Forskergrupper
Forskning
Barns rettigheter, velferd, medborgerskap og skolegang, motivasjon, mestring, livstilfredshet, lærerutdanning, fagfornyelsen (LK20), psykososialt og kulturelt læringsmiljø, tilpasset opplæring, spesialpedagogikk.
Undervisning
Bachelor og master i pedagogikk.
Publikasjoner
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Danielsen, Anne G; Kristensen, Sara Madeleine; Larsen, Torill Marie Bogsnes et al. (2024). Positive Youth Development in Norwegian Upper Secondary: The Impact of Sex, Socio-economic Status, and Immigrant Background on the Developmental Trajectories of Academic Initiative, Academic Self-efficacy, and Grade Point Average. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne G. (2020). Bråk og uro i klasserommet - et behavioristisk perspektiv. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne G. (2020). Pedagogiske perspektiver. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne G. (2020). Forord. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne G. (2020). Troen på egen mestring - Bandura og sosialkognitiv teori. (ekstern lenke)
- Ness, Ingunn Johanne; Danielsen, Anne G. (2020). Sosiokulturell teori - Vygotsky, Lave og Wenger. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne G.; Diseth, Åge Røssing; Heldal, Janicke et al. (2020). Elevens beste og pedagogiske perspektiver - en analyse. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne G. (2020). Selvbestemmelsesteori og det psykososiale læringsmiljøet. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne G. (2020). Den nysgjerrige eleven - Piaget, konstruktivisme og kognitiv utvikling. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne G; Tjomsland, Hege Eikeland (2020). Mestringsforventning, trivsel og frafall. (ekstern lenke)
- Ellingsen, Jan Emil; Danielsen, Anne G. (2018). Norwegian Children's Rights in Sport and Coaches' Understanding of Talent. (ekstern lenke)
- Helleve, Ingrid; Danielsen, Anne G.; Smith, Kari (2015). Does Mentor-Education Make a Difference?. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne Grete (2014). Lærerstudenters danning og faglige utvikling gjennom FoU: Rektors perspektiv. (ekstern lenke)
- Steele, Annfrid Rosøy; Danielsen, Anne Grete (2014). Action Learning in Tripartite Teacher- Student Partnership: Dialog Seminar, a Tool for Integration of Research and Development in Teacher Education. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne Grete; Tjomsland, Hege Eikeland (2013). Mestringsforventning, trivsel og frafall. (ekstern lenke)
- Ellingsen, Jan Emil; Danielsen, Anne Grete (2013). How sport coaches identify and develop talent in children and youth. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne Grete (2013). Kunnskapsbygging i skolen via kvantitative verktøy - statistikk og spørreskjema. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne Grete (2013). To praksisnære verktøy: "Lesson study" og PBL. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
- Kristensen, Sara Madeleine; Danielsen, Anne G; Urke, Helga Bjørnøy et al. (2023). The positive feedback loop between academic self-efficacy, academic initiative, and Grade Point Average: a parallel process latent growth curve model. (ekstern lenke)
- Kristensen, Sara Madeleine; Larsen, Torill Marie Bogsnes; Urke, Helga Bjørnøy et al. (2023). Academic Stress, Academic Self-efficacy, and Psychological Distress: A Moderated Mediation of Within-person Effects. (ekstern lenke)
- Kristensen, Sara Madeleine; Urke, Helga Bjørnøy; Larsen, Torill Marie Bogsnes et al. (2022). Hello Darkness, My Old Friend: Moderating a Random Intercept Cross-lagged Panel Model of Loneliness and Symptoms of Anxiety and Depression. (ekstern lenke)
- Kristensen, Sara Madeleine Eriksen; Danielsen, Anne G; Jeno, Lucas Matias et al. (2021). The Within-Person Effect of Psychological Distress on Social Self-Efficacy: A Random Intercept Cross-Lagged Panel Model . (ekstern lenke)
- Refsnes, Anita Hennie; Danielsen, Anne G. (2018). Yrkesfaglæreres opplevelse av sin rolle i det psykiske helsearbeidet. (ekstern lenke)
- Jeno, Lucas Matias; Danielsen, Anne G.; Raaheim, Arild (2018). A prospective investigation of students’ academic achievement and dropout in higher education: a Self-Determination Theory approach. (ekstern lenke)
