Den akademiske prosessen: frå idé til presentasjon
Masteremne
- Studiepoeng
- 10
- Undervisningssemester
- Haust, Vår
- Emnekode
- HELSAM320
- Talet på semester
- 2
- Undervisningsspråk
- Norsk. Deler kan bli holdt på engelsk.
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Mål
Emnet har som mål å gi studentene ferdigheter og generell kompetanse om forskningsprosessen fra ide og utvikling til presentasjon av masterprosjekt. Målet er å styrke kritisk refleksjon omkring de ulike trinnene i en forskninsgsprosess. ved at studentene utveklser erfaringer og bidrar med konstruktiv kritikk av hverandres arbeider. Emnet undervises over fire semestre (for heltidsstudenter) eller åtte semestre (for deltidstudenter).
Innhold
Åtte seminarer med følgende tematikk (kronologisk rekkefølge):
- Akademisk skriving
- Problemstilling
- REK og Rette, (rammer, regler og erfaringer)
- Metode
- Resultat og diskusjon
- Innledning
- Abstrakt og tittel
- Presentasjonsteknikk/formidling
En seminardag
- Andreårsstudentene presenterer masterprosjektene sine for førsteårsstudentene.
Studentkonferanse
- Studentene presenter sine ferdigstilte masteroppgaver, eller sine planlagte masterprosjekt, for andre studenter, stab, representanter fra arbeidsliv og representanter fra akademia. I forkant av konferansen skal alle studentene ha deltatt aktivt på en undervisningsdag i presentasjonsteknikk.
Presentasjon i forskningsgruppe
- Studentene gir i løpet av studieløpet to presentasjoner av masterprosjektet sitt i den forskningsgruppen som de hører til i.
Læringsutbyte
Studenten skal ved avsluttet emne ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har inngående bred kunnskap om
- nøkkelterminologi i sitt eget felt
- de ulike trinnene i en forskningsprosess
Ferdigheter
Studenten kan
- formidle nøkkelterminologi i sitt eget felt til et akademisk og allment publikum
- kritisk reflektere og gi konstruktive innspill til medstudenter sine presentasjoner av egne masterprosjekt.
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle sitt eget masterprosjekt på en strukturert og tydelig måte.
- kommunisere målsetning, metode og resultat av masterprosjektet til et akademisk og allment publikum.
- reflektere overordnet omkring de ulike delene av en forskningsprosess, inkludert styrker og begrensninger knyttet til eget og medstudenters masterprosjekter.
Studiepoeng, omfang
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Krav til forkunnskapar
Tilrådde forkunnskapar
Studiepoengsreduksjon
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Seminarer, forskningsgruppemøter og studentkonferanse.
Muntlige presentasjoner