Forskergrupper
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel
- Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård (2024). Hva gjør pedagogene i barnehagen? Barnehagelærernes arbeidsdeling i møte med skjerpet pedagognorm. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Ludvigsen, Kari; Danielsen, Hilde (2024). Layering and institutional change: framework plan revision in Norwegian early childhood education and care. (ekstern lenke)
- Holen, Solveig; Lødding, Berit; Helgøy, Ingrid et al. (2020). Implementing a Targeted, Nationwide Intervention to Promote Upper Secondary School Completion: Does it Have the Potential to Strengthen Students’ Achievement?. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne; Holen, Solveig et al. (2019). 'One size fits all'? Ensretting av nasjonale tiltak for å hindre frafall i videregående opplæring i Norge. Tilfellet Ny GIV Overgangsprosjektet. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne; Lundahl, Lisbeth et al. (2019). Combating low completion rates in Nordic welfare states: policy design in Norway and Sweden. (ekstern lenke)
- Alexiadou, Nafsika; Helgøy, Ingrid; Homme, Anne (2019). Lost in transition – policies to reduce early school leaving and encourage further studying in Europe . (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne; Karlsen, Marry-Anne et al. (2017). Omsorgssektoren som integreringsarena: En hurtig og enkel vei til varig arbeid for flyktninger og innvandrere? [The social care sector as arena for integration : a fast and easy way to stable employment for refugees and immigrants?]. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne (2017). Increasing parental participation at school level: a ‘citizen to serve’ or a ‘customer to steer’?. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Hope, Kristin Lofthus (2017). Innovative government initiatives to prevent upper secondary school dropout: organisational learning and institutional change at the local level. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne (2016). Educational reforms and marketization in Norway – A challenge to the tradition of the social democratic, inclusive school?. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D (2015). Path-dependent Implementation of the European Qualifications Framework in Education. A Comparison of Norway, Germany and England. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D. (2011). Individual or collective responses to accountability policies. A comparative study of teacher professionalism in Norway and Sweden. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn; Ludvigsen, Kari (2010). Mot nye arbeidsmønstre og autoritetsrelasjoner i barnehagen?. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn (2007). Towards a new professionalism in school? A comparative study on teacher autonomy in Norway and Sweden. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn; Gewirtz, Sharon (2007). Local Autonomy or state control. Introduction. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn (2006). Policy Tools and Institutional Change. Comparing education policies i Norway, Sweden and England. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn (2003). Nettverksdannelser og styringsfragmentering i den lokale skolen. (ekstern lenke)
Vitenskapelig foredrag
- Tolo, Astrid; Homme, Anne; Bornati, Sara (2023). Private and non-governmental actors addressing social inclusion in Norwegian secondary education. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Ludvigsen, Kari (2023). Early Childhood Education and Care Policy Making in Norway: Managerialist Dialogue or Pluralism? . (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2023). Evaluering av implementeringen av Rammeplan for barnehagen: Fra "bør" til "skal".. (ekstern lenke)
- Homme, Anne (2022). The meaning of context in research on educational reforms -Insights from an evaluation of the implementation of the Norwegian national framework plan for early education and care . (ekstern lenke)
- Ludvigsen, Kari; Homme, Anne (2022). Managerialist Dialogue in ECEC Policymaking: The Role of Play and Learning . (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Ludvigsen, Kari (2022). EVALUERING AV IMPLEMENTERINGEN AV RAMMEPLAN FOR BARNEHAGEN: Hvordan gi et forskningsbasert bidrag til videre politikkutforming?. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård; Hope, Kristin Lofthus (2021). Governing School Choice in Norway – Why local educational government capacity matters. (ekstern lenke)
- Homme, Anne (2021). Evaluering av implementering av rammeplan for barnehagen Funn fra underveisrapport . (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Danielsen, Hilde; Ludvigsen, Kari (2021). Implementeringen av rammeplan for barnehagen. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård (2020). Evaluering av implementering av rammeplanen i barnehagen 2018-2023. Prosjektpresentasjon.. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne (2020). Profesjonalisering i barnehagen? Organisering og arbeidsdeling i åtte bergensbarnehager med økt andel pedagoger. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård (2019). Erfaringer med implementering av økt andel barnehagelærere. Foreløpige funn fra forskningsprosjekt i bergensbarnehager. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne (2019). På rett vei? Organisering og arbeidsdeling i åtte bergensbarnehager med økt andel pedagoger. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård (2019). Diverging leadership strategies in implementation of an increased resource of EC teachers in Norwegian ECEC. (ekstern lenke)
- Homme, Anne (2019). Hvordan teoretiske perspektiv og empirisk materiale kan knyttes sammen i et forskningsarbeid. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne (2019). Diverging leadership strategies in implementation of an increased resource of Early Childhood teachers in Norwegian Early Childhood Centres. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne (2019). Jo flere vi er sammen – Organisering av økt andel pedagoger i barnehagen. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård (2018). Erfaring med implementering av økt pedagogtetthet: Betingelser for god implementering av 50 % andel barnehagelærere. (ekstern lenke)
- Homme, Anne (2018). Hvordan øke gjennomføringen i videregående opplæring?. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård (2018). "Jo flere vi er sammen": Organiseringens betydning for profesjonalitet og faglighet i barnehager med økt pedagogtetthet. (ekstern lenke)
- Ludvigsen, Kari; Homme, Anne (2017). Changing professional roles in Norwegian Early Childhood Education and Care. (ekstern lenke)
- Hope, Kristin Lofthus; Homme, Anne (2017). Prevention of early school leaving. How local policy enactment plays out in four Norwegian county municipalities.. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne; Hope, Kristin Lofthus (2016). Dropout policies in the transition between lower and upper secondary school in Norway. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne; Hope, Kristin Lofthus (2016). Governance capacity for reducing dropout from upper secondary education. (ekstern lenke)
- Homme, Anne (2016). Ulike veier til økt gjennomføring av videregående opplæring - Bruk av forskning som legitimering av tiltak. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne; Hope, Kristin Lofthus (2016). Dropout prevention policies in the transition between lower and upper secondary school.. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D (2015). Empowered or Accountable? Policy-making at school-level in order to increase parental participation in school. (ekstern lenke)
- Homme, Anne D (2015). Implementering av nasjonale satsinger: Opplæringsloven § 9A. (ekstern lenke)
- Homme, Anne D (2015). Lost in Transition: Styring, ledelse og organisering av tiltak for å bedre gjennomføringen i videregående opplæring. (ekstern lenke)
- Homme, Anne (2015). Politiske tiltak for å øke gjennomføring i videregående opplæring. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Hope, Kristin Lofthus (2015). Innovation and government initiatives: Organisational learning at the local level?. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D (2014). Evaluering av Ny GIV Overgangsprosjektet. Konsekvenser for skolen som organisasjon. (ekstern lenke)
