Jan-Ove Færstad

Stilling

Professor, merittert underviser

Tilhørighet

Forskergrupper

Forskning

Min rettsdogmatiske forskningsinteresse er i hovedsak knyttet til spørsmål som befinner seg i skjæringspunktet mellom kontraktsrett og erstatningsrett. Jeg har jobbet mye med det såkalte informasjonsansvaret, med profesjonsutøveres erstatningsansvar for rene formuestap, og med spørsmål knyttet til investeringsrådgivning og forbrukervern ved investeringer i finansielle instrumenter.

De senere årene har min forskningsinteresse i stadig større grad blitt rettet mot juridisk fagdidaktikk. Jeg har blant annet undersøkt hvordan digitale studentresponssystemer kan brukes for å støtte opp om studentenes læring. For tiden undersøker jeg hvordan utviklingen av store språkmodeller påvirker hvilken kompetanse fremtidens jurister trenger, og hvilken betydning dette får for jussutdannelsen.

Formidling

Kronikker/debattinnlegg:

- Inkonsekvent og feil. Dagens Næringsliv 04.03.2015 (hovedforfatter)

- Nevnd gir ikke beskyttelse. Dagens Næringsliv 24.02.2015 (medforfatter)

- Forvirrende dommer og kompliserte spareprodukter. Vox Publica 02.05.2013

- En seier for forbrukervernet. Bergens Tidende 27.03.2013

- Til doms over dårlige råd. Dagens Næringsliv 22.10.2012

Undervisning

Emneansvar: 

Forelesninger:

  • Kontraktsrett I/Avtalerett (2017-)
  • Innføring i juss for næringslivet (2011-2023)
  • Erstatningsrett (2015)

Storgruppe- og seminarundervisning i en rekke emner, inkludert:

  • Avtalerett
  • Obligasjonsrett
  • Erstatningsrett
  • Allmenn formuerett
  • Rettskilde- og metodelære
  • Forvaltningsrett

I tillegg underviser jeg arbeidsgruppeledere (viderekomne studenter som underviser) og nye vitenskapelige ansatte i juridisk fagdidaktikk, samt veileder studenter som skriver masteroppgaver i kontraktsrett og erstatningsrett.

Publikasjoner
Vitenskapelig artikkel
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Vitenskapelig monografi
Faglig foredrag
Kronikk
Doktorgradsavhandling

Se en full oversikt over publikasjoner i Cristin

Prosjekter

Pågående prosjekter:

Bedre læring, bedre jurister 

Siden 2020 har jeg ledet prosjektet Bedre læring, bedre jurister. Formålet med dette prosjektet er å undersøke hvordan ulike studentaktive læringsformer best kan brukes på jusstudiet, og om nye vurderingsformer kan bidra til at prøvingen av våre studenter blir mer autentisk, og bedre egnet til å prøve studentene i de den kompetansen som fremtidens jurister trenger. Som et ledd i prosjektet søker vi også å utvikle mer transparente vurderingskriterier for sensur og å undersøke om nye måter å sensurere eksamensbesvarelser på kan bidra til å heve kvaliteten på eksamenssensuren. Prosjektet er tildelt 5 millioner kroner fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse gjennom Program for studentaktiv læring. Prosjektet har ledet frem til en rekke tiltak for å heve studiekvaliteten ved fakultetet, og også et økt fokus på forskning innenfor juridisk fagdidaktikk. En nordisk konferanse om juridisk fagdidaktikk ble arrangert høsten 2023, og denne konferansen har på mange måter fungert som et startpunkt for et nordisk samarbeid innenfor det fagdidaktiske forskningsfeltet.

Digital kompetanse i jussutdanningen

Utviklingen av generative KI-verktøy, og da særlig store språkmodeller, har potensiale til å revolusjonere arbeidshverdagen for jurister. I 2023-2024 ledet jeg en arbeidsgruppe som undersøkte hvilke muligheter og utfordringer utviklingen av store språkmodeller gir for jussutdanningen. Dette arbeidet ledet frem til en omfattende rapport om temaet. Prosjektet Digital kompteanse i jussutdanningen er en naturlig videreføring av arbeidsgruppens rapport. Gjennom prosjektet utvikler vi læringsaktiviteter spesialdesignet for å lære jusstudenter å ta i bruk KI-verktøy på en faglig forsvarlig måte når de skal løse rettsspørsmål, samt å lære dem viktigheten av å bruke sin juridiske grunnkompetanse til å kvalitetssikre verktøyenes respons. Vi utvikler også læringsaktiviteter som er designet for å få studentene til å reflektere over ulike etiske, metodiske og rettsstatlige utfordringer som oppstår når man tar i bruk KI-verktøy for å løse rettsspørsmål. Prosjektet er plukket ut som ett av tre pilotprosjekter ved UiB for å undersøke hvordan man kan redesigne studieprogram for å styrke studentenes digitale kunnskap og forståelse.

Avsluttede prosjekter:

Investeringsrådgivning og interessemotsetninger

Som postdoktor i prosjektet Investeringsrådgivning og interessemotsetninger undersøkte jeg den rettslige reguleringen av interessekonflikter som kan oppstå når et verdipapirforetak gir investeringsråd til en kunde samtidig som foretaket selger, eller formidler salg av investeringsprodukter, til den samme kunden. Prosjektet ble finansiert av Finansmarkedsfondet, og ledet frem til en rekke vitenskapelige artikler, foredrag og konferanseinnlegg, samt flere kronikker og debattinnlegg i norske aviser.

Firenighet - tre kurs for arbeidslivet i ny pedagogisk model

Gjennom prosjektet Firenighet - tre kurs for arbeidslivet i ny pedagogisk modell bidro jeg i arbeidet med å heve undervisningskvaliteten på tre etter- og videreutdanningsemner ved UiB: AORG606 Teknologiledelse ved Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap; PSYK603 Organisasjonspsykologi ved Institutt for samfunnspsykologi og JUR601 Innføring i jus for næringslivet ved Det juridiske fakultet. Prosjektet ble finansiert av Norgesuniversitetet.