Datareisen Prosjektarbeid
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 2
- Undervisningssemester
- Haust, Vår
- Emnekode
- LSCI652C
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Data er menneskers gull, og, som forutsetning for og produkt av digitale teknologier, selve oksygenet i informasjonssystemene rundt oss. Men hva betyr dette for oss selv og prosessene i vår umiddelbare nærhet? Hvordan spiller konseptene og temaene diskutert teoretisk i LSCIxx1 fagene inn på oss personlig, og hvordan anvendes de faktisk til nytte i omgivelsene vi omgir oss med? Og, ikke minst, hvordan sikres dataene under behandling slik at de ikke kan misbrukes i åpenbare, og mindre åpenbare sammenhenger, av uønskede krefter?
I dette kurset som bygger på LSCI652A og (valgfritt) LSCI652B arbeider studentene i grupper med å avdekke bruksområder, nytteverdi, og/eller problemstillinger med datalagring, oppbevaring, prosessering, og presentasjon i samfunnet rundt dem. Ved endt kurs skal studentene kunne avdekke, beskrive, og analysere konkret bruk av data som anvendt i digitalsamfunnet og virksomheter gjennom fordypning i et eller flere av temaene omtalt i de andre kursene.
Læringsutbyte
Kunnskaper
Studenten kan:
Forklare betydningen av data for en virksomhet og samfunn rundt seg
Ferdigheter
Studenten kan
Utføre kritisk tenkning over rollen av data i virksomhet og samfunn rundt seg
Generell kompetanse
Studenten kan
Forstå hvordan data er en byggeblokk i virksomheter, og kunne forklare både nytteverdi og risiko relatert til behanding av nyttige og nødvendige datakilder
Studiepoeng, omfang
2
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Krav til forkunnskapar
Bygger på LSCI652A som må være avlagt for å ta emnet
Tilrådde forkunnskapar
Fagleg overlapp
Studiepoengsreduksjon
Krav til studierett
Opptak til emnet (EVU), og fullført og bestått LSCI652A
Arbeids- og undervisningsformer
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Studentene møte på et digitalt seminar hvor gruppeprosjektet er satt i gang.
Studentene jobber selvstendig i grupper
Gruppene skal leverer og presenterer oppgaven.
Vurderingsformer
Karakterskala
Vurderingssemester
Høst eller vår, vurdering i samme semester som undervisning blir gitt
Litteraturliste
Emneevaluering
Hjelpemiddel til eksamen
Alle skriftlige og trykte hjelpemiddel er tillat