Forskergrupper
Forskning
Jeg har bakgrunn fra miljøplanlegging, politikkutvikling og styring, og i det siste har jeg jobbet mest med offentlige klimatilpasningstiltak.
Jeg er interessert i hvordan vitenskap og andre måter å vite på blir brukt til å støtte opp om beslutninger og handlinger i styringsinstitusjoner, også i grensesnittet mellom vitenskap og politikkutvikling. I løpet av de siste fem årene har jeg jobbet med å avdekke vår kulturelle og stilltiende kunnskap om klima som vi tar for gitt og som påvirker hvordan individer og grupper tilpasser seg; for eksempel kulturelle rammer for årstider eller forestillinger om tid.
Jeg forsker hovedsakelig i en "utvidet" eller deltakende modus; i samarbeid med grupper i samfunnet søker jeg å samprodusere kunnskap og handling for å møte utfordringene disse står overfor. Jeg har som mål å synliggjøre den kunnskapen som har blitt oversett eller marginalisert, inkludert lokal, tradisjonell og praktisk kunnskap. I forskningen min bruker jeg blant annet perspektiver fra transdisiplinaritet, post-normal vitenskap, samt praktiske tilnærminger til folkeforskning og klimatjenester.
Gjennom min forskning prøver jeg å være aktiv på begge sider av grensesnittet mellom vitenskap og politikkutvikling. Jeg er forsker ved NORCE Climate, hvor jeg jobber tett med klimaforskere for å finne ut hvordan forskningen deres kan kobles til styringsprosesser, blant annet ved Climate Futures-senteret. Jeg er også nestleder for Young Academy of Europe (tilknyttet Academia Europaea) og gir målrettede innspill til europeisk vitenskapspolitikk. Jeg har i tillegg en adjunktstilling ved University of Toronto Scarborough.
I tillegg til forskning brenner jeg for lærerplanutvikling og undervisning innenfor transdisiplinær samproduksjon i praksis, rettet mot forskere tidlig i karrieren. Relatert til dette har jeg nylig vært med på å utvikle forskerskoler i Afrika som en del av det NFR-finansierte CATER-prosjektet.
Jeg er for tiden prosjektleder for det EU-finansierte CALENDARS-prosjektet.
Formidling
Jeg ser viktige kontaktpunkt mellom måten vi utfører forskning på og hvordan vi formidler den. Jeg er interessert i å legge til rette for kreative møteplasser der grupper av mennesker på samme tid kan lære fra forskning og bidra til den.
I CALENDARS-prosjektet har vi spurt folk i Bergen om å gjenskape primstaven for det moderne livet i byen. Vi gjennomførte workshops i samarbeid med Aldea atelier i 2020 og med skolebarn under Forskningsdagene i 2019.
Jeg har jobbet aktivt med å legge til rette for folkeforskningsinitiativer i Bangladesh og Bergen, og for meg er dette øvelser i å lære gjennom forskning.
Selv om jeg alltid har jobbet transdisiplinært har jeg stadig frustrert meg over at resultatene av denne forskningen ofte blir publisert i tradisjonelle akademiske kanaler, i et format som er utilgjengelig for de miljøene vi samarbeider med. I 2024 publiserte jeg boken Changing Seasonality, som har som mål å ta transdisiplinaritet «helt ut». Boken består av 33 kapitler fra forskere, men også fra praktikere vi jobbet med – birøktere, kunstnere og skribenter – fra rundt om i verden. Kapitlene er historier fra virkeligheten om hvordan folk fra mange ulike bakgrunner tenker nytt om de årstidsmessige rammeverkene sine. Historiene er skrevet på en autentisk måte for hver forfatter, og er tilgjengelige for allmennheten.
Undervisning
Jeg blir regelmessig invitert til å gi gjesteforelesninger ved ulike institutter ved Universitetet i Bergen og NHH (Norges Handelshøyskole), og jeg er foreleser ved The Norwegian Research School in Environmental Humanities (NoRS-EH).
