Marie Steine von der Lippe
Stilling
Professor, religionsvitenskap, forskningskoordinator
Tilhørighet
Forskergrupper
Forskning
Bio
Mine forskningsinteresser omfatter religion, ungdom og utdanning. Jeg har særlig jobbet med religionsfaget i skolen og religionsdidaktikk, og er interessert i kontroversielle spørsmål, medborgerskap, mangfold, fordommer, rasisme og politikk.
Jeg fullførte en PhD i religionsstudier ved Universitetet i Stavanger (2010), som del av et større internasjonalt prosjekt, «Religion in Education - a Contribution to Dialogue or a Factor of Conflict in Transforming Societies in European Countries» (REDCo), finansiert av EUs 6. rammeprogram. Fra 2012-2017 var jeg en del av det europeiske prosjektet «Religion and Dialogue in Modern Societies» (ReDi), der jeg jobbet med hvordan norske skoler håndterte terrorangrepet som rammet Norge 22. juli 2011.
I 2018-2021 ledet jeg forskningsprosjektet «School as Opportunity», finansiert av Norges forskningsråd, med fokus på hvordan religiøse og etniske fordommer oppfattes og brukes blant unge i dag, og på utdanningens rolle for å forebygge av hatefulle ytringer og diskriminering. For tiden leder jeg forskergruppen «Forskning og undervisning om kontroversielle tema» ved UiB.
Siden 2019 har jeg vært styreleder for den internasjonale forskerskolen Religion, Values, Society (RVS), finansiert av Norges forskningsråd, og faglig rådgiver for Holbergprisens skoleprogram (2019-2023).
I mer enn tjue år har jeg arbeidet med religionsvitenskap og lærerutdanning, og har utviklet og undervist på alle nivåer i høyere utdanning. Jeg har også veiledet flere master- og doktorgradsprosjekter.
Mine publikasjoner omfatter artikler, kapitler og redigerte bøker og tidsskrifter. Fra 2018-2021 var jeg en av tre redaktører for DIN - tidsskrift for religion og kultur.
Utvalgte publikasjoner
Lippe, Marie von der (ed.). 2021. Fordommer i skolen: demokratiforståelse og forebyggende tiltak. Oslo: Universitetsforlaget. https://www.idunn.no/doi/book/10.18261/9788215037417-2021
Ipgrave, Julia, Knauth, Thorsten, Körs, Anna, Vieregge, Dörthe & Marie von der Lippe (eds.). 2018. Religion and Dialogue in the City. Case Studies on Interreligious Encounter in Urban Community and Education. Münster: Waxmann Verlag.
Lippe, Marie von der & Sissel Undheim (eds.) 2017. Religion i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.
Lippe, Marie von der Lippe. 2019. Teaching Controversial Issues in RE: The Case of Ritual Circumcision. British Journal of Religious Education. https://doi.org/10.1080/01416200.2019.1638227
Anker, Trine & Marie von der Lippe. 2019. Religion and conflicts: formatting religion in school. In Mjaaland, Marius (ed.). Formatting religion: Politics, Media, Education and Law. London: Routledge.
Kittelmann, Karin Flensner & Marie von der Lippe. 2019. Being safe from what and safe for whom? A critical discussion of the conceptual metaphor of safe space. Intercultural Education, 2019:1, https://doi.org/10.1080/14675986.2019.1540102.
Lippe, Marie von der. 2018. The right to be exempted: A discussion of the relationship between religion, law and education in Norwegian public schools. In Rydving, Håkan & Stefan Olsson (eds.). Religion, law and justice: Seven essays, p. 145–172. Oslo: Novus Forlag og Institutt for sammenlignende kulturstudier.
Anker, Trine & Marie von der Lippe. 2015. Når terror ties ihjel. En diskusjon om 22. juli og demokratisk medborgerskap i skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift 2015 (2), 85–96.
