Ann-Kristin Helland Gujord
Stilling
Professor, norsk som andrespråk
Tilhørighet
Kort info
Forskning
Ann-Kristin Helland Gujord er professor i norsk som andrespråk ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studium.
Hennes forskning omfatter ulike sider ved tilegnelse av andrespråk. Hun forsker på hvordan morfologiske, syntaktiske og leksikalske trekk utvikler seg når man lærer et nytt språk, og på hvilken måte tidligere språkkunnskaper påvirker tilegnelsen av ny grammatikkunnskap (tverrspråklig påvirkning). Et viktig fokus i Gujords forskning er hvordan ulike migrasjonsgruppers forutsetninger og muligheter til å lære norsk påvirker utfallet av språklæringena, og dermed tilgang til gang til utdanning, arbeidsliv og deltakelse i samfunnet på lik linje med andre borgere.
Hun leder det NFR-finansierte ALAN-prosjektet som samler empirisk kunnskap om språkutviklinga hos ei sterkt representert, men lite studert gruppe migranter: voksne med liten eller ingen skolebakgrunn og svake eller ingen skrive- og leseferdigheter.
Gujord er blant forskerne som har jobbet fram Senter for norsk fagspråk, som i februar 2025 ble tildelt 80 millioner fra NFR og har oppstart høsten 2025. Gujord vil lede arbeidspakken "Fagspråk i utdanning og arbeidsliv" som har som overordnede mål å undersøke vilkårene for å tilegne seg norsk fagspråk innenfor ulike utdannings- og arbeidslivskontekster, og undersøke konsekvensene for enkeltindividet av å tilegne seg, eller ikke tilegne seg, relevant fagspråklig kompetanse.
Gujord er også leder for NINjA-prosjektet, som undersøker plass og vilkår for norsk språk blant internasjonalt ansatte på norsk universitet og høyskoler.
I perioden 2017-2021 var Gujord fast medlem av fakultetstyret ved Det humanistiske fakultetet.
Siden 2021 har Gujord vært fast medlem av bedømmingspanelet for humaniora og samfunnsvitenskap som vurderer språkvitskaplege søknader til Vetenskapsrådet (Sverige), og de to siste årene som nestleder av panelet.
Hun har lang erfaring med utvikling av etter- og videreutdanningstilbud i norsk som andrespråk, både for grunnskole, videregåendeopplæring og voksenopplæringa. I 2023 fikk revisjonen av PRISME-studiet, ledet av Gujord, Det humanistiske fakultet sin utdanningskvalitetpris.
Gujord er også lærebokforfatter, senest med Å studere utvikling av andrespråk utgitt første gang i 2023 i Fagbokforlagets Å studere-serie.
Formidling
Lærebøker
Gujord, A. K. H. (2024). Å studere utvikling av andrespråk (2. utgave). Fagbokforlaget.
Selås, M. og Gujord, A. K. H. (red.) (2024) . Språkmøte i barnehagen (2. utgave). Fagbokforlaget.
Gujord, A. K. H. (2023). Å studere utvikling av andrespråk (1. utgave). Fagbokforlaget.
Gujord, A. K. H. og Randen. G. (red.) (2018). Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Cappelen Damm Akademisk.
Selås, M. og Gujord, A. K. H. (red.) (2017) . Språkmøte i barnehagen (1. utgave). Fagbokforlaget.
Debattinnlegg, bokmeldingar og liknande
«Å flytta ungane mellom klokka ni og to vil ikkje endra noko» Intervju i På Høyden 18. mai 2018
«Maksgrense løyser ikkje språkproblem» Debattinnlegg på i Bergens Tidende 7. mai 2018 saman med Magnhild Selås
«Misbruk av språktester» Debattinnlegg i Bergens Tidende 14. mars 2018 saman med Cecilie Hamnes Carlsen, Edit Bugge og Ingrid Buanes
«Jo, det er ein vesentleg skilnad på å lære første og andrespråk» Debattinnlegg på forsking.no 4. oktober 2017 saman med Magnhild Selås
«Språk for heile livet» Kommentar i Bergens Tidende 25. juli 2016
«Gjev ikkje betre borgarar» Kommentar i Dag og Tid 13. mars 2015
«Språktest med snubletråder» Debattinnlegg i Klassekampen 18. november 2014 saman med Anne Lene Berge og Ingvild Kleiveland
Introduksjon til "Refleksjoner gjennom andrespråksprismet" forfatta av Jon Erik Hagen, 2005. I Fra grammatikk til språkpolitikk. Utdrag fra Jon Erik Hagens forfatterskap. Oslo: Novus Forlag. 2013.
