Ashley Jane Booth

Stilling

Professor, Professor i visuell kommunikasjon

Tilhørighet

Kort info

Ashley Booth har undervist ved Institutt for design siden 2006. Booth har jobbet som art director for A-magasinet, og som leder for grafisk design for Lillehammer Olympiske Organisasjonskomité, med å utvikle den visuelle profilen for vinter-OL i 1994. Fra 1994 - 2010 drev hun selskapet sitt ABD.
Forskning

Booths kunstneriske forskning har fokusert på piktogrammer og praktisk semiotikk knyttet til en fascinasjon for søppel og på hva det vil si å være et menneske med daglige utfordringer. Booths utgangspunkt er forestillingen om at designere og kreative fagfolk er ansvarlige og i stand til å få til reell endring og forbedring i verden gjennom god design.

Ved å bruke piktogrammatisk språk som et visuelt verktøy, ønsker Booth å undersøke klassifiseringen av verdier i en kulturell, sosial, filosofisk og politisk kontekst, en visuell vurdering av hva som er verdiløst, useriøst eller søppel, og hva som anses som verdifullt og ikke- søppel. Booth er involvert i forskningsprosjektet Pictogram-Me ved KMD Bergen, Institutt for design, finansiert av Norsk kunstnerisk forskningsprogram. Forskningen bruker piktogrammer for å oppmuntre til økt refleksjon over livets kompleksitet og synliggjøre opplevelsene til mennesker med utfordrende liv.

Booth er også involvert i Exit Earth og Road Ahead-prosjektene.  I Road Ahead-prosjektet spør vi: «Hvordan kan veiskilt bruke sin ikoniske kraft til visuell representasjon til å tolke og advare oss om de eksistensielle farene vi kjører i full fart mot?»

Undervisning

Piktogram utvikling, Visuell identitet, Design forskning og Sosial design

Publikasjoner

1989 SPOR prosjektet. Oslo: Utenriksdepartementet

1992 Lillehammer´94 Designhåndbok. Lillehammer: LOOC

1996 Profil for NTKD (Norsk tekstil- og konfeksjonsdesignere)

European Design Annual, Hove: RotoVision

1997 The most Original Book «Lystens Kokebok», ABD/Aschehoug Forlag.

1998 Identitetdesigns verdi, Dagbladet, Oslo

The International Cookbook Revue, Madrid: Gourmand International

1999 AS Oslo Sporveier kort og billetter. European Design Annual, Hove: RotoVision

2006 Veiviseren Mollerup, Snitt, Oslo: Grafill

2011 Aschehoug & Co, Thomas Hylland Eriksen, Søppel – Illustrasjoner

2013 Empathy kills creativity, presentert i Cumulus Johannesburg

2015 In between/rainy days, presentert i Cumulus Mumbai

2017 Pictogram-me, 245 years: Education in Art and Design in Bergen:

KHiB/KMD jubilee publication