Undervisning
DIDAREL 1, DIDAREL 2, RELDI 111, RELDI 112, RELDI 313, HRDID600
Publikasjoner
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
- Anker, Trine; der, Marie Lippe, von; Sæle, Christian (2025). Kontroversielle tema i utdanning - hva står på spill?. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Tsakos, Alexandros (2025). The Archangel Michael Beyond Orthodoxies History, Politics and Popular Culture. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2021). Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Ipgrave, Julia; Knauth, Thorsten et al. (2018). Religion and dialogue in the city: case studies on interreligious encounter in urban community and education. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Undheim, Sissel (2017). Religion i skolen : didaktiske perspektiver på religions- og livssynsfaget. (ekstern lenke)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Anker, Trine; der, Marie Lippe, von; Sæle, Christian (2025). Introduksjon. Kontroversielle tema i utdanning - hva står på spill?. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; der, Marie Lippe, von (2025). «Da kjente jeg at jeg begynte å svette litt selv». Læreres møte med kontroversielle tema i skolen. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Jørgensen, Camilla Stabel (2025). Playing with the dragon: Michaelmas celebrations in Steiner schools. (ekstern lenke)
- Andersen, Ida Vikøren; Eide, Mari Lund; Hoff, Hild Elisabeth et al. (2025). «Jeg ville ikke gått i fengsel for det, liksom»: Utforskende undervisning om sivil ulydighet som kontroversielt tema. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Tsakos, Alexandros (2025). Introduction. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2021). Fordommer i skolen. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; der, Marie Lippe, von (2019). Salient or silenced. How religion and terrorism are formatted in school. (ekstern lenke)
- Ipgrave, Julia; Knauth, Thorsten; Kors, Anna et al. (2018). Introduction. (ekstern lenke)
- Ipgrave, Julia; der, Marie Lippe, von (2018). Interreligious Dialogue and Engagement in the City. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; der, Marie Lippe, von (2018). Controversial issues in Religious Education: How Teachers Deal with Terrorism in their Teaching. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; der, Marie Lippe, von; Undheim, Sissel (2018). Ungdom og religion : tradisjon, nyskaping og individuelle valg. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2018). The Right to be Exempted: A Discussion of the Relationship between Religion, Law and Education in Norwegian Public Schools. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; der, Marie Lippe, von (2018). Coming to Terms with Terrorism? A Case Study on how Schools are Dealing with the Terror Attacks of 22 July in Oslo and at Utøya. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Undheim, Sissel (2017). Hva skal vi med et felles religionsfag i skolen?. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Undheim, Sissel (2017). Hva skal vi med et felles religionsfag i skolen?. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2017). Fritak for hvem og fra hva?. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2012). Young people's talk about religion and diversity : a qualitative study of Norwegian students aged 13-15. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2009). Scenes from a classroom : video analysis of classroom interaction in religious education in Norway. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2009). Hermeneutic video analysis in ethnographic research. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2009). The French situation from a Norwegian point of vi. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2008). To believe or not to believe : young people's perceptions and experiences of religion and religious education in Norway. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der; Omdahl, Tore; Snoek, Lina (2003). Innledning. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2003). Tre forklaringsmodeller. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
- Lomsdalen, Christian; der, Marie Lippe, von (2025). The right to opt out: a comparative analysis of exemption schemes in Scandinavian public schools and the impact of cultural bias. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2019). ”It ́s complicated”. Et historisk blikk på forholdet mellom religionsvitenskap og religions- og livssynsfagene i norsk skole. (ekstern lenke)
- Flensner, Karin K; der, Marie Lippe, von (2019). Being safe from what and safe for whom? A critical discussion of the conceptual metaphor of ‘safe space’. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2019). Teaching controversial issues in RE: the case of ritual circumcision. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2017). "Fremragende undervisning" og kunsten å veilede.. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; der, Marie Lippe, von (2016). Tid for terror: Læreres håndtering av kontroversielle spørsmål i skolens religions- og livssynsundervisning. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; der, Marie Lippe, von (2015). Når terror ties i hjel : en diskusjon om 22. juli og demokratisk medborgerskap i skolen. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Skeie, Geir; Jozsa, Dan-Paul (2015). Youth as pilots of the future – A comparative Study of Norwegian students’ Views and Experiences with Religion in Education. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2013). Hvordan snakker ungdom om religion – og hvorfor snakker de sånn? En kvalitativ studie av ungdom i aldermen 13-15 år. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2011). Reality Can Bite: Perspectives of Young People on the Role of Religion in Their World. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2011). Young people's talk about religion and diversity: a qualitative study of Norwegian students aged 13-15. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (1999). En ny folkebevegelse i Latin-Amerika?. (ekstern lenke)
Faglig foredrag
