Forskergrupper
Forskning
- Styring og profesjonell autonomi i utdanningssektoren
- Profesjonsutvikling og læring
Undervisning
Underviser i pedagogikk ved Årsstudiet, BA og MA i pedagogikk
Ansvarsområder:
- Programansvarlig Årsstudiet, BA og MA i pedagogikk
Publikasjoner
Populærvitenskapelig foredrag
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Lotsberg, Dag Øyvind (2024). Oppsummering av evalueringens kapittel om overganger. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård (2024). Oppsummering av evalueringens kapittel om fagområder. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne (2018). Endring av arbeidsdeling, ledelse og organisering med økt pedagogressurs: "Hvordan virker økt andel barnehagelærere på praksis og kvalitet i barnehager?. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Westrheim, Kariane (2016). Hvordan forstår fengselsbetjenter i norske fengsler sin rolle i oppfølging og tilrettelegging av utdannings- og opplæringstilbud for innsatte?. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård (2014). Ledelse og læringsutbytte. (ekstern lenke)
Intervju
Vitenskapelig artikkel
- Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård (2024). Hva gjør pedagogene i barnehagen? Barnehagelærernes arbeidsdeling i møte med skjerpet pedagognorm. (ekstern lenke)
- Kvilhaugsvik, Hanne; Eide, Helene Marie Kjærgård; Danielsen, Hilde et al. (2024). Standardisation and diversification–policy tools to govern early childhood education and care. (ekstern lenke)
- Danielsen, Hilde; Olsen, Torjer Andreas; Eide, Helene Marie Kjærgård (2023). Performing nationalism – Sámi culture and diversity in early education in Norway. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Westrheim, Kariane Therese Gärtner (2023). Being an Educator: Norwegian Prison Officers’ Conception of their Role Regarding Incarcerated Persons’ Education. (ekstern lenke)
- Ulvik, Marit; Eide, Helene Marie Kjærgård; Eide, Liv et al. (2020). Teacher educators reflecting on case-based teaching - a collective self-study. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Westrheim, Kariane (2020). Norwegian prison officers´ perspectives on professionalism and professional development opportunities in their occupation . (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne; Karlsen, Marry-Anne et al. (2017). Omsorgssektoren som integreringsarena: En hurtig og enkel vei til varig arbeid for flyktninger og innvandrere? [The social care sector as arena for integration : a fast and easy way to stable employment for refugees and immigrants?]. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Tolo, Astrid (2016). Akademisk skriving og utvikling av skolelederkompetanse. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Søreide, Gunn Elisabeth (2014). A Norwegian policy perspective on the relation between school leadership and pupils’ learning outcomes. (ekstern lenke)
Faglig foredrag
- Westrheim, Kariane; Eide, Helene Marie Kjærgård (2023). Fengselsbetjenten som aktør i innsattes utdanning og læring. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård (2023). Hvordan ta vare på kvalitet og utvikling i en situasjon med knappe ressurser?. (ekstern lenke)
- Westrheim, Kariane; Eide, Helene Marie Kjærgård (2023). Being an educator - Norwegian Prison Officers' role in prison education. . (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård (2022). Hva skjer i møtet mellom rammeplanen og barnehagefaglig kompetanse – og hvorfor er det møtet viktig?. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård; Olsen, Torjer Andreas (2021). Webinar: Evalueringen av implementeringen av rammeplanen for barnehage . (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Westrheim, Kariane (2016). The prison offiser as a learning actor in inmates education. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård (2014). Ulike perspektiver på ledelse. (ekstern lenke)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Kvilhaugsvik, Hanne; Danielsen, Hilde et al. (2023). Barnehagens arbeid med fagområdene. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Lotsberg, Dag Øyvind; Rydland, Håvard T. et al. (2023). Barnehagenes arbeid med overganger. (ekstern lenke)
- Danielsen, Hilde; Kvilhaugsvik, Hanne; Eide, Helene Marie Kjærgård et al. (2023). Progresjon – mellom barnesentrering og utvikling?. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård; Hope, Kristin Lofthus (2022). Governing School Choice in Norway: Why Local Educational Government Capacity Matters. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Helleve, Ingrid (2020). Å være elev i dagens skole. (ekstern lenke)
- Helleve, Ingrid; Eide, Helene Marie Kjærgård (2020). Veier til ledernes drømmeskole. (ekstern lenke)
- Westrheim, Kariane; Eide, Helene Marie Kjærgård (2019). Kunnskapsbasert straffegjennomføring i Norge. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Kronstad, Morten (2019). Kunnskapsgrunnlaget i fengselsbetjentenes profesjonalitet. (ekstern lenke)
- Westrheim, Kariane; Eide, Helene Marie Kjærgård (2019). Fengselsbetjentens rolle i oppfølging av utdannings- og opplæringstilbud til innsatte. (ekstern lenke)
Programdeltagelse
Vitenskapelig foredrag
- Børte, Kristin; Eide, Helene Marie Kjærgård (2022). Research informed technology development for student active learning in teacher education. (ekstern lenke)
- Børte, Kristin; Eide, Helene Marie Kjærgård (2022). The use of communicative tools in interdisciplinary professional learning networks promoting student active learning.. (ekstern lenke)
