Kjersti Elisabet Lea
Stilling
Instituttleder
Tilhørighet
Forskergrupper
Undervisning
Omfattende undervisningserfaring innen et bredt spekter av emner, særlig innen språk, kommunikasjon, litteratur og utdanning.
Publikasjoner
Vitenskapelig foredrag
- Gray, Robert Morris; Lea, Kjersti Elisabet; Russell, Matthew Robert (2024). Designing for More Meaningful Interaction and Deeper Learning: Writerly teaching and learning through educational development on two continents. (ekstern lenke)
- Hilt, Line Torbjørnsen; Halvorsen, Øyvind Wiik; Lea, Kjersti Elisabet (2023). Bildung, Place and Authencity. Double Symposium; Bildung: Between the Familiar and the Unknown. (ekstern lenke)
- Halvorsen, Øyvind Wiik; Hilt, Line Torbjørnsen; Lea, Kjersti Elisabet et al. (2023). Discerning phronesis and pedagogical tact in teaching. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti Elisabet (2023). Læreryrkets kunnskapsgrunnlag og profesjonalitet. (ekstern lenke)
- Halvorsen, Øyvind Wiik; Lea, Kjersti Elisabet; Bukkestein, Ida Schaanning et al. (2023). Professional Judgement Formation in Student Teachers’ Discussions of Ethically Themed Case Stories. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti Elisabet (2022). Hva er en kyndig lærer?. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti Elisabet (2022). Yrke eller profesjon?. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti Elisabet (2022). Teachers as companions on the pathway to agency. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti Elisabet (2021). Kropp, helse og samfunn i sosiologisk perspektiv. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti Elisabet; Nyléhn, Jorun (2021). Exemplary Science Teacher Education. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti Elisabet (2021). What hope is there in education?. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti; Nylehn, Jorun (2019). Integrert og eksemplarisk - en suksesshistorie om samarbeid. (ekstern lenke)
- Nylehn, Jorun; Lea, Kjersti (2018). Auditorium Activities in Biology Education. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2018). Digital consumer health; whose voices, what responsibilities?. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti Elisabet (2017). Kropp, helse og sykdom i sosialt perspektiv. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2015). Intellectual Practitioners - possible sociological and philosophical-anthropological understandings of upper secondary school teachers' self-images and of their understandings of their professional practice. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2015). Like mixing monkeys with fridges? On the possibility of combining the theoretical perspectives of Pierre Bourdieu and those of Charles Taylor. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2014). Exploring the practice and professional aims of Icelandic teachers in upper secondary school. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2014). Mellom theoria og praxis; profesjonsidentitet hos lærere i videregående opplæring. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2014). Between Theoria and Praxis. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2013). What are the Aims of Icelandic Teachers in Upper Secondary Shool?. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2013). Exploring the practice of Icelandic teachers in upper secondary school and their professional aims. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2013). "Bare foreldrerollen er viktigere enn læreryrket!". (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2012). Fagdidaktikk - mer enn fag + didaktikk. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2012). Hvað felst í starfi íslenskukennarans?. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2012). Hvorfor snakker de bare om undervisning? En diskursiv-praxeologisk drøfting av måten islandske morsmålslæreres snakker om fag og yrke. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2011). Tekstkunnskap i et normativt perspektiv. En kasusstudie fra Island. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2011). Mother Tongue Teachers Need Wisdom - An Aristotelian View on the Professional Knowledge and Identity of L1 Teachers in Upper Secondary School. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2011). The culture of the mother tongue subject. A study of Icelandic mother tongue teachers' professional knowledge and identity, and of their management of the subject. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2010). Hva har Aristoteles med gymnaslærer Pedersen å gjøre? Noen tanker om læreres profesjonsetikk i et fagdidaktisk perspektiv. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2010). Litterær gullalder og postmoderne lesere - om arbeid med norrøn litteratur i islandske klasserom. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2007). Hvilken virkelighet speiler ordbøkene?. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2006). Det islandsk-skandinaviske ordboksprosjektet ISLEX. (ekstern lenke)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Lea, Kjersti Elisabet (2024). Læreren som følgesvenn. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti Elisabet; Hilt, Line Torbjørnsen; Halvorsen, Øyvind Wiik (2023). Spesialpedagogikkens formål og kunnskapsbase. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti Elisabet; Hvidsten, Bente Isabell Borthne (2023). Spesialpedagogikkens forståelse av atferdsvansker i et historisk perspektiv . (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti Elisabet (2021). Yrke eller profesjon - hva er forskjellen og hvilken betydning har den?. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti Elisabet (2021). Hva må en kyndig lærer kunne?. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti Elisabet (2021). Lektorutdanningen og striden mellom fakultetene. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2020). Fortellinger, forståelse og forandring. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti; Hjørleifsson, Stefan (2018). Mismanagement in General Practice. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
