Forskergrupper
Forskning
Forskningsinteresser
- Utdanningspolitikk og historie
- Pedagogikkens fag- og vitenskapshistorie
- Pedagogiske grunnlagsspørsmål
- Barnevernshistorie
Forskningsopphold
- 2025 Visiting Scholar, Lynch School of education, Boston College, USA (6 mnd).
- 2022 Visiting Scholar, Berkeley School of Education, USA (6 mnd)
Undervisning
Jeg underviser i pedagogisk historie og filosofi ved bachelor- og masterprogram i pedagogikk (PED110, PED111, PED311, PED321) (hovedstilling). Jeg underviser også i pedagogisk idéhistorie, utdanningshistorie og historisk forskningsmetode ved NLA Høgskolen (Professor II).
Publikasjoner
Vitenskapelig monografi
- Kvam, Vegard (2024). Opplæringsfrihet. Pedagogiske alternativer til den offentlige fellesskolen. (ekstern lenke)
- Kvam, Vegard (2013). Skolefronten. Einar Høigård og norske læreres kamp mot nazismen. (ekstern lenke)
- Kvam, Vegard (2009). Livsnær skole. En historie om Erling Kristvik og den fådelte skolen. (ekstern lenke)
- Kvam, Vegard (2004). "Å bli eit hugheilt, sjelefriskt, livsdugande menneske". En studie av Erling Kristviks pedagogiske parentalisme. (ekstern lenke)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Kvam, Vegard (2021). Hva bør være skolens mål og innhold? Mellom skolens historiske arv og fremtidens krav.. (ekstern lenke)
- Kvam, Vegard (2014). Pedagogen, pedagogikken og vitenskapen – et historisk perspektiv. (ekstern lenke)
- Kvam, Vegard (2014). På vei mot fellesskolen? Den norske grunnskolens historie fra 1739 til i dag. (ekstern lenke)
- Kvam, Vegard (2009). Vybrané otázky školského managementu. Norská perspektiva. (ekstern lenke)
Vitenskapelig artikkel
- Kvam, Vegard; Kvam, Edel Karin; Tveiten, Asbjørn (2020). Familiebilder til allmenn danning. En nylesning av Nordahl Rolfsens lesebøker til skolebruk . (ekstern lenke)
- Sæverot, Herner; Kvam, Vegard (2019). Pedagogikkvitenskap på sitt beste. Et tredje forskningsperspektiv på pedagogisk praksis . (ekstern lenke)
- Kvam, Vegard; Tveiten, Asbjørn (2018). «… uden Hensyn til Forældrenes Villie». Om vergerådslovens pedagogikk i et foreldrerettsperspektiv. [«…. without Consideration for the Parents’ Volition»]. (ekstern lenke)
- Sæverot, Herner; Kvam, Vegard (2018). An alternative model of researching educational practice: A pedagogic-stereoscopic point of view. (ekstern lenke)
- Kvam, Vegard (2018). Sivil motstand på kirke- og utdanningsfeltet under den tyske okkupasjonen av Norge 1940–1945. En kunnskapsoversikt. (ekstern lenke)
- Kvam, Vegard (2018). Compulsory school attendance as a child welfare initiative: the socio-political function of education legislation with respect to vulnerable children in Norway, 1814–1900. (ekstern lenke)
- Kvam, Vegard; Tveiten, Asbjørn (2017). «At Børnelerdommen maa wære vdi alle huse». Om skoleplikt og foreldrerett i allmueskolens religionsopplæring. (ekstern lenke)
- Kvam, Vegard (2014). The non-graded elementary school. A historical study of the development of the Norwegian non-graded rural elementary school, 1860–1970. (ekstern lenke)
- Kvam, Vegard (2009). Nyttige historier. Om den utdanningshistoriske forskningens betydning for utdanningspolitikken. (ekstern lenke)
- Kvam, Vegard (2009). Mellom grunnprinsipp og praksis. Om veiledning, skoleutvikling og frivillighet. (ekstern lenke)
- Kvam, Vegard (2008). Tolkning, rasjonalitet og sannhet i pedagogisk-historisk forskning en refleksjon over vitenskapelig aktivitet i historisk pedagogikk. (ekstern lenke)
- Kvam, Vegard (2006). "Å byggje kultur utetter og sjelsadel innetter". Et riss av Erling Kristviks pedagogiske parentalisme. (ekstern lenke)
- Kvam, Vegard (2006). Å være aktør i skolebyråkratiet Om skolelederens begrensninger og muligheter for handling. (ekstern lenke)
Fagbok
Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin
De viktigste forskningsarbeidene dekker følgende tema:
- Udanningspolitikk med særlig vekt på private skoler og hjemmeundervisning som pedagogiske alternativer til den offentlige fellesskolen (fra 1700-tallet til i dag)
- Realhistorisk og idéhistorisk fremstilling av norsk politikk og pedagogikk med vekt på primærskolen og med sideblikk til amerikanske og europeiske idéstrømninger (18 og 1900-tallet)
- Nasjonalsosialistisk ideologi og sivil motstand på utdanningsfeltet i Norge og Tyskland med vekt på sekundærskolen under annen verdenskrig.
- Barnevernshistorie sett i lys av foreldrerett og statsmakt fra tidlig på 1800-tallet og fremover
Prosjekter
Pågående prosjekt
- Barnevernshistorie, spesialpedagogikkens historie og utdanningspolitikk med særlig vekt på pedagogisk mandatfordeling og foreldrerettperspektiver.
Tidligere prosjekt
- Realhistoriske og idéhistoriske fremstillinger av norsk politikk og pedagogikk med vekt på primærskolen og med sideblikk til amerikanske og europeiske idéstrømninger. Innenfor dette feltet belyses utviklingen av den offentlige skolen i en samfunnsmessig kontekst.
- Nasjonalsosialistisk ideologi og sivil motstand på utdanningsfeltet i Norge og Tyskland, med vekt på sekundærskolen under annen verdenskrig. Innenfor dette feltet reises pedagogiske grunnlagsproblem om utdanningens mål, innhold og virkemidler.
- Prinsipielle og forskningsmetodiske bidrag knyttet til den pedagogiske forskningens hensikt, muligheter og begrensninger.
- Skoleledelse og rom for handling i skoleorganisasjonen.