Språkteknologi
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 2.5
- Undervisningssemester
- Haust, Vår
- Emnekode
- DIGI117
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Emnet gir en oversikt over moderne språkteknologi:
- hvordan proseserer datamaskiner naturlig språk,
- hva klarer datamaskiner å gjøre av automatiske analyser,
- hvordan modellerer vi betydningen til en setning, og ikke minst
- hvordan skal vi forstå moderne kunstig intelligente systemer som "snakker" norsk.
Emnet gir studenten grunnbegrepene vi bruker for å diskutere datamaskiners behandling av naturlig språk ("menneskespråk"). Vi lærer også grunnleggende om samlinger av språkdata (korpora) som er viktig både i vitenskaplige anvendelser av språkteknologi for å studere sosiale fenomener, men som også er teknologisk viktig når moderne maskinlæringsalgoritmer skal "lære å snakke".
- Hvilke språklige problemer kan vi overlate til datamaskinen? Kan vi stole på datamaskinens konklusjon om en omtalt persons kjønn, f. eks.?
- Hva slags språklige ressurser finnes som kan trene de mest moderne og svært data-sultne maskinlæringsalgoritmene? Hvordan vil kvaliteten av disse språkdataene påvirke kvaliteten til moderne språkmodeller?
Læringsutbyte
Studenten skal ved avsluttet emne ha følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter, og generell kompetanse:
Kunnskap
- Studenten skal kjenne til den historiske utviklingen av språkteknologi og kjenne til oppgaver innen fagfeltet, samt vanskelighetsgraden av disse.
- Studenten skal kjenne til de viktigste definisjonene innen språkteknologi, og hvordan menneskespråk kan bli representert og prosessert ved hjelp av datamaskiner.
Ferdigheter
- Studenten skal kunne benytte begreper som «språkteknologi», «maskinlæring», «kunstig intelligens», «språkmodeller» på en måte som står i tråd med riktig og moderne oppfatning.
Generell kompetanse
- Studenten skal kunne reflektere omkring hva språkteknologi er, både praktisk og teoretisk, og hvordan og på hvilke områder teknologier utviklet for språk kan benyttes for å løse problemer på et overordnet nivå.
Studiepoeng, omfang
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Krav til forkunnskapar
