Line Torbjørnsen Hilt
Stilling
Professor, Leder av forskningsgruppen GRUNNPED: Grunnspørsmål i pedagogikken
Tilhørighet
Forskergrupper
Forskning
Forskningsarbeid innenfor pedagogisk filosofi, danningsteori, utdanningspolitikk, lærerplananalyse, innvandring og integrering, inkludering/ekskludering, globalisering av utdanning, diskurser/semantikker innenfor utdanning, 21st century skills, etikk for lærere, moralfilosofi og karakterdanning.
Undervisning
Lektorutdanning
Pedagogisk filosofi og idehistorie
Vitenskapsfilosofi
BA/MA Utdanningsvitenskap og pedagogikk
Interkulturell pedagogikk
Examen Philosophicum
Publikasjoner
2025
- Kalisha, Wills; Vlieghe, Joris; Støren, Inga et al. (2025). Educating the Next Generation Reflections on Crises, Migration, and Education. (ekstern lenke)
- Rompianesi, Tommaso; Hilt, Line Torbjørnsen (2025). Multicultural Tact: Teaching and Bildung Promotion in the Culturally Diverse Classroom. (ekstern lenke)
2024
- Hilt, Line Torbjørnsen; Søreide, Gunn Elisabeth; Riese, Hanne et al. (2024). ‘School is the Foundation of Everything’: Master- and Counter-narratives in Upper-secondary School Pupils’ Stories About the Importance of Schooling and Education. (ekstern lenke)
- Rompianesi, Tommaso; Hilt, Line Torbjørnsen (2024). “Heroes”, “victims”, and “villains”: policy narratives on inclusion in Norwegian and Italian educational documents. (ekstern lenke)
- Hilt, Line Torbjørnsen (2024). Integrering og Utdanning. (ekstern lenke)
- Hilt, Line Torbjørnsen; Halvorsen, Øyvind Wiik (2024). Bildung and the moral topography of the self. (ekstern lenke)
- Korsgaard, Morten Timmermann; Hilt, Line Torbjørnsen; Wiberg, Merete et al. (2024). Bildung and the significance of place: an overview. (ekstern lenke)
2023
2022
- Riese, Hanne; Hilt, Line Torbjørnsen (2022). The Purpose of Education and the Future of Bildung. (ekstern lenke)
- Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line Torbjørnsen (2022). Amor Mundi (Love of the World) in the Anthropocene: Arendt and the Question of Sustainable Education. (ekstern lenke)
- Hilt, Line Torbjørnsen (2022). How not to be governed by social and emotional standards. (ekstern lenke)
Prosjekter
Myten om det Postindustrielle Norge (2007-2008)
Arbeidsmiljø på flerkulturelle arbeidsplasser (2008-2010)
Inkluderingens Grenseland - Phd prosjekt (2011-2016)
EDSTAND - Educational Standardisation in a diverse world (2018-2023)
NORBILD - The Future of Nordic Bildung (2023-)