Benedicte Mosby Irgens

Stilling

Dosent, japansk språk og språkvitenskap

Tilhørighet

Kort info

I 2023 ble jeg tildelt status som fremragende underviser ved UiB.
Forskning

Mitt forskningsfelt er innenfor japansk lingvistikk, og min PhD-avhandling fra 2017 dreide seg om person-deiksis i et kontrastivt perspektiv. Person-deiksis er ikke grammatikalisert i samme grad i japansk som det er i engelsk og andre europeiske språk, og i avhandlingen søker jeg å finne ut om det finnes noen grammatiske markører i japansk som bidrar til en entydig koding av diskursdeltakerrollene, til tross for utbredt nominal ellipse. Avhandlingen ligger her: http://bora.uib.no/handle/1956/17273

I 2013 var jeg med å arrangere NAJAKS 2013, en internasjonal konferanse for Japan- og Korea-eksperter i humaniora og samfunnsvitenskap, i hovedsak i Norden. Konferansen var den niende i rekken, og det var første gang den ble holdt i Bergen. Arrangørene kom fra UiB, NHH og HiB.  

Høsten 2023 gikk vi i gang med et nytt Masterprogram i Japan-studier her ved UiB. Mitt bidrag i programmet er i hovedsak undervisning og veiledning innenfor anvendt japansk lingvistikk, med særlig fokus på temaer som japansk som fremmedspråk i Norden, oversettelsestematikk (fra japansk til norsk) og klarspråksfeltet i Japan og i Norge. Samme år ble jeg tildelt status som fremragende underviser ved UiB:

https://www.uib.no/hf/168442/benedicte-irgens-f%C3%A5r-status-som-fremragende-underviser

I den senere tid har jeg begynt å interessere meg for den nye, KI-baserte språkteknologien og mulighetene den gir innenfor fremmedspråkstilegnelse. I perioden 2024-2025 driver jeg et finansiert prosjekt om utvikling av en nivåtilpasset chatbot for japansk med den nye teknologien.

Formidling

Kirakira-navn: en moderne japansk navnetrend - Språkblogg (populærvitenskapelig tidsskrift, 2019)

https://sprakprat.no/2019/11/08/kirakira-navn-en-moderne-japansk-navnetrend/

Japans skjulte kristne - Podcast for institutt for fremmedspråk (2019)

https://fremmedspraak.podbean.com/e/de-skjulte-kristne/

Krig og fred, om bleier og keisere - NRK Radio (2019)

https://radio.nrk.no/podkast/krig_og_fred/nrkno-poddkast-26572-153238-09052019010300

Tronskifte i Japan - NRK, Dagsnytt 18 (2019)

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/NNFA56043019/30-04-2019#t=32m33s

Stekt kylling fra KFC og andre juletradisjoner i Japan - Podkast for institutt for fremmedspråk (2018)

https://fremmedspraak.podbean.com/e/jula-i-japan/

Om engelske ord i japansk - Podcast for institutt for fremmedspråk (2018)

https://www.podbean.com/media/share/pb-rdd8f-905ea9

Japanskfaget 30 år - NRK Hordaland (2017)

https://radio.nrk.no/serie/distriktsprogram-hordaland/DKHO02022517/10-11-2017#t=41m37s

Yasukuni-helligdommen - Studio 2 P2 NRK (2017)

https://radio.nrk.no/serie/studio-2-p2/MKRV20015717/17-10-2017#t=40m18s

Abe raser på målingene - Dagsnytt 18 NRK (2017)

https://radio.nrk.no/serie/dagsnytt-atten/NMAG03006217/28-03-2017#t=51m31s

Undervisning

Jeg underviser i japansk språk på elementær- og mellomnivå, og holder seminarer om akademisk lesing og skriving innen Japan-studier. På masternivå holder jeg forelesninger om utvalgte temaer innen anvendt japansk lingvistikk, inkludert undervisning i japansk som fremmedspråk, oversettelsesorientert tematikk og klarspråk i japansk kontekst.

Fra januar 2021-23 var jeg undervisningskoordinator ved instituttet og dermed en del av ledergruppen.

https://www.uib.no/fremmedsprak/22200/retningsliner-undervisningskoordinator

 

Publikasjoner
2023
2021
2017
2013
2012
2010
2009
2005
1995
1993
1992

Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin

Prosjekter

Nivåtilpasset KI-chatbot for japanskstudenter

Fjerne fremmedspråk som japansk er krevende å lære, siden både grammatikk og ordforråd i stor grad er nytt og urelatert til det vi finner i europeiske språk. Å få forklart og gjennomgått grunnleggende strukturer og gloser er vanligvis ikke nok for å kunne begynne å bruke språket aktivt muntlig og skriftlig. Tilvenningen til språkene tar lang tid, og å skulle uttrykke relativt enkelt innhold kan oppleves som kognitivt krevende og slitsomt. Med den ny KI-baserte, avanserte språkteknologien (LLM), har vi nå fått verktøy som muliggjør mengdeøving når som helst på døgnet der studenter kan prøve ut ferdighetene sine og tillate seg å prøve og feile uten å føle seg eksponert. Muligheten til å trene jevnlig med en KI-basert samtalepartner vil være svært nyttig i innlæringsprosessen.

Den lettest tilgjengelige språkteknologien (som ChatGPT) er imidlertid ikke skreddersydd til en slik bruk pr. i dag. Målet med prosjektet er derfor å utvikle en egen, nivåtilpasset chatbot for japanskstudenter som fyller flere ulike behov. Det kan være samtaletrening om ulike temaer, generering av enkle tekster til lesetrening, retting av feil med forklaringer, tegntesting, generering av bilder via japanskspråklige instruksjoner m.m. GPT-baserte verktøy gjør det mulig å lage egne chatboter ved hjelp av rent språklige instruksjoner, og slikt arbeid kan i dag derfor gjøres uten spesialiserte programmeringsferdigheter.

Prosjektet har finansiering, og er tverrfaglig ved at det involverer kunnskap innen tilegnelsen av fjerne fremmedspråk, universitetspedagogikk og KI-teknologi/IT-sikkerhet. Prosjektleder Benedicte Irgens er blitt medlem av UiBs KI-laug, og er i dialog med flere aktører (i og utenfor UiB) som vil kunne fungere som ressurspersoner og sparringspartnere i prosjektet. Det er også aktuelt å engasjere japanskstudenter til testing av chatboten.

I en tid med svært begrensete undervisningsressurser, vil et slikt verktøy kunne bli et verdifullt supplement for fremmedspråkstudenter. Selv om dette prosjektet vil være konsentrert rundt det japanske språket, vil det kunne ha en overføringsverdi først og fremst til de andre to fjerne fremmedspråkene ved IF, kinesisk og arabisk.