Anne Grete Danielsen

Stilling

Professor

Tilhørighet

Forskergrupper

Forskning

Barns rettigheter, velferd, medborgerskap og skolegang, motivasjon, mestring, livstilfredshet, lærerutdanning, fagfornyelsen (LK20), psykososialt og kulturelt læringsmiljø, tilpasset opplæring, spesialpedagogikk.

Undervisning

Bachelor og master i pedagogikk.

 

Publikasjoner
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Vitenskapelig artikkel
Vitenskapelig monografi
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin

Danielsen, A.G., Kristensen, S.M., Bogsnes Larsen, T., & Bjørnøy Urke, H. (2024). Positive Youth Development in Norwegian Upper Secondary: The Impact of Sex, Socio-economic Status, and Immigrant Background on the Developmental Trajectories of Academic Initiative, Academic Self-efficacy, and Grade Point Average. In N. Wiium, D. Manrique-Millones, D. Miconi, & D. Stefenel (Eds.), Addressing Social Justice: A Positive Youth Development Approach (pp. 223–254). Fagbokforlaget. https://doi.org/10.55669/oa311009

Kristensen, S.M., Danielsen, A.G., Urke, H.B., Larsen T.B. & Aanes, M.M. (2023) The positive feedback loop between academic self-efficacy, academic initiative, and Grade Point Average: a parallel process latent growth curve model, Educational Psychology, DOI: 10.1080/01443410.2023.2242603

Kristensen, S. M., Larsen, T. M. B., Urke, H. B., Danielsen, A. G. (2023). Academic Stress, Academic Self-efficacy, and Psychological Distress: A Moderated Mediation of Within-person Effects. Journal of Youth and Adolescence

Kristensen, S.M., Urke, H.B., Larsen, T.B. & Danielsen, A.G. (2022). Hello Darkness, My Old Friend: Moderating a Random Intercept Cross-lagged Panel Model of Loneliness and Symptoms of Anxiety and Depression. Res Child Adolesc Psychopathol. https://doi.org/10.1007/s10802-022-00995-1

Kristensen, Sara Madeleine Eriksen; Danielsen, Anne G; Jeno, Lucas Matias; Larsen, Torill Marie Bogsnes; Urke, Helga Bjørnøy (2021).The Within-Person Effect of Psychological Distress on Social Self-Efficacy: A Random Intercept Cross-Lagged Panel Model. Journal of Research on Adolescence. http://doi.org/10.1111/jora.12701

Danielsen, A.G. (2021). Lærerens arbeid med livsmestring. Bergen: Fagbokforlaget. 224 s.

Danielsen, A.G. (red.) (2020). Til elevens beste – pedagogiske perspektiver. Oslo: Gyldendal. 312 s.

Danielsen, A.G. (2020). Pedagogiske perspektiver. I: A.G. Danielsen (red.). Til elevens beste – pedagogiske perspektiver, s. 15-18. Oslo: Gyldendal.

Danielsen, A.G.  Bråk og uro i klasserommet – et behavioristisk perspektiv.  I: A.G. Danielsen (red.). Til elevens beste – pedagogiske perspektiver, s. 19-37. Oslo: Gyldendal.

Danielsen, A.G.  Den nysgjerrige eleven – Piaget, konstruktivisme og kognitiv ut-vikling. I: A.G. Danielsen (red.). Til elevens beste – pedagogiske perspektiver. s. 38-60. Oslo: Gyldendal.

Danielsen, A.G.  Troen på egen mestring – Bandura og sosialkognitiv teori. I: A.G. Danielsen (red.). Til elevens beste – pedagogiske perspektiver, s. 125-145. Oslo: Gyldendal.

Danielsen, A.G.  Selvbestemmelsesteori og det psykososiale læringsmiljøet. I: A.G. Danielsen (red.). Til elevens beste – pedagogiske perspektiver. s. 220-245.  Oslo: Gyldendal.

Danielsen, A.G., Diseth, Å., Heldal. J., Kvello, Ø., Egelandsdal, K., Ness, I.J. & Sætra, E. (2020). Elevens beste og pedagogiske perspektiver – en analyse. I: Dani-elsen, A.G. (red.). Til elevens beste – pedagogiske perspektiver, s. 284-307. Oslo: Gyldendal.

Ness, I.J. & Danielsen, A.G. (2020). Sosiokulturell teori – Vygotsky, Lave og Wenger. I: A.G. Danielsen (red.). Til elevens beste – pedagogiske perspektiver. s. 98-124. Oslo: Gyldendal.

Refsnes, A.H. & Danielsen, A.G. (2018). Yrkesfaglæreres opplevelse av sin rolle i det psykiske helsearbeidet. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 15 (2), s. 273-284.

Jeno, L.M., Danielsen, A.G. & Raaheim, A. (2018). A prospective investigation of students´ achievement and dropout in higher education: A Self-Determination Theory approach. Educational Psychology, DOI: 10.1080/01443410.2018.1502412

Ellingsen, J. E. & Danielsen, A. G. (2018). The Norwegian Children’s Rights in Sports and Coaches’ Understanding of Talent. I: M. Freeman (red.) Children's Rights. New Issues, New Themes, New Perspectives. Brill Nijhoff, s. 140-164.

Danielsen, A.G. (2017). Eleven og skolens læringsmiljø. Medvirkning og trivsel. Gyldendal Akademisk, 208 sider.

Ellingsen, J. E. & Danielsen, A. G. (2017). The Norwegian Children’s Rights in Sports and Coaches’ Understanding of Talent. The International Journal of Children’s Rights 25(2), s. 412-437.

Helleve, I., Danielsen, A. G., Smith, K. (2015). Teachers as mentors. Does mentor- education make a difference? I: H. Tillema; G. van der Westhuizen & K. Smith (Eds). Mentoring for Learning.  Sense Publishers, s. 313-332.

Danielsen, A. G. (2014).Lærerstudenters danning og faglige utvikling gjennom FoU: Rektors perspektiv. I: A.E. Rønbeck og S. Germeten.Å bli lærer. Danning og profesjonsutvikling. Oslo: Akademika forlag, s. 141-161.

Steele, A. R. & Danielsen, A. G. (2014). Action Learning in Tripartite Teacher-Student Partnership: Dialog Seminar, a Tool for Integration of Research & Development in Teacher Education. In: A. L. Østern (red.) NAFOL Yearbook 2014. En gang lærer – alltid lærer? Once a Teacher – Always a Teacher? Bergen: Fagbokforlaget, s. 155 -173.

Danielsen, A G. (2014). Timeforskning – en modell for utvikling av lærerprofesjonalitet. Kronikk i Utdanning, nr. 8, s. 52-55. Oslo: Utdanningsforbundet.

Danielsen, A. G. og Tjomsland, H. E. (2013). Mestringsforventning, trivsel og frafall i skolen. I: Roger Säljö og Rune Johan Krumsvik (red.). Praktisk Pedagogisk Utdanning. Bergen: Fagbokforlaget

Danielsen, A. G. (2013). Forskende lærere i klasserommet: To metoder; Lesson study og PBL. I: M. Brekke og T. Tiller (red.) Læreren som forsker. Oslo: Universitetsforlaget.

Danielsen, A. G. (2013). Kunnskapsbygging i skolen via kvantitative verktøy – Statistikk og spørreskjema. I: M. Brekke og T. Tiller (red.) Læreren som forsker. Oslo: Universitetsforlaget.

Ellingsen, J. E.; Danielsen, A. G. (2013). How sport coaches identify and develop talent in children and youth. I: Book of Abstracts.18th annual Congress of the European College of Sport Science. 26th - 29th June, Barcelona - Spain.. : European College of Sport Science 2013 ISBN 978-84-695-7786-8. s. 523-523
 

Danielsen, A. G. (2012). Hva henger sammen med skoletrivselen til norske ungdomsskoleelever? Nordic Studies of Education, 32(2), 114-125.

Diseth, Å., Danielsen, A.G. & Samdal, O. (2012). A path analysis of basic need support, self-efficacy, achievement goals, life satisfaction and academic achievement level among elementary school students. Educational Psychology, 32(1), 1-20.

Leversen, I., Danielsen, A. G., Skogbrott, M., & Samdal, 0. (2012). Basic Psychological Need Satisfaction in Leisure Activities and Adolescents’ Life Satisfaction. Journal of Youth and Adolescence, Volume 41(12), 1588-1599.

Leversen, I., Danielsen, A.G., Wold, B. & Samdal, O. (2012). What They Want and What They Get: Self-reported Motives, Perceived Competence and Relatedness in Adolescent Leisure Activities. Child Development Research, Volume 2012, Article ID 684157, 11 sider

Danielsen, A. G., Breivik, K., & Wold, B. (2011). Do perceived academic competence and school satisfaction mediate the relationships between perceived support provided by teachers and classmates, and academic initiative? Scandinavian Journal of Educational Research, 55(4), 379-401.

Danielsen, A. G. (2010a). Lærerens møte med elevene og selvregulert læring på ungdomstrinnet. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 94 (6), 462-475.

Danielsen, A. G. (2010b). Supportive and motivating environments in school. Main factors to make well-being and learning a reality. Norsk Epidemiologi, 20 (1), 33-39.

Danielsen, A. G., Wiium, N., Wilhelmsen, B. & Wold, B. (2010). Perceived support provided by teachers and classmates and students’ self-reported academic initiative. Journal of School Psychology, 48 (3), 247-267.

Danielsen, A. G., Samdal, O., Hetland, J., & Wold, B. (2009). School-related Social Support and Students’ Perceived Life Satisfaction. The Journal of Educational Research, 102, 303–318.

Danielsen, A. G., Gjelstad, L., Høstaker, R. & Skauge, T. (2009). Frafall i videregående skole. Kronikk i Bergens Tidende, 14. august.

Griebler, R.; Dür, W.; Samdal, O; Freeman, J.; Danielsen, A. Currie, D; Rasmussen, M. (2009). Section II Scientific Rationales for focus areas, School Setting. In: Health Behavior in School-Aged Children: a WHO Cross-National Study. HBSC Research Protocol for the 2009/10 survey. Edinburgh, Scotland: World Health Organization – Europe, p. 56-79.

Danielsen, A. G. (2005). Elever som opplever motgang. Skolens muligheter til fremme positiv utvikling. Bedre Skole nr. 3, 72-77.

Danielsen, A. G. (2004). Hverdagens magi. En tilnærming til fenomenet resiliens som teoretisk ramme for pedagogisk praksis i skolen. I: G. O. Hole og T. T. T. Sudmann (2004) (red): Vitenskapsteoretiske refleksjoner. Høgskolen i Bergen: Skriftserien, Rapport nr. 9, s. 43-73.

Danielsen, A. G. (2000). Mangfold og tilpasset opplæring. Spesialpedagogikk (2), 28-32.

Danielsen, A. G. & Larsen, P. J. (2000). Pedagogikk i lærerutdanningen. Høgskoleinfo, 9(4).

Danielsen, A. G., Isachsen, E., Aarvold, L. og Larsen, P.J. (2000). PBL I PED-ALU. Problembasert læring i pedagogikkundervisningen ved Høgskolen i Bergen. FoU-rapport, Høgskolen i Bergen.

Danielsen, A. G. (1999). Stor aktivitet i Fana Unge Strykere! Orkesterforum.

Danielsen, A. G. (1998). Sannhetens øyeblikk. Høgskolen i Bergen. Høgskoleinfo, 10.