Forskergrupper
Forskning
Heggli har særlig arbeidet med kulturelle perspektiv på lesing og skriving, samt skriftlige og muntlige kommunikasjonsformer. Hun har de siste årene vært engasjert i utdanningshistoriske spørsmål, og gav i 2021 ut en bok om skoleholderne i den norske omgangsskolen og deres vilkår i krysspresset mellom dansk skriftspråk og norske talemål. Heggli arbeider nå med en studie av kvinnelige privatlærere i norske byer første halvdel av 1800-tallet, med vekt på deres ofte uautoriserte undervisningspraksis som næringsvirksomhet.
Heggli har også kompetanse innenfor barne- og ungdomsforskning, med en særlig interesse for aldersperspektiv, utdannings- og yrkesvalg.
Utvalgte publikasjoner:
2021 Omgangsskolelæreren i allmueskolen. Leseopplæring mellom tekster og talemål. Scandinavian Academic Press/Norsk folkeminnelags skrifter no. 176.
2016 Care and career in the life scripts of young people – Gendered cases from the Czech Republic and Norway. Co-author: Haldis Haukanes. NORA: Nordic Journal of Feminist and Gender research, vol. 24, no. 3, 1-15.
2015 Krigen mot sukkeret: En kamp i det godes tjeneste? En studie av hvordan vitenskapelige og moralske diskurser former foreldreidentiteter. BARN - forskning om barn og barndom i Norden, no 1, p. 41-58.
2013 Brynjulf Alver (1924-2009). I: Etnologi og folkloristikk. En fagkritisk biografi om norsk kulturhistorie. Institutt for sammenlignende kulturforskning: Novus Forlag, p.267-283.
2013 Fearing the future? Young people envisioning their working lives in the Czech Republic, Norway and Tunisia. Co-authors: Haldis Haukanes and Marit Tjomsland. Journal of Youth Studies, vol 16, no 7, pp. 916-32.
2004 Alderstyranni og dekronologisering. Alder som kulturanalytisk perspektiv. Tidsskrift for kulturforskning 4
2002 Becoming and being a teenager. From childhood to youth through vernacular writing. In: Younger than yesterday, older than tomorrow. Cultural perspectives on contemporary childhood and youth. Åbo: NNF.
Undervisning
Heggli underviser på bachelor- og masterprogram i pedagogikk; hovedsakelig på emner med samfunnsvitenskapelig vinkling, som;
- PED200 Education in a changing society
- PED113 Læring i og for arbeidslivet
Publikasjoner
Vitenskapelig foredrag
- Heggli, Gry (2023). «Liti e lønæ og liti e vyrnæ og» Omgangsskolelæreren mellom tekster og talemål. (ekstern lenke)
- Heggli, Gry (2021). Tydelig, lydelig og prydelig. Lesepraksiser i omgangsskolen. Minneforelesning for Bente Gullveig Alver 26.08. 2021. (ekstern lenke)
- Haukanes, Haldis; Heggli, Gry (2015). Care and career in the life scripts of young people – cases from the Czech Republic and Norway. (ekstern lenke)
- Haukanes, Haldis; Heggli, Gry (2014). Care and career among in the life scripts of young people – cases from the Czech Republic and Norway. (ekstern lenke)
- Heggli, Gry (2010). What factors influence students’ writing development in Higher Education? A case study of master students’ own perceptions. (ekstern lenke)
- Heggli, Gry (2008). Youth and popular culture. (ekstern lenke)
- Heggli, Gry (2007). The war against sugar. Ways of talking about children and sweetness in a Norwegian conteporary context. (ekstern lenke)
- Heggli, Gry (2006). Sukkerets ambivalente status: Barn i klemme mellom nytelse og helse. (ekstern lenke)
- Heggli, Gry (2006). Spoken and Written Communication - More than Technique. (ekstern lenke)
- Heggli, Gry (2006). The contemporary status of sweets. Ideas and practices related to the health effects of sugar. (ekstern lenke)
Populærvitenskapelig foredrag
Populærvitenskapelig artikkel
Vitenskapelig monografi
Vitenskapelig artikkel
- Heggli, Gry; Haukanes, Haldis (2016). Care and career in the life scripts of young people - gendered cases from the Czech Republic and Norway. (ekstern lenke)
- Heggli, Gry (2015). Det farlig sukkeret, en trussel mot den gode barndommen? En studie av hvordan vitenskapelige og moralske diskurser former voksenidentiteter.. (ekstern lenke)
- Heggli, Gry; Haukanes, Haldis; Tjomsland, Marit (2013). Fearing the future? Young people envisioning their working lives in the Czech Republic, Norway and Tunisia. (ekstern lenke)
- Heggli, Gry (2004). Alderstyranni og dekronologisering alder som kulturanalytisk perspektiv. (ekstern lenke)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Anmeldelse
- Heggli, Gry (2011). Annerledeslandet - en respons til Ørnulf Hodnes bok "Folkeskolen i folkeminnet. En annerledes skolehistorie". (ekstern lenke)
- Heggli, Gry (2008). Anmeldelse av Blanka Henrikssons avhandling ”Var trogen i alt”. Den goda kvinnan som konstruktion i svenska och finlandssvenska minnesböcker 1800-1980. Åbo akademis förlag, Åbo Akademi University Press 2008. (ekstern lenke)
- Heggli, Gry (2007). Anmeldelse av doktoravhandling: Ambivalent experiences and ambiguous stories. Susanne Nylund Skog 2002. (ekstern lenke)
- Heggli, Gry (2005). Bokanmeldelse: Oppdrag: Mamma, pappa. Fortellinger fra en ny generasjon foreldre. (ekstern lenke)