Maren Metell
Stilling
Postdoktor, knyttet til prosjektene SOUNDING RELATION og IMAGINE
Tilhørighet
Forskergrupper
Kort info
Forskning
Jeg er ansatt som postdoktor ved Griegakademiet og er tilknyttet to prosjekter som utforsker rollen av musikk og musikkterapi i medisinske kontekster.
I Sounding Relation-prosjektet analyserer vi øyeblikk til øyeblikk interaksjoner som finner sted mellom foreldre og spedbarn som deltar i musikkterapi mens de er innlagt på sykehus etter prematur fødsel.
IMAGINE har som formål å samskape og utvide kunnskap om omsorg ved livets slutt. Deltakere er ulike studenter fra forskjellige fakulteter ved UiB, mennesker med erfaringskompetanse (også omtalt som brukere eller pasienter), deres nærpersoner og alle som på noen måte er berørt av temaet på tvers av generasjonene, og ønsker å bidra med sitt perspektiv. Ved å bruke kunstneriske materialer og medskapende prosesser, samt reflekterende samtaler rundt disse, er målet å forestille seg, uttrykke og fremme mangfoldige og bærekraftige tilnærminger til omsorg ved livets slutt.
Del av min postdoktorstilling er å bidra til teoriutvikling og bruke de to prosjektene som eksempler for medisinske kontekster. Dette prosjektet kaller IMAGING RELATIONS og bruker kunstbaserte metoder og tverrfaglig teori til å utforske musikkens rolle og betydning i medisinske kontekster.
Undervisning
Publikasjoner
Poster
- Vukich, Eva Marija; Metell, Maren (2024). Sounding Relation: Emerging Methodology. (ekstern lenke)
- Metell, Maren (2024). Graphic medicine in music therapy research. (ekstern lenke)
- Metell, Maren (2024). Tegneserien: Hva gjør musikk tilgjengelig?. (ekstern lenke)
- Metell, Maren (2021). Om å implementere stop-motion-film og tommelkino i forskningsformidling. (ekstern lenke)
- Metell, Maren (2019). Musikkafeen: Om å skape et musikktilbud sammen. (ekstern lenke)
Populærvitenskapelig foredrag
Vitenskapelig foredrag
- Metell, Maren (2024). Let’s draw the music – the affordances of music therapy comics. (ekstern lenke)
- Metell, Maren (2023). Musicking drawings and a PhD thesis in GIFS.. (ekstern lenke)
- Mössler, Karin; Halstead, Jill ; Metell, Maren et al. (2022). Å lage Lego-lyder. En kroppslig tilnærming til musikkterapi med autistiske barn. (ekstern lenke)
- Schmid, Wolfgang; Gottschewski, Katja; Metell, Maren et al. (2022). Sounding Lego. An enactive account of music therapy with autistic children. Findings from an international multiperspective focus group research. (ekstern lenke)
- Ødegaard, Elin Eriksen; Metell, Maren (2020). Fra uro til moro, fra moro til ro - Musikk som ressurs for sped- og småbarn og deres familier. (ekstern lenke)
- Mössler, Karin; Metell, Maren (2020). "Svisj", vi kaster LEGO! Holdninger og forventninger til musikkterapi med barn med autisme - et relfeksivt interaksjonsverksted. (ikke gjennomført grunnet covid-19). (ekstern lenke)
- Metell, Maren (2019). The music café project. Musicking as a revolutionary activity. (ekstern lenke)
- Klyve, Guro Parr; Metell, Maren (2019). Brukermedvirkning i forskning med barn. Er det mulig?. (ekstern lenke)
Populærvitenskapelig artikkel
Faglig kapittel
- Metell, Maren (2023). Disabled Children's Access to Music -Music's Transformational Potential and Music Therapy's Dis/enabling Role in Making Music Accessible. (ekstern lenke)
- Metell, Maren; Leza, Jessica (2022). Exploring Queer Theories as a Framework for Anti-Oppressive Music Therapy Practice with Neurodivergent Children and Youth. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
- Mössler, Karin; Halstead, Jill ; Metell, Maren et al. (2022). The room is a mess: Exploring the co-creation of space for attunement dynamics between an autistic child and a non-autistic music therapist. (ekstern lenke)
- Metell, Maren; Miyake, Hiroko; Dell'Antonio, Andrew et al. (2022). Whose Power, Whose Language? Exploring Issues of Power and Language in Music Therapy. (ekstern lenke)
- Metell, Maren (2019). How We Talk when We Talk About Disabled Children and Their Families: An Invitation to Queer the Discourse . (ekstern lenke)
- Metell, Maren; Stige, Brynjulf (2016). Blind spots in music therapy. Toward a critical notion of participation in context of children with visual impairment. (ekstern lenke)
- Metell, Maren (2015). “A great moment.. because of the music”: An exploratory study on music therapy and early interaction with children with visual impairment and their sighted caregivers. (ekstern lenke)