Jeg brenner for lærerplanutvikling og undervisning innenfor transdisiplinær samproduksjon i praksis, rettet mot forskere tidlig i karrieren. Relatert til dette har jeg nylig vært med på å utvikle forskerskoler i Afrika som en del av det NFR-finansierte CATER-prosjektet; en spin-off av ph.d.-kurset Co-producing climate adaptation research som jeg utviklet sammen med andre i oktober 2019.
Jeg var også med på å utvikle og gjennomføre et kurs innenfor transdisiplinær forskning for bachelor- og masterstudenter ved sju ulike europeiske universiteter (rundt 200 studenter). Dette var en del av ARQUS-alliansen som UiB tidligere var medlem av.
For tiden veileder jeg fem stipendiater og to masterstudenter.
Publikasjoner
2024
- Bremer, Scott Ronald; Wardekker, Arjan (2024). Changing Seasonality: How Communities are Revising their Seasons. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott Ronald; Wardekker, Arjan (2024). Preface. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott Ronald; Wardekker, Arjan (2024). When seasons no longer hold. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott Ronald; Wardekker, Arjan (2024). Conclusion: Negotiating changing seasonality. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott Ronald; Schneider, Paul (2024). How seasonal cultures shape adaptation on Aotearoa – New Zealand's Coromandel Peninsula. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott Ronald (2024). Is Bergen Unseasonal? on Europe's Shifting Relation to Seasons. (ekstern lenke)
2023
- Dunn-Sigouin, Etienne; Hempel, Manuel; Bremer, Scott Ronald et al. (2023). Climate change challenges and opportunities for beekeeping in western norway. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott Ronald; Stiller-Reeve, Mathew Alexander; Mamnun, Nabir et al. (2023). Co-producing representations of summer rainfall in Bangladesh. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott Ronald; Johnson, Eleanor (2023). Carefully transforming our institutions: how they change, how they listen. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott Ronald (2023). Recalibrating Seasonal Cultures with Communities. (ekstern lenke)
2022
- Meisch, Simon; Hempel, Manuel; Bremer, Scott Ronald et al. (2022). Changing beekeeping seasons in Vestland, Norway. (ekstern lenke)
- Meisch, Simon; Hempel, Manuel; Bremer, Scott Ronald et al. (2022). Changing climate, changing beekeeping. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott; Soares, Marta Bruno; Baldissera Pacchetti, Marina et al. (2022). High-Quality Knowledge for Climate Adaptation: Revisiting Criteria of Credibility, Legitimacy, Salience, and Usability. (ekstern lenke)
- Hempel, Manuel; Bremer, Scott Ronald; Dunn-Sigouin, Etienne et al. (2022). «Beeware» workshop – kalenderendringer for birøkt på Vestlandet. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott Ronald; Dunn-Sigouin, Etienne; Hempel, Manuel (2022). BeeWare- Sesongendringer og klimavarsling i birøkt. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott Ronald; Dunn-Sigouin, Etienne; Meisch, Simon et al. (2022). Changing Beekeeping Seasons in Vestlandet, Norway . (ekstern lenke)
- Bremer, Scott; Bremer, Anne; Iversen, Lisbeth et al. (2022). Recognising the social functions of climate services in Bergen, Norway. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott; Wardekker, Arjan; Baldissera Pacchetti, Marina et al. (2022). Editorial: High-Quality Knowledge for Climate Adaptation: Revisiting Criteria of Credibility, Legitimacy, Salience, and Usability. (ekstern lenke)
- Baztan, Juan; Bremer, Scott; da Cunha, Charlotte et al. (2022). Local representations of a changing climate. (ekstern lenke)
2021
- Bremer, Scott; Glavovic, Bruce; Meisch, Simon et al. (2021). Beyond rules: how institutional cultures and climate governance interact. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott; Wardekker, Arjan; Jensen, Elisabeth Schøyen et al. (2021). Quality Assessment in Co-developing Climate Services in Norway and the Netherlands. (ekstern lenke)
- Meisch, Simon; Bremer, Scott (2021). A water culture perspective for food security. (ekstern lenke)
- Meisch, Simon; Bremer, Scott; Young, Mark Thomas et al. (2021). Extended Peer Communities: Appraising the contributions of tacit knowledges in climate change decision-making. (ekstern lenke)
2020
- Krauß, Werner; Bremer, Scott (2020). The role of place-based narratives of change in climate risk governance. (ekstern lenke)
- Marschütz, Benedikt; Bremer, Scott; Runhaar, Hens et al. (2020). Local narratives of change as an entry point for building urban climate resilience. (ekstern lenke)
- Lemos, Maria Carmen; Klenk, Nicole; Kirchhoff, Christine J. et al. (2020). Grand Challenges for Climate Risk Management. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott; Johnson, Eleanor; Fløttum, Kjersti et al. (2020). Portrait of a climate city: How climate change is emerging as a risk in Bergen, Norway. (ekstern lenke)
2019
- Bremer, Scott; Haque, M. Mahfuzul; Aziz, Saifullah Bin et al. (2019). ‘My new routine’: Assessing the impact of citizen science on climate adaptation in Bangladesh. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott; van der Sluijs, Jeroen P (2019). Initial Guidance Framework for Knowledge Quality Assessment in CoCliServ (CoCliServ D5.1). (ekstern lenke)
- Bremer, Scott; Wildschut, Diana; Støver Jensen, Ingrid et al. (2019). Panel discussion on citizen science projects in meteorology . (ekstern lenke)
- Bremer, Scott; Wardekker, Johannes Adrianus; Dessai, Suraje et al. (2019). Toward a multi-faceted conception of co-production of climate services. (ekstern lenke)
2018
- Bremer, Scott; Stiller-Reeve, Mathew Alexander; Bremer, Anne et al. (2018). Co-producing "post-normal" climate knowledge with communities in northeast Bangladesh. (ekstern lenke)
- Mayer, Stephanie; Bremer, Scott; Sobolowski, Stefan Pieter (2018). An Evolving Framework for Advancing Climate Services in Norway . (ekstern lenke)
2017
- Stiller-Reeve, Mathew Alexander; Naznin, Zakia; Blanchard, Anne et al. (2017). Climate research, citizen science and art in Bangladesh. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott; Bremer, Anne; Mamnun, Nabir et al. (2017). Narrative as a method for eliciting tacit knowledge of climate variability in Bangladesh. (ekstern lenke)
- Stiller-Reeve, Mathew Alexander; Naznin, Zakia; Bremer, Scott et al. (2017). Climate research, citizen science and art in Bangladesh. (ekstern lenke)
- Basher, Md. Abul; Stiller-Reeve, Mathew Alexander; Islam, A. K. M. Saiful et al. (2017). Assessing climatic trends of extreme rainfall indices over northeast Bangladesh. (ekstern lenke)
- Haque, Mohammad Mahfujul; Bremer, Scott; Aziz, Saifullah Bin et al. (2017). A critical assessment of knowledge quality for climate adaptation in Sylhet Division, Bangladesh. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott; Meisch, Simon (2017). Co-production in climate change research: reviewing different perspectives. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott (2017). Have we given up too much? On yielding climate representation to experts. (ekstern lenke)
2016
- Haugen, Arne Sveinson; Bremer, Scott; Kaiser, Matthias (2016). Weaknesses in the ethical framework of aquaculture related standards. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott; Kaiser, Matthias (2016). Sustainable aquaculture governance: challenges to participatory standard setting. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott; Haque, Mohammad Mahfujul; Haugen, Arne Sveinson et al. (2016). Inclusive governance of aquaculture value-chains: Co-producing sustainability standards for Bangladeshi shrimp and prawns. (ekstern lenke)
2015
- Bremer, Scott; Millar, Kate; Wright, Nick et al. (2015). Responsible techno-innovation in aquaculture: Employing ethical engagement to explore attitudes to GM salmon in Northern Europe. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott; Funtowicz, Silvio Oscar (2015). Negotiating a place for sustainability science: Narratives from the Waikaraka Estuary in New Zealand. (ekstern lenke)
