Marie Steine von der Lippe
Stilling
Professor, religionsvitenskap
Tilhørighet
Forskning
Bio
Mine forskningsinteresser omfatter religion, ungdom og utdanning. Jeg har særlig jobbet med religionsfaget i skolen og religionsdidaktikk, og er interessert i kontroversielle spørsmål, medborgerskap, mangfold, fordommer, rasisme og politikk.
Jeg fullførte en PhD i religionsstudier ved Universitetet i Stavanger (2010), som del av et større internasjonalt prosjekt, «Religion in Education - a Contribution to Dialogue or a Factor of Conflict in Transforming Societies in European Countries» (REDCo), finansiert av EUs 6. rammeprogram. Fra 2012-2017 var jeg en del av det europeiske prosjektet «Religion and Dialogue in Modern Societies» (ReDi), der jeg jobbet med hvordan norske skoler håndterte terrorangrepet som rammet Norge 22. juli 2011.
I 2018-2021 ledet jeg forskningsprosjektet «School as Opportunity», finansiert av Norges forskningsråd, med fokus på hvordan religiøse og etniske fordommer oppfattes og brukes blant unge i dag, og på utdanningens rolle for å forebygge av hatefulle ytringer og diskriminering. For tiden leder jeg forskergruppen «Forskning og undervisning om kontroversielle tema» ved UiB.
Siden 2019 har jeg vært styreleder for den internasjonale forskerskolen Religion, Values, Society (RVS), finansiert av Norges forskningsråd, og faglig rådgiver for Holbergprisens skoleprogram (2019-2023).
I mer enn tjue år har jeg arbeidet med religionsvitenskap og lærerutdanning, og har utviklet og undervist på alle nivåer i høyere utdanning. Jeg har også veiledet flere master- og doktorgradsprosjekter.
Mine publikasjoner omfatter artikler, kapitler og redigerte bøker og tidsskrifter. Fra 2018-2021 var jeg en av tre redaktører for DIN - tidsskrift for religion og kultur.
Utvalgte publikasjoner
Lippe, Marie von der (ed.). 2021. Fordommer i skolen: demokratiforståelse og forebyggende tiltak. Oslo: Universitetsforlaget. https://www.idunn.no/doi/book/10.18261/9788215037417-2021
Ipgrave, Julia, Knauth, Thorsten, Körs, Anna, Vieregge, Dörthe & Marie von der Lippe (eds.). 2018. Religion and Dialogue in the City. Case Studies on Interreligious Encounter in Urban Community and Education. Münster: Waxmann Verlag.
Lippe, Marie von der & Sissel Undheim (eds.) 2017. Religion i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.
Lippe, Marie von der Lippe. 2019. Teaching Controversial Issues in RE: The Case of Ritual Circumcision. British Journal of Religious Education. https://doi.org/10.1080/01416200.2019.1638227
Anker, Trine & Marie von der Lippe. 2019. Religion and conflicts: formatting religion in school. In Mjaaland, Marius (ed.). Formatting religion: Politics, Media, Education and Law. London: Routledge.
Kittelmann, Karin Flensner & Marie von der Lippe. 2019. Being safe from what and safe for whom? A critical discussion of the conceptual metaphor of safe space. Intercultural Education, 2019:1, https://doi.org/10.1080/14675986.2019.1540102.
Lippe, Marie von der. 2018. The right to be exempted: A discussion of the relationship between religion, law and education in Norwegian public schools. In Rydving, Håkan & Stefan Olsson (eds.). Religion, law and justice: Seven essays, p. 145–172. Oslo: Novus Forlag og Institutt for sammenlignende kulturstudier.
Anker, Trine & Marie von der Lippe. 2015. Når terror ties ihjel. En diskusjon om 22. juli og demokratisk medborgerskap i skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift 2015 (2), 85–96.
Undervisning
DIDAREL 1, DIDAREL 2, RELDI 111, RELDI 112, RELDI 313, HRDID600
Publikasjoner
Vitenskapelig foredrag
- Lomsdalen, Christian; Andersen, Ida Vikøren; von der Lippe, Marie Steine et al. (2024). “Jeg ville ikke gått i fengsel for det, liksom”: Elevers utforskning av egne grenser og aktørskap i medborgerskap-undervisning om sivil ulydighet . (ekstern lenke)
- Eide, Mari Lund; Lomsdalen, Christian; Lippe, von der, Marie et al. (2023). “Like, I wouldn’t go to jail for it” - Student discourses on the use of civil disobedience as a protest tool in climate activism . (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Lomsdalen, Christian (2023). Fritak på religiøst grunnlag i svenske, danske, og norske skoler. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Lomsdalen, Christian (2023). The right to opt-out. A comparative analysis of the right of withdrawal from religious education and religious activities in Scandinavian state schools . (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2021). Critics or caretakers? On the challenges of doing research on controversial topics. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2021). The right to opt-out or not: the legal right of withdrawal from religious education in Norway’. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2019). What are controversial issues?. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2019). Re-Examining the Outcomes of Religious Education Panel respons. (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; Lippe, von der, Marie (2019). Schools as arenas for religious change: Identifying and analyzing religious practice in contemporary society. (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; Lippe, von der, Marie (2019). Ritualizations and demarcations of religion and non-religion in schools. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Kittelmann Flesner, Karin (2018). Issues in establishing the classroom as a ‘safer space’ for teaching and learning about religions and other worldviews in an intercultural context. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Anker, Trine (2018). Dialogue in the aftermath of terror attacks: The role of school and religious education. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Undheim, Sissel (2017). Symposia: Educational rituals? Ritualizations and varieties of religious practice in public and private schools.. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2017). Fighting the Dragon. Celebrating “the festival of strong will” in the Steiner schools. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2017). Fighting the Dragon: Celebrating “The Festival of Strong Will” in the Steiner Schools . (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Undheim, Sissel (2017). Transmitting and Transforming Religious Practice: Varieties of Rituals and Ritualizations in Public and Private Schools. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2017). "Fremragende undervisning" og kunsten å veilede.. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2017). School as opportunity: democratic understanding and prevention of group-based prejudices. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2016). Conflict, terrorism and religious education. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2016). The right to be exempted – A discussion of the relationship between religion, law and education in Norwegian public schools. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2016). Dealing with terrorism in religion education: An empirical study among teachers in upper secondary schools. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2015). Religion and terrorism in religion education. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2015). Response to keynote lecture by Marju Kõivupuu, University of Tallinn “Spatio- Temporal Orientation in the Religious Landscape" . (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Anker, Trine (2015). Teaching Terrorism: A Discussion of 22 July and Religion Education in Norway. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; Lippe, von der, Marie (2015). Dialogue in times of crisis: A study of how Norwegian upper secondary education deals with 22 July and the case of Anders Behring Breivik. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; Lippe, von der, Marie (2014). Dialogue in times of crisis. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; Lippe, von der, Marie (2014). dialogue in times of crisis. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; Lippe, von der, Marie (2014). Religion and dialogue in times of societal crisis . (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2006). Hva har dette med oss å gjøre?. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2004). Pentecostal Movements in Latin America: A discussion of three different models of explanation. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2002). Hvordan kan vi forstå hverandre bedre? : kultur og identitet. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2002). Revidert læreplan i KRL : problemer, utfordringer og muligheter i faget. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2002). Kunnskap om islam. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2002). Hvordan kan vi forstå annerledeshet?. (ekstern lenke)
Faglig foredrag
- Lippe, von der, Marie; Lomsdalen, Christian (2024). Undervisning om kontroversielle spørsmål. (ekstern lenke)
- Lomsdalen, Christian; Lippe, von der, Marie; Andersen, Ida Vikøren et al. (2023). Hvordan kan vi undervise om kontroversielle tema i ulike skolefag? Refleksjoner fra forskningsprosjekt. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2021). Undervisning om kontroversielle spørsmål. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Kverndokk, Kyrre; Andersen, Anne Lene et al. (2021). Verdien av å minnes 22. juli. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Moldrheim, Solveig (2021). "En lærers bekjennelser". (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Vogt, Kristoffer Chelsom; Ravneberg, Bodil Elise (2021). Bokbad på Litteraturhuset i Bergen: Kristoffer Vogt i samtale med redaktørene Marie von der Lippe og Bodil Ravneberg Fordommer i skolen: gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering (2021). von der Lippe, M. (red.). Oslo: Universitetsforlaget. Hvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn (2021). Bodil Ravneberg et.al. (red.). Oslo: Universitetsforlaget.. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2021). Undervisning i kontroversielle spørsmål. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2021). Hvordan underviser man om kontroversielle spørsmål?. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2021). Hva er fordommer?. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2021). Religion and public school . (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2021). Undervisning om kontroversielle tema - et etter- og videreutdanningskurs for lærere. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2019). Forskningsmetoder i praksis. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Moldrheim, Solveig (2019). Undervisning om kontroversielle spørsmål. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Undheim, Sissel (2018). Religiøs, ateist, – eller noe midt i mellom?. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2017). Religion og ungdom(skultur). (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2017). OMG! Ungdom og religion. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Undheim, Sissel; Lomsdalen, Christian (2017). Hva skal vi med religion og livssyn i skolen?. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; Lippe, von der, Marie (2014). 22. juli i klasserommet. (ekstern lenke)
Intervju
- Lippe, von der, Marie; Lomsdalen, Christian; Eide, Mari Lund et al. (2022). Ny forskergruppe diskuterte kontroversielle temaer med VGS-elever. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Moldrheim, Solveig (2020). Råd til lærere som underviser i kontroversielle tema: La elevene utforske egne meninger. (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; Lippe, von der, Marie (2018). KRLE-podden til Knut Aukland, episode 4: "Populærkultur og spenning". (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; Lippe, von der, Marie; Hølen, Vigdis et al. (2018). Hva skal vi med etikken?. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Undheim, Sissel; Aukland, Knut (2018). Fritak. (ekstern lenke)
- Aukland, Knut; Undheim, Sissel; Lippe, von der, Marie (2018). Populærkultur og spenning. (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; Lippe, von der, Marie (2017). KRLE-podden til Knut Aukland. Episode 3 "Verdensreligionsmodellen". (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; Lippe, von der, Marie (2017). KRLE-podden av Knut Aukland, episode 1: "Å lære i/om/av religion". (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2017). Religionsfagene i skolen – politikk, kontrovers, og fremtiden. (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; Lippe, von der, Marie; Aukland, Knut (2017). Verdensreligionsmodellen. (ekstern lenke)
- Aukland, Knut; Lippe, von der, Marie; Undheim, Sissel (2017). Å lære i/om/av religion. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2017). Skal forebygge fordommer. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2016). Jeg er en lagforsker. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2009). "Absurd å tenke at det finnes noe mer der oppe". (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2009). Unge bryr seg ikke om religion. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2002). Internett kan skape en religiøs revolusjon. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2002). Religiøst internett. (ekstern lenke)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
- Lippe, von der, Marie (2021). Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Ipgrave, Julia; Knauth, Thorsten et al. (2018). Religion and dialogue in the city: case studies on interreligious encounter in urban community and education. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Undheim, Sissel (2017). Religion i skolen : didaktiske perspektiver på religions- og livssynsfaget. (ekstern lenke)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Lippe, von der, Marie (2021). Fordommer i skolen. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; Lippe, von der, Marie (2019). Salient or silenced. How religion and terrorism are formatted in school. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2018). The Right to be Exempted: A Discussion of the Relationship between Religion, Law and Education in Norwegian Public Schools. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; Lippe, von der, Marie (2018). Controversial issues in Religious Education: How Teachers Deal with Terrorism in their Teaching. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; Lippe, von der, Marie; Undheim, Sissel (2018). Ungdom og religion : tradisjon, nyskaping og individuelle valg. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; Lippe, von der, Marie (2018). Coming to Terms with Terrorism? A Case Study on how Schools are Dealing with the Terror Attacks of 22 July in Oslo and at Utøya. (ekstern lenke)
- Ipgrave, Julia; Lippe, von der, Marie (2018). Interreligious Dialogue and Engagement in the City. (ekstern lenke)
- Ipgrave, Julia; Knauth, Thorsten; Kors, Anna et al. (2018). Introduction. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Undheim, Sissel (2017). Hva skal vi med et felles religionsfag i skolen?. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Undheim, Sissel (2017). Hva skal vi med et felles religionsfag i skolen?. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2017). Fritak for hvem og fra hva?. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2012). Young people's talk about religion and diversity : a qualitative study of Norwegian students aged 13-15. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2009). The French situation from a Norwegian point of vi. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2009). Hermeneutic video analysis in ethnographic research. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2009). Scenes from a classroom : video analysis of classroom interaction in religious education in Norway. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2008). To believe or not to believe : young people's perceptions and experiences of religion and religious education in Norway. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2003). Tre forklaringsmodeller. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der; Omdahl, Tore; Snoek, Lina (2003). Innledning. (ekstern lenke)
Leder
- Lippe, von der, Marie (2020). Special Issue "Teaching Controversial Issues and Religion" (Guest editor). (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; von der Lippe, Marie (2019). Religionsvitenskap, ritualer og ritualisering i skolen. (ekstern lenke)
- Undheim, Sissel; Lippe, von der, Marie (2017). OMG! Religion og ungdomskultur. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Anker, Trine; Roos, Merethe (2014). Religion i skolen. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
- Lippe, von der, Marie (2019). ”It ́s complicated”. Et historisk blikk på forholdet mellom religionsvitenskap og religions- og livssynsfagene i norsk skole. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2019). Teaching controversial issues in RE: the case of ritual circumcision. (ekstern lenke)
- Flensner, Karin K; Lippe, von der, Marie (2019). Being safe from what and safe for whom? A critical discussion of the conceptual metaphor of ‘safe space’. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2017). "Fremragende undervisning" og kunsten å veilede.. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; Lippe, von der, Marie (2016). Tid for terror: Læreres håndtering av kontroversielle spørsmål i skolens religions- og livssynsundervisning. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Skeie, Geir; Jozsa, Dan-Paul (2015). Youth as pilots of the future – A comparative Study of Norwegian students’ Views and Experiences with Religion in Education. (ekstern lenke)
- Anker, Trine; Lippe, von der, Marie (2015). Når terror ties i hjel : en diskusjon om 22. juli og demokratisk medborgerskap i skolen. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2013). Hvordan snakker ungdom om religion – og hvorfor snakker de sånn? En kvalitativ studie av ungdom i aldermen 13-15 år. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2011). Reality Can Bite: Perspectives of Young People on the Role of Religion in Their World. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2011). Young people's talk about religion and diversity: a qualitative study of Norwegian students aged 13-15. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (1999). En ny folkebevegelse i Latin-Amerika?. (ekstern lenke)
Kronikk
- Lenz, Claudia; Korbøl, Karsten; Anker, Trine et al. (2018). Overstyring av 22. juli-senterets formidlingsvirksomhet. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Anker, Trine (2016). Snakk med ungdom om 22. juli!. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2013). Baklengs inn i fremtiden. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2005). Religionens to sider. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2002). Islam online.com. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2001). Pinsen i politisk perspektiv. (ekstern lenke)
- Lippe, Marie von der (2000). Den norske selvgodheten. (ekstern lenke)
Anmeldelse
- Lippe, von der, Marie (2015). Trenger vi flere lærebøker i religionsdidaktikk? Bokanmeldelse av Praktisk fagdidaktikk for religionsfagene Kari Repstad og Inger Margrethe Tallaksen Cappelen Damm 2014 . (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie (2009). Religious diversity and intercultural education: a reference book for schools. (ekstern lenke)
Multimediaprodukt
Fagartikkel
Faglig kapittel
Doktorgradsavhandling
Poster
Hovedfagsoppgave
Prosjekter
Skolen som mulighetsarena: Demokratiforståelse og forebygging av gruppebaserte fordommer. Norges forskningsråd, SAMKUL (2018–2021).
https://fordommeriskolen.w.uib.no
Tidligere internasjonale prosjekter:
Religion and dialogue in modern societies (ReDi), 2013–2017.
Religion in Education: A contribution to dialogue or a factor of conflict in transforming socities in Europe (REDCo), 2006–2009.
Kompetanse
Professor i religionsvitenskap med spesialisering i fagdidaktikk
PhD i religionsstudier/religionsdidaktikk