- Løvskar, Trude; Lea, Kjersti Elisabet; Gray Jr, Robert Morris (2024). Unmasking the depoliticisation of ICT in digital competence frameworks for educators: a critical discourse study. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti Elisabet; Hjørleifsson, Stefan; Swinglehurst, Deborah (2021). Digital Consumer Health: Negotiating Multiple Voices in the Clinical Consultation. (ekstern lenke)
- Ågotnes, Gudmund; Lea, Kjersti; Petersen, Karin Anna (2019). Reflections on interviews: Official accounts and social assymmetry. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2019). Teacher professionalism in changing times. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2012). On teachers knowledge, skills, and wisdom - and the inevitability of language. (ekstern lenke)
Mastergradsoppgave
- Lea, Kjersti Elisabet; Lystad, Mina Hirsum; Hvidsten, Bente (2023). Relasjonelle utfordringer - Hva er det og hvordan forholder vi oss til dem?. (ekstern lenke)
- Hvidsten, Bente; Rypestøl, Marie; Lea, Kjersti Elisabet (2023). Pedagogers erfaringer med barn som viser utagerende atferd En studie om barnehagelærere og læreres erfaringer med utagerende atferd, og hvordan pedagogene erfarer overgangen mellom barnehage og skole for disse barna . (ekstern lenke)
- Nag, Mina Hirsum; Lea, Kjersti Elisabet; Hvidsten, Bente (2023). Hvilke erfaringer gir PALS-modellen for elever med ADHD?: En kvalitativ undersøkelse av PALS-modellen gjennom lærere og PALS-veiledere. (ekstern lenke)
- Knudsen Gjevik, Lena; Lea, Kjersti; Petersen, Karin Anna (2020). Mellom barken og veden… En praxeologisk studie av norske fastlegers helsevurdering i førerkortsaker. (ekstern lenke)
- Francke, Hege Krog; Lea, Kjersti (2020). Spillerom i videregående skole? En diskursanalytisk studie av musikk programfag. (ekstern lenke)
- Bjerkvik, Therese Flø; Lea, Kjersti; Petersen, Karin Anna (2020). Mot alle odds. En analyse av mannlige sykepleieres habitusdannelse som begrunnelse for å arbeide i medisinsk sengepost over lengre tid. (ekstern lenke)
- Stokke, Eva; Stokke, Eva Seljeset; Lea, Kjersti (2019). Hvordan arbeider videregående skoler systematisk og strategisk med sine lærere? En kvalitativ studie av fire videregående skoler i Akershus fylkeskommune.. (ekstern lenke)
- Olsen, Geir; Petersen, Karin Anna; Lea, Kjersti (2016). Symbolsk vold og bruk av makt i norsk psykiatri. En praxeologisk analyse som beskriver og forklarer bruk av makt - med Pierre Bourdieus praktikk- og feltteori som analytiske verktøy. (ekstern lenke)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Faglig foredrag
- Nylehn, Jorun; Lea, Kjersti (2020). Variert undervisning for alle. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2020). Fortid og samtid i fremtidens skole: Fagfornyelse i historie og samfunnsfag. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2018). Skriveverksted for tidsskriftene "Praxeologi - et kritisk refleksivt blikk på sosiale praktikker" og "Af praktiske grunde". (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2018). Profesjonsveiledning for helsepersonell. Fagkultur, (ut)dannelse, fellesskap, dømmekraft og praksis. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2018). Gjennomgang av George Canguilhems "The Normal and the Pathological" og "The Question of Normality in the History of Biological Thought". (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2018). Aspekter ved god praksis i helsefagene: mening, menneskelighet, utdanning og fellesskap. (ekstern lenke)
Populærvitenskapelig foredrag
- Lea, Kjersti; Nylehn, Jorun (2019). Aktiv undervisning. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2011). Tekstarbeid og tekstvurdering. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2011). Om ordklasser. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti (2010). Den elektroniske islandsk + norsk/dansk/svenske ordboken ISLEX og mulighetene den åpner i nabospråksutdannelsen. (ekstern lenke)
Fagbok
Kronikk
Intervju
- Lea, Kjersti; Oppedal, Vilde Grimelid (2011). Usikker framtid. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti; Bræin, Ingvild (2007). - Ordbøker arena for språkpolitikk Når menn skriver ordbøkene, kan dameveskene plutselig bli fulle av ting som ikke eksisterer. (ekstern lenke)
- Lea, Kjersti; Svellingen, Ragnhild; Korsmo, Eli Kristine (2007). - Ordbøker ingen objektiv kilde. (ekstern lenke)
Oversatt bok
Prosjekter
Intellectual Practicians
Prosjektet Intellectual Practicians er en undersøkelse av en mulig felles utdanningskultur og yrkesidentitet blant islandsklærerne i den videregående skolen på Island. Sju lærere deltok prosjektet. På grunnlag av det innsamlede materialet ble det søkt å finne ut om lærernes faglige selvforståelse og deres oppfatninger om yrket er tuftet på den felles utdannelsen lærerne har, eller om den er nærmere knyttet til praksis, til arbeidsplass og erfaring. Utover det å belyse lærernes selvforståelse, kan undersøkelsen fortelle oss noe om danningsidealer og kulturelle og historiske faktorer i denne yrkesgruppen og i utdanningssystemet på Island.