- Blanchard, Anne; Bremer, Scott (2015). Climate change and agri-cultural knowledge: Bangladesh through a mirror and magnifying glass. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott; Blanchard, Anne; Kaiser, Matthias (2015). Challenges to Evaluating Coastal Management in the Twenty-First Century: Lessons from the Lofoten Archipelago. (ekstern lenke)
2013
- Bremer, Scott; Haugen, Arne Sveinson; Kaiser, Matthias (2013). Whose sustainability counts? Engaging with debates on the sustainability of Bangladeshi shrimp. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott; Glavovic, Bruce (2013). Exploring the science-policy interface for Integrated Coastal Management in New Zealand. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott (2013). Mobilising high-quality knowledge through dialogic environmental governance: a comparison of approaches and their institutional settings. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott; Millar, Kate; Pakki Reddy, G. J. (2013). Bioscience and Innovation Research: Examining the GM Animals Case with Indian Researchers Using the Ethical Matrix. (ekstern lenke)
- Blanchard, Anne; Bremer, Scott (2013). Reflexively Mapping the Science-Policy Interface for Coastal Zones. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott; Johansen, Janne Cecilie; Øyen, Simen Andersen et al. (2013). Mapping the ethical terrain of Chinese aquaculture. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott (2013). Framing a 'Post-Normal' Science-Policy Interface for Integrated Coastal Zone Management. (ekstern lenke)
- Bremer, Scott; Glavovic, Bruce (2013). Mobilising knowledge for coastal governance: re-framing the science-policy interface for integrated coastal management. (ekstern lenke)
Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin
Bremer, S. (2012). Framing a ‘post-normal’ science-policy interface for Integrated Coastal Zone Management. In: E. Moksness, E. Dahl, and J. Støttrup (Eds.) Global Challenges in Integrated Coastal Zone Management (pp. 179-191). Sussex: Wiley-Blackwell
Blanchard, A. & Bremer, S. (2012). Reflexively mapping the science-policy interface for coastal zones. In: E. Moksness, E. Dahl, and J. Støttrup (Eds.) Global Challenges in Integrated Coastal Zone Management (pp. 206-217). Sussex: Wiley-Blackwell
Van den Belt, M., Forgie, V., Bremer S., McDonald, G., Lennox, J., Montes de Oca, O., Joy, M., (2010). Modelling tools for adaptive integrated assessment: a case study of New Zealand regional authorities. Research Monograph Series – No. 17. Palmerston North: EERNZ
Bremer, S. (2009). Evaluating the State of New Zealand’s Coastal Management: Application of Integrated Coastal Management Indicators at National and Local Scale. Research Monograph Series – No. 16. Palmerston North: EERNZ. ISBN 978-0-9582949-3-5. ISSN 1176-7251 (print). ISSN 1179-1179 (online)
Prosjekter
Pågående og avsluttede prosjekter:
- NFR-finansierte Climate Futures (Senter for fremragende innovasjon):2020-2028 (NORCE)
- EU-finansierte CONFER: Co-production of climate services for East Africa: 2020-2024 (NORCE)
- Marie Curie 'CANALS' Individual Fellowship: Changing water cultures: 2021-2022 (UiB)
- ERC Starting Grant: CALENDARS: Co-production of seasonal representations for adaptive institutions: 2019-2023 (UiB)
- JPI ERA4CS-finansierte CoCliServ: Co-development of place-based climate services for action: 2017-2020 (UiB)
- NFR-finansierte Understanding Cultural Conditions of Climate Change Adaptation: 2015-2017 (UiB)
- NFR-finansierte TRACKS: Transforming Climate Knowledge with and for Society: 2014-2017 (UiB)
- EU-finansierte SEAT: Sustaining Ethical Aquaculture Trade: 2011-2013 (UiB)
- EU-finansierte PEGASUS Project: Public Perception of Genetically Modified Animals - Science, Utility and Society: 2010-2011 (UiB)
- EU-finansierte SPICOSA: Science and Policy Integration for Coastal System Assessment: 2007-2011 (University of Versailles Saint-Quentin)
Kompetanse
- Doctor of Philosophy: Massey University New Zealand; "Exploring a 'post-normal' science-policy interface for Integrated Coastal Management"
- Postgraduate Certificate in Public Policy: University of Victoria, New Zealand
- Bachelor of Resource and Environmental Planning (Hons.): Massey University, New Zealand