Forskergrupper
Forskning
1) Geografididaktikk
2) Utviklingsgeografi med spesiell fokus på frivillige organisasjoners arbeid.
Undervisning
1) Ansvar for geografididatikken som gis til PPU studenter ved UiB
2) Forelesninger med utviklingsgeografiske tema på 100, 200 og 300 nivå
Publikasjoner
Mastergradsoppgave
- Landøy, Marie Louise; Steen, Odd Inge (2017). NGO relations in development work. A study about people’s perceptions of NGO-government relations, NGO-NGO relations and NGO-locals relations in Ethiopia.. (ekstern lenke)
- Haugen, Espen; Steen, Odd Inge (2013). National Development Policy and Rural Schools. Exploring the effects of Nicaragua’s development policy on issues of access, gender, and empowerment in three rural schools. (ekstern lenke)
- Isaksen, Eirin Wisnes; Steen, Odd Inge (2011). LEGAL, POLITICAL AND SOCIAL CHANGE-THE CASE OF SEXUAL AND GENDER MINORITIES IN NEPAL. (ekstern lenke)
- Sæterdal, Anne Lise; Steen, Odd Inge (2011). Læring gjennom feltarbeid- Å gjøre forskningsresultater til en praktisk anvendbar ressurs for næring, forvaltning, læringsinstitusjoner og andre aktuelle aktører. (ekstern lenke)
- Wangen, Siri Skulstad; Steen, Odd Inge (2011). Agricultural extension, food security and livelihoods. A study of challenges and benefits of the National Agricultural Advisory Services in Tororo District, Uganda. (ekstern lenke)
- Shombong, Nkushi Francis; Steen, Odd Inge (2010). CHAD-CAMEROON PERTROLEUM DEVELOPMENT AND PIPELINE PROJECT Impact Assessment of the Project to the Local Community: Case Study of the Ocean Division of Cameroon. (ekstern lenke)
- Moe, Sigrun; Steen, Odd Inge (2009). The conditions of internally displace people in the outskirts of Bogotá and the external agents'perception of the situation. (ekstern lenke)
- Skar Manger, Mia; Steen, Odd Inge (2008). Frivillig organisert integreringsarbeidEin studie av frivillige organisasjonar sitt supplerende arbeid for integrering av flyktingar i Bergen. (ekstern lenke)
Anmeldelse
- Dale, Britt Engan; Møller Madsen, Lene; Steen, Odd Inge (2011). Andersland Svein: GIS i geografifaget på ungdomstrinnet: Fagdidaktisk perspektiv på å lære om og med GIS. Doktoravhandlinger ved NTNU 2011:12. (ekstern lenke)
- Molin, Lena; Steen, Odd Inge; Rød, Jan Ketil (2010). Geografi i tekst og bilde. En studie av geografibøker for ungdomsskolen fra Norge, Sverige, Danmark og Finland. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
- Steen, Odd Inge (2009). International field studies in Norwegian teacher training courses: perspectives and experiences. (ekstern lenke)
- Steen, Odd Inge; Klausen, Kurt Klaudi; Selle, Per (1996). Autonomy or dependency? Relations between non-governmental international aid organisations and government. (ekstern lenke)
- Steen, Odd Inge (1996). Autonomy or dependency? Relations between non-governmental international aid organisations and government. (ekstern lenke)
Vitenskapelig foredrag
- Smith, Kari; Krumsvik, Rune Johan; Steen, Odd Inge et al. (2008). Becoming partners- examining possible effects after the first semester of implementing a new university-school partnership model. (ekstern lenke)
- Steen, Odd Inge (2008). International field studies in Norwegian teacher training courses: A study of student teachers’ perceptions of expectations and the effects of field studies in Tanzania. (ekstern lenke)
- Steen, Odd Inge (2008). Challenges in the new geography programme introduced in Norwegian secondary schools after Reform 2006. (ekstern lenke)
- Steen, Odd Inge (2008). Geografi og kunnskapsløftet – Perspektiv på mål og innhold i hovedområdet utviklingsgeografi. (ekstern lenke)
- Tonning, Anne Sissel Vedvik; Smith, Kari; Krumsvik, Rune Johan et al. (2008). Teacher Training Students and the School Library. (ekstern lenke)
- Steen, Odd Inge (2007). The European dimension in geography - Challenges and opportunities in geography courses offered to visiting and exchange students at Norwegian universities. (ekstern lenke)
- Steen, Odd Inge (2007). Field studies in higher education - some implications for teacher training courses. (ekstern lenke)
- Steen, Odd Inge (2006). Feltstudieturer som et integrert samfunnsdidaktisk element i geografiundervisning. Erfaringer fra Tanzania. (ekstern lenke)
- Steen, Odd Inge (2001). Tuning Educational Structures in Europe - The case of Norway. (ekstern lenke)
