Benedicte Mosby Irgens
Stilling
Dosent, japansk språk og språkvitenskap
Tilhørighet
Kort info
Forskning
Mitt forskningsfelt er innenfor japansk lingvistikk, og min PhD-avhandling fra 2017 dreide seg om person-deiksis i et kontrastivt perspektiv. Person-deiksis er ikke grammatikalisert i samme grad i japansk som det er i engelsk og andre europeiske språk, og i avhandlingen søker jeg å finne ut om det finnes noen grammatiske markører i japansk som bidrar til en entydig koding av diskursdeltakerrollene, til tross for utbredt nominal ellipse. Avhandlingen ligger her: http://bora.uib.no/handle/1956/17273
I 2013 var jeg med å arrangere NAJAKS 2013, en internasjonal konferanse for Japan- og Korea-eksperter i humaniora og samfunnsvitenskap, i hovedsak i Norden. Konferansen var den niende i rekken, og det var første gang den ble holdt i Bergen. Arrangørene kom fra UiB, NHH og HiB.
Høsten 2023 gikk vi i gang med et nytt Masterprogram i Japan-studier her ved UiB. Mitt bidrag i programmet er i hovedsak undervisning og veiledning innenfor anvendt japansk lingvistikk, med særlig fokus på temaer som japansk som fremmedspråk i Norden, oversettelsestematikk (fra japansk til norsk) og klarspråksfeltet i Japan og i Norge. Samme år ble jeg tildelt status som fremragende underviser ved UiB:
https://www.uib.no/hf/168442/benedicte-irgens-f%C3%A5r-status-som-fremragende-underviser
I den senere tid har jeg begynt å interessere meg for den nye, KI-baserte språkteknologien og mulighetene den gir innenfor fremmedspråkstilegnelse. I perioden 2024-2025 driver jeg et finansiert prosjekt om utvikling av en nivåtilpasset chatbot for japansk med den nye teknologien.
Formidling
Kirakira-navn: en moderne japansk navnetrend - Språkblogg (populærvitenskapelig tidsskrift, 2019)
https://sprakprat.no/2019/11/08/kirakira-navn-en-moderne-japansk-navnetrend/
Japans skjulte kristne - Podcast for institutt for fremmedspråk (2019)
https://fremmedspraak.podbean.com/e/de-skjulte-kristne/
Krig og fred, om bleier og keisere - NRK Radio (2019)
https://radio.nrk.no/podkast/krig_og_fred/nrkno-poddkast-26572-153238-09052019010300
Tronskifte i Japan - NRK, Dagsnytt 18 (2019)
https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/NNFA56043019/30-04-2019#t=32m33s
Stekt kylling fra KFC og andre juletradisjoner i Japan - Podkast for institutt for fremmedspråk (2018)
https://fremmedspraak.podbean.com/e/jula-i-japan/
Om engelske ord i japansk - Podcast for institutt for fremmedspråk (2018)
https://www.podbean.com/media/share/pb-rdd8f-905ea9
Japanskfaget 30 år - NRK Hordaland (2017)
https://radio.nrk.no/serie/distriktsprogram-hordaland/DKHO02022517/10-11-2017#t=41m37s
Yasukuni-helligdommen - Studio 2 P2 NRK (2017)
https://radio.nrk.no/serie/studio-2-p2/MKRV20015717/17-10-2017#t=40m18s
Abe raser på målingene - Dagsnytt 18 NRK (2017)
https://radio.nrk.no/serie/dagsnytt-atten/NMAG03006217/28-03-2017#t=51m31s
Undervisning
Jeg underviser i japansk språk på elementær- og mellomnivå, og holder seminarer om akademisk lesing og skriving innen Japan-studier. På masternivå holder jeg forelesninger om utvalgte temaer innen anvendt japansk lingvistikk, inkludert undervisning i japansk som fremmedspråk, oversettelsesorientert tematikk og klarspråk i japansk kontekst.
