Forskergrupper
Forskning
Forskningsinteresse og publisering er knyttet til motivasjon, profesjonell utvikling, aksjonsforskning og generell forskningsmetode.
Undervisning
Underviser i ulike pedagogikkemner ved den integrerte lektorutdanningen. Underviser også i forskningsmetode ved erfaringsbasert master i undervisning.
Publikasjoner
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
- Kvam, Edel Karin; Roness, Dag; Ulvik, Marit et al. (2024). Veiledning og profesjonell utvikling i skolen. (ekstern lenke)
- Almås, Aslaug Grov; Bjørkelo, Brita; Roness, Dag et al. (2022). Betydningen av å møtes: Relasjoner som grunnlag for læring og undervisning. (ekstern lenke)
- Ulvik, Marit; Riese, Hanne; Roness, Dag (2022). Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet. (ekstern lenke)
- Ulvik, Marit; Helleve, Ingrid; Roness, Dag (2020). Skolens betydning. (ekstern lenke)
- Ulvik, Marit; Riese, Hanne; Roness, Dag (2016). Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet. (ekstern lenke)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Roness, Dag; Kvam, Edel Karin; Helleve, Ingrid Maria et al. (2024). Ansatt som yrkesfagslærer - behov for veiledning og støtte?. (ekstern lenke)
- Kvam, Edel Karin; Roness, Dag; Ulvik, Marit et al. (2024). Innledning. (ekstern lenke)
- Ulvik, Marit; Helleve, Ingrid Maria; Smith, Kari et al. (2024). Veiledning og profesjonell utvikling i skolen i et internasjonalt perspektiv. (ekstern lenke)
- Bjørkelo, Brita; Almås, Aslaug Grov; Roness, Dag et al. (2022). Relasjoner som grunnlag for læring og utvikling. (ekstern lenke)
- Roness, Dag (2016). Aksjonsforskning og kvantitativ metode. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
- Kvam, Edel Karin; Helleve, Ingrid Maria; Ulvik, Marit et al. (2024). Newly qualified teachers as a resource in school in a micropolitical perspective. (ekstern lenke)
- Kvam, Edel Karin; Roness, Dag; Ulvik, Marit et al. (2023). Newly qualified teachers: Tensions between needing support and being a resource. A qualitative study of newly qualified teachers in Norwegian upper secondary schools. (ekstern lenke)
- Ulvik, Marit; Eide, Liv; Kvam, Edel Karin et al. (2023). Live Remote Classroom: A Tool for Coherent Teacher Education. (ekstern lenke)
- Ulvik, Marit; Eide, Helene Marie Kjærgård; Eide, Liv et al. (2020). Teacher educators reflecting on case-based teaching - a collective self-study. (ekstern lenke)
- Helleve, Ingrid; Ulvik, Marit; Roness, Dag (2019). Expectations to mentoring as support for professional development. (ekstern lenke)
- Ulvik, Marit; Riese, Hanne; Roness, Dag (2017). Action research – connecting practice and theory. (ekstern lenke)
- Ulvik, Marit; Riese, Hanne; Roness, Dag (2016). Aksjonsforskning – et bidrag til en praksisnær og teoriorientert lærerutdanning. (ekstern lenke)
- Roness, Dag (2011). Still motivated? The motivation for teaching during the second year in the profession. (ekstern lenke)
- Roness, Dag; Smith, Kari (2010). Stability in motivation during teacher education. (ekstern lenke)
- Roness, Dag; Smith, Kari (2009). Post graduate certificate in education (PGCE) and student motivation. (ekstern lenke)
Vitenskapelig foredrag
- Ulvik, Marit; Roness, Dag (2023). Å forske på egen praksis. (ekstern lenke)
- Ulvik, Marit; Kvam, Edel Karin; Eide, Liv et al. (2023). Ulike tilnærminger til læringsmiljøet i skolen. (ekstern lenke)
- Eide, Liv; Ulvik, Marit; Roness, Dag et al. (2023). Hvordan utdanne gode lærere for dagens skole?. (ekstern lenke)
- Ulvik, Marit; Kvam, Edel Karin; Eide, Liv et al. (2023). Live Remote Classroom, a tool in a coherent teacher education. (ekstern lenke)
- Eide, Liv; Kvam, Edel Karin; Ulvik, Marit et al. (2023). Virtual pilot training classroom in teacher education . (ekstern lenke)
- Roness, Dag (2021). Ethics in Educational Research. (ekstern lenke)
- Roness, Dag (2021). Forske på egen praksis - aksjonsforskning del 2. (ekstern lenke)
- Roness, Dag (2021). Å forske på egen praksis - aksjonsforskning. (ekstern lenke)
- Roness, Dag; Eide, Liv; Helleve, Ingrid (2019). «Why I want to become a teacher». Student teachers’ change of motivation during teacher education.. (ekstern lenke)
- Roness, Dag (2019). Foredrag. Hva skaper lærelyst?. (ekstern lenke)
- Roness, Dag (2018). Etiske dilemmaer i kvalitativ og kvantitativ forskning. (ekstern lenke)
- Eide, Liv; Helleve, Ingrid; Ulvik, Marit et al. (2018). Case-Based Teacher Education. (ekstern lenke)
- Roness, Dag (2017). Å lese og skrive kvantitative data. (ekstern lenke)
- Ulvik, Marit; Riese, Hanne; Roness, Dag (2017). Action research – connecting practice and theory in teacher education. (ekstern lenke)
- Roness, Dag; Helleve, Ingrid; Eide, Liv (2015). Motivation for teaching. (ekstern lenke)
Faglig foredrag
- Eide, Liv; Kvam, Edel Karin; Roness, Dag et al. (2023). Teknologiske verktøy for praksis. Erfaringer fra et Erasmus+-prosjekt. (ekstern lenke)
- Roness, Dag (2020). Hvordan lage undervisning som fremmer lærelyst og motivasjon?. (ekstern lenke)
- Ludvigsen, Kristine; Roness, Dag (2020). NVIVO i kvalitativ forskning, PhD-kurs ved Høgskolen på Vestlandet. . (ekstern lenke)
- Roness, Dag (2020). Hvordan tilrettelegge for lærelyst og motivasjon?. (ekstern lenke)
- Ludvigsen, Kristine; Roness, Dag (2019). Bruk av NVIVO i kvalitativ forskning, PhD-kurs ved Høgskolen på Vestlandet . (ekstern lenke)