Fordjuping innan fagområdet
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 10
- Undervisningssemester
- Vår
- Emnekode
- DES225
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Skandinavisk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Emnet har som mål å gi studenten anledning til å fordype seg i et selvvalgt tema og problemstilling innen egen studieretning i Bachelorprogrammet i design. Målet er at studenten jobber eksperimentelt og utprøvende hvor den skapende/kreative prossen vektlegges fremfor et ferdig designresultat. Studenten må, i samråd med emneansvarlig, lage prosessplan for emnet iht. emnets læringsutbytte.
I emnet skal studenten arbeide selvstendig, men kan tilknyttes et relevant, pågående KU/forsknings-prosjekt ved instituttet. Dette skjer i samråd med emneansvarlig og forutsetter kapasitet og åpninger i KU-prosjekter.
Læringsutbyte
Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
- Har fordypet seg i tema, problemstilling, prosess, teknikker og/eller metoder
- Kan reflekter kritisk over egen designpraksis og selvvalgt tema.
Ferdigheiter
- Kan realisere og formidle sine designfaglige intensjoner
- Kan kommunisere eget prosjekt/prosess, og presentere relevansen av det for egen praksis.
Generell kompetanse
- Kan ta ansvar for egen designfaglig utviklingK
- Kan bruke og utvikle sin kompetanse gjennom kreativ og kritisk tenkning og utførelse.
Fulltid/deltid
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Krav til forkunnskapar
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
I starten av emnet må studenten levere prosessplan, som utgangspunkt for en selvstendig fordypningsperiode. Denne må godkjennes av emneansvarlig.
Selvstyrte arbeidsprosesser vil vektlegges særlig høy i dette emnet. Det vil legges til rette for veiledning, samt forelesninger og gjennomganger.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Det kreves oppmøte til introduksjon og annonserte gjennomganger.
Studenten skal levere en skriftlig og visuell prosessplan til gitt frist, samt presentere sitt fordypningsprosjekt (ca 20-30 min)
(ved bestått går student opp til vurdering)
Vurderingsformer
Skriftlig og visuell rapport som viser til studentens aktivitet, resultat og refleksjon over egen læring og progresjon iht til emnets læringsutbytte og prosessplan. Omfang maks 1500 ord med bilder.
(Innlevering/Hjemmeeksamen)