Helene Engnes Birkeli

Stilling

Postdoktor

Tilhørighet

Forskergrupper

Kort info

Jeg forsker på forholdet mellom estetikk, vitenskap, teknologi og kolonialisme på 1700-og 1800-tallet, spesielt i Norden.
Forskning

Postdoktorprosjektet mitt undersøker utvinningen av koboltblått pigment i Norge, der jeg "sporer" pigmentet i ulike kunstmaterialer og uttrykk. Kan kobolt si oss noe om forholdet mellom design, kunst, politikk og ressursbruk på 1700- og 1800-tallet? Hvordan kan vi se på dagens teknologiske avhengighet av kobolt gjennom dets opprinnelse i kunsthåndverket? 

Kobolt-prosjektet springer tematisk ut av PhD-forskningen min på dansk-norsk kolonivirksomhet, der jeg undersøkte hvordan staten visualiserte territorier gjennom kartlegging, landskapsbilder og grafiske trykk. Gjennom flere medier gjorde den dansk-norske staten Dansk Vestindia ´produktivt´ som jordbruks- og handelskoloni, og forsøkte dermed også å rettferdigjøre slaveriet og ideologisk rasisme. Denne forskningen har jeg publisert i flere artikkelutgivelser, og jeg arbeider også mot en bokutgivelse. 

Som postdoktor er jeg tilknyttet NFR-prosjektet "NorWhite: How Norway Made the World Whiter" og samarbeider blant annet med Kode, Blaafarveværket og Moving Monuments: The Material Life of Sculpture from the Danish Colonial Era (Københavns Universitet). 

Boka Deep White: Unsettling White in Western Art History and Aesthetics (Brill, 2025) redigerer jeg sammen med Tonje Haugland Sørensen og Ingrid Halland. 

Jeg er medkurator på utstillingen Nordmandsdalen: Kunst, makt og materialer i 1700-tallets Danmark-Norge (Kode, 23. mai-12. oktober 2025)

 

Publikasjoner