Solveig Moldrheim
Stilling
Førstelektor, II, historiedidaktikk
Tilhørighet
Forskning
Doktorgradsprosjektet undersøker bruken av fordommer og gruppebaserte krenkelser på skolen og hvordan fordommer kan være uttrykk for narrative forkortelser forankret i historien. Fordommer er skapt historisk og sosialt, og reproduseres i samhandling, også på skoler. Noen ganger kommer de frem som generaliserte uttrykk i diskusjoner i klassen, men de kan også brukes som symboler, gruppebaserte skjellsord eller handlinger. Ofte kan krenkelser også aktiveres av undervisning knyttet til temaer som rasisme, terrorisme og Holocaust. Prosjektet har som mål å å bidra med kunnskap til en reflektert praksis i møte med krenkelser og fordommer.
Publikasjoner
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Populærvitenskapelig bok
Faglig foredrag
- Lippe, von der, Marie; Moldrheim, Solveig (2021). "En lærers bekjennelser". (ekstern lenke)
- Moldrheim, Solveig (2019). Hvordan møte krenkende atferd og fordomsfulle uttrykk i skolen?. (ekstern lenke)
- Lippe, von der, Marie; Moldrheim, Solveig (2019). Undervisning om kontroversielle spørsmål. (ekstern lenke)
- Moldrheim, Solveig (2019). Bruk av gruppebaserte skjellsord i skolen. (ekstern lenke)
- Moldrheim, Solveig (2018). Keynote: Kløkt og fordom – hvordan møte ekstreme utsagn i klasserommet? . (ekstern lenke)
- Moldrheim, Solveig; Sæther, Elin; Erdal, Silje Førland et al. (2018). Perspektivtakingsmetodikk. (ekstern lenke)
Intervju
- Lippe, von der, Marie; Moldrheim, Solveig (2020). Råd til lærere som underviser i kontroversielle tema: La elevene utforske egne meninger. (ekstern lenke)
- Økland, Kristoffer Løkken; Moldrheim, Solveig (2018). Nye AHKR stipendiater Prosjektet "Skolen som mulighetsarena (SSM): Demokratiforståelse og forebygging av gruppebaserte fordommer" har fått på plass sine to stipendiater . (ekstern lenke)
- Moldrheim, Solveig (2018). Hvordan bør en lærer møte en elev med ekstreme holdninger?. (ekstern lenke)
Leserinnlegg
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Vitenskapelig foredrag
- Moldrheim, Solveig (2019). Deconstructing prejudices in schools. (ekstern lenke)
- Moldrheim, Solveig (2018). Prejudices as ‘hot moments’ in classrooms. (ekstern lenke)
- Erdal, Silje Førland; Sæther, Elin; Moldrheim, Solveig et al. (2018). 22.juli-undervisning og perspektivtaking. (ekstern lenke)
- Norheim, Christine Lillethun; Erdal, Silje Førland; Sæther, Elin et al. (2018). Klassesamtaler om etniske og religiøse minoriteter. (ekstern lenke)
Digitale læremidler
Vitenskapelig artikkel
Populærvitenskapelig artikkel
Vitenskapelig monografi
Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin
På jakt i stereotypijungelen. Forestillinger om ikke-hvite sett gjennom norske ukeblad i 1952 og 1975. (Kulturstudier nr. 10) Høyskoleforlaget/Norges Forskningsråd. Kristiansand 2000 (hovedfagsoppgave historie)
"Framstillinger av ’de andre’: Stereotypier i kategorier". I Line Alice Ytrehus (red.): Forestillinger om den andre. Images of Otherness. Høyskoleforlaget, Kristiansand 2001
"Drømmen om de nakne buskmenn. Myten om de edle ville". I Historie, nr. 4, 2001.
"Images of the Other – Changing Stereotypes in the Post War Period". I Line Alice Ytrehus og Jorun Sem Fure (red.): Crossing Borders – Changing Minds? (Kulturstudier nr. 31) Høyskoleforlaget/ Norges Forskningsråd. Kristiansand 2003.
”Hvorfor bryr vi oss”, kronikk i BT 20. Oktober 2009, om dilemmaet ved nødhjelpskampanjer – vi samler inn penger for å minske gapet mellom oss og dem, men bildene og språket vi bruker gjør gapet større i vår tankeverden.
"Kløkt og fordom. Om holdningsendring i klasserommet". FLEKS - Scandinavian Journal of Intercultural Theory and Practice, 1(1), 2014
Lenz, Claudia; Moldrheim, Solveig. «Nulltoleranse» – fra lydighet til myndiggjøring: Hvordan møte krenkende atferd og fordomsfulle uttrykk i skolen. I: Dembra - Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen (2). Oslo: Senter for Studier av Holocaust og livsynsminoriteter 2019 ISBN 978-82-92988-67-1. s. 34-49MF UiB
Lenz, Claudia; Gambert, Christopher; Moldrheim, Solveig. Dembra - Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen (2). Oslo: Senter for Studier av Holocaust og livsynsminoriteter 2019 (ISBN 978-82-92988-67-1) 64 s. MF UiB
Prosjekter
Skolen som mulighetsarena. Demokratiforståelse og forebygging av fordommer. https://fordommeriskolen.w.uib.no/