- Ellingsen, Jan Emil; Danielsen, Anne G. (2017). Norwegian children's rights in sport and coaches' understanding of talent. (ekstern lenke)
- Diseth, Åge ; Danielsen, Anne Grete; Samdal, Oddrun (2012). A path analysis of basic needs support, self-efficacy, achievement goals, life satisfaction and academic achievement level among secondary school students. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne Grete (2012). Hva henger sammen med skoletrivselen til norske ungdomsskoleelever?. (ekstern lenke)
- Leversen, Ingrid; Danielsen, Anne Grete; Wold, Bente et al. (2012). What they want and what they get: self-reported motives, perceived competence and relatedness in adolescent leisure activities. (ekstern lenke)
- Leversen, Ingrid; Danielsen, Anne Grete; Birkeland, Marianne Skogbrott et al. (2012). Basic psychological need satisfaction in leisure activities and adolescents' life satisfaction. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne Grete; Breivik, Kyrre; Wold, Bente (2011). Do perceived academic competence and school satisfaction mediate the relationships between perceived support provided by teachers and classmates, and academic initiative?. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne Grete (2010). Lærerens møte med elevene og selvregulert læring på ungdomstrinnet. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne Grete; Wiium, Nora; Wilhelmsen, Britt Unni et al. (2010). Perceived support provided by teachers and classmates and students' self-reported academic initiative. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne Grete (2010). Supportive and motivating environments in school: Main factors to make well-being and learning a reality. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne Grete; Samdal, Oddrun; Hetland, Jørn et al. (2009). School-related social support and students' perceived life satisfaction. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne Grete (2000). Mangfold og tilpasset opplæring. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne Grete (1999). Stor aktivitet i Fana Unge Strykere!. (ekstern lenke)
- Danielsen, Anne Grete (1998). Fjernundervisning og sannhetens øyeblikk. (ekstern lenke)
Vitenskapelig monografi
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin
Danielsen, A.G., Kristensen, S.M., Bogsnes Larsen, T., & Bjørnøy Urke, H. (2024). Positive Youth Development in Norwegian Upper Secondary: The Impact of Sex, Socio-economic Status, and Immigrant Background on the Developmental Trajectories of Academic Initiative, Academic Self-efficacy, and Grade Point Average. In N. Wiium, D. Manrique-Millones, D. Miconi, & D. Stefenel (Eds.), Addressing Social Justice: A Positive Youth Development Approach (pp. 223–254). Fagbokforlaget. https://doi.org/10.55669/oa311009
Kristensen, S.M., Danielsen, A.G., Urke, H.B., Larsen T.B. & Aanes, M.M. (2023) The positive feedback loop between academic self-efficacy, academic initiative, and Grade Point Average: a parallel process latent growth curve model, Educational Psychology, DOI: 10.1080/01443410.2023.2242603
Kristensen, S. M., Larsen, T. M. B., Urke, H. B., Danielsen, A. G. (2023). Academic Stress, Academic Self-efficacy, and Psychological Distress: A Moderated Mediation of Within-person Effects. Journal of Youth and Adolescence
Kristensen, S.M., Urke, H.B., Larsen, T.B. & Danielsen, A.G. (2022). Hello Darkness, My Old Friend: Moderating a Random Intercept Cross-lagged Panel Model of Loneliness and Symptoms of Anxiety and Depression. Res Child Adolesc Psychopathol. https://doi.org/10.1007/s10802-022-00995-1
Kristensen, Sara Madeleine Eriksen; Danielsen, Anne G; Jeno, Lucas Matias; Larsen, Torill Marie Bogsnes; Urke, Helga Bjørnøy (2021).The Within-Person Effect of Psychological Distress on Social Self-Efficacy: A Random Intercept Cross-Lagged Panel Model. Journal of Research on Adolescence. http://doi.org/10.1111/jora.12701
Danielsen, A.G. (2021). Lærerens arbeid med livsmestring. Bergen: Fagbokforlaget. 224 s.
Danielsen, A.G. (red.) (2020). Til elevens beste – pedagogiske perspektiver. Oslo: Gyldendal. 312 s.
Danielsen, A.G. (2020). Pedagogiske perspektiver. I: A.G. Danielsen (red.). Til elevens beste – pedagogiske perspektiver, s. 15-18. Oslo: Gyldendal.
