Visuell identitet
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 10
- Undervisningssemester
- Vår
- Emnekode
- VIS131
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Skandinavisk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Mål:
Målet med emnet er å forstå hvordan visuell identitet er designet for målrettet kommunikasjon basert på designstrategier.
Innhold:
Emnet tar opp tema som utvikling av merker, symboler, visuell identitet for formidling av informasjon, undring eller provokasjon.
Merker, symboler med tilhørende bildespråk har en viktig funksjon i å formgi (designe) ideer, informasjon, følelser og tanker gjennom fortolkning, bearbeidelse og meningsskaping i visuelt innhold.
Emnet skaper forståelse for undersøkende og utprøvende måter å designe for målrettet formidling av visuell identitet.
Emnet vil problematisere utfordringene og mulighetene som ligger i bildets økende innflytelse i mellommenneskelig kommunikasjon. Emnet introduserer relevante teorier om semiotikk og bildeforståelse i visuell kommunikasjon, også designteori og designhistorie.
Læringsutbyte
Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbytte:
Kunnskap:
- Har kunnskap og kan anvende forskjellige typer merker, symbolikk og bildespråk i kommunikasjon,
- har kjennskap til åndsverklov relatert til bruk av bilder og design,
- har grunnleggende kjennskap til designhistorie og teorier om semiotikk og bildespråk i visuell kommunikasjon.
Ferdigheter:
- Kan utforme merker, symboler, visuell identitet og designstrategi,
- kan uttrykke og formidle komplekse idéer gjennom målrettede visuelle elementer, virkemidler og bildespråk,
- kan forstå og anvende faguttrykk om merker, symbolikk, visuell identitet og designstrategi,
- kan anvende virkemidler som bidrar til visuell lesning og forståelse,
- kan oversette designstrategi til et helhetlig visuelt system.
Generell kompetanse:
- Kan arbeide utprøvende og målrettet med ideer gjennom designfaglige verktøy, teknikker, metoder og uttrykksformer,
- kan gjøre rede for fagfeltets historiske egenart og videreutvikle designerens roller,
- kan ta ansvar for egen læringsprosess under veiledning og i samarbeide med andre.
Fulltid/deltid
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Det kreves oppmøte til introduksjon og annonserte gruppegjennomganger.
Studenten skal i emnet levere oppgave til gitte frister, samt gjennomføre en sluttgjennomgang i gruppe av oppgaveløsninger i form av en visuell presentasjon og muntlig refleksjon (ca 20 min).
(ved godkjente aktiviteter kan studenten melde seg til vurdering)
Vurderingsformer
I emnet benytter en følgende vurderingsform:
Mappevurdering, som skal består av:
- Visuell dokumentasjon av eksperimenter, prosesses og designprosjekt
- prototyp for designprosjektet
- skriftlig refleksjon med prosessbeskrivelse og refleksjon rundt egen læring og resultater (maks 2000 ord).