Tidsbaserte uttrykk og interaksjon
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 15
- Undervisningssemester
- Vår
- Emnekode
- VIS120
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Skandinavisk
- Ressursar
- Timeplan
- Litteraturliste
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Mål:
I emnet Tidsbaserte uttrykk og interaksjon , jobber vi med animasjon, interaksjon og digital media der målet er å gi studenten innsikt og erfaring gjennom eksperimentering med ulike uttrykksformer, konsepter, teknikker, prosesser, aktuelle medier og teknologi innenfor emnet. Studenten utfordres på forståelse av design som grunnleggende interaktivt i møte med verden. Kontekstforståelse og bevissthet rundt kommunikasjon blir derfor vektlagt i refleksjonen rundt arbeidet med animasjon, historiefortelling og interaktive konsepter.
Innhold:
Gjennom konseptuelle og praktiske læringsformer, blir studentene guidet til å nærme seg hvordan utformingen av analoge og teknologibaserte gjenstander formulerer interaksjoner mellom menneskelige, menneskeskapte og naturlige omgivelser. I møte med animasjon og andre tidsbaserte uttrykk får studentene jobbe eksperimenterende i praksis med visualitet og interaksjon.
Emnet inneholder også introduksjon til ulike programvarer og verksteder.
Læringsutbyte
Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbytte:
Kunnskap:
- Kjennskap og erfaring til ulike teknikker og arbeidsmetoder knyttet til emnets tematikk, tidsbaserte uttrykk og interaksjon.
Ferdigheter:
- Anvende ulike teknikker og arbeidsmetoder knyttet til , tidsbaserte uttrykk og interaksjon,
- utvikle idéer og konsepter ut fra emnets tematikk,
- aktivt prøve ut ulike uttrykksformer og tilhørende verktøy og ressurser på verksteder.
Generell kompetanse:
- Gjennomføre enkle designprosesser, presentere og argumentere for egne valg og ideer,
- kontekstualisere egne ideer gjennom tidsbaset visuell kommunikasjon.
Fulltid/deltid
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Krav til studierett
Opptak til dette emnet krever studierett i Bachelorprogrammet i design, studieretning Visuell kommunikasjon.
Dersom det er kapasitet kan studenter med studierett i Masterprogrammet i design, søke opptak til emnet.
Arbeids- og undervisningsformer
Relevante teorier, metoder og verktøy introduseres for studentene. Med utgangspunkt i dette lærer studentene å arbeide i en kontekstuell og reflekterende tilnærming til designs interaktivitet i ulike sammenhenger. Emnet blir belyst og diskutert i faghistorisk og samfunnsmessig sammenheng gjennom forelesninger, veiledning og prosjektspresentasjoner med tilbakemeldinger og diskusjon. Studentene jobber i dette emnet med kortere øvelser og oppgaver. Det forekommer også noen lengre prosjektoppgaver der studentene får oppleve sammenhengen og prosessen fra idéutvikling til ferdig resultat. Studentene arbeider med oppgaver både i grupper og individuelt.
Eksempler på undervisnings- og arbeidsformer i emnet:
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Prosjektarbeid
- Veiledning
- Selvstyrt studioarbeid /verksted
- Felles gjennomganger
- Individuelt prosjekter.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Det kreves oppmøte til introduksjon og annonserte gruppegjennomganger.
Studenten skal i emnet gjennomføre en muntlig/visuell sluttgjennomgang (ca. 20 min) iht. annonsert oppgave.
(ved godkjente aktiviteter kan studenten melde seg til vurdering)
Vurderingsformer
I emnet nyttar ein følgjande vurderingsformer:
Mappevurdering, som består av:
- Muntlig og visuell presentasjon av design prosesser og resultater
- Refleksjon over egen læring (maks 1000 ord).