Designpraksis 3 - Utprøving og bearbeiding
Masteremne
- Studiepoeng
- 20
- Undervisningssemester
- Haust
- Emnekode
- DES330
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Engelsk og norsk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Emnet tar sikte på videre fordypning i eget masterprosjekt, med særlig vekt på at studentene videreutvikler sine undersøkelsesmetoder, kommunikative ferdigheter, primært innenfor visualisering og presentasjon.
Innhold:
Emnet tar for seg følgende temaer:
- Kontekstualisering av eget masterprosjekt og den bredere sosiale implikasjon til det, og relevante fagområder
- Utdyping av kjerne, prosesser og kontekster i eget masterprosjekt
- Masterprosjektets prosess med fremdriftsplan for videre gjennomføring
Studentene kombinerer og samler innsikt og funn fra tidligere emner. De bruker materiell fra forskningen de har utført, lærdom fra fellesprosjektet/samarbeidet og metodiske ferdigheter i utarbeidelse og avgrensning av eget masterprosjekt.
Tilbakemeldinger fra hovedveileder, andre veiledere og medstudenter er viktig i en fase hvor studentene tar beslutninger som bestemmer retningen for realisering av prosjektet og legger en plan for det videre arbeidet.
Læringsutbyte
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
- hvordan sammenfatte praktisk og teoretisk undersøkelser relevant for eget prosjekt
Ferdigheter:
- dokumentere fremdrift og forsøk i eget utviklingsarbeid.
- konseptualisere designproblemer på et profesjonelt nivå.
- demonstrere faglige retoriske ferdigheter visuelt, skriftlig og muntlig.
- vurdere og presentere egen praksis i en bredere designteoretisk, kulturell og sosial kontekst.
- reflektere og kontekstualisere forskningsresultatene sine.
Generell kompetanse:
- ta selvstendige beslutninger og gjøre nødvendige avgrensninger i eget prosjekt.
Fulltid/deltid
Studiepoeng, omfang
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Studiepoengsreduksjon
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene jobber selvstendig og konsentrert med egne prosjekter, gjennom praktiske forsøk, eksperimentering og relevant kildemateriale.
Veiledning, individuelt og i mindre grupper, bidrar til nødvendig dynamikk mellom praktiske, teoretiske og metodiske tilnærminger mellom spesifikke og konseptuelle sider ved arbeidet.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
(Obligatorisk undervisningsaktivitet som beskrevet over må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen)
Vurderingsformer
Følgende vurderingsformer blir brukt i dette emnet:
- Skriftlig refleksjon med visuell dokumentasjon av egen læring og eget prosjekts prosess. Maks 5000 ord.
- Et skriftlig utkast med revidert prosjektbeskrivelse.
- Utstilt prosjektpresentasjon (studioplass) med vekt på idéutvikling.