Krise og katastrofepsykologi
Masteremne
- Studiepoeng
- 15
- Undervisningssemester
- Haust, Vår
- Emnekode
- PSYK643
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Ressursar
- Timeplan
- Litteraturliste
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Emnet Krise og katastrofepsykologi tar sikte på å gi spesialisert innsikt i å kunne gjenkjenne og vurdere krise, sorg og katastrofereaksjoner hos barn og voksne, samt å forstå biologiske, emosjonelle og kognitive mekanismer som kan påvirke reaksjoner og tilpasning på kort og lang sikt.
Emnet skal formidle inngående kunnskap om betydningen av tidlig intervensjon, organisering og tilrettelegging av psykososiale tiltak for overlevende og innsatspersonell, samt presentere metodikk og verktøy for å optimalisere tidlig intervensjon og psykososial støtte for enkeltpersoner, grupper og lokalsamfunn.
Læringsutbyte
Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbyte definert i kunnskapar, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskapar
Studenten ..
- har inngående kunnskap om utvikling og forløp av akutte og langvarige krise og katastrofereaksjoner hos overlevende og etterlatte barn og voksne
- har overordna forståelse av krise og katastrofepsykologi som forskningsfelt og anvendt kunnskapsområde
- har avansert kunnskap om strategier og teorier for å planlegge, organisere, implementere og evaluere individ- og samfunnsretta tiltak for å fremme helse og livsmestring hos overlevende og etterlatte etter katastrofer og kriser
- kjenner ulike eksempler på kort- og langsiktige tiltak og strategier som benyttes i praksisfelte
- har inngående forståelse av verdien av deltagelse og medvirkning i planlegging, implementering og evaluering av psykososial støtte etter traumatiske hendelser
Ferdigheiter
Studenten ..
- kan forstå og vurdere naturlige stressreaksjoner og risikofaktorer hos barn og voksne som har vært eksponert for potensielt traumatiserende hendelser
- kan anvende kunnskapen sin til å identifisere og påvirke somatiske, emosjonelle og atferdsmessige reaksjoner på traumatiske hendelser hos barn og voksne
- kan, med utgangspunkt i krise og katastrofepsykologisk kunnskap, organisere mottakssenter, mobilisere psykososial støtte og enkle psykososiale tiltak for å ivareta overlevende og etterlatte.
- kan vurdere hjelperes psykologiske reaksjoner under og etter katastrofer og yte hjelp til disse.
Generell kompetanse
Studenten ..
- kan analysere faglige problemstillinger, argumentere og forstå fenomener og reaksjoner på grunnlag av forskning og eksempler fra praksisfeltet.
- kan anvende fagkunnskap og bidra til tverrfaglige grupper og er oppmerksom på begrensninger i eget kunnskapsgrunnlag
- kan kommunisere om faglige problemstillinger med andre fagpersoner, pårørende, barn og familier
- vil mestre teamarbeid, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid under kriser og katastrofer.
- kan vurdere, bruke og kommunisere informasjon på en etisk måte
Fulltid/deltid
Studiepoeng, omfang
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Krav til forkunnskapar
Tilrådde forkunnskapar
Studiepoengsreduksjon
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Følgende arbeidskrav må godkjennes for at en skal kunne gå opp til eksamen:
- 80% obligatorisk deltakelse på samlinger, det vil si deltakelse på minimum 3 av 4 samlinger.
- Mellom samling 2 og 3 er det obligatoriske innleveringsoppgaver på ca. 750 ord (+/-10%) som må bestås før eksamen kan gjennomføres.