- Homme, Anne D (2014). Lost in Transition: Governance, Management and Organization of Policy Programs to Improve Completion of Upper Secondary Education. Prosjektpresentasjon. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D (2013). One size fits all? Street –Level Implementation of the National Program “New Possibilities” in Different School Contexts. (ekstern lenke)
- Homme, Anne D; Rykkja, Lise Helleb? (2013). Forskning på DKS 2010-2013. (ekstern lenke)
- Homme, Anne D; Rykkja, Lise Helleb? (2013). Den kulturelle skolesekken: Begeistring og byråkrati. (ekstern lenke)
- Homme, Anne D; Rykkja, Lise Helleb? (2013). Den kulturelle skolesekken: Begeistring og byråkrati. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D (2012). Preventing dropouts from Norwegian secondary education. Teachers’ role in implementing the national programme New Possibilities at school level. (ekstern lenke)
- Homme, Anne D (2012). Evaluering av satsningen Bedre læringsmiljø 2010-2015. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D. (2011). The implementation of the European Qualifications Framework in education. Comparing Norway, Germany, and England. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn (2011). Governing by Dialogue: redefining the central – local government relations?. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2010). Erfaringer og funn fra forsøk med arbeidslivsfaget så langt. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2010). ”Vi vil løfte skolen og løfte standen” – om lærerinnenes strategier for definering av skolens innhold og egen profesjonell status rundt forrige århundreskifte. (ekstern lenke)
- Ludvigsen, Kari; Homme, Anne Dåsvatn (2010). Yrkesmessig arbeidsdeling i en barnehagesektor i endring. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn; Christensen, Dag Arne (2010). Forsøk med arbeidslivsfag på ungdomstrinnet. Kartlegging av forsøkets første år. Foreløpige hovedfunn. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn (2009). Policy ideas, framing and institutional change i education. Comparing Norway and Scotland. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn; Ludvigsen, Kari (2009). Mot nye arbeidsmønstre og autoritetsrelasjoner i barnehagen?. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn (2009). Kommunenes rolle i omforming av barnehagen til læringsinstitusjon Barnehagepolitikk i et flernivåsystem. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2008). Perspektiver på utforming av lokal skolepolitikk.En sammenligning av begrepene sektor og felt. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2008). Statlig styring og lokal handlefrihet i grunnopplæringen. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2008). Nasjonal styring og lokal autonomi i skolen. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn; Helgøy, Ingrid (2006). Transparency and accountability – A threat or an opportunity to professional autonomy?. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn (2006). Implementation of transparency policies at the school level. An empirical study of Norwegian an Swedish teachers responses to transparency in education. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn; Helgøy, Ingrid (2005). Implementing educational reforms at school level: assimilation, transformation or rejection?. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn (2004). Governance in Primary and Lower Secondary Education. Comparing Norway, Sweden and Britain. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn (2004). The Relation between Policy Reforms and Governing Tools in Education. Comparing Teacher Professionalization in Norway, Sweden and England. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2003). Det lokale skolefeltet og gjennomføringen av Reform 97. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn (2002). Lokal skoleutvikling i et nettverksperspektiv. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn (2002). Fra lukket institusjon til åpent felt? Endringsprosesser i den norske grunnskolen. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2002). Det lokale skolefeltet etter Reform 97. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2002). Styringsfragmentering i skolefeltet: Betydning for lokal innflytelse. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2002). Betingelser for gjennomføring av Reform 97 i et lokalstyreperspektiv. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2002). Får kommunene det til?. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2001). Aktørperspektiv på gjennomføring av grunnskolereformer i norske kommuner. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2001). "Skolen som styringsarena? Gjennomføring av Reform 97 i en ny lokalstyrekontekst". (ekstern lenke)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Ludvigsen, Kari; Kvilhaugsvik, Hanne; Homme, Anne Dåsvatn et al. (2023). Ny styringsstruktur og styrket eierrolle. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn; Danielsen, Hilde; Ludvigsen, Kari (2023). Introduksjon. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn; Danielsen, Hilde; Ludvigsen, Kari (2023). En bredt forankret rammeplan. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård; Hope, Kristin Lofthus (2022). Governing School Choice in Norway: Why Local Educational Government Capacity Matters. (ekstern lenke)
- Rykkja, Lise H.; Homme, Anne D (2013). Heftig og begeistret: Den kulturelle skolesekkens heiagjeng. (ekstern lenke)
- Homme, Anne D; Rykkja, Lise H. (2013). Skolesekkforvaltning – krysspress og handlingsrom. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn (2008). Statlig og kommunal styringskapasitet i skolen - en sammenligning av England og Norge. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2004). Nye styringsformer - nye aktører? Kommunale endringsprosesser og lokal innflytelse i skolen. (ekstern lenke)
- Borge, Baard H.; Homme, Anne Dåsvatn (2000). Kunde, sak eller klient?. (ekstern lenke)
Intervju tidsskrift
Faglig kapittel
- Homme, Anne; Danielsen, Hilde; Jakobsen, Siw Ellen (2022). The road towards a new Norwegian Kindergarten. (ekstern lenke)
- Børhaug, Kjetil; Homme, Anne; Olsen, Torjer Andreas et al. (2021). Barnehageeigarane og rammeplanen. (ekstern lenke)
- Lotsberg, Dag Øyvind; Ludvigsen, Kari; Nordø, Åsta Dyrnes et al. (2021). Barnehagestyrernes erfaring og arbeid med implementering av rammeplanen. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Danielsen, Hilde; Eide, Helene Marie Kjærgård (2021). Diskusjon og avslutning. (ekstern lenke)
- Ludvigsen, Kari; Homme, Anne (2021). Utformingen av rammeplanens mål og virkemidler. (ekstern lenke)
Faglig foredrag
- Homme, Anne; Ludvigsen, Kari (2022). EVALUERING AV IMPLEMENTERINGEN AV RAMMEPLAN FOR BARNEHAGEN: Metodisk gjennomføring og hovedfunn så langt. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård; Olsen, Torjer Andreas (2021). Webinar: Evalueringen av implementeringen av rammeplanen for barnehage . (ekstern lenke)
Rapport
- Homme, Anne; Danielsen, Hilde; Ludvigsen, Kari (2021). Implementeringen av rammeplan for barnehagen. Underveisrapport fra prosjektet Evaluering av implementering av rammeplan for barnehagen. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne (2019). "Jo flere vi er sammen..." En undersøkelse av organisering og arbeidsdeling i åtte barnehager med økt andel pedagoger. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne; Karlsen, Marry-Anne et al. (2016). Integrering i praksis: Helse- og omsorgssektoren som opplærings- og kvalifiseringsarena for flyktninger og innvandrere. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D (2015). Hjem-skole-samarbeid for et godt læringsmiljø. Evaluering av lokale hjem-skole-prosjekter og gjennomføring av forsterket hjem-skole-samarbeid. (ekstern lenke)
- Brandser, Gry; Brekke, Ole Andreas; Homme, Anne et al. (2015). Arena, kunst og sted. Norske kulturarenaer i møte med kunstens nye krav. (ekstern lenke)
- Brandser, Gry; Brekke, Ole Andreas; Homme, Anne (2015). Arena, kunst og sted. Resultater fra undersøkelsen "Kunst Kultur Arena". (ekstern lenke)
