Praktisk barnevernsarbeid på system- og individnivå
Masteremne
- Studiepoeng
- 15
- Undervisningssemester
- Haust
- Emnekode
- MABVA432
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Formålet med emnet er å gi studentene erfaring med praktisk arbeid knytt til barn og familier i utsatte livssituasjoner. Gjennom samarbeid med relevante praksisinstitusjoner får studentene mulighet til å omsette tidligere tilegna kunnskap til praksis. Praksisarbeidet gir studentene gode muligheter til å erfare relevante arbeidsformer på individ og systemnivå, som for eksempel innovasjons- og endringsarbeid, samarbeid med barn og familier, og samhandling med andre samarbeidspartnere, organisasjoner og tenester. Emnet skal gi studentene erfaringer med bl.a.:
- å reflektere rundt eiga rolle i møte med barn og familier i utsatte livssituasjoner og utøve profesjonelt skjønn
- forvaltning av makt
- å vurdere, evaluere og stille seg kritisk til ulike former for tiltak,
- tverrprofesjonelt samarbeid
- ressurskartlegging
- kommunikasjon og organisasjonsutvikling
Læringsutbyte
Studenten:
Ferdigheter
Studenten:
- Kan bruke kunnskaper og ferdigheter om eigen og andre profesjoners kompetanse og ansvarsområder til å samhandle både tverrfagleg og tverretatlig for å skape helhetlige tilbud
- Kan omsette tileigna kunnskap til praktisk yrkesutøvelse og utøve og reflektere avansert over kunnskapsbasert praksis
- har gode ferdigheter i å utøve familie- og miljøterapi
- har gode ferdigheter med konflikthåndtering og ivaretakelse av brukere og kolleger i forbindelse med konfliktsituasjoner
- har avanserte ferdigheter med å samarbeide og kommunisere med barn og familier i utsatte livssituasjoner, og fremme konstruktive medvirkningsprosesser, på individ- og systemnivå
- Har avanserte ferdigheter med å bruke ressursorienterte perspektiver, og ressurs- og risikokartlegging for å fremme gode oppvekstbetingelser og barns velferd på individ og systemnivå
- Har avanserte ferdigheter med å vurdere, bruke, evaluere, stille seg kritisk til, og inngå i relevante samarbeid om ulike former for tiltak/intervensjoner i ein barnevernskontekst, herunder i komplekse situasjoner, med fokus på barnets beste, individuell tilpasning og kompenserende tiltak
- Har avanserte ferdigheter med å kartlegge, planlegge, utføre, evaluere, og i alle ledd samarbeide og kommunisere med relevante parter (kolleger, tverrfagleg, tverretatlig), om innovasjon i eigen organisasjon eller som samarbeid med lokalsamfunn, offentlege instanser eller sivilsamfunnet
Generell kompetanse
Studenten
- Kan utvise høy grad av sjølvstende, samarbeidskompetanse og skjønn i individretta og systemretta arbeid med utsatte barn og deira familier
- Kan utvise etisk refleksivitet i rollen, kan analysere og forhalde seg kritisk til eigne verdier, tolkninger, yrkesrolle, makt og fungering i møte med barn, familier og samarbeidspartnere, og kan søke rettleiing ved behov
Fulltid/deltid
Studiepoeng, omfang
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Studiepoengsreduksjon
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Vurderingsformer
Mappevurdering bestående av 2 deler:
- Praksisrapport 2/3 av karakter
- Munnleg presentasjon med karakter på presentasjonsseminar 1/3 av karakter (frammøteplikt)
Eksamen vert berre tilbydd i undervisningssemesteret
MERK: Tekst generert av ChatGPT og andre KI-tekst generatorar er ikkje tillatt i innleverte skriftlege arbeid undervegs og i eksamenar.