Personelloppfølging etter kritiske hendelser (deltid)

Hvordan yte god omsorg for kolleger og ansatte som har vært utsatt for kritiske hendelser? Nettbasert videreutdanningsemne hvert høstsemester. Åpent for søknader nå!

Fakta om studiet:

Frittstående videreutdanningsemne, som også kan inngå som valgfritt spesialiseringsemne i Erfaringsbasert master i krisepsykologi. 

  • Emnekode: PSYK654
  • 15 studiepoeng
  • Deltid 50% over 1 semester
  • Nettbasert undervisning
  • 25 studieplasser
  • Studieavgift kr 20 000,-   
  • Semesteravgift kr 650,-
  • Neste gang høstsemesteret 2025  
  • Åpent for søknader nå. Vi behandler de første søknadene 15. april

Introduksjon

Erfaringer har vist manglende systematikk i oppfølgingen av ansatte som har vært utsatt for ulike typer kritiske hendelser. Det kan skyldes for dårlige rutiner eller usikkerhet og manglende kunnskap om hva slags omsorg, støtte og oppfølging ansatte trenger i slike situasjoner. 

Videreutdanningsemnet PSYK654 Personelloppfølging etter kritiske hendelser skal gi økt kunnskap og kompetanse om hvordan man best kan ivareta ansatte og kolleger som har vært utsatt for kritiske hendelser.  

Målgrupper

Emnet retter seg mot deg som jobber i- og har minimum to års relevant erfaring fra virksomheter der ansatte er utsatt for særlig risiko. Det kan for eksempel være i politiet, brann/redning, helse og akuttmedisin, eller Forsvaret. Det kan også være fra bedrifter eller organisasjoner med økt sikkerhetsrisiko, knyttet til for eksempel utenlandsoperasjoner.  

Emnet er på masternivå og kan tas som en frittstående videreutdanning eller inngå som valgfritt spesialiseringsemne i Erfaringsbasert master i krisepsykologi. 

Les mer om opptakskrav og krav til dokumentasjon av tidligere utdanning og relevant yrkeserfaring lenger ned. 

Innhold i studiet

Emnet skal gi inngående kunnskap om betydningen av forebyggende arbeid, tidlig intervensjon samt organisering og tilrettelegging av personellomsorg. Emnet skal presentere metodikk og verktøy som gir deg mulighet til å planlegge og gi aktiv personelloppfølging. Du skal også og få kompetanse til å vurdere hvem som bør bli henvist videre til andre profesjonelle instanser.  

Målsettingen med emnet er todelt: Deltakerne skal få økt kunnskap om rolleavklaringer, stress og stressreaksjoner. I tillegg skal deltakerne få praktisk trening i å gjennomføre avlastningssamtaler og mestringstrening.  

Etter endt studium skal du ha blant annet ha tilegnet deg kunnskap om:  

  • utvikling og forløp av akutte og langvarige reaksjoner hos personell som opplever alvorlige kriser 
  • strategier og teorier for å planlegge, organisere, implementere og evaluere individrettede tiltak for personalomsorg 
  • verdien av deltakelse og medvirkning i planlegging, implementering og evaluering av psykososial støtte etter traumatiske hendelser 


Les hele emnebeskrivelsen  

Hvordan er studiet lagt opp?

Undervisningen er 100% nettbasert og består av fire digitale samlinger via UiBs læringsplattform Mitt UiB. Hver samling går over to dager.  

De digitale samlingene består av forelesninger, diskusjoner, øvelser og oppgaver.  

Det er obligatorisk å delta på minimum tre av de fire samlingene. Du skal også levere en oppgave mellom 2. og 3. samling, som må være godkjent før du kan ta avsluttende eksamen.  

Samlinger høsten 2025

  • Samling 1: Mandag 25. august kl. 9-15 og tirsdag 26. august kl. 9-15
  • Samling 2: Mandag 15. september kl. 9-15 og tirsdag 16. september kl. 9-15
  • Samling 3: Mandag 20. oktober kl. 9-15 og tirsdag 21. oktober kl. 9-15
  • Samling 4: Mandag 10. november kl. 9-15 og tirsdag 11. november kl. 9-15

Eksamen

Den avsluttende vurderingen består av en skriftlig, digital hjemmeeksamen over 10 dager, med innlevering av oppgave på ca. 3000 ord (+/- 10 %). 

  • Utlevering hjemmeeksamen: Mandag 17. november
  • Innleveringsfrist: Torsdag 27. november

 

Opptakskrav og søknadsbehandling

Opptakskrav

Dette emnet er på masternivå og kan inngå i Erfaringsbasert master i krisepsykologi. Du må derfor dokumentere at du fyller begge opptakskravene under:  

  1. Bachelorgrad, cand.mag.-grad eller annen, tilsvarende grad eller grunnutdanning med et omfang på minimum tre år/180 studiepoeng. 
  2. Minimum to års relevant arbeidserfaring fra områder som nevnt innledningsvis, under avsnittet om Målgrupper. 

  

Særlig lang og relevant arbeidserfaring utover minstekravet på to år kan etter nærmere vurdering erstatte inntil ett år av utdanningskravet (60 studiepoeng).   

Dersom du har arbeidet i deltidsstillinger må antall måneder/år legges sammen slik at dette samlet utgjør minimum to års full tids arbeidserfaring.

Krav til dokumentasjon

For at vi skal kunne behandle din søknad må vi ha dokumentasjon som viser at du fyller opptakskravene: 
 

  • Vitnemål/karakterutskrift fra høyere utdanning 
  • CV 
  • Bekreftelse på relevant arbeidserfaring 


Har du utdanningen din fra UiB eller fra andre offentlige universitet/høyskoler i Norge vil vi i de fleste tilfeller ha tilgang til å se denne, og du trenger ikke laste opp noe.  

Har du utdanning fra en privat høyskole, fra utlandet, eller det er lenge siden du avsluttet utdanningen må vi be deg laste opp vitnemål/karakterutskrifter sammen med søknaden din. Du finner en oversikt over hvilke utdanningsinstitusjoner som deler resultater automatisk når du har logget deg inn for å registrere søknad.    

Du må dessuten laste opp din CV samt attest fra tidligere relevant arbeidsforhold, eller en arbeidsbekreftelse fra eksempelvis nærmeste leder/HR som dokumenterer arbeidsforholdet (stilling og varighet/omfang). Arbeidsavtale/CV er ikke tilstrekkelig dokumentasjon alene. 

Dersom du har tatt ett av de andre emnene som inngår i Erfaringsbasert master i krisepsykologi er det ikke nødvendig å laste opp dokumentasjon på nytt. 

Søknadsbehandling

Vi har 25 studieplasser på emnet. Kvalifiserte søkere blir tatt opp i den rekkefølgen søknadene er registrert.  

Du vil få svar på søknaden din noen dager etter søknadsfrist / dato for neste søknadsbehandling. Dersom det blir fullt, får du tilbud om å stå på venteliste.  

Les mer om vilkår for videreutdanning og deltidsstudier

Prioritering av søkere

Dersom du tidligere har tatt (eller er student nå) på ett eller flere av de øvrige emnene som inngår i masterprogrammet, vil du få fortrinnsrett til dette emnet, hvis du søker emner kommende semester. 

Denne fortrinnsretten gjelder hvis du søker innen 15. april, for emner påfølgende høstsemester, eller innen 1. november for emner påfølgende vårsemester.  Etter fristen konkurrerer du på lik linje med nye søkere.  

Hva koster studiet?

Studieavgift

Emnet har en studieavgift på kr 20  000,- 

Studieavgiften dekker alle kostnader til undervisning og eksamen. Utgifter til pensumlitteratur kommer i tillegg.  

Faktura for studieavgiften blir sendt ut rundt studiestart.  

I utgangspunktet blir faktura sendt til deg personlig. Dersom din arbeidsgiver skal betale studieavgiften må din arbeidsgiver fylle ut skjema med fakturainformasjon.  Informasjon om dette får du når du vi sender ut bekreftelse på studieplass. 

Semesteravgift

Alle som skal studere hos oss må i tillegg betale en lovpålagt, personlig semesteravgift på kr 650,- per semester. Semesteravgiften går til Sammen – Studentsamskipnaden på Vestlandet og skal dekke felles velferdsgoder og –tjenester for alle studenter.   

Du vil få nærmere informasjon om hvordan og når semesteravgiften skal betales når du har fått studieplass.   

Kontakt UiB Videre

Har du spørsmål om søknad, krav til dokumentasjon, søknadsfrister eller status for din egen søknad? Ta kontakt med UiB Videre:

Telefonnummer
55582040
E-post
videre@uib.no
Sist oppdatert: 01.04.2025