- der, Marie Lippe, von; Steiner, Pål; Aarbakke, Ingvild et al. (2025). Hvordan undervise om konspirasjonsteorier? Kunnskap, kritisk og analytisk tenkning.. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Eide, Mari Lund (2024). Undervisning om kontroversielle tema. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Aarbakke, Ingvild; Lilleskare, Markus et al. (2024). Undervisning om konspirasjonsteorier - en utforskende tilnærming. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Lomsdalen, Christian (2024). Undervisning om kontroversielle spørsmål. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; der, Marie Lippe, von; Andersen, Ida Vikøren et al. (2023). Hvordan kan vi undervise om kontroversielle tema i ulike skolefag? Refleksjoner fra forskningsprosjekt. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Vogt, Kristoffer Chelsom; Ravneberg, Bodil Elise (2021). Bokbad på Litteraturhuset i Bergen: Kristoffer Vogt i samtale med redaktørene Marie von der Lippe og Bodil Ravneberg Fordommer i skolen: gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering (2021). von der Lippe, M. (red.). Oslo: Universitetsforlaget. Hvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn (2021). Bodil Ravneberg et.al. (red.). Oslo: Universitetsforlaget.. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Moldrheim, Solveig (2021). "En lærers bekjennelser". (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2021). Undervisning om kontroversielle spørsmål. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2021). Hvordan underviser man om kontroversielle spørsmål?. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2021). Undervisning i kontroversielle spørsmål. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Kverndokk, Kyrre; Andersen, Anne Lene et al. (2021). Verdien av å minnes 22. juli. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2021). Religion and public school. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2021). Undervisning om kontroversielle tema - et etter- og videreutdanningskurs for lærere. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2021). Hva er fordommer?. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Moldrheim, Solveig (2019). Undervisning om kontroversielle spørsmål. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2019). Forskningsmetoder i praksis. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Undheim, Sissel (2018). Religiøs, ateist, – eller noe midt i mellom?. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Undheim, Sissel; Lomsdalen, Christian (2017). Hva skal vi med religion og livssyn i skolen?. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2017). OMG! Ungdom og religion. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2017). Religion og ungdom(skultur). (ekstern lenke)
- Anker, Trine; der, Marie Lippe, von (2014). 22. juli i klasserommet. (ekstern lenke)
Vitenskapelig foredrag
- der, Marie Lippe, von; Flensner, Karin K (2025). Hvordan arbeide med kontroversielle spørsmål i religionsundervisning?. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Andersen, Ida Vikøren; Lippe, Marie Steine von der et al. (2024). “Jeg ville ikke gått i fengsel for det, liksom”: Elevers utforskning av egne grenser og aktørskap i medborgerskap-undervisning om sivil ulydighet. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2024). Christianity, Religion, Philosophy of Life and Ethics. Perspectives from Norway.. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2024). Researching and Teaching Controversial Issues. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Lomsdalen, Christian (2023). Fritak på religiøst grunnlag i svenske, danske, og norske skoler. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Lomsdalen, Christian (2023). The right to opt-out. A comparative analysis of the right of withdrawal from religious education and religious activities in Scandinavian state schools . (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund; Lomsdalen, Christian; der, Marie Lippe, von et al. (2023). “Like, I wouldn’t go to jail for it” - Student discourses on the use of civil disobedience as a protest tool in climate activism . (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2021). Critics or caretakers? On the challenges of doing research on controversial topics. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2021). The right to opt-out or not: the legal right of withdrawal from religious education in Norway’. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2019). Re-Examining the Outcomes of Religious Education Panel respons. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2019). What are controversial issues?. (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; der, Marie Lippe, von (2019). Ritualizations and demarcations of religion and non-religion in schools. (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; der, Marie Lippe, von (2019). Schools as arenas for religious change: Identifying and analyzing religious practice in contemporary society. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Anker, Trine (2018). Dialogue in the aftermath of terror attacks: The role of school and religious education. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Flesner, Karin Kittelmann (2018). Issues in establishing the classroom as a ‘safer space’ for teaching and learning about religions and other worldviews in an intercultural context. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2017). School as opportunity: democratic understanding and prevention of group-based prejudices. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2017). "Fremragende undervisning" og kunsten å veilede.. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2017). Fighting the Dragon: Celebrating “The Festival of Strong Will” in the Steiner Schools. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2017). Fighting the Dragon. Celebrating “the festival of strong will” in the Steiner schools. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Undheim, Sissel (2017). Transmitting and Transforming Religious Practice: Varieties of Rituals and Ritualizations in Public and Private Schools. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Undheim, Sissel (2017). Symposia: Educational rituals? Ritualizations and varieties of religious practice in public and private schools.. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2016). Conflict, terrorism and religious education. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2016). The right to be exempted – A discussion of the relationship between religion, law and education in Norwegian public schools. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2016). Dealing with terrorism in religion education: An empirical study among teachers in upper secondary schools. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; der, Marie Lippe, von (2015). Dialogue in times of crisis: A study of how Norwegian upper secondary education deals with 22 July and the case of Anders Behring Breivik. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Anker, Trine (2015). Teaching Terrorism: A Discussion of 22 July and Religion Education in Norway. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2015). Response to keynote lecture by Marju Kõivupuu, University of Tallinn “Spatio- Temporal Orientation in the Religious Landscape". (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2015). Religion and terrorism in religion education. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; der, Marie Lippe, von (2014). Religion and dialogue in times of societal crisis. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; der, Marie Lippe, von (2014). Dialogue in times of crisis. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; der, Marie Lippe, von (2014). dialogue in times of crisis. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2006). Hva har dette med oss å gjøre?. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2004). Pentecostal Movements in Latin America: A discussion of three different models of explanation. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2002). Hvordan kan vi forstå annerledeshet?. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2002). Kunnskap om islam. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2002). Hvordan kan vi forstå hverandre bedre? : kultur og identitet. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2002). Revidert læreplan i KRL : problemer, utfordringer og muligheter i faget. (ekstern lenke)
Intervju
- der, Marie Lippe, von (2025). Samarbeid gjør oss alle bedre: https://www.uib.no/hf/176182/samarbeid-gjør-oss-alle-bedre. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Lomsdalen, Christian; Eide, Mari Lund et al. (2022). Ny forskergruppe diskuterte kontroversielle temaer med VGS-elever. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Moldrheim, Solveig (2020). Råd til lærere som underviser i kontroversielle tema: La elevene utforske egne meninger. (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; der, Marie Lippe, von (2018). KRLE-podden til Knut Aukland, episode 4: "Populærkultur og spenning". (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Undheim, Sissel; Aukland, Knut (2018). Fritak. (ekstern lenke)
- Aukland, Knut; Undheim, Sissel; der, Marie Lippe, von (2018). Populærkultur og spenning. (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; der, Marie Lippe, von; Hølen, Vigdis et al. (2018). Hva skal vi med etikken?. (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; der, Marie Lippe, von (2017). KRLE-podden av Knut Aukland, episode 1: "Å lære i/om/av religion". (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; der, Marie Lippe, von (2017). KRLE-podden til Knut Aukland. Episode 3 "Verdensreligionsmodellen". (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2017). Skal forebygge fordommer. (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; der, Marie Lippe, von; Aukland, Knut (2017). Verdensreligionsmodellen. (ekstern lenke)
- Aukland, Knut; der, Marie Lippe, von; Undheim, Sissel (2017). Å lære i/om/av religion. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2017). Religionsfagene i skolen – politikk, kontrovers, og fremtiden. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2016). Jeg er en lagforsker. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2009). "Absurd å tenke at det finnes noe mer der oppe". (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2009). Unge bryr seg ikke om religion. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2002). Religiøst internett. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2002). Internett kan skape en religiøs revolusjon. (ekstern lenke)
Leder
- der, Marie Lippe, von (2020). Special Issue "Teaching Controversial Issues and Religion" (Guest editor). (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; Lippe, Marie von der (2019). Religionsvitenskap, ritualer og ritualisering i skolen. (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; der, Marie Lippe, von (2017). OMG! Religion og ungdomskultur. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Anker, Trine; Roos, Merethe (2014). Religion i skolen. (ekstern lenke)
Mastergradsoppgave
- Lomsdalen, Christian; der, Marie Lippe, von (2019). Den besværlige fritaksretten. Om klagesaker og henvendelser gjort til fylkesmannsembetene knyttet til Opplæringsloven §2-3a.. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (1998). Pentekostale bevegelser i Latin-Amerika: En diskusjon av tre forklaringsmodeller. (ekstern lenke)
Kronikk
- Lenz, Claudia; Korbøl, Karsten; Anker, Trine et al. (2018). Overstyring av 22. juli-senterets formidlingsvirksomhet. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von; Anker, Trine (2016). Snakk med ungdom om 22. juli!. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2013). Baklengs inn i fremtiden. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2005). Religionens to sider. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2002). Islam online.com. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2001). Pinsen i politisk perspektiv. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2000). Den norske selvgodheten. (ekstern lenke)
Anmeldelse
- der, Marie Lippe, von (2015). Trenger vi flere lærebøker i religionsdidaktikk? Bokanmeldelse av Praktisk fagdidaktikk for religionsfagene Kari Repstad og Inger Margrethe Tallaksen Cappelen Damm 2014. (ekstern lenke)
- der, Marie Lippe, von (2009). Religious diversity and intercultural education: a reference book for schools. (ekstern lenke)
Fagartikkel
Faglig kapittel
Doktorgradsavhandling
Poster
Prosjekter
Skolen som mulighetsarena: Demokratiforståelse og forebygging av gruppebaserte fordommer. Norges forskningsråd, SAMKUL (2018–2021).
https://fordommeriskolen.w.uib.no
Tidligere internasjonale prosjekter:
Religion and dialogue in modern societies (ReDi), 2013–2017.
Religion in Education: A contribution to dialogue or a factor of conflict in transforming socities in Europe (REDCo), 2006–2009.