Sorg: forståing, støtte og tiltak
Masteremne
- Studiepoeng
- 15
- Undervisningssemester
- Haust, Vår
- Emnekode
- PSYK653
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Ressursar
- Timeplan
- Litteraturliste
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Emnet har som mål at studentene skal tilegne seg inngående forskningsbasert og praksisnær kunnskap om forståelse, støtte og tiltak ved sorg og sorgforløp i en kulturell og helsefaglig kontekst.
Studiet tar opp tema som vanlige sorgreaksjoner hos barn, voksne og familier. Helsemessige, sosiale og kulturelle konsekvenser av sorg og sorgforløp. Særlig om sorg etter brå død og traumatiske hendel-ser, samt om risiko- og beskyttelsesfaktorer og betydningen av sosial nettverksstøtte.
Læringsutbyte
Kunnskapar
Ved endt emne skal studentene:
- Kunne gi en utfyllende redegjøre for sorgområdets historiske utvikling
- Ha inngående kunnskap om vanlige og kompliserte sorgreaksjoner hos barn, voksne
- Ha avansert kunnskap om sorgens helsemessige og sosiale konsekvenser
- Kunne gi en utfyllende redegjøre for kulturelle variasjoner i sorg
- Kunne redegjøre for familieaspekter ved sorg
Ferdigheter
Ved endt emne skal studentene kunne;
- yte kunnskapsbasert hjelp og støtte til mennesker både tidlig etter dødsfall og over tid
- identifisere og viderehenvise mennesker med kompliserte sorgreaksjoner
- assistere i hendelser hvor dødsfall medfører sterke reaksjoner hos nettverket og i lokalsamfunnet
Generell kompetanse
Ved endt emne skal studentene kunne reflektere over hvordan de kan utøve sin rollefunksjon slik at sorgrammedes eget mestringspotensial understøttes og at en reduserer risiko for kompliserte sorgreaksjoner.
Fulltid/deltid
Studiepoeng, omfang
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Krav til forkunnskapar
Deltakerne må i sin vanlige yrkessutøvelse ha erfaring fra å møte mennesker i sorg. Det forutsettes at deltakerne har 3 årig grunnutdanning på høyskolenivå og minimum 2 år relevant arbeidserfaring.
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen går over ett semester og er lagt til tre samlinger.
Samlingene veksler mellom bruk av forelesning, lærerinstruerte øvelser, litteraturstudier, bruk av videodemonstrasjoner og oppgaveskriving. Det vektlegges at metodene skal være varierte, med gode muligheter for egenaktiviteter, refleksjon og diskusjon.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Det er obligatorisk å delta på oppstartsamlingen og minimum en av de to avsluttende samlingene.
Mellom samlingene vil det bli gitt mulighet for å sende inn og få tilbakemelding på skriftlige oppgaver. Det er et krav for å kunne gå opp til eksamen at man har sendt inn minimum en oppgave.