Mari Lund Eide

Stilling

Ph.d.-kandidat, Engelsk fagdidaktikk

Tilhørighet

Forskergrupper

Kort info

Jeg er stipendiat i engelsk fagdidaktikk og tilhører lektorutdanningen i engelsk. Forskningen min handler om hvordan engelsklærere nærmer seg kontroversielle tema i klasserommet og hvordan de opplever å undervise om temaer som kan bli betente, skape konflikter eller engasjement i klasserommet.
Arbeid

Jeg følger engelsklærere i timer hvor de planlegger å undervise om tema som kan være sensitive eller kontroversielle. Hvilke tema som skaper engasjement eller uenighet varierer fra klasserom til klasserom, basert på elevers bakgrunn, interesser og verdier. I min forskning forstår jeg derfor undervisning om kontroversielle tema som situasjons- og kontekstavhengig. Publikasjonene mine handler om ulike ting, blant annet hvordan lærere bruker kontroverser på sosiale medier som inngang til å arbeide kritisk med kontroversielle tema og hvordan de håndterer sterke følelsesutbrudd i klasserommet. Du kan lese mer om forskningen min her: https://controversyinclassrooms.w.uib.no/ 

Jeg er også involvert i andre forskningsprosjekter som handler om undervisning og kvalitetsarbeid i høyere utdanning. Gjennom prosjektet Fra Auditorium til Klasserom har jeg forsket på hvilke utfordringer lektorstudenter opplever knyttet til sammenhengene i utdanningen sin - altså hvordan lektorutdanningen legger til rette for at disiplinfag, fagdidaktikk og praksis henger sammen. Jeg har også ledet et prosjekt om utforskende undervisning om kontroversielle tema, hvor vi som et tverrfaglig forskerteam har prøvd ut ulike måter å undervise om sivil ulydighet som et kontroversielt tema. Dette kan du lese mer om i denne artikkelen.

Formidling

Jeg har bakgrunn fra kommunikasjonsverdenen og har jobbet som kommunikasjonsansvarlig for EU-prosjektet PROTECT og som leder for Forskningsdagene ved Nord Universitet i Bodø. Jeg er derfor opptatt av god forskningsformidling! Dette har resultert i podcasten Forskning til Folket hvor jeg intervjuer forskere som er drevne og gode formidlere. Gjennom seks episoder kommer de med tips til hvordan forskere kan arbeide med formidling. Selv formidler jeg ofte til og for lærere, som regel om undervisning om kontroversielle tema. 

Undervisning

Jeg underviser hovedsaklig studenter som skal bli engelsklærere, men er også involvert i tverrfaglig undervisning av studenter som skal bli religions- eller historielærere. 

Publikasjoner
Vitenskapelig foredrag
Populærvitenskapelig foredrag
Faglig foredrag
Populærvitenskapelig artikkel
Intervju
Programledelse
Programdeltagelse
Nettsider (opplysningsmateriale)
Vitenskapelig artikkel
Mastergradsoppgave

Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin

Forskergrupper og forskerskoler