- Lillejord, Sølvi; Halvorsrud, Kristoffer; Ruud, Erik et al. (2015). Frafall i videregående opplæring. En systematisk kunnskapsoversikt.. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D (2014). Økt innsats for læringsmiljøet. Evaluering av den nasjonale satsingen Bedre læringsmiljø. Delrapport 5. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D (2013). Ny GIV Overgangsprosjektet - konsekvenser for skolen. Evaluering av Ny GIV Overgangsprosjektet. (ekstern lenke)
- Christensen, Dag Arne; Midtbø, Tor; Helgøy, Ingrid et al. (2013). Har satsningen Bedre læringsmiljø hatt betydning for elevenes oppfatning av læringsmiljøet? Evaluering av den nasjonale satsningen Bedre læringsmiljø. (ekstern lenke)
- Helg?y, Ingrid; Homme, Anne D (2013). Ansvar, innsats og praksis i arbeidet for bedre læringsmiljø. Evaluering av den nasjonale satsningen Bedre læringsmiljø. Delrapport 3. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D (2012). Ny GIV i skolen: Heftig begeistring - organisatorisk begrensning. Evaluering av Ny GIV Overgangsprosjektet. (ekstern lenke)
- Holmen, Ann Karin Tennås; Opedal, Ståle; Homme, Anne D et al. (2012). "Hvis kommunen ikke fantes": Konsekvenser ved økt statliggjøring av kommunens velferdstjenester. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne D (2012). Sammen for en bedre skole? Evaluering av lokale prosjekter om hjem–skole-samarbeid.Delrapport. (ekstern lenke)
- Homme, Anne D; Brekke, Ole Andreas (2012). Evaluering av ny organisasjonsmodell ved Høgskulen i Volda. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn (2011). Systematisk analyse av skolenes prosjektbeskrivelser: mål, virkemidler og kriterier for måloppnåelse. Evaluering av satsingen "Bedre læringsmiljø". Delrapport A. (ekstern lenke)
- Fjær, Svanaug; Homme, Anne D.; Holmen, Ann Karin Tennås (2011). Statliggjøringsprosesser i velferdstjenestene: Reformer å lære av. Erfaringer fra sykehusreformen, rusreformen og NAV-reformen. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn (2010). Hvordan bruker skoleeiere og skoleledere satsingensveiledningsmateriale og oppfattes dette som nyttig og relevant? Evaluering av satsingen "Bedre læringsmiljø". Delrapport C. (ekstern lenke)
- Christensen, Dag Arne; Homme, Anne Dåsvatn; Midtbø, Tor (2010). Kartlegging av forsøk med arbeidslivsfag 2009-2010. Sluttrapport fra prosjektet Kartlegging av forsøk med praktisk fag på ungdomstrinnet - Arbeidslivsfag. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn (2010). Skoleeieres og skolelederes oppfatninger om nytte ogrelevans av nasjonalt veiledningsmateriell. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn; Høst, Håkon (2008). Hvem pleier de gamle i Oslo? Om hjelpepleiernes og helsefagarbeidernes posisjon i pleie- og omsorgstjenestene i hovedstaden. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn (2004). Governance in Primary and Lower Secondary Education. Comparing Norway, Sweden and England. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2003). Skolen som styringsarena. Lokalt handlingsrom og gjennomføringen av Reform 97. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2003). Synteserapport: Skolen som styringsarena? Betingelser for gjennomføring av Reform 97 i en ny lokalstyrekontekst. Evaluering av Reform 97. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2000). Evaluering av tilskuddsordning til abortforebyggende tiltak. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn; Ones, Torunn (1998). Systemorientert eller brukerorientert? En undersøkelse av rehabiliteringens andrelinjetjeneste. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn; Michelsen, Svein (1998). Høgskolereformen og lærerutdanningen. (ekstern lenke)
- Helgøy, Ingrid; Homme, Anne Dåsvatn; Ones, Torunn (1998). Systemorientert eller brukerorientert? En undersøkelse av rehabiliteringens andrelinjetjeneste. (ekstern lenke)
- Pedersen, Brit; Homme, Anne Dåsvatn (1996). Hverdagsliv etter ansvarsreformen. (ekstern lenke)
- Borge, Baard H.; Homme, Anne Dåsvatn; Lorentzen, Anne (1995). Fra terapeut til formidler. Sluttrapport fra prosjektet Kompetanse innenfor attføringsapparatet. (ekstern lenke)
- Borge, Baard; Homme, Anne Dåsvatn; Lorentzen, Anne-Margrethe (1995). Fra terapeut til formidler. Sluttrapport fra prosjektet "Kompetanse innenfor attføringsapparatet.". (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (1994). Yrkesmessig attføring og sosialt arbeid - statlig profesjonsutvikling?. (ekstern lenke)
- Borge, Baard; Homme, Anne Dåsvatn; Lorentzen, Anne (1994). Kompetanse innenfor attføringsapparatet - om personalia og arbeidsmiljø for rettledere innen attføringsfeltet. (ekstern lenke)
- Borge, Baard; Homme, Anne Dåsvatn; Lorentzen, Anne (1994). Kompetanse innenfor attføringsapparatet - om personalia og arbeidsmiljø for rettledere innen attføringsfeltet. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (1993). "Vi vil løfte skolen og løfte standen" En studie av feminiserings- og profesjonaliseringsprosessen i læreryrket i Norge, 1890-1912. Hovedoppgave. (ekstern lenke)
Intervju
Populærvitenskapelig foredrag
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne (2018). Endring av arbeidsdeling, ledelse og organisering med økt pedagogressurs: "Hvordan virker økt andel barnehagelærere på praksis og kvalitet i barnehager?. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2009). Styringsutfordringer, organisasjon og ledelse i barnehagesektoren. De første funnene fra et pågående prosjekt i barnehager og kommuner. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2004). Lærerinne - et nytt yrke på slutten av 1800-tallet. (ekstern lenke)
- Homme, Anne Dåsvatn (2004). Lærerinne - et nytt yrke på slutten av 1800-tallet. (ekstern lenke)
Vitenskapelig monografi
Doktorgradsavhandling
Poster
Prosjekter
Evaluering av implementering av rammeplan for barnehagen (2018-2023)
Prosjektet utforsker sentrale aktørers tilpasninger til rammeplanen for barnehagen som ble innført høsten 2017 gjennom to hovedtilnærminger: 1) på barnehagenivå og 2) utenfor barnehagen: på nasjonalt nivå, regionalt nivå, blant barnehageeiere og i kommunene. Overordnede spørsmål for prosjektet er:
- Hvordan fortolker sentrale aktører målsetningene med den reviderte rammeplanen og hvordan erfarer de iverksettingsprosessen?
- Hvordan arbeider aktører på ulike nivå for å implementere rammeplanen?
- Hvordan ivaretar barnehagene samiske rettigheter som er formulert i rammeplanen?
- Hvordan legger barnehagen til rette for at barna kan få en trygg og god overgang til, innad i og fra barnehagen?
Ved å se utformingen av barnehagen som en prosess preget av flernivåstyring, vil dette prosjektet analysere hvordan rammeplanen forstås og tas i bruk av ulike aktører: barnehageassistenter, fagarbeidere, barnehagelærere, styrere/daglige ledere og eiere, samt kommunale, og statlige myndigheter. Den teoretiske tilnærmingen er basert på en forståelse av at barnehagen formes gjennom ulike arenaer, både vertikalt og horisontalt, gjennom hierarkiske styringsstrukturer og gjennom innflytelse fra sentrale aktører/interessenter i samfunnet. Prosjektet benytter ulike kvalitative og kvantitative metoder for datainnsamling. Ambisjonen med de kvantitative dataene og analysene er å kunne bidra med statistiske generaliseringer og sammenlikne enheter, for eksempel langs dimensjonene geografi, barnehagestørrelse, barnehageeier, andel samiske barn, andel barn med norsk som andrespråk, og pedagogtetthet. Formålet med prosjektets kvalitative undersøkelser er i hovedsak å gi helhetlige beskrivelser av implementeringen av rammeplanen i barnehager.
Prosjektet ledes fra NORCE Norwegian Research Centre og er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Høgskulen på Vestlandet og NORCE. Utdanningsdirektoratet er oppdragsgiver.
«Betingelser for god implementering av 50 % andel barnehagelærere» (2017-2019)
Hvordan virker økt andel barnehagelærere på praksis og kvalitet i barnehager? Prosjektet undersøker hvordan arbeidsdeling, ledelse og organisering endres og tilpasses i barnehager med økt pedagogressurs. Basert på ansattes erfaringer, identifiserer studien betingelser for god implementering av økt formell kompetanse i barnehagen når det gjelder organisatoriske endringer og integrering av barnehagelærer-faglighet i praksis og samvær med barn. I tillegg undersøker prosjektet foreldres erfaringer med at halvparten av de barnehageansatte har barnehagelærerutdanning.
Prosjektet gjennomføres ved Institutt for pedagogikk og NORCE Samfunn med finansiell støtte fra Stiftelsen Kanvas og Bergen kommune.