Fra januar 2021-23 var jeg undervisningskoordinator ved instituttet og dermed en del av ledergruppen.
https://www.uib.no/fremmedsprak/22200/retningsliner-undervisningskoordinator
Publikasjoner
2017
- Irgens, Benedicte Mosby; Dyvik, Helge J. Jakhelln; Hansen, Tomoko Okazaki (2017). Person Deixis in Japanese and English - a Contrastive Functional Analysis . (ekstern lenke)
- Jansen, Siri Skretting; Andersen, Heidi Lie; Oma, Bodil et al. (2017). Japansk dag - stor formidlingsdag i Japanhagen. (ekstern lenke)
- Irgens, Benedicte Mosby (2017). "Abe raser på målingene" Lenke: https://radio.nrk.no/serie/dagsnytt-atten/NMAG03006217/28-03-2017#t=51m31s. (ekstern lenke)
- Irgens, Benedicte Mosby (2017). Person deixis in Japanese and English - a Contrastive Functional Analysis. (ekstern lenke)
- Irgens, Benedicte Mosby (2017). Yasukuni-helligdommen i Tokyo Lenke: https://radio.nrk.no/serie/studio-2-p2/MKRV20015717/17-10-2017#t=40m18s. (ekstern lenke)
- Irgens, Benedicte Mosby (2017). Japansk grunnfag 30 år Lenke: https://radio.nrk.no/serie/distriktsprogram-hordaland/DKHO02022517/10-11-2017#t=41m37s. (ekstern lenke)
2012
- Irgens, Benedicte Mosby (2012). Et ormebol av motsetninger. (ekstern lenke)
- Irgens, Benedicte Mosby (2012). Å lære et strukturelt annerledes språk. (ekstern lenke)
- Irgens, Benedicte Mosby; Hebert, David Gabriel (2012). Website of Nordic Association of Japanese and Korean Studies (NAJAKS) http://www.najaks.org/. (ekstern lenke)
2010
2005
1995
- Haveraaen, Magne; Irgens, Benedicte Mosby; Jansen, Alf-Inge et al. (1995). Norsk informatikkonferanse - NIK'95 (Oslo, 20.-22. November 1995). (ekstern lenke)
- Irgens, Benedicte Mosby (1995). Translation: Pros and Cons. (ekstern lenke)
- Irgens, Benedicte Mosby (1995). Subjective or objective? A Comparison of Utterance types in Japanese and Norwegian. (ekstern lenke)
Prosjekter
Nivåtilpasset KI-chatbot for japanskstudenter
Fjerne fremmedspråk som japansk er krevende å lære, siden både grammatikk og ordforråd i stor grad er nytt og urelatert til det vi finner i europeiske språk. Å få forklart og gjennomgått grunnleggende strukturer og gloser er vanligvis ikke nok for å kunne begynne å bruke språket aktivt muntlig og skriftlig. Tilvenningen til språkene tar lang tid, og å skulle uttrykke relativt enkelt innhold kan oppleves som kognitivt krevende og slitsomt. Med den ny KI-baserte, avanserte språkteknologien (LLM), har vi nå fått verktøy som muliggjør mengdeøving når som helst på døgnet der studenter kan prøve ut ferdighetene sine og tillate seg å prøve og feile uten å føle seg eksponert. Muligheten til å trene jevnlig med en KI-basert samtalepartner vil være svært nyttig i innlæringsprosessen.
Den lettest tilgjengelige språkteknologien (som ChatGPT) er imidlertid ikke skreddersydd til en slik bruk pr. i dag. Målet med prosjektet er derfor å utvikle en egen, nivåtilpasset chatbot for japanskstudenter som fyller flere ulike behov. Det kan være samtaletrening om ulike temaer, generering av enkle tekster til lesetrening, retting av feil med forklaringer, tegntesting, generering av bilder via japanskspråklige instruksjoner m.m. GPT-baserte verktøy gjør det mulig å lage egne chatboter ved hjelp av rent språklige instruksjoner, og slikt arbeid kan i dag derfor gjøres uten spesialiserte programmeringsferdigheter.
Prosjektet har finansiering, og er tverrfaglig ved at det involverer kunnskap innen tilegnelsen av fjerne fremmedspråk, universitetspedagogikk og KI-teknologi/IT-sikkerhet. Prosjektleder Benedicte Irgens er blitt medlem av UiBs KI-laug, og er i dialog med flere aktører (i og utenfor UiB) som vil kunne fungere som ressurspersoner og sparringspartnere i prosjektet. Det er også aktuelt å engasjere japanskstudenter til testing av chatboten.
I en tid med svært begrensete undervisningsressurser, vil et slikt verktøy kunne bli et verdifullt supplement for fremmedspråkstudenter. Selv om dette prosjektet vil være konsentrert rundt det japanske språket, vil det kunne ha en overføringsverdi først og fremst til de andre to fjerne fremmedspråkene ved IF, kinesisk og arabisk.