Introduksjon
Samfunnet og forvaltningen står overfor store og komplekse samfunnsproblemer som gir styringsutfordringer på tvers av nivå og sektor. Slike såkalte wicked problems utfordrer styringskapasitet og styringslegitimitet og krever økt samhandling, samspill og samordning mellom ulike styringsnivå og organisasjoner, mellom ulike deler av forvaltningen, mellom offentlig og privat sektor, og mellom myndighetene og befolkningen.
Emnet inngår som ett av fem emner i Erfaringsbasert master i offentlig forvaltning. Du søker opptak til hvert emne for seg.
Dette emnet går hvert vårsemester. Vi åpner for nye søknader i løpet av høsten.
Målgrupper
Masterprogrammet i offentlig forvaltning retter seg mot erfarne medarbeidere i statsforvaltningen. Vi stiller derfor som krav at du må være ansatt i et departement eller en underliggende virksomhet på søknadstidspunktet. Du må dessuten i tillegg ha tre års arbeidserfaring fra departement eller underliggende virksomhet.
Les mer om opptakskrav og krav til dokumentasjon av tidligere utdanning og arbeidserfaring lenger ned.
Innhold i studiet
Dette emnet skal gi inngående kunnskap om de særegne utfordringer forvaltningen står overfor i møte med gjenstridige problemer og innsikt i ulike typer verktøy for å kunne håndtere dem.
Du lærer om betingelser for samarbeid og samordning i møte med komplekse og gjenstridige problemer og hvordan en mer robust styring og organisering av offentlig virksomhet blir til og kan foregå i praksis når omgivelsene blir mer turbulente.
Sentrale spørsmål er hvilke styringsmuligheter og strategier staten har, hvordan samordning og samhandling på tvers av organisasjon, sektor og nivå foregår og hvilke konsekvenser ulike former for organisering og styring har. I denne sammenheng blir tema som internasjonalisering, digital transformasjon, krisehåndtering og beredskap bli aktualisert.
Hvordan er studiet lagt opp?
Emnet er samlingsbasert med tre fysiske studiesamlinger gjennom ett semester. Én av samlingene vil organiseres som en studietur til Brussel. Studieturen vil være et faglig opplegg med internasjonale gjesteforelesere med særlig kompetanse på ett eller flere av emnets hovedtema, og med mulighet for å besøke relevante EU-institusjoner og møte sentrale aktører. Vi forventer at studentene deltar på alle undervisningsaktiviteter.
På de fysiske samlingene veksler vi mellom forelesninger, oppgaveløsing, erfaringsutveksling og diskusjoner om faglige case. Gruppesamarbeid vil som hovedregel være tverrfaglig og/eller satt sammen av studenter fra ulike departementer og underliggende virksomheter. Erfaringslæring og praktisk bruk av teori og modeller utgjør en viktig del av den pedagogiske tilnærmingen. Vi legger til rette for at studentene både får utnytte egen erfaring og lære av hverandre knyttet til de sentrale temaene og faglige problemstillingene i emnet.
Det blir brukt problembaserte og casebaserte undervisningsformer, med særlig vekt på at studentene anvender teori og kunnskap på virkelighetsnære problemstillinger.
Mellom samlingene jobber studentene på egenhånd og i mindre grupper med ulike læringsaktiviteter, som kan inkludere arbeid knyttet til å se undervisningsvideoer, lese litteratur, svare på quizer, løse oppgaver og reflektere rundt relevante problemstillinger hentet fra egen organisasjon eller jobbrolle.
Undervisning og eksamen våren 2025
Studiesamlingene våren 2025 er lagt til følgende datoer:
- samling: 24. - 25. februar, Bergen
- samling: 17. - 18. mars, UiBs kontor i Brüssel
- samling: 26. - 27. mai, Oslo
Eksamensformen i dette emnet er innlevering av semesteroppgave på rundt 6000 ord.
Vi legger opp til at du skal arbeide med semesteroppgaven underveis, ved å levere et skriftlig refleksjonsnotat på rundt 2000 ord i etterkant av hver samling, innen en oppgitt frist. Dersom du ønsker kan du levere inn utkast underveis og få individuell tilbakemelding fra faglærer.
Semesteroppgaven består av de tre refleksjonsnotatene samlet.
Innleveringsfrist våren 2025: 16. juni kl. 1400
Søknad og opptak
Opptakskrav
Følgende opptakskrav gjelder for alle emnene som inngår i Erfaringsbasert master i offentlig forvaltning:
- Bachelorgrad, cand.mag.-grad eller tilsvarende grad eller grunnutdanning med et omfang på minimum tre år/180 studiepoeng.
