Vegard Kvam

Stilling

Professor

Tilhørighet

Forskergrupper

Forskning

Forskningsinteresser

  • Utdanningspolitikk og historie
  • Pedagogikkens fag- og vitenskapshistorie
  • Pedagogiske grunnlagsspørsmål
  • Barnevernshistorie

Forskningsopphold

  • 2025 Visiting Scholar, Lynch School of education, Boston College, USA (6 mnd).
  • 2022 Visiting Scholar, Berkeley School of Education, USA (6 mnd)
Undervisning

Jeg underviser i pedagogisk historie og filosofi ved bachelor- og masterprogram i pedagogikk (PED110, PED111, PED311, PED321) (hovedstilling). Jeg underviser også i pedagogisk idéhistorie, utdanningshistorie og historisk forskningsmetode ved NLA Høgskolen (Professor II). 

Publikasjoner
Vitenskapelig monografi
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Vitenskapelig artikkel
Fagbok
Fagartikkel

Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin

De viktigste forskningsarbeidene dekker følgende tema: 

  • Udanningspolitikk med særlig vekt på private skoler og hjemmeundervisning som pedagogiske alternativer til den offentlige fellesskolen (fra 1700-tallet til i dag)
  • Realhistorisk og idéhistorisk fremstilling av norsk politikk og pedagogikk med vekt på primærskolen og med sideblikk til amerikanske og europeiske idéstrømninger (18 og 1900-tallet)
  • Nasjonalsosialistisk ideologi og sivil motstand på utdanningsfeltet i Norge og Tyskland med vekt på sekundærskolen under annen verdenskrig.
  • Barnevernshistorie sett i lys av foreldrerett og statsmakt fra tidlig på 1800-tallet og fremover 
Prosjekter

Pågående prosjekt

  • Barnevernshistorie, spesialpedagogikkens historie og utdanningspolitikk med særlig vekt på pedagogisk mandatfordeling og foreldrerettperspektiver.

Tidligere prosjekt

  • Realhistoriske og idéhistoriske fremstillinger av norsk politikk og pedagogikk med vekt på primærskolen og med sideblikk til amerikanske og europeiske idéstrømninger. Innenfor dette feltet belyses utviklingen av den offentlige skolen i en samfunnsmessig kontekst.
  • Nasjonalsosialistisk ideologi og sivil motstand på utdanningsfeltet i Norge og Tyskland, med vekt på sekundærskolen under annen verdenskrig. Innenfor dette feltet reises pedagogiske grunnlagsproblem om utdanningens mål, innhold og virkemidler.
  • Prinsipielle og forskningsmetodiske bidrag knyttet til den pedagogiske forskningens hensikt, muligheter og begrensninger.
  • Skoleledelse og rom for handling i skoleorganisasjonen.