlag.

Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2017, vol. 33 nr. 1. Oslo: Novus Forlag.

Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2016, vol. 32 nr. 12. Oslo: Novus Forlag.

Gujord, A. K. H., Nacey, S. og Ragnhildstveit, S. (Eds.) 2015. Learner Corpus Research: LCR2013 Conference Proceedings. Bergen Language and Linguistics Studies, BeLLS, årg. 6. https://bells.uib.no/index.php/bells/issue/view/181

Brunstad, E., Gujord, A. K. H. og Bugge, E. (Eds.) 2015. Rom for språk. Nye innsikter i språkleg mangfald. Oslo: Novus Forlag.

Johansen, H., Golden, A., Hagen, J. E. og Helland, A. K. (Eds.) 2010.  Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Oslo: Novus Forlag.

 

Prosjekter

For tida er eg prosjektleiar i to forskarprosjekt: Adult Acquisition of Norwegian as a second language (ALAN) og Norsk i akademia