- Kvilhaugsvik, Hanne; Eide, Helene Marie Kjærgård (2022). Instrumental knowledge? Didactical tools and knowledge regimes in early childhood education. (ekstern lenke)
- Westrheim, Kariane Therese Gärtner; Eide, Helene Marie Kjærgård (2021). Utenlandske innsatte og det flerkulturelle klasserommet. (ekstern lenke)
- Børte, Kristin; Eide, Helene Marie Kjærgård (2021). Mind the gap - Using barriers to student active learning to inform technology-enhanced active learning in teacher education . (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård; Hope, Kristin Lofthus (2021). Governing School Choice in Norway – Why local educational government capacity matters. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne (2020). Profesjonalisering i barnehagen? Organisering og arbeidsdeling i åtte bergensbarnehager med økt andel pedagoger. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård (2020). Evaluering av implementering av rammeplanen i barnehagen 2018-2023. Prosjektpresentasjon.. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Helleve, Ingrid; Kvam, Edel Karin (2019). What is the ideal school according to school leaders?. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne (2019). Diverging leadership strategies in implementation of an increased resource of Early Childhood teachers in Norwegian Early Childhood Centres. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne (2019). Jo flere vi er sammen – Organisering av økt andel pedagoger i barnehagen. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne (2019). På rett vei? Organisering og arbeidsdeling i åtte bergensbarnehager med økt andel pedagoger. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård (2019). Diverging leadership strategies in implementation of an increased resource of EC teachers in Norwegian ECEC. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård (2019). Erfaringer med implementering av økt andel barnehagelærere. Foreløpige funn fra forskningsprosjekt i bergensbarnehager. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård (2018). Erfaring med implementering av økt pedagogtetthet: Betingelser for god implementering av 50 % andel barnehagelærere. (ekstern lenke)
- Homme, Anne; Eide, Helene Marie Kjærgård (2018). "Jo flere vi er sammen": Organiseringens betydning for profesjonalitet og faglighet i barnehager med økt pedagogtetthet. (ekstern lenke)
- Westrheim, Kariane; Eide, Helene Marie Kjærgård (2016). Fengselsbetjenters fortellinger om rolle og posisjon i møte med innsatte og deres utdanningssituasjon i norske fengsler. (ekstern lenke)
Fagartikkel
Faglig kapittel
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Rapport
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne (2019). "Jo flere vi er sammen..." En undersøkelse av organisering og arbeidsdeling i åtte barnehager med økt andel pedagoger. (ekstern lenke)
- Westrheim, Kariane; Eide, Helene Marie Kjærgård; Jones, Lise Øen (2017). "Vi er ganske gode i hverdagen"... Fengselsbetjenters fortellinger om rolle og posisjon i møte med innsatte og deres utdanningssituasjon i norske fengsler. (ekstern lenke)
- Eide, Helene Marie Kjærgård; Homme, Anne; Karlsen, Marry-Anne et al. (2016). Integrering i praksis: Helse- og omsorgssektoren som opplærings- og kvalifiseringsarena for flyktninger og innvandrere. (ekstern lenke)
Doktorgradsavhandling
Prosjekter
Evaluering av implementering av rammeplan for barnehagen (2018-2023)
Prosjektet utforsker sentrale aktørers tilpasninger til rammeplanen for barnehagen som ble innført høsten 2017 gjennom to hovedtilnærminger: 1) på barnehagenivå og 2) utenfor barnehagen: på nasjonalt nivå, regionalt nivå, blant barnehageeiere og i kommunene. Overordnede spørsmål for prosjektet er:
- Hvordan fortolker sentrale aktører målsetningene med den reviderte rammeplanen og hvordan erfarer de iverksettingsprosessen?
- Hvordan arbeider aktører på ulike nivå for å implementere rammeplanen?
- Hvordan ivaretar barnehagene samiske rettigheter som er formulert i rammeplanen?
- Hvordan legger barnehagen til rette for at barna kan få en trygg og god overgang til, innad i og fra barnehagen?
Ved å se utformingen av barnehagen som en prosess preget av flernivåstyring, vil dette prosjektet analysere hvordan rammeplanen forstås og tas i bruk av ulike aktører: barnehageassistenter, fagarbeidere, barnehagelærere, styrere/daglige ledere og eiere, samt kommunale, og statlige myndigheter. Den teoretiske tilnærmingen er basert på en forståelse av at barnehagen formes gjennom ulike arenaer, både vertikalt og horisontalt, gjennom hierarkiske styringsstrukturer og gjennom innflytelse fra sentrale aktører/interessenter i samfunnet. Prosjektet benytter ulike kvalitative og kvantitative metoder for datainnsamling. Ambisjonen med de kvantitative dataene og analysene er å kunne bidra med statistiske generaliseringer og sammenlikne enheter, for eksempel langs dimensjonene geografi, barnehagestørrelse, barnehageeier, andel samiske barn, andel barn med norsk som andrespråk, og pedagogtetthet. Formålet med prosjektets kvalitative undersøkelser er i hovedsak å gi helhetlige beskrivelser av implementeringen av rammeplanen i barnehager.
Prosjektet ledes fra NORCE Norwegian Research Centre og er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Høgskulen på Vestlandet, Universitetet i Agder og NORCE. Utdanningsdirektoratet er oppdragsgiver.