«Gje dei ein trygg og god start». Kommentar i Bergens Tidende juni 2012 saman med Kari Tenfjord.
«Det er norsk som gjelder». Kronikk i Bergens Tidende 23. februar 2011
"Norsk som andrespråk?" Tekst i Syn og Segn, nr. 4, 82, 2007
«Godt om språkleg mangfald i Noreg.» Bokmelding i Norsk lingvistisk tidsskrift, 2010, årg. 28, nr. 2.
«Ein seigliva myte» Kommentar i Klassekampen 23. desember 2004
Undervisning
Undervisning
Ved LLE kan ein ta årsstudium i norsk som andrespråk, bachelor i norsk som andrespråk og ein kan skriva masteroppgåve i norsk som andrespråk (innanfor mastergraden i Nordisk språk og litteratur eller innanfor NORMAU-programmet). Eg underviser i fleire av emna som inngår i norsk som andrespråk-porteføljen. Våren 2022 underviser eg på emna NORAN106 og NORAN250
Etter-og vidareutdanning er ein viktig del av fagprofilen til norsk som andrespråksmiljøet ved LLE. Eg er sjølv også somme tider kopla til nettstudet PRISME og andre etter-og vidareutdanningstilbod me utviklar og tilbyr innanfor norsk som andrespråk.
Eg rettleiar breitt innanfor norsk som andrespråk både på master- og doktorgradsnivå.
Publikasjoner
Vitenskapelig foredrag
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Emilsen, Linda Evenstad; Søfteland, Åshild (2024). Grammatisk utvikling hos norskinnlærere med maks 5 års skolegang. (ekstern lenke)
- Søfteland, Åshild; Emilsen, Linda Evenstad; Gujord, Ann-Kristin Helland (2024). Target language variation. (ekstern lenke)
- Emilsen, Linda Evenstad; Gujord, Ann-Kristin Helland; Søfteland, Åshild (2024). How adults with limited prior schooling acquire Norwegian L2. Some methodological and ethical considerations. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Golden, Anne (2024). Tidleg vokabularutvikling. Ein kasusstudie av tre vaksne migrantar. . (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2024). Fleirspråklegheit i barnehagen. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Emilsen, Linda Evenstad; Søfteland, Åshild (2024). Additional language acquisition and methodology. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2024). Grammatikk og vokabular - utvikling og undervisning. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Emilsen, Linda Evenstad; Søfteland, Åshild (2024). Tidleg morfologisk og syntaktisk utvikling i norsk som andrespråk blant innlærarar med mindre enn 10 års skulegang. (ekstern lenke)
- Olsen, Anna-Marie Kjøde; Wunderlich, Ilka; Gujord, Ann-Kristin Helland et al. (2023). NINjA – Norsk i akademia / Norwegian in Academia. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit (2023). Language Choices and Policies in Academia in Norway. (ekstern lenke)
- Molde, Else Berit; Gujord, Ann-Kristin Helland; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2023). Norwegian proficiency in academia – from words to action. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2023). Funksjonar ved presensperfektum i norske innlærarspråk på ulike ferdigheitsnivå. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Emilsen, Linda Evenstad; Søfteland, Åshild (2023). Syntaktisk og morfologisk utvikling i munnleg tale blant vaksne innlærarar med lite skulegang. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2023). Kva skjer med språket til deltakarar med lite utdanning det første året i norskopplæring? . (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2023). Language Choices and Policies in Academia in Norway . (ekstern lenke)
- Wunderlich, Ilka; Olsen, Anna-Marie Kjøde; Gujord, Ann-Kristin Helland et al. (2022). Hvordan forklare variasjon i ferdigheter og bruk av norsk blant internasjonalt ansatte i norsk akademia?. (ekstern lenke)
- Søfteland, Åshild; Gujord, Ann-Kristin Helland; Emilsen, Linda Evenstad (2022). Om å bygge opp eit munnleg andrespråkskorpus på talaranes premiss. (ekstern lenke)
