Fellesprosjekt
Masteremne
- Studiepoeng
- 10
- Undervisningssemester
- Vår
- Emnekode
- DES321
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Engelsk og norsk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
I dette emnet vil studentene få erfaring fra gruppearbeid i et frittstående prosjekt utformet i samråd med eksterne partnere. Hver student sin rolle og oppgaver i prosjektet forhandles med prosjektpartnerne.
I dette emnet legges det vekt på forskning, idéutvikling og designprosessen. Studentene tilegner seg reell erfaring med å utvikle og gjennomføre et felles prosjekt innenfor et klart avgrenset tidsrom og definerte rammer. Studentene lærer å jobbe raskt, systematisk og målrettet ved å ta i bruk relevante metoder og verktøy for å styre prosjektet.
Å utvikle tverrfaglig tenkning og samarbeid er nøkkelen.
Prosjektet vil ha en kompleksitet som gir utfordringer på ulike plan, også konseptuelt, hvor estetiske, etiske og funksjonelle aspekter skal vurderes nøye.
Læringsutbyte
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- hvordan realisere et komplekst designprosjekt sammen med andre.
- kjenne til relevante metoder og verktøy.
Ferdigheter
- kritisk analysere og presentere ideer og konsepter.
- visuell dokumentasjon av prosess- og idéutvikling.
Generell kompetanse
- reflektere kritisk og etisk over egen og annen designpraksis og sette dette inn i en bredere sosial kontekst.
- lede gruppeutviklingsarbeid, ta samarbeidsbeslutninger og prosjektplanlegging.
- gjenkjenne estetiske og funksjonelle implikasjoner av design.
Fulltid/deltid
Studiepoeng, omfang
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er et samarbeidsprosjekt, med en kombinasjon av gruppearbeid og individuelt arbeid.
Eksempler på andre former kan være forelesning, workshops og feltarbeid.
Vurderingsformer
I emnet benyttes følgende vurderingsform:
- Visuell gruppepresentasjon av, og individuell skriftlig refleksjon om prosjektet, inkludert forskning, idéutvikling, arbeidsprosess, eget bidrag og samarbeidet. Maks. 5000 ord.