- Minst tre års relevant arbeidserfaring fra departementer og/eller deres underliggende virksomheter.
- Det er også et krav om at du på søknadstidspunktet er ansatt i et departement eller en underliggende virksomhet.
Underliggende virksomheter er forvaltningsorganer og inkluderer blant annet direktorater, tilsyn, statsforvalterne og kollegiale organer som styrer, råd og nemder samt forvaltningsbedrifter som Statsbygg. Se fullstendig liste over underliggende virksomheter (vedlegg 2, side 115)
Krav til dokumentasjon
For at vi skal kunne behandle søknaden din må vi ha dokumentasjon som viser at du fyller opptakskravene:
- Vitnemål/karakterutskrift fra høyere utdanning
- CV
- Bekreftelse på relevant yrkeserfaring
Hvis du har utdanning fra UiB eller fra andre offentlige universitet/høyskoler i Norge, vil vi i de fleste tilfeller ha tilgang til å se denne og du trenger ikke laste opp noe. Hvis du har utdanning fra en privat høyskole, fra utlandet, eller det er lenge siden du avsluttet utdanningen, må vi be deg laste opp vitnemål/karakterutskrifter sammen med søknaden din. Du finner en oversikt over hvilke utdanningsinstitusjoner som deler resultater automatisk når du har logget deg inn for å registrere søknad.
Du må i tillegg laste opp din CV og attest fra tidligere relevant arbeidsforhold, eller en arbeidsbekreftelse fra eksempelvis nærmeste leder/HR som dokumenterer arbeidsforholdet (stilling og varighet/omfang). Arbeidsavtale eller CV er ikke tilstrekkelig dokumentasjon alene.
Når du har levert inn all nødvendig dokumentasjon og fått opptak til et annet emne i masterprogrammet, er det ikke nødvendig å laste opp dokumentasjon på nytt i forbindelse med søknad til dette emnet.
Søknadsprosess
Du søker og får opptak til hvert emne for seg. Det er UiB som administrerer opptaket til samtlige emner som inngår i masterprogrammet, også de emnene som tilbys av NHH Executive.
Vi har 35 studieplasser per emne. Departmentsakademiet har en kvote på inntil 25 studenter per emne og vil foreta en intern nominasjonsrunde.
Øvrige studieplasser er åpne for individuelle søkere fra departementsfellesskapet og underliggende etater, etter førstemann til møllen-prinsippet. Du finner søknadslenken øverst på denne siden, når emnet er åpent for søknader.
Prioritering av søkere
Hvis du allerede har tatt ett eller to av emnene i programmet, eller er student på et av emnene dette semesteret, vil du få fortrinnsrett til plass dersom du søker på neste emne innen en viss frist. Denne fristen blir fastsatt når vi åpner for søknader.
Etter denne fristen konkurrerer du på lik linje med nye søkere. Vi tar opp nye søkere i den rekkefølgen søknader er registrert.
Hva koster studiet?
Studieavgift
Emnet har en studieavgift på kr 61 000,- per student. Prisen inkluderer kr 3000,- for bevertning og dagpakker i forbindelse med samlinger ved UiB.
I tillegg kommer utgifter til pensumlitteratur samt reise/opphold i forbindelse med samlinger både ved UiB og i Brûssel.
Faktura for studieavgiften blir sendt ut rundt studiestart.
I utgangspunktet blir faktura for studieavgift sendt til deg personlig. Dersom din arbeidsgiver skal betale studieavgiften må din arbeidsgiver fylle ut skjema med fakturainformasjon. Informasjon om dette får du når du vi sender ut bekreftelse på studieplass.
Semesteravgift
Alle som skal studere hos oss må i tillegg betale en lovpålagt, personlig semesteravgift på kr 650,- per semester. Semesteravgiften går til Sammen – Studentsamskipnaden på Vestlandet og skal dekke felles velferdsgoder og –tjenester for alle studenter.
Semesteravgiften skal betales inn til UiB, uavhengig av om du tar et emne ved UiB eller NHH Executive. Du vil få nærmere informasjon om hvordan og når semesteravgiften skal betales når du har fått studieplass.
Vil du vite mer?
Har du spørsmål om faglig innhold, organisering eller undervisning kan du ta kontakt med Institutt for politikk og forvaltning, UiB: