Astrid Tolo

Stilling

Professor

Tilhørighet

Institutt for pedagogikk

Forskergrupper

Forskning

    Jeg forsker på styring og utvikling av utdanningssystemet og har konsentrert arbeidet spesielt om hvordan ansvar blir forvaltet og hvordan en sikrer kvaliteten på utdanningstilbudet som blir gitt til elevene. I forbindelse med dette har jeg studert læreres kompetanseutvikling både i lærerutdanning og yrket, vurdering på alle nivå og hvordan skolesystemet møter elever med ulike behov. I en pågående komparativ studie mellom Norge og Italia, ser vi på samspillet mellom private aktører og offentlige skoler. Teoretisk bygger arbeidene på pedagogikk, utdanningssosiologi, organisasjonsteori og profesjonsteori. 

      Undervisning

      master og ba i pedagogikk

      lærerutdanning

      skolelederutdanning

      Publikasjoner
      Vitenskapelig foredrag
      Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
      Faglig foredrag
      Rapport
      Vitenskapelig artikkel
      Vitenskapelig monografi
      Doktorgradsavhandling
      Faglig kapittel
      Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
      Intervju
      Intervju tidsskrift
      Kronikk
      Short communication
      Populærvitenskapelig artikkel

      Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin

      Utvalgte artikler:

      Tolo, A (in print):  The Norwegian Trust-Based Approach to Assessment and Social Justice. In: Assael Hevia and Florez Petour: Social justice in assessment. Mexico. CIESAS (Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, Mexico). The book will be published in Spanish

      Tolo, A (2023): The formation and development of a Norwegian accountability system. In: Mattei, P, Dumay, X, Mangez, E. & Behrend, J. (Eds.) OUP Handbook of Education and Globalization. Oxford University Press.

      Tolo, A (2022): Performance standards in Assessment and Possible Alternatives. In: Riese, H., Hilt, L & Søreide, G.: Increased Standardisation in a Diverse world. The Encounter Between Standards and Diversity in Educational Policy and Practice. Emerald Publishing.

      Tolo, A., Lillejord, S., Petour, M. T. F., & Hopfenbeck, T. N. (2019). Intelligent accountability in schools: A study of how school leaders work with the implementation of assessment for learning. Journal of Educational Change, 1-24.

      Utvalgte rapporter

      Tolo, A., Hagatun, K. & Hesjedal, E. (2022): Kartlegging av samhandling mellom skular, rettleiingsteneste, lærebedrift og anna støtteapparat i Vestland fylkeskommune. Rapport. UiB, Vestland Fylke URL: https://www.uib.no/fg/kos/157220/samhandling-mellom-skular-og-rettleiingsteneste

      Hopfenbeck, T. N, Tolo, A., Florez, T. & El Masri, Y. (2013) Balancing Trust and Accountability? The Assessment for Learning Programme in Norway. A Governing Complex Education Stystems Case Study. Paris. OECD. URL: http://www.oecd.org/edu/ceri/Norwegian%20GCES%20case%20study%20OECD.pdf

      Prosjekter

      A comparative study of the interplay between private stakeholders and public schools in Italy and Norway (Pilot)

      Astrid Tolo, Anne Homme & Sara Bornati (University of Bergen)

      Italy and Norway are two countries that have a relatively low level of private schools and strong state regulations over the education system. Despite this, the influence of different kinds of none state actors in schools is growing. The non-state actors would include private for profit (commercial) but also foundations (these are also not-for-profit). We will explore this field and are in the process of designing a comparative study, beginning with a pilot study to get an overview of the field.

       

      Interdisciplinary cooperation concerning students with special needs

      Astrid Tolo, Kari Hagatun, Elisabeth Hesjedal

      The project maps the interaction between schools and guidance services in Vestland County municipality. We have collaborated with the Section for Quality Vestland County Municipality on the project, which was carried out under the state-funded scheme "Kompetansløftet for special pedagogy and inclusive practice".

      Kompetanse

      Styreleder CABUTE (2021- 2022), Styremedlem CABUTE (2022- ) https://www.uib.no/en/cabute

      Instituttleder, Institutt for pedagogikk, UiB (2017-2021)

      Stedfortreder for instituttleder, Institutt for pedagogikk, UiB (2013-2016)

      Nestleder ved SLATE, UiB (2016-2017)

      Assosiert forsker, OUCEA, Universitetet i Oxford (2014-2018)

      Faglig ansvarlig, Rektorskolen, UiB (2013-2015)