Gry Heggli

Stilling

Førsteamanuensis

Tilhørighet

Forskergrupper

Forskning

 

Heggli har særlig arbeidet med kulturelle perspektiv på lesing og skriving, samt skriftlige og muntlige kommunikasjonsformer. Hun har de siste årene vært engasjert i utdanningshistoriske spørsmål, og gav i 2021 ut en bok om skoleholderne i den norske omgangsskolen og deres vilkår i krysspresset mellom dansk skriftspråk og norske talemål. Heggli arbeider nå med en studie av kvinnelige privatlærere i norske byer første halvdel av 1800-tallet, med vekt på deres ofte uautoriserte undervisningspraksis som næringsvirksomhet.  

Heggli har også kompetanse innenfor barne- og ungdomsforskning, med en særlig interesse for aldersperspektiv, utdannings- og yrkesvalg. 

 

Utvalgte publikasjoner:

2021    Omgangsskolelæreren i allmueskolen. Leseopplæring mellom tekster og talemål. Scandinavian Academic Press/Norsk folkeminnelags skrifter no. 176.

2016     Care and career in the life scripts of young people – Gendered cases from the Czech Republic and Norway. Co-author: Haldis Haukanes.  NORA: Nordic Journal of Feminist and Gender research, vol. 24, no. 3, 1-15.

2015     Krigen mot sukkeret: En kamp i det godes tjeneste? En studie av hvordan vitenskapelige og moralske diskurser former foreldreidentiteter. BARN forskning om barn og barndom i Norden, no 1, p. 41-58.

2013     Brynjulf Alver (1924-2009). I: Etnologi og folkloristikk. En fagkritisk biografi om norsk kulturhistorie. Institutt for sammenlignende kulturforskning: Novus Forlag, p.267-283.

2013     Fearing the future? Young people envisioning their working lives in the Czech Republic, Norway and Tunisia. Co-authors: Haldis Haukanes and Marit Tjomsland. Journal of Youth Studies, vol 16, no 7, pp. 916-32.

2004     Alderstyranni og dekronologisering. Alder som kulturanalytisk perspektiv. Tidsskrift for kulturforskning 4

2002     Becoming and being a teenager. From childhood to youth through vernacular writing. In: Younger than yesterday, older than tomorrow. Cultural perspectives on contemporary childhood and youth. Åbo: NNF.

Undervisning

Heggli underviser på bachelor- og masterprogram i pedagogikk; hovedsakelig på emner med samfunnsvitenskapelig vinkling, som;

  • PED200 Education in a changing society
  • PED113 Læring i og for arbeidslivet

 

Publikasjoner
Vitenskapelig foredrag
Dokumentar
Populærvitenskapelig foredrag
Faglig foredrag
Populærvitenskapelig artikkel
Vitenskapelig monografi
Vitenskapelig artikkel
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Anmeldelse
Kronikk

Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin