Hild Elisabeth Hoff
Stilling
Førsteamanuensis, Engelsk fagdidaktikk
Forskergrupper
Kort info
Forskning
Jeg underviser og veileder lektorstudenter og stipendiater i engelsk fagdidaktikk. Siden høsten 2022 har jeg også vært leder av Forskerskolen i Litteratur, kultur og estetiske fag.
Forskningsinteressene mine er relatert til den interkulturelle dimensjonen av språklæring- og undervisning. I forskningen min har jeg utforsket sentrale konsepter som interkulturell kompetanse, danning, literacy og tekst i en kontekst av utdannings- og samfunnsmessige utfordringer i det 21. århundre. Jeg er redaksjonsmedlem i det internasjonale tidsskriftet Intercultural Communication Education og har nylig vært gjesteredaktør for et Special Issue av dette tidsskriftet: https://orcid.org/0000-0002-0375-5666
Publikasjoner
Vitenskapelig foredrag
- Hoff, Hild Elisabeth (2024). Exploring exploratory teaching: Challenging binary thinking through popular music. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2024). English language education in the post-truth era. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2024). Engaging critically with social media controversies: potentials & challenges in the classroom. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Andersen, Ida Vikøren; von der Lippe, Marie Steine et al. (2024). “Jeg ville ikke gått i fengsel for det, liksom”: Elevers utforskning av egne grenser og aktørskap i medborgerskap-undervisning om sivil ulydighet . (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2024). Keynote: Intercultural and democratic citizenship education in the post-truth era: Theoretical and practical implications. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2024). Utforskende undervisning om populærmusikk og polarisering i engelskundervisningen. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund; Lomsdalen, Christian; Lippe, von der, Marie et al. (2023). “Like, I wouldn’t go to jail for it” - Student discourses on the use of civil disobedience as a protest tool in climate activism . (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2021). Hvordan kan vi jobbe med demokrati og medborgerskap i fremmedspråksfagene?. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2021). How can reading and working with foreign language literature play a role in promoting 21st century skills?. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2019). Interkulturell kompetanse gjennom lesing av skjønnlitteratur. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2019). Demokrati og medborgerskap i fremmedspråksfagene. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2017). The Intercultural Reader. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2017). The EFL subject as an arena for intercultural learning in the 21st century. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2016). The English subject as an arena for intercultural learning in the 21st century. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2016). Intercultural communication with texts: a model for analysing reading practices. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2012). 'Self' and 'Other' in meaningful interaction. (ekstern lenke)
Faglig foredrag
- Eide, Mari Lund; Hoff, Hild Elisabeth (2024). Engaging critically with social media controversies: Potentials, challenges, and transferability. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2022). Interkulturell læring gjennom lesing av skjønnlitteratur. . (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2021). Interkulturell kompetanse gjennom lesing av skjønnlitteratur. DEMBRA-kurs for språklærere i ungdomsskolen og den videregående skole.. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2020). Interkulturell læring gjennom lesing av engelsk skjønnlitteratur. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2018). Kulturmøter gjennom fremmedspråklig skjønnlitteratur. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2015). Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen: kulturmøter gjennom skjønnlitterære tekster. (ekstern lenke)
Intervju
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Hoff, Hild Elisabeth (2022). Promoting 21st century skills through classroom encounters with English language literature in Norway: Theoretical and practical considerations. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2020). Intercultural competence. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2018). Intercultural competence. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2016). From 'Intercultural Speaker' to 'Intercultural Reader': A Proposal to Reconceptualize Intercultural Communicative Competence Through a Focus on Literary Reading. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
- Hoff, Hild Elisabeth; Habegger-Conti, Jena (2022). Film and the intercultural multimodal reader: Expanding intercultural literary literacy as a theoretical and pedagogical concept. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2020). The evolution of intercultural communicative competence: Conceptualisations, critiques and consequences for 21st century classroom practice. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2017). Fostering the 'intercultural reader'? An empirical study of socio-cultural approaches to EFL literature. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2014). A critical discussion of Byram's model of intercultural communicative competence in the light of Bildung theories. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2013). "Self" and "Other" in meaningful interaction : using fiction to develop intercultural competence in the English classrom. (ekstern lenke)
- Hoff, Hild Elisabeth (2013). Self' and 'Other' in meaningful interaction: Using fiction to develop intercultural compentence in the English classroom. (ekstern lenke)