Forskingsmetode og forskningsetikk
Masteremne
- Studiepoeng
- 10
- Undervisningssemester
- Haust
- Emnekode
- LOGO319
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Ressursar
- Timeplan
- Litteraturliste
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
a) Emnets overordnede mål
Studentene skal gjennom emnet tilegne seg grunnleggende kunnskap om ulike forskningsmetoder, deres bruk og metodologiske fundament, samt om forskningsetiske tema. Emnet skal bidra til utvikling av en analytisk holdning og selvstendighet i skriftlig arbeid med tanke på kunnskap om metodologi og metode,metodebruk og forskningsetikk.
b) Faglig innhold
Emnet skal dekke ulike typer kvalitative og kvantitative forskningsmetoder, deres teoretiske fundament, bruk og praktiske framgangsmåter, med særlig vekt på forskning i helsefag.Vitenskapsetiske temaområder som normer for vitenskapelig virksomhet og forskningsetikk skal inngå (se Emnebeskrivelse, emnets hjemmeside, Mitt UiB).
Læringsutbyte
Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for metodologisk forankring ulike forskningstilnærminger og -design er knyttet til
- gjøre rede for typer kunnskap som ulike forskningsmetoder er egnet til å bringe fram
Ferdigheiter
Studenten kan
- utforme og kritisk vurdere forskningsdesign i forhold til aktuelle problemstillinger
- analysere publiserte studier med hensyn til metodespørsmål
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk analyse av forskningslitteratur
- vurdere anvendelse av ulike forskningsmetoder til ulike formål
Studiepoeng, omfang
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Krav til forkunnskapar
Studiepoengsreduksjon
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Vurderingsformer
Karakterskala
Vurderingssemester
Litteraturliste
Emneevaluering
Emnet vert evaluert i tråd med Det psykologiske fakultet sine rutinar for deltakande evaluering og
UiB sitt kvalitetssikringssystem.