Markedsføringsretten omfatter rettsreglene som regulerer rammene for næringsdrivendes markedsføring. De mest sentrale rettskildene i emnet er markedsføringsloven, direktivet om urimelig handelspraksis og retts- og forvaltningspraksis om disse kildene. Det ble vedtatt ny markedsføringslov 9. januar 2009, som trådte i kraft 1. juni 2009 samtidig med at tidligere markedsføringslov 1972 ble opphevet. Grunntrekkene i tidligere lovgivning er videreført, men er harmonisert med rettsreglene i EU/EØS om urimelig handelspraksis overfor forbrukere. Markedsføringsretten omfatter rettsforholdene både næringsdrivende imellom, rettsforholdene mellom næringsdrivende og forbrukere, samt forholdet til offentlige myndigheter, særlig Forbrukertilsynet og Markedsrådet. Sentrale rettsspørsmål om begrensninger i adgangen til markedsføring som vil bli behandlet er bl.a. reglene om god forretningsskikk, herunder reglene om etterlikning av produkter m.m., villedende reklame, kjønnsdiskriminerende reklame, reklame rettet mot barn og unge, sensur av standardvilkår, reglene om forretningshemmeligheter og lignende, samt sanksjoner mot overtredelse.
Læringsutbyte
Etter endt kurs skal studentene kunne analysere, drøfte og ta standpunkt til innholdet av de viktigste rettsspørsmål som oppstår med utspring i markedsføringsloven og tilgrensende rettskilder. Studentene skal med dette utgangspunkt lære å utrede og løse rettsspørsmål innenfor dette området, redegjøre for rettsutvikling og begrunnelse for reglene, metodiske spørsmål og rettspolitiske perspektiver. Studentene skal ha god oversikt over markedsføringsrettens regler og prinsipper, og skal kunne formidle juridisk kunnskap og forståelse om sentrale rettigheter, både sett fra et forbrukerperspektiv og fra de næringsdrivendes synsvinkel, på en selvstendig, balansert og nyansert måte, både muntlig og skriftlig. Studentene skal ha innsikt i de begrunnelser som ligger til grunn for reglene.
Fulltid/deltid
Fulltid
Studiepoeng, omfang
10 studiepoeng
Studienivå (studiesyklus)
MA-nivå
Undervisningssemester
Høst. (Eksamen hvert semester.)
Særlig egnet i kombinasjon med: Det anbefales å kombinere dette kurset med noen av de øvrige kurs innenfor immaterialretten og/eller konkurranseretten.
Undervisningsstad
Det juridiske fakultet, Bergen
Krav til forkunnskapar
Tre års universitets- eller høyskoleutdanning.
Tilrådde forkunnskapar
Tre års jusstudier.
Studiepoengsreduksjon
Ingen overlapping med emner ved Det juridiske fakultet.
Krav til studierett
Emnet er åpent for studenter med en av følgende studieretter:
Studierett på integrert masterprogram i rettsvitenskap
Studierett på toårig masterprogram i rettsvitenskap
Særskilt studierett til spesialemner ved Det juridiske fakultet
Poststudierett ved Det juridiske fakultet
Innvekslingsstudenter ved Det juridiske fakultet
Forkunnskapskravet kan likevel begrense enkelte studenters adgang til emnet.