Bjarte Furnes
Stilling
Førsteamanuensis
Tilhørighet
Forskergrupper
Forskning
Jeg jobber som førsteamanuensis i spesialpedagogikk og har vært fast ansatt på UiB siden 2010. Til daglig underviser jeg på bachelor- og masterstudiet i spesialpedagogikk ved institutt for pedagogikk. Mine forskningsinteresser er i all hovedsak rettet mot lese- og skrivevansker, risikomarkører for å oppdage slike vansker i tidlig alder, hvordan lese- og skriveferdigheter påvirker hverandre gjennom utviklingsforløpet, samt effektive tiltak for å bedre leseferdighetene til elever i risiko for å utvikle skriftspråklige vansker. I min forskning samarbeider jeg med forskere nasjonalt (UiO og UiT) og internasjonalt (Sverige, USA og Australia). I tillegg er jeg redaktør for en antologi sammen med kollega Elisabeth Hesjedal (UiB) som blant annet tar for seg sentrale deler av den spesialpedagogiske historien, historien relatert til grunnlagsspørsmål, ulike vanskeområder, fagets kunnskapsformer og forholdet mellom profesjon og disiplin. Boken ble publisert høsten 2023. Jeg ledet forskningsgruppen Spesialpedagogikk i perioden 2017-2024, men er nå vanlig medlem. Flere av medlemmene i gruppen er involvert i antologien med enkeltkapitler. Fagmiljøet er i tillegg involvert i det nasjonale senteret for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims). Senteret er et samarbeid mellom fem universiteter (UiA, UiS, UiO, UiB og Nord universitetet) og ledes fra Universitetet i Oslo. Totalt inngår det syv arbeidspakker i senteret og forskningen er rettet mot to hovedtema. Tema 1: Hvem trenger ekstra støtte og når bør den gis? Tema 2: Hvilken støtte er hensiktsmessig og hvordan bør den gis? Jeg er UiB’s representant i senterets styre og nestleder i arbeidspakke 3 (SpedAims Kohort) hvor vi skal følge språkutviklingen, matematikkutviklingen, og lese- og skriveutviklingen til 4 år gamle barn fra barnehagealder og oppover i skolealder. Innenfor denne arbeidspakken er jeg hovedveileder for en stipendiat (Malin Silkstone). Biveiledere er Frøydis Morken (UiB) og Courtenay Norbury (UCL).
Undervisning
SPED102: Observasjon, kartlegging og tiltak i spesialpedagogisk praksis | Universitetet i Bergen (uib.no)
SPED211: Lese- og skrivevanskar | Universitetet i Bergen (uib.no)
SPED250: Bacheloroppgåve i spesialpedagogikk | Universitetet i Bergen (uib.no)
SPED316: Systemarbeid og kartlegging | Universitetet i Bergen (uib.no)
SPED312: Forskingsmetode | Universitetet i Bergen (uib.no)
SPED395: Masteroppgåve i spesialpedagogikk | Universitetet i Bergen (uib.no)
PED3100: Lese- og skrivevansker (UiT) PED-3100 | UiT. Ekstern foreleser
PEDA101: Praktisk pedagogikk - pedagogikk 1. semester | Universitetet i Bergen (uib.no) Enkeltforelesning om Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel
- Næss, Kari-Anne Bottegård; Hokstad, Silje; Furnes, Bjarte Reidar et al. (2024). Inclusive Education for Students With Special Education Needs in Norway. (ekstern lenke)
- Treiman, Rebecca; Hulslander, Jacqueline; Olson, Richard K. et al. (2023). Predicting Later Spelling from Kindergarten Spelling in U.S., Australian, and Swedish Children. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar; Elwér, Åsa; Samuelsson, Stefan et al. (2023). The stability and developmental interplay of word reading and spelling: a cross-linguistic longitudinal study from kindergarten to grade 4. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar; Elwér, Åsa; Samuelsson, Stefan et al. (2019). Investigating the double-deficit hypothesis in more and less transparent orthographies: A longitudinal study from preschool to grade 2. (ekstern lenke)
- Sunde, Kristin; Furnes, Bjarte Reidar; Lundetræ, Kjersti (2019). Does Introducing the Letters Faster Boost the Development of Children’s Letter Knowledge, Word Reading and Spelling in the First Year of School?. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar (2018). Tidlig leseutvikling på tvers av ulike alfabetiske skriftspråk – betydningen av forskjeller i ortografisk dybde. (ekstern lenke)
- Norman, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar (2016). The relationship between metacognitive experiences and learning: Is there a difference between digital and non-digital study media?. (ekstern lenke)
- Ludvigsen, Kristine; Krumsvik, Rune Johan; Furnes, Bjarte Reidar (2015). Creating formative feedback spaces in large lectures. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth (2015). Metacognition and reading: Comparing three forms of metacognition in normally developing readers and readers with dyslexia. (ekstern lenke)
- Norman, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar (2014). The concept of "metaemotion": What is there to learn from research on metacognition?. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar; Samuelsson, Stefan (2011). Phonological awareness and rapid automatized naming predicting early development in reading and spelling: Results from a cross-linguistic longitudinal study. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar; Samuelsson, Stefan (2010). Predicting reading and spelling difficulties in transparent and opaque orthographies: A comparison between Scandinavian and US/Australian children. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar; Samuelsson, Stefan (2009). Preschool cognitive and language skills predicting Kindergarten and Grade 1 reading and spelling: a cross-linguistic comparison. (ekstern lenke)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Faglig kapittel
Faglig foredrag
- Furnes, Bjarte Reidar (2023). Barn og unge i risiko for å utvikle lese- og skrivevansker – hva er hensiktsmessige tiltak?. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar (2023). Risiko for lese- og skrivevansker – hva viser forskningen og hva bør vi gjøre?. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar; Hesjedal, Elisabeth (2022). Nasjonalt forskningssenter for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte (2021). Nasjonalt forskningssenter for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar (2019). Tidlig innsats rettet mot barn og unge som er i risikosonen for å utvikle lese- og skrivevansker. Hva virker? . (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar (2017). Storskala- og effektstudier innenfor utdanningsforskning. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar (2015). Digital lesing - hva vet vi?. (ekstern lenke)