Danielsen, A.G. Bråk og uro i klasserommet – et behavioristisk perspektiv. I: A.G. Danielsen (red.). Til elevens beste – pedagogiske perspektiver, s. 19-37. Oslo: Gyldendal.
Danielsen, A.G. Den nysgjerrige eleven – Piaget, konstruktivisme og kognitiv ut-vikling. I: A.G. Danielsen (red.). Til elevens beste – pedagogiske perspektiver. s. 38-60. Oslo: Gyldendal.
Danielsen, A.G. Troen på egen mestring – Bandura og sosialkognitiv teori. I: A.G. Danielsen (red.). Til elevens beste – pedagogiske perspektiver, s. 125-145. Oslo: Gyldendal.
Danielsen, A.G. Selvbestemmelsesteori og det psykososiale læringsmiljøet. I: A.G. Danielsen (red.). Til elevens beste – pedagogiske perspektiver. s. 220-245. Oslo: Gyldendal.
Danielsen, A.G., Diseth, Å., Heldal. J., Kvello, Ø., Egelandsdal, K., Ness, I.J. & Sætra, E. (2020). Elevens beste og pedagogiske perspektiver – en analyse. I: Dani-elsen, A.G. (red.). Til elevens beste – pedagogiske perspektiver, s. 284-307. Oslo: Gyldendal.
Ness, I.J. & Danielsen, A.G. (2020). Sosiokulturell teori – Vygotsky, Lave og Wenger. I: A.G. Danielsen (red.). Til elevens beste – pedagogiske perspektiver. s. 98-124. Oslo: Gyldendal.
Refsnes, A.H. & Danielsen, A.G. (2018). Yrkesfaglæreres opplevelse av sin rolle i det psykiske helsearbeidet. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 15 (2), s. 273-284.
Jeno, L.M., Danielsen, A.G. & Raaheim, A. (2018). A prospective investigation of students´ achievement and dropout in higher education: A Self-Determination Theory approach. Educational Psychology, DOI: 10.1080/01443410.2018.1502412
Ellingsen, J. E. & Danielsen, A. G. (2018). The Norwegian Children’s Rights in Sports and Coaches’ Understanding of Talent. I: M. Freeman (red.) Children's Rights. New Issues, New Themes, New Perspectives. Brill Nijhoff, s. 140-164.
Danielsen, A.G. (2017). Eleven og skolens læringsmiljø. Medvirkning og trivsel. Gyldendal Akademisk, 208 sider.
Ellingsen, J. E. & Danielsen, A. G. (2017). The Norwegian Children’s Rights in Sports and Coaches’ Understanding of Talent. The International Journal of Children’s Rights 25(2), s. 412-437.
Helleve, I., Danielsen, A. G., Smith, K. (2015). Teachers as mentors. Does mentor- education make a difference? I: H. Tillema; G. van der Westhuizen & K. Smith (Eds). Mentoring for Learning. Sense Publishers, s. 313-332.
Danielsen, A. G. (2014).Lærerstudenters danning og faglige utvikling gjennom FoU: Rektors perspektiv. I: A.E. Rønbeck og S. Germeten.Å bli lærer. Danning og profesjonsutvikling. Oslo: Akademika forlag, s. 141-161.
Steele, A. R. & Danielsen, A. G. (2014). Action Learning in Tripartite Teacher-Student Partnership: Dialog Seminar, a Tool for Integration of Research & Development in Teacher Education. In: A. L. Østern (red.) NAFOL Yearbook 2014. En gang lærer – alltid lærer? Once a Teacher – Always a Teacher? Bergen: Fagbokforlaget, s. 155 -173.
Danielsen, A G. (2014). Timeforskning – en modell for utvikling av lærerprofesjonalitet. Kronikk i Utdanning, nr. 8, s. 52-55. Oslo: Utdanningsforbundet.
Danielsen, A. G. og Tjomsland, H. E. (2013). Mestringsforventning, trivsel og frafall i skolen. I: Roger Säljö og Rune Johan Krumsvik (red.). Praktisk Pedagogisk Utdanning. Bergen: Fagbokforlaget
Danielsen, A. G. (2013). Forskende lærere i klasserommet: To metoder; Lesson study og PBL. I: M. Brekke og T. Tiller (red.) Læreren som forsker. Oslo: Universitetsforlaget.
Danielsen, A. G. (2013). Kunnskapsbygging i skolen via kvantitative verktøy – Statistikk og spørreskjema. I: M. Brekke og T. Tiller (red.) Læreren som forsker. Oslo: Universitetsforlaget.
Ellingsen, J. E.; Danielsen, A. G. (2013). How sport coaches identify and develop talent in children and youth. I: Book of Abstracts.18th annual Congress of the European College of Sport Science. 26th - 29th June, Barcelona - Spain.. : European College of Sport Science 2013 ISBN 978-84-695-7786-8. s. 523-523
Danielsen, A. G. (2012). Hva henger sammen med skoletrivselen til norske ungdomsskoleelever? Nordic Studies of Education, 32(2), 114-125.
Diseth, Å., Danielsen, A.G. & Samdal, O. (2012). A path analysis of basic need support, self-efficacy, achievement goals, life satisfaction and academic achievement level among elementary school students. Educational Psychology, 32(1), 1-20.
Leversen, I., Danielsen, A. G., Skogbrott, M., & Samdal, 0. (2012). Basic Psychological Need Satisfaction in Leisure Activities and Adolescents’ Life Satisfaction. Journal of Youth and Adolescence, Volume 41(12), 1588-1599.
Leversen, I., Danielsen, A.G., Wold, B. & Samdal, O. (2012). What They Want and What They Get: Self-reported Motives, Perceived Competence and Relatedness in Adolescent Leisure Activities. Child Development Research, Volume 2012, Article ID 684157, 11 sider
Danielsen, A. G., Breivik, K., & Wold, B. (2011). Do perceived academic competence and school satisfaction mediate the relationships between perceived support provided by teachers and classmates, and academic initiative? Scandinavian Journal of Educational Research, 55(4), 379-401.
Danielsen, A. G. (2010a). Lærerens møte med elevene og selvregulert læring på ungdomstrinnet. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 94 (6), 462-475.
Danielsen, A. G. (2010b). Supportive and motivating environments in school. Main factors to make well-being and learning a reality. Norsk Epidemiologi, 20 (1), 33-39.
Danielsen, A. G., Wiium, N., Wilhelmsen, B. & Wold, B. (2010). Perceived support provided by teachers and classmates and students’ self-reported academic initiative. Journal of School Psychology, 48 (3), 247-267.
Danielsen, A. G., Samdal, O., Hetland, J., & Wold, B. (2009). School-related Social Support and Students’ Perceived Life Satisfaction. The Journal of Educational Research, 102, 303–318.
Danielsen, A. G., Gjelstad, L., Høstaker, R. & Skauge, T. (2009). Frafall i videregående skole. Kronikk i Bergens Tidende, 14. august.
Griebler, R.; Dür, W.; Samdal, O; Freeman, J.; Danielsen, A. Currie, D; Rasmussen, M. (2009). Section II Scientific Rationales for focus areas, School Setting. In: Health Behavior in School-Aged Children: a WHO Cross-National Study. HBSC Research Protocol for the 2009/10 survey. Edinburgh, Scotland: World Health Organization – Europe, p. 56-79.
Danielsen, A. G. (2005). Elever som opplever motgang. Skolens muligheter til fremme positiv utvikling. Bedre Skole nr. 3, 72-77.
Danielsen, A. G. (2004). Hverdagens magi. En tilnærming til fenomenet resiliens som teoretisk ramme for pedagogisk praksis i skolen. I: G. O. Hole og T. T. T. Sudmann (2004) (red): Vitenskapsteoretiske refleksjoner. Høgskolen i Bergen: Skriftserien, Rapport nr. 9, s. 43-73.
Danielsen, A. G. (2000). Mangfold og tilpasset opplæring. Spesialpedagogikk (2), 28-32.
Danielsen, A. G. & Larsen, P. J. (2000). Pedagogikk i lærerutdanningen. Høgskoleinfo, 9(4).
Danielsen, A. G., Isachsen, E., Aarvold, L. og Larsen, P.J. (2000). PBL I PED-ALU. Problembasert læring i pedagogikkundervisningen ved Høgskolen i Bergen. FoU-rapport, Høgskolen i Bergen.
Danielsen, A. G. (1999). Stor aktivitet i Fana Unge Strykere! Orkesterforum.
Danielsen, A. G. (1998). Sannhetens øyeblikk. Høgskolen i Bergen. Høgskoleinfo, 10.