Bjarte Furnes

Stilling

Førsteamanuensis

Tilhørighet

Forskergrupper

Forskning

Jeg jobber som førsteamanuensis i spesialpedagogikk og har vært fast ansatt på UiB siden 2010. Til daglig underviser jeg på bachelor- og masterstudiet i spesialpedagogikk ved institutt for pedagogikk. Mine forskningsinteresser er i all hovedsak rettet mot lese- og skrivevansker, risikomarkører for å oppdage slike vansker i tidlig alder, hvordan lese- og skriveferdigheter påvirker hverandre gjennom utviklingsforløpet, samt effektive tiltak for å bedre leseferdighetene til elever i risiko for å utvikle skriftspråklige vansker. I min forskning samarbeider jeg med forskere nasjonalt (UiO og UiT) og internasjonalt (Sverige, USA og Australia). I tillegg er jeg redaktør for en antologi sammen med kollega Elisabeth Hesjedal (UiB) som blant annet tar for seg sentrale deler av den spesialpedagogiske historien, historien relatert til grunnlagsspørsmål, ulike vanskeområder, fagets kunnskapsformer og forholdet mellom profesjon og disiplin. Boken ble publisert høsten 2023. Jeg ledet forskningsgruppen Spesialpedagogikk i perioden 2017-2024, men er nå vanlig medlem. Flere av medlemmene i gruppen er involvert i antologien med enkeltkapitler. Fagmiljøet er i tillegg involvert i det nasjonale senteret for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims). Senteret er et samarbeid mellom fem universiteter (UiA, UiS, UiO, UiB og Nord universitetet) og ledes fra Universitetet i Oslo. Totalt inngår det syv arbeidspakker i senteret og forskningen er rettet mot to hovedtema. Tema 1: Hvem trenger ekstra støtte og når bør den gis? Tema 2: Hvilken støtte er hensiktsmessig og hvordan bør den gis? Jeg er UiB’s representant i senterets styre og nestleder i arbeidspakke 3 (SpedAims Kohort) hvor vi skal følge språkutviklingen, matematikkutviklingen, og lese- og skriveutviklingen til 4 år gamle barn fra barnehagealder og oppover i skolealder. Innenfor denne arbeidspakken er jeg hovedveileder for en stipendiat (Malin Silkstone). Biveiledere er Frøydis Morken (UiB) og Courtenay Norbury (UCL).

 

Undervisning
Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Faglig kapittel
Faglig foredrag
Vitenskapelig foredrag
Intervju
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Programledelse
Poster
Kronikk
Leserinnlegg
Populærvitenskapelig foredrag
Doktorgradsavhandling
Mastergradsoppgave

Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin

Prosjekter
Kompetanse

Lese- og skriveutvikling, lese- og skrivevansker, kartlegging og tiltak, tilpasset opplæring for alle, intensive tiltak for mindre grupper og individuelt tilpasset opplæring for noen. Kvantitativ forskningsmetode