Vitenskapelig foredrag
- Furnes, Bjarte Reidar; Elwér, Åsa; Samuelsson, Stefan et al. (2023). The stability and developmental interplay of word reading and spelling: A cross-linguistic longitudinal study following U.S. and Swedish children from kindergarten to grade 4. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar (2022). Stabilitet og sammenheng mellom lesing og skriving på tvers av ulike alfabetiske skriftspråk: En longitudinell studie fra førskolealder til 4. trinn. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar (2019). En direkte sammenligning av dobbeltsvikt-hypotesen i regulære og ikke-regulære skriftspråk: En longitudinell studie av svenske, norske, amerikanske og australske barn som er fulgt fra 5-års alder til og med 3. trinn . (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar; Elwér, Åsa; Samuelsson, Stefan et al. (2019). Investigating the Double-Deficit Hypothesis in More and Less Transparent Orthographies: A Longitudinal Study from Preschool to Grade 2. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar; Sunde, Kristin (2017). Stasjonsundervisning – bruk, aktiviteter og tilpasning i et utvalg norske klasserom. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar (2015). Predicting decoding and reading comprehension in a short- and long-term perspective. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar (2014). Preschool cognitive and language skills predicting Grade 2 and Grade 9 reading and spelling. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar (2013). Investigating the Double-Deficit Hypothesis across Different Alphabetic Writing Systems: A longitudinal Study from Preschool to Grade 2. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth (2012). The relationship between reading skills and three facets of metacognition. (ekstern lenke)
- Norman, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar (2012). Learning in the digital age: Comparing metacognitive accuracy for text material presented on paper, computer screens or electronic reading devices. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar (2011). Spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi) i ulike alfabetiske skriftspråk. (ekstern lenke)
- Samuelsson, Stefan; Furnes, Bjarte (2008). Preschool cognitive and language skills predicting early reading and spelling development: A cross-linguistic comparison. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar (2008). Risk-factors for becoming reading and spelling disabled: A cross-linguistic comparison. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar (2007). Language skills predicting early reading and spelling acquisition when comparing regular and irregular orthographies. (ekstern lenke)
Intervju
- Wilberg, Marie; Furnes, Bjarte Reidar (2023). Daniel har dysleksi: – Ein lærar kalla meg dum framfor heile klassa. (ekstern lenke)
- Solli Wandem, Fredrik; Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar (2023). Norske forskere med ny antologi: — For å sikre spesialpedagogikkens fremtid, er det nødvendig å bevare historien. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar; Espevik, Thomas; Tumyr Nilsen, Torbjørn (2019). Lytte er det nye lese. (ekstern lenke)
- Undheim Larsen, Dag Eivind; Furnes, Bjarte Reidar (2016). Når elever blir pedagoger. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte (2007). Arv betyr mest for lesing og skriving. (ekstern lenke)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Furnes, Bjarte Reidar; Silkstone, Malin Dalby; Morken, Frøydis (2023). Forskning på dysleksi - historiske utviklingslinjer. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth; Skarpenes, Ove (2022). "Mer enn bare fine ord?" Pedagogen, psykologen og sosiologen drøfter moteord i skolen.. (ekstern lenke)
- Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Furnes, Bjarte Reidar et al. (2022). Tiltak for barn og unge med eller i risiko for skrivevansker - en systematisk litteraturgjennomgang. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar; Nergård-Nilssen, Trude (2022). Risiko for svake skriveferdigheter i tidlig skolealder: En retrospektiv studie. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar; Hesjedal, Elisabeth; Jones, Lise Øen (2020). Spesialpedagogikk og spesialundervisning - noen sentrale momenter. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth (2020). Læringsstrategier og metakognisjon. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte; Hofslundsengen, Hilde Christine; Færevaag, Margaret Klepstad (2020). Svake skriftspråkferdigheter i barnehagealder kan gi økt risiko for lesevansker i skolen. (ekstern lenke)
- Hesjedal, Elisabeth; Jones, Lise Øen; Furnes, Bjarte (2020). Individuelle opplæringsplaner i skolen. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar (2018). Barns skriftkunnskap og språkutvikling i barnehagen som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring i skolen. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth (2016). Digital lesing - hva vet vi?. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar (2014). Barns språkutvikling som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring. (ekstern lenke)
- Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth (2013). Læringsstrategier og metakognisjon. (ekstern lenke)
Programledelse
Poster
- Sunde, Kristin; Furnes, Bjarte Reidar; Lundetræ, Kjersti (2018). Introducing the letters in a faster pace - does it contribute to the development of children's literacy skills in grade 1? . (ekstern lenke)
- Samuelsson, Stefan; Furnes, Bjarte (2008). Predicting Reading Difficulties in Transparent and Opaque Orthographies: A Comparison Between Scandinavian and U.S./Australian Children. (ekstern lenke)
Leserinnlegg
Populærvitenskapelig foredrag
Doktorgradsavhandling
Prosjekter
Kompetanse
Lese- og skriveutvikling, lese- og skrivevansker, kartlegging og tiltak, tilpasset opplæring for alle, intensive tiltak for mindre grupper og individuelt tilpasset opplæring for noen. Kvantitativ forskningsmetode