Praktisk barnevernsarbeid på system- og individnivå

Masteremne

Emnebeskrivelse

Mål og innhald

Formålet med emnet er å gi studentene erfaring med praktisk arbeid knytt til barn og familier i utsatte livssituasjoner. Gjennom samarbeid med relevante praksisinstitusjoner får studentene mulighet til å omsette tidligere tilegna kunnskap til praksis. Praksisarbeidet gir studentene gode muligheter til å erfare relevante arbeidsformer på individ og systemnivå, som for eksempel innovasjons- og endringsarbeid, samarbeid med barn og familier, og samhandling med andre samarbeidspartnere, organisasjoner og tenester. Emnet skal gi studentene erfaringer med bl.a.:

  • å reflektere rundt eiga rolle i møte med barn og familier i utsatte livssituasjoner og utøve profesjonelt skjønn
  • forvaltning av makt
  • å vurdere, evaluere og stille seg kritisk til ulike former for tiltak,
  • tverrprofesjonelt samarbeid
  • ressurskartlegging
  • kommunikasjon og organisasjonsutvikling

Læringsutbyte

Studenten:

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan bruke kunnskaper og ferdigheter om eigen og andre profesjoners kompetanse og ansvarsområder til å samhandle både tverrfagleg og tverretatlig for å skape helhetlige tilbud
  • Kan omsette tileigna kunnskap til praktisk yrkesutøvelse og utøve og reflektere avansert over kunnskapsbasert praksis
  • har gode ferdigheter i å utøve familie- og miljøterapi
  • har gode ferdigheter med konflikthåndtering og ivaretakelse av brukere og kolleger i forbindelse med konfliktsituasjoner
  • har avanserte ferdigheter med å samarbeide og kommunisere med barn og familier i utsatte livssituasjoner, og fremme konstruktive medvirkningsprosesser, på individ- og systemnivå
  • Har avanserte ferdigheter med å bruke ressursorienterte perspektiver, og ressurs- og risikokartlegging for å fremme gode oppvekstbetingelser og barns velferd på individ og systemnivå
  • Har avanserte ferdigheter med å vurdere, bruke, evaluere, stille seg kritisk til, og inngå i relevante samarbeid om ulike former for tiltak/intervensjoner i ein barnevernskontekst, herunder i komplekse situasjoner, med fokus på barnets beste, individuell tilpasning og kompenserende tiltak
  • Har avanserte ferdigheter med å kartlegge, planlegge, utføre, evaluere, og i alle ledd samarbeide og kommunisere med relevante parter (kolleger, tverrfagleg, tverretatlig), om innovasjon i eigen organisasjon eller som samarbeid med lokalsamfunn, offentlege instanser eller sivilsamfunnet

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan utvise høy grad av sjølvstende, samarbeidskompetanse og skjønn i individretta og systemretta arbeid med utsatte barn og deira familier
  • Kan utvise etisk refleksivitet i rollen, kan analysere og forhalde seg kritisk til eigne verdier, tolkninger, yrkesrolle, makt og fungering i møte med barn, familier og samarbeidspartnere, og kan søke rettleiing ved behov

Fulltid/deltid

Fulltid

Studiepoeng, omfang

15 stp

Studienivå (studiesyklus)

Master

Undervisningssemester

Haust

Undervisningsstad

UIB og praksisstad
Krav til forkunnskapar
BARN401, BARN402, BARN317, HEM303 eller HEM304og MABARN431.
Studiepoengsreduksjon
ingen
Krav til studierett
Emnet er ope for alle med studierett på masterprogrammet i barnevernsarbeid ved UIB.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesing, seminar og minimum 5 veker barnevernfagleg relevant praksis inkludert tverrprofesjonelt samarbeidspraksis (TVEPS)
Obligatorisk undervisningsaktivitet
  • Praksis
  • Praksisattest frå praksisstaden. Praksisen må vere godkjent.
  • 75% frammøte i TVEPS og seminarer.
  • Vurderingsformer

    Mappevurdering bestående av 2 deler:

    • Praksisrapport 2/3 av karakter
    • Munnleg presentasjon med karakter på presentasjonsseminar 1/3 av karakter (frammøteplikt)

    Eksamen vert berre tilbydd i undervisningssemesteret

    MERK: Tekst generert av ChatGPT og andre KI-tekst generatorar er ikkje tillatt i innleverte skriftlege arbeid undervegs og i eksamenar.

    Karakterskala
    Bokstavkarakterar med skalaen A-F
    Vurderingssemester
    Haust
    Litteraturliste
    Litteraturlista vil vere klar innan 1. juli for haustsemesteret.
    Emneevaluering
    Undervisninga blir evaluert i tråd med UiB sitt kvalitetssikringssystem
    Programansvarleg
    Institutt for Helse, miljø og likeverd (HEMIL)
    Emneansvarleg
    Institutt for Helse, miljø og likeverd (HEMIL)
    Administrativt ansvarleg
    Det psykologiske fakultet ved Institutt for Helse, miljø og likeverd (HEMIL)