Rapport
- Steen, Odd Inge (2006). Geografifagets egenart og målsetting. Fagfilosofiske og faghistoriske aspekt ved samfunnsgeografien. (ekstern lenke)
- Steen, Odd Inge; Gonzales, Julia; Lowenstein, Wilhelm (1998). Map of knowledge and chart of skills -Country Report Norway. (ekstern lenke)
- Steen, Odd Inge; Reed, Robert A.; Gonzales, Julia et al. (1998). A map of knowledge - Poverty and development. (ekstern lenke)
- Steen, Odd Inge; Hansen, Jens Christian (1995). Problemer med anvendelse av vestlige planleggingsteorier og modeller i bistand til Den Tredje Verden. (Bearb. av prøveforelsning for dr. polit.-graden ved Universitetet i Bergen, desember 1994). (ekstern lenke)
- Barkved, Einar; Tvedt, Terje; Steen, Odd Inge et al. (1993). De private organisasjonene som kanal for norsk bistand. En tilleggsstudie. (ekstern lenke)
Populærvitenskapelig foredrag
- Steen, Odd Inge (2006). Kunnskapsløftet og lærerutdanning - geografifaget som skolefag. (ekstern lenke)
- Steen, Odd Inge (2006). Integrert lærerutdanning og partnerskolemodellen - konsekvenser for de samfunnsvitenskapelige fag. (ekstern lenke)
- Steen, Odd Inge (2006). International Cooperation in Education, Research and Humanitarian Development. The case of Norway. (ekstern lenke)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Steen, Odd Inge (2004). Models of good practice of international co-operation. The case of Norway. (ekstern lenke)
- Steen, Odd Inge; Angvik Magne, Nielsen Vagn Oluf (1999). Nordisk ungdoms oppfatninger av og interesser for verden utenfor Europa. (ekstern lenke)
- Steen, Odd Inge (1999). Country Report: Norway. (ekstern lenke)
- Steen, Odd Inge (1999). Thematic Study: Poverty and Development. (ekstern lenke)
- Steen, Odd Inge; Klausen, Kurt Klaudi; Selle, Per (1995). Autonomi eller avhengighet? Norske (nordiske) bistandsorganisasjoners forhold til det offentlige. (ekstern lenke)
Doktorgradsavhandling
Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin
Fra 2007:
The European dimension in geography - Challenges and opportunities in geography courses offered to visiting and exchange students at Norwegian universities. Herodot Session. EUGEO Conference Report, Amsterdam, 2007.
Field studies in higher education - some implications for teacher training courses. International Geographical Union and Herodot Conference Report, ISBN: 978-0-9539850-7-5, London 2007;
Challenges in the new geography programme introduced in Norwegian secondary schools after Reform 2006. Herodot Conference Report: Future Prospects in Geography; ISBN 978-0-9515847-4-3, Liverpool 2008.
International field studies in Norwegian teacher training courses: A study of student teachers’ perceptions of expectations and the effects of field studies in Tanzania. International Geographical Congress in Tunis, 2008. Commission theme TC04.12 Geographical Education.
Geografi og Kunnskapsløftet – Perspektiv på mål og innhold I hovedområdet utviklingsgeografi. I Geografi og Kunnskapsløftet v/ O. Fjær og E. Eikli (red.) Acta Geographica Serie B, No 15, NTNU 2008.
Global food security - Goals, contradictions and crises. Conference Proceedings HumanitarianNet Annual Forum, University of Groningen. Artikkel kommer i HUMANITARIANNet konferanserapport 2009.
International Field Studies in Norwegian Teacher Training Courses: Perspectives and Experiences. International Research in Geographical and Environmental Education. Volume 18, Issue 3, 2009. ISSN 1038-2046. Routledge, London.
Pilotering av UiB sin partnerskolemodell, Midtveisrapport. Utarbeidet sammen med Kari Smith (leder), Rune Krumsvik, Anne Sissel Vedvik Tonning, Marit Ulvik, Hege Ekeland. UiB 2009.
Prosjekter
En komparativ studie av bruk av feltstudier i lærerutdanning – basert på egen deltakelse og observasjon ved feltstudier i India og Tanzania- 2004-2009.
Prosjektmedarbeider- prosjektet Partnerskap for profesjonsutvikling, UiB – 2008-2011.
Prosjektmedarbeider - NFR prosjektet: The spanish salt fish market. Delprosjekt: Marketoriented learning and education. Institutt for geografi, UiB- 2009-2011.
Prosjektmedarbeider - Meltzer prosjektet: Farming flexibility and food security under climatic uncertainty: Nepal. Delprosjekt: Education and food security. Local response to global challenges. Institutt for geografi, UiB- 2009-2010.