- Emilsen, Linda Evenstad; Gujord, Ann-Kristin Helland; Søfteland, Åshild (2022). Hvordan studere språkutvikling hos voksne L2-innlærere med lite skolebakgrunn (ALAN). (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Søfteland, Åshild; Emilsen, Linda Evenstad (2022). Methods for tracking the longitudinal language development of LESLLA learners. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2021). Impact of L2 learners’ background on high-stakes language test results. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad et al. (2021). Adult Acquisition of Norwegian as a Second Language (ALAN): Project presentation at the Third LAMUC meeting . (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad et al. (2021). Project presentation ALAN Webinar - Focus on target language variation, pragmatics and learner corpus . (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad et al. (2021). Adult Acquisition of Norwegian as a second language (ALAN) - Metodewebinar. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad et al. (2021). Project presentation ALAN Webinar 22 June - Focus on methods and grammatical development. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad et al. (2021). How do adult learners with limited educational backgrounds develop their communicative abilities in L2 Norwegian? ALAN 2021-2025. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2020). Tidleg andrespråkslæring (?) Gir ulikt språkleg erfaringsgrunnlag i tidleg barndom ulik utvikling?. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2019). «There is still always a wall…» Internasjonalt tilsette i spennet mellom norsk og engelsk i akademia (NINjA) . (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2019). Språkleg praksis og behov blant internasjonalt tilsette på norske universitet og høgskular. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2019). I kva grad kan og bruker internasjonalt tilsette i akademia norsk? . (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi; Selås, Magnhild (2019). Learning to ask questions in Norwegian L1 and L2. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Østby, Sara Brøvig (2019). The things we do in Bergen. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2019). A Corpus Based Study of the L2 Acquisition of (Norwegian) Perfect Notions: The Effects of Semantic, Frequency, and Intralingual Contrast. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi; Selås, Magnhild (2018). Innlæring av spørsmålstypar i norsk som første- og andrespråk. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2018). NINjA Norsk i akademia/Norwegian in Academia. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi; Selås, Magnhild (2018). Framvekst av syntaks i tidleg andrespråksutvikling . (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Ragnhildstveit, Silje (2018). Tverrspråkleg påverknad – status og trendar i norsk andrespråksforsking. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Halverson, Sandra Louise; Jensen, Bård Uri (2017). Subjektrealisering i norsk og engelsk i ulike språklege modusar. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Halverson, Sandra Louise; Jensen, Bård Uri (2017). Subjektrealisering hos andrespråkinnlærere og oversettere. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2016). Language tests and civic rights in Norway. (ekstern lenke)
- Halverson, Sandra Louise; Gujord, Ann-Kristin Helland; Jenset, Gard Buen (2016). Multicompetence and corpus data: comparing language production across language modes. (ekstern lenke)
- Bugge, Edit; Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi et al. (2015). Språkleg praksis i ein multikulturell barnehage. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2015). «Hos en voksen er tanken helt full av masse ting». Personlege narrativar i ASK - ei kjelde til innsikt i læringsprosessen?. (ekstern lenke)
- Halverson, Sandra Louise; Gujord, Ann-Kristin Helland (2015). Faktorar som påverkar leksikalske val i innlærerspråk og omsett språk - rapport frå en pilotstudie. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2014). Nynorsk som andrespråk – aktuelle forskingsspørsmål. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2014). Tileigninga av tempus i norsk som andrespråk - semantikk og struktur. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Bugge, Edit; Carlsen, Cecilie Hamnes (2014). Variasjon i læringsutfall blant kandidatar som går opp til Norskprøve 2 og Norskprøve 3: Utkast til analysemodell. (ekstern lenke)
- Carlsen, Cecilie ; Bugge, Edit; Gujord, Ann-Kristin Helland (2014). The effect of internal and external variables on language learning and test scores. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). The perfect candidate for transfer. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). Universelle og språkspesifikke trekk i andrespråkstileigning av fortidsmorfologi i norsk. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). L2 acquisition of temporality: Universal or specific? Findings from a corpus based study of the grammatical encoding of past time in L2 Norwegian. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). Tempus og rammeverksnivå: presentasjon av ei undersøking. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). Rom for språk - eit individperspektiv. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin (2011). What is the relationship between universal mechanisms in L2 acquisition and crosslinguistic transfer?. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin (2011). A discussion of methodological and statistical challenges in PhD.-project. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin (2011). Presentasjon av Ph.d.-prosjekt. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2011). Rapport frå eit ph.d.-prosjekt: Problemstilingar knytt til prøving av hypotesar på ein type av språkbruksdata. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin (2009). Tid og tempus i innlærerspråk. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin (2009). Grammaticalisation of the Perfect - perspectives from ontogenesis and phylogenesis. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin (2008). The study of L1 influence in acquistion of temporality in Norwegian. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin (2008). Perfektum i norsk - typologi og innlæring. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin (2007). Temporalitet i vietnamesisk, norsk og somali: Ei kontrastiv samanlikning. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin (2007). Grammatikalisering av den konseptuell kategorien tid. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin (2007). Grammaticalization of temporality in second language learning. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin (2006). I møte med eit tempusprominent språk. (ekstern lenke)
Lærebok
Vitenskapelig artikkel
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Søfteland, Åshild; Emilsen, Linda Evenstad (2023). Å forske på språkutviklinga hos innlærere med begrensa skolebakgrunn – metodiske valg og problemstillinger. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2022). Individual choices and collective conceptions about Norwegian language in academia: In-depth interviews with internationally employed researchers. (ekstern lenke)
- Neteland, Randi; Selås, Magnhild; Gujord, Ann-Kristin Helland (2022). Kor e alle k-ar hen? Variasjon mellom k- og v- i spørjeord blant bergenske barnehagebarn. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2022). Who succeeds and who fails? Exploring the role of background variables in explaining the outcomes of L2 language tests. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2022). Vilkår for læring og bruk av andrespråk i akademia: Internasjonalt tilsette sine erfaringar med språk på norske universitet og høgskular i lys av rådande språkpolitikk. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2021). Syntaktisk kompleksitet på tvers av rammeverksnivå . (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi; Selås, Magnhild (2021). Successive Language Learning in Early Childhood: The Case of Question Formation. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Olsen, Anna-Marie Kjøde (2021). Andrespråkslæring kontra framandspråkslæring – framleis eit relevant skilje?. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi; Selås, Magnhild (2018). Framvekst av morfologi, syntaks og ordforråd i tidleg andrespråksutvikling - ein longitudinell kasusstudie. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2017). Eit empirisk tilskot til utforskinga av finttheit- og tempusdistinksjonar i norsk som andrespråk. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2017). “Hos en voksen er tanken helt full av masse ting”. Personlege narrativar i Norsk andrespråkskorpus (ASK) – ei kjelde til innsikt i læringsprosessen?. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2015). L2 acquisition of temporality: Findings from a corpus based study of the grammatical encoding of past time. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). Individuelle skilnadar i andrespråkslæringa: Om status og trendar i forskinga. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). Aksjonsart - ein diskusjon av vanskar knytt til klassifisering av verbfrasar i aksjonart i innlærarspråk. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin (2009). Når vaksne lærer norsk som andrespråk - gjer undervisning nokon skilnad?. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin (2008). Utvikling av perfektum i individ og språksamfunn. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin (2007). Norsk som andrespråk?. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin Kleppe (2006). I møte med eit tempusprominent språk. (ekstern lenke)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
- Ragnhildstveit, Silje; Golden, Anne; Gujord, Ann-Kristin Helland (2022). Nye innsikter i norsk som andrespråk. Inspirert av Kari Tenfjords forskning. (ekstern lenke)
- Bjørhusdal, Eli; Bugge, Edit; Fretland, Jan Olav et al. (2018). Å skrive nynorsk og bokmål. Nye tverrfaglege perspektiv. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Randen, Gunhild Tveit (2018). Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Nacey, Susan Lee; Ragnhildstveit, Silje (2015). Learner Corpus Research: LCR2013 Conference Proceedings. (ekstern lenke)
- Brunstad, Endre; Gujord, Ann-Kristin Helland; Bugge, Edit (2014). Rom for språk. Nye innsikter i språkleg mangfald. (ekstern lenke)
- Johansen, Hilde; Golden, Anne; Hagen, Jon Erik et al. (2010). Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. (ekstern lenke)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2022). Funksjonar ved presensperfektum i norske innlærarspråk på ulike ferdigheitsninvå. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2021). Crosslinguistic Influence. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Ragnhildstveit, Silje (2018). Tverrspråkleg påverknad – status og trendar i norsk andrespråksforsking. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2017). Språkutvikling hos barn i ulike språklæringssituasjonar. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2017). The 'Perfect Candidate' for Transfer: A discussion of L1 Influence in L2 Acquisition of Tense-Aspect Morphology. (ekstern lenke)
- Brunstad, Endre; Gujord, Ann-Kristin Helland (2014). Introduksjon. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). Tempus og rammeverksnivå. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin (2010). Aspekthypotesen i norsk innlærarspråk. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin (2008). Grammaticalisation of temporality in SLA. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin Kleppe (2006). I møte med eit tempusprominent språk. Ei undersøking av mellomspråka til vietnamesiske norskinnlærarar. (ekstern lenke)
Innledning
- Ragnhildstveit, Silje; Golden, Anne; Gujord, Ann-Kristin Helland (2022). Kari Tenfjord – en banebryter i andrespråksfeltet. (ekstern lenke)
- Bjørhusdal, Eli; Bugge, Edit; Fretland, Jan Olav et al. (2018). Å skriva nynorsk og bokmål: ein introduksjon . (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). Introduksjon til "Refleksjoner gjennom andrespråksprismet" forfatta av Jon Erik Hagen, 2005. (ekstern lenke)
Leder
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Jensen, Bård Uri; Opsahl, Toril (2021). Forord og redaksjonelt arbeid med temanummer om forskningsmetoder og -metodologi i andrespråksforskning. (ekstern lenke)
- Busterud, Guro; Gujord, Ann-Kristin Helland (2021). Innledning til Norsk lingvistisk tidsskrifts temahefte om andrespråkstilegnelse. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Jensen, Bård Uri; Opsahl, Toril (2020). Forord og redaksjonelt arbeid. (ekstern lenke)
- Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Opsahl, Toril (2019). Forord og redaksjonelt arbeid. (ekstern lenke)
- Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Opsahl, Toril (2019). Forord og redaksjonelt arbeid. (ekstern lenke)
- Alstad, Gunhild Tomter; Opsahl, Toril; Gujord, Ann-Kristin Helland (2018). Forord. (ekstern lenke)
- Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Tonne, Ingebjørg (2017). Forord. (ekstern lenke)
- Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Tonne, Ingebjørg (2017). Forord. (ekstern lenke)
- Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Tonne, Ingebjørg (2016). Innledning i NOA Norsk som andrespråk, Nr 1-2 (2016). (ekstern lenke)
Faglig foredrag
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2021). “it was really more about research success than language success”. Språklege utfordringar på norske universitet og høgskular.. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad et al. (2021). Adult Acquisition of Norwegian as a second language (ALAN) - Prosjektpresentasjon for lærarar på Nygård skole. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2020). Kvifor lærer nokon andrespråket betre enn andre?. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2019). Språklæring hos barn i ulike språklæringssituasjonar. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2018). Ikkje lenger framand. Norsk som andrespråk i Bergen, utvikling og eigenart. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2017). «Hos en voksen er tanken helt full av masse ting». Personlege narrativar om å læra norsk som vaksen innvandrar til Noreg.. (ekstern lenke)
- Cejka, Dagmar Andrea; Selås, Magnhild; Bugge, Edit et al. (2016). The Linguistic Climate in a Multilingual Kindergarten in Norway. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2016). Utfordringar for vaksne innvandrarar i møte med norsk som andrespråk. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2016). Førstehjelp i norsk som andrespråk. (ekstern lenke)
Kronikk
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde et al. (2020). Norsk når du kan, engelsk når du må. (ekstern lenke)
- Carlsen, Cecilie Hamnes; Bugge, Edit; Gujord, Ann-Kristin Helland (2019). Forskare: Språktest ger inte bättre integration. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Bugge, Edit; Carlsen, Cecilie Hamnes (2019). Hvor godt norsk er 'godt nok'?. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Selås, Magnhild (2018). Maksgrense løyser ikkje språkproblem. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2016). Språk for heile livet. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Berge, Anne Lene; Vevle, Ingvild Kleiveland (2014). Språktest med snubletråder. (ekstern lenke)
Intervju
- Gujord, Ann-Kristin Helland; Olsen, Anna-Marie Kjøde (2019). Engelsk i akademia: Møter få eller ingen krav om å lære norsk. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2018). Ordskifte - Norsk som andrespråk. (ekstern lenke)
- Strand, Hilde Kristin; Bugge, Edit; Gujord, Ann-Kristin Helland (2015). Seier nei til statsborgartest. (ekstern lenke)
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2013). Bør nytte morsmålet i norskopplæringa. (ekstern lenke)
Faglig kapittel
Leserinnlegg
- Gujord, Ann-Kristin Helland (2015). Gjev ikkje betre borgarar. (ekstern lenke)
- Tenfjord, Kari; Gujord, Ann-Kristin Helland (2012). Gje dei ein trygg og god start. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin (2011). Det er norsk som gjelder. (ekstern lenke)
- Helland, Ann-Kristin (2004). Ein seigliva myte. (ekstern lenke)
Programdeltagelse
Doktorgradsavhandling
Populærvitenskapelig foredrag
Hovedfagsoppgave
Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin
Scientific publiations
Gujord, A. K. H., Søfteland, Å., & Emilsen, L. E. (2023). Å forske på språkutviklinga hos innlærere med begrensa skolebakgrunn – metodiske valg og problemstillinger [Researching the language development of learners with limited schooling – methodological choices and challenges]. Nordand - nordisk tidsskrift for andrespråksforskning 18(2), 125-139. https://www.idunn.no/doi/10.18261/nordand.18.2.4
Gujord, A. K. H., Molde, E. B., Olsen, A. M. K. & Wunderlich, I. (2022). Vilkår for læring og bruk av andrespråk i akademia: Internasjonalt tilsette sine erfaringar med språk på norske universitet og høgskular i lys av rådande språkpolitikk [Conditions for learning and using the L2 in academia: International employees's language experience in higher educational institutions in Norway in light of current language policy]. Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS), 12(1), 295-317
Gujord, A. K. H., Neteland, R. & Selås, M. (2022). Kor e alle k-ar hen? Variasjon mellom k- og v- i spørjeord blant bergenske barnehagebarn [Where are all the k's gone? Socilinguistic variation between k- and v- in question words among children in kindergartens in Bergen]. Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS), 12(1), 295-317
Gujord, A. K. H. 2021. Crosslinguistic influence. In N. T. Ventura & M. Paquot (red.), The Routledge Handbook of SLA and Corpora. New York: Routledge.
Gujord, A. K. H. og Ragnhildstveit, S. 2018. Tverrspråkleg påverknad – status og trendar i norsk andrespråksforsking (p. 133-163). In A. K. H. Gujord og G. T. Randen (red.). Norsk som andrespråk – perspektiver på læring og utvikling. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Gujord, A. K H. 2017. Eit empirisk tilskot til utforskinga av finittheit- og tempusdistinksjonar i norsk som andrespråk. NOA – norsk som andrespråk, 2017, nr. 2. http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1425/1410
Gujord, A. K H. 2017. "Hos en voksen er tanken helt full av masse ting". Personlege narrativar i Norsk andrespråkskorpus (ASK) – ei kjelde til innsikt i læringsprosessen". Acta Didactica Norge, 2017, vol. 11 nr. 1, 1-22 http://dx.doi.org/10.5617/adno.3913
Gujord, A. K H. 2015. L2 acquisition of temporality: Findings from a corpus based study of the grammatical encoding of past time. BeLLS 6, 63-86. https://bells.uib.no/bells/article/view/809
Gujord, A. K H. 2013. Grammatical encoding of past time in L2 Norwegian. The roles of L1 influence and verb semantics. (Doctoral thesis), Universitetet i Bergen. http://bora.uib.no/handle/1956/6867
Gujord, A. K H. 2013. Tempus og rammeverksnivå. In C. Carlsen (Ed.). Norsk Profil. Det felles europeiske rammeverket spesifisert for norsk. Et første steg. Oslo: Novus Forlag, 73-106.
Gujord, A. K H. 2013. Aksjonsart -ein diskusjon av vanskar knytt til klassifisering av verbfrasar i aksjonart i innlærarspråk. Nordand -nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 8 nr. 2, 35-60.
Gujord, A. K H. 2013. Individuelle skilnadar i andrespråkslæringa: Om status og trendar i forskinga. NOA -Norsk som andrespråk, vol. 29 nr. 2, 5-36.http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/843
Helland, A. K. 2010. Aspekthypotesen i norsk innlærarspråk. In Johansen, H., Golden, A., Hagen, J. E. og Helland, A. K. (Eds.). Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Oslo: Novus Forlag, 175-189.
Helland, A. K. 2008. Grammaticalisation of temporality in SLA. In Jenset, G., Heggelund, Ø. I., Cardona, M. D, Wold, S. H. og Didriksen, A. A (Eds.). Linguistics in the making: Selected papers from the second Scandinavian PhD conference in linguistics and philology in Bergen, June 4-6, 2007. Novus Forlag, 141-164
Helland, A. K. 2008. Utvikling av perfektum i individ og språksamfunn. NOA-Norsk som andrespråk, vol. 24 nr. 2, 23-49
Helland, A. K. 2006. I møte med eit tempusprominent språk. NOA-Norsk som andrespråk, vol. 27 nr. 1, 7-23.
Helland, A. K. 2006. I møte med eit tempusprominent språk. Ei undersøking av mellomspråka til vietnamesiske norskinnlærarar. In Sandøy. H. og Tenfjord, K. (Eds.). Den nye norsken? Nokre peilepunkt under globaliseringa. Oslo: Novus Forlag, 214-230
Edited books and journals
Selås, M. og Gujord, A. K. H. (Eds.). 2017. Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget.
Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2017, vol. 34 nr. 2. Oslo: Novus Forlag.
Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2017, vol. 33 nr. 1. Oslo: Novus Forlag.
Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2016, vol. 32 nr. 1– 2. Oslo: Novus Forlag.
Gujord, A. K. H., Nacey, S. og Ragnhildstveit, S. (Eds.) 2015. Learner Corpus Research: LCR2013 Conference Proceedings. Bergen Language and Linguistics Studies, BeLLS, årg. 6. https://bells.uib.no/index.php/bells/issue/view/181
Brunstad, E., Gujord, A. K. H. og Bugge, E. (Eds.) 2015. Rom for språk. Nye innsikter i språkleg mangfald. Oslo: Novus Forlag.
Johansen, H., Golden, A., Hagen, J. E. og Helland, A. K. (Eds.) 2010. Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Oslo: Novus Forlag.
Prosjekter
For tida er eg prosjektleiar i to forskarprosjekt: Adult Acquisition of Norwegian as a second language (ALAN) og Norsk i akademia.