Mari Lund Eide
Stilling
Ph.d.-kandidat, Engelsk fagdidaktikk
Tilhørighet
Forskergrupper
Kort info
Arbeid
Jeg følger engelsklærere i timer hvor de planlegger å undervise om tema som kan være sensitive eller kontroversielle. Hvilke tema som skaper engasjement eller uenighet varierer fra klasserom til klasserom, basert på elevers bakgrunn, interesser og verdier. I min forskning forstår jeg derfor undervisning om kontroversielle tema som situasjons- og kontekstavhengig. Publikasjonene mine handler om ulike ting, blant annet hvordan lærere bruker kontroverser på sosiale medier som inngang til å arbeide kritisk med kontroversielle tema og hvordan de håndterer sterke følelsesutbrudd i klasserommet. Du kan lese mer om forskningen min her: https://controversyinclassrooms.w.uib.no/
Jeg er også involvert i andre forskningsprosjekter som handler om undervisning og kvalitetsarbeid i høyere utdanning. Gjennom prosjektet Fra Auditorium til Klasserom har jeg forsket på hvilke utfordringer lektorstudenter opplever knyttet til sammenhengene i utdanningen sin - altså hvordan lektorutdanningen legger til rette for at disiplinfag, fagdidaktikk og praksis henger sammen. Jeg har også ledet et prosjekt om utforskende undervisning om kontroversielle tema, hvor vi som et tverrfaglig forskerteam har prøvd ut ulike måter å undervise om sivil ulydighet som et kontroversielt tema. Dette kan du lese mer om i denne artikkelen.
Formidling
Jeg har bakgrunn fra kommunikasjonsverdenen og har jobbet som kommunikasjonsansvarlig for EU-prosjektet PROTECT og som leder for Forskningsdagene ved Nord Universitet i Bodø. Jeg er derfor opptatt av god forskningsformidling! Dette har resultert i podcasten Forskning til Folket hvor jeg intervjuer forskere som er drevne og gode formidlere. Gjennom seks episoder kommer de med tips til hvordan forskere kan arbeide med formidling. Selv formidler jeg ofte til og for lærere, som regel om undervisning om kontroversielle tema.
Undervisning
Jeg underviser hovedsaklig studenter som skal bli engelsklærere, men er også involvert i tverrfaglig undervisning av studenter som skal bli religions- eller historielærere.
Publikasjoner
Vitenskapelig foredrag
- Eide, Mari Lund (2024). Teaching controversial issues: interdisciplinary and subject-specific perspectives. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2024). Research and teaching on controversial issues in cross-disciplinary projects and ELT. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2024). Integrative reviews: "using the past and present to explore the future". (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2023). Emotional responses to controversial issues in the EAL classroom: exploring potentials for intercultural learning. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund; Lomsdalen, Christian; Lippe, von der, Marie et al. (2023). “Like, I wouldn’t go to jail for it” - Student discourses on the use of civil disobedience as a protest tool in climate activism . (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2023). Emotional engagement with controversies: a pendulum between intercultural learning and risk-taking? The case of the English subject . (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2021). Rocking the binary boat: studying attitudes towards, and the use of gender-neutral pronouns in Australia. (ekstern lenke)
Populærvitenskapelig foredrag
- Eide, Mari Lund (2024). Kontroversielle tema i skolen. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2023). FØLELSER OG KONTROVERSER I ENGELSKFAGET: RISIKOFYLT LÆRING?. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2022). Discussion workshop: inviting students to explore controversial issues. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2022). Hva lærer elever av å være uenige? Diskusjon av kontroversielle tema i engelskfaget. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2022). Om 'hen' i språket. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2021). Hvorfor formidle forskning til folk? . (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2019). Om pronomenet hen. (ekstern lenke)
Faglig foredrag
- Eide, Mari Lund (2024). Hvem er du - som formidler? . (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund; Hoff, Hild Elisabeth (2024). Engaging critically with social media controversies: Potentials, challenges, and transferability. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Lippe, von der, Marie; Andersen, Ida Vikøren et al. (2023). Hvordan kan vi undervise om kontroversielle tema i ulike skolefag? Refleksjoner fra forskningsprosjekt. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2023). The perks of engaging systematically with previous research in your field: SystematISH literature review in your dissertation. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2022). Discussing controversial issues in the EAL classroom: what do we know, what don't we know, and what can we assume?. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2021). Assessing the role of the Global Compacts for Refugees and Migration in Europe: Discourses and Synergies . (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2021). Å utdanne den demokratiske borgeren: Verdien av å inkludere kontroversielle tema i engelskundervisningen. (ekstern lenke)
Populærvitenskapelig artikkel
- Eide, Mari Lund (2023). Hen - vårt korte og kontroversielle kjønnsnøytrale pronomen. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2023). De - en kjønnsnøytral utfordrer til hen. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2019). Hen, men også they, zie, xe og ey – kjønnsnøytrale pronomen i norsk, svensk og engelsk. (ekstern lenke)
Intervju
- Eide, Mari Lund (2023). Forskar skal hjelpa forskar. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Wesche, Julius Paul; Eide, Mari Lund (2023). Forskning på øret: Podcast som formidlingskanal . (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2023). Ny podcast om forskningsformidling. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2022). Hvordan kan kommunikasjonsrådgivere støtte forskere i møter med media? . (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Lomsdalen, Christian; Eide, Mari Lund et al. (2022). Ny forskergruppe diskuterte kontroversielle temaer med VGS-elever. (ekstern lenke)
- Semb Aasmundsen, Jakob; Eide, Mari Lund (2022). Kjønnsnøytrale pronomen skaper debatt: – Toleransen min slutter når folk skal lage sin egen grammatikk . (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2022). GendHER/HIMclusive-Language (a podcast on gender-neutral language). (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2022). Slik kan forskere nå ut til flere med forskningen sin. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2021). Debatt: – Dette er det aller viktigste tiltaket for å sikre flyktningers rettigheter. (ekstern lenke)
Programledelse
- Eide, Mari Lund (2023). Det gode foredraget. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2023). Undervisning som formidling. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2023). Mediehåndtering for forskere. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2023). Nå ut til flere med sosiale medier. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2023). Formidling fra forskningsprosjekter. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2021). Akademisk Lunch: Hvem skal formidle forskningen?. (ekstern lenke)
Programdeltagelse
Nettsider (opplysningsmateriale)
- Eide, Mari Lund (2022). Five reasons why early-stage PhD candidates should bother disseminating their research. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2022). Forsker møter formidler: seks råd for bedre samarbeid. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2021). Academics & the Media: Taking on the expert role. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2021). A world in refuge. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2021). Syria-krigen 10 år: 5,6 millioner syrere har flyktet ut av landet. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2021). Syria at 10: the refugee crisis at a glance. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2020). EU puts ‘Dublin to bed’ and launches New Pact on Migration and Asylum. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2020). Aldri før har flere mennesker vært på flukt. (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund (2020). Who is (un)protected by the law?. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
Mastergradsoppgave
Forskergrupper og forskerskoler
Jeg er medlem i flere forskergrupper:
Jeg er også medlem av følgende forskerskoler: