Etikk og helseforskning

Ph.d.-kurs

Emnebeskrivelse

Kursinnhald

Hovudmålet med kurset er å gjere kandidatane kjende med relevante aspekt ved medisinsk og helsefagleg forsking. Kurset gir innsikt i forskingsprosessen og verktøy for korleis reflektere over eit vitskapleg prosjekt i høve til sanning og rettferd, og om det forventa resultatet vil betre samfunnsutviklinga. Meir konkret legg kurset til rette for refleksjon og handlingskunnskap om grunngjeven bruk av vitskaplege metodar, forskaretikk, juridiske reguleringar, aksepterte normer for vitskapleg åtferd og kritisk vurdering av berekrafta til forskingsprosessar og resultat.

Kurset er det obligatoriske pensumet til doktorgradsutdanninga og omfattar forskaretikk, vitskapsfilosofi og innovasjon. Kandidatane vil også få opplæring i å kommunisere og formidle forskingsfunn. I tillegg blir det presentert døme på forskingsinfrastruktur ved Det medisinske fakultetet. Doktorgradsutdanning er eit strategisk satsingsområde for Universitetet i Bergen, og målet med MEDMET901 er å tilby eit grunnkurs av høg kvalitet for kandidatar som er tilknytt Det medisinske fakultetet. For å leggje til rette for utvikling av kompetanse innanfor tverr- og fleirfagleg forsking, er kurset organisert rundt gruppearbeid der deltakarane blir eksponert for perspektiv og forskingsføresetnader frå ulike fagfelt og samarbeid om disiplinoverskridande problemstillingar om vitskap, etikk og berekraft er påkravd.

Gjennom kurset blir kandidatane presenterte for øvingar og verktøy som hjelper dei å diskutere premissar for forskingsbasert kunnskapsproduksjon, å utvikle respekt for andre disiplinar og å stimulere sjølvstendige, kritiske tenkeferdigheiter for å vurdere akademisk arbeid.

Førebuingar

  • Kursdeltakarane skal førebu framlegget av doktorgradsprosjektet sitt (maks 6 minutt) presentert i form av ei Power Point-framvising
  • Lesing av den obligatoriske litteraturen

Læringsutbyte

Kunnskap

Etter å ha fullført kurset kan kandidaten:

  • kjenne att dei grunnleggjande elementa i vitskapsteoriane
  • forklare element av forskarintegritet
  • forklare prinsipp for god forskingspraksis
  • forklare omgrepet berekraft
  • forklare omgrepet innovasjon

Ferdigheiter

Etter å ha fullført kurset har kandidaten verktøy til å:

  • forstå og kritisk vurdere ny kunnskap, metodar, tolkingar og ulike slag av bevis/dokumentasjon
  • analysere og vurdere forskingsprosjekt i høve til om resultatet er sant (dvs. i samsvar med grunngjevne metodar, er rettferdig (dvs. perspektiv frå interessentar er inkluderte på meiningsfulle måtar), og er vis (dvs. potensielle implikasjonar av forskinga bidreg til eit overordna samfunnsgode) i høve til berekraft
  • tenkje ut forskingsidear, planleggje og gjennomføre forskingsprosjekt
  • gjennomføre forsking i fronten av forskinga og halde internasjonale forskingsstandardar
  • utvikle den etablerte kunnskapen med kritisk tenking og innsikt i sitt eige og tilgrensande forskingsfelt
  • kritisk vurdere formidling av vitskaplege funn, i tale (munnlege presentasjonar) og skrift (plakatar, manuskript)

Kompetanse

Etter å ha fullført kurset har kandidaten verktøy for å:

  • kople sin eigen forsking med forskarintegritet
  • samarbeide i fleirfaglege forskingsprosjekt
  • kommunisere forsking og gjennom anerkjende nasjonale og internasjonale kanalar
  • skildre ulike aspekt ved innovasjon
  • kritisk reflektere over forskingsprosjekt i høve til berekraft

Undervisingsperiode

Kurset blir tilbydd to gonger i året: Haust (veke 46-47) og vår (veke 10-11) Dette blir følgd av ei heimeeksamen som skal leverast innan 4 veker.
Undervisingsspråk
Engelsk
Påmelding og -fristar
Kursregistrering og fristar For studentane og doktorgradskandidatane som er tilknytta Det medisinske fakultetet, Universitetet i Bergen, er det eit krav med påmelding på Studentweb innan fristane 1. februar/ 1. september.
Krav til forkunnskapar
Føresetnader Mastergrad eller tilsvarande utdanningsnivå er eit krav, bortsett frå for studentar på Medisinsk studentforskingsprogram.
Tilrådde forkunnskapar
Relevant utdanningsbakgrunn for doktorgradsprosjekt knytte til medisinsk/helsefagleg forsking.
Inngår i opplæringsdel
Kurset er obligatorisk for alle nye doktorgradskandidatar som er tilknytt Det medisinske fakultetet, og studentar på Medisinsk studentforskingsprogram. Det er sterkt tilrådd at kandidatane deltek i kurset i løpet av det første året i programmet.
Vurderingsform

Kurseksamenen omfattar ein individuell skriftleg oppgåve (essay/artikkel på 2500-3000 ord, utanom referansar) som skal leverast innan 4 veker etter kurset.

Heimeeksamen må vurderast som bestått. Eksamen har fem komponentar:

  1. I løpet av dei to første vekene av heimeeksamen skriv kursdeltakarane svaret sitt i samsvar med den gitte oppgåva.
  2. Dei identifiserer, les og refererer minst 5 artiklar med relevans for oppgåva i tillegg til den obligatoriske litteraturen.
  3. I løpet av den tredje veka vil alle kursdeltakarane gjennomføre ei fagfellevurdering av ein eksamensoppgåve som er levert inn av ein av dei andre kursdeltakarane.
  4. I den fjerde veka får kvar kursdeltakar ein fagfellevurdert rapport frå ein annan kursdeltakar og basert på kommentarane dei har fått, reviderer dei dei opphavlege utkasta på grunnlag av tilbakemeldinga som er gitt


Etter 4 veker, innan den fastsette fristen , leverer kursdeltakaren utkastet, den mottekne fagfellevurderingsrapporten, ei separat referanseliste med minimum 5 artiklar dei har identifisert med ei utgreiing for forskingsstrategien dei brukte for å identifisere dei (MeSH, database®, inkluderings- og ekskluderingskriterium for å velje artiklar), og det reviderte eksamenssvaret deira (4 element) .

Oppgåvene vil bli utsette for elektronisk plagiatkontroll.

  1. Ein fleirvalstest av den obligatoriske lesinga i kurset (kan takast før eller under kurset så mange gonger som naudsynt for å bestå)

Karakterskala

Bestått/ikkje bestått

Kursdeltaking:

60 timar (80% obligatorisk), inkludert aktivt gruppearbeid

Fagleg overlapp
Full overlapp med MEDMET1, MEDMET900 og INTH901 (ingen av desse blir tilbudt etter V 2021)
Kven kan delta
Alle kandidatar som er innmeldt i doktorgradsprogrammet ved Det medisinske fakultetet, Universitetet i Bergen.
Utfyllande kursomtale

Kurset består av føredrag, video moduler og gruppearbeid, presentasjonar og diskusjonar. Det er eit stort fokus på gruppearbeid. Kurset varer i to veker, med obligatoriske føredrag og gruppearbeid mellom 9 og 16, mån-fre. Det blir gitt ein ekstra 4-vekers periode for å fullføre heimeeksamensoppgåva, så den totale varigheita av kurset er 6 veker. Heile eller delar av kurset kan bli levert digitalt. Sjå kursplanen i Mitt UiB

Studentane blir forventa å bruke Mitt UiB for å få tilgang til all relevant kursinformasjon, litteraturreferansar og hand-outs, som er gitt av førelesarane.

Fagleg ansvar

Professor Kristine Bærøe

Kjernelitteratur

Obligatorisk:

Bok (Kapittel 1-4, 122 sider):

Laake P, Benestad HB, Olsen BR. Research methodology in the medical and biological sciences. Academic Press; 2007, 2008

Artikler (53 sider):

  1. Banerjee AT, Bandara S, Senga J, González-Domínguez N, Pai M. Are we training our students to be white saviours in global health? The Lancet. 2023;402(10401):520-1.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(23)01629-X/fulltext

  1. Gaventa, John. "Finding the spaces for change: a power analysis." IDS bulletin 37.6 (2006): 23-33.

https://www.powercube.net/wp-content/uploads/2009/12/finding_spaces_for_change.pdf

  1. Mensah J. Sustainable development: Meaning, history, principles, pillars, and implications for human action: Literature review. Cogent social sciences. 2019;5(1):1653531.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23311886.2019.1653531

  1. Pimple, Kenneth D. "Six domains of research ethics: A heuristic framework for the responsible conduct of research." Science and engineering ethics 8 (2002): 191-205.

https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s11948-002-0018-1.pdf

  1. Wardrope A Health justice in the Anthropocene: medical ethics and the Land Ethic

Journal of Medical Ethics 2020;46:791-796. https://jme.bmj.com/content/46/12/791

Video moduler

Ei samling av videoar/video notat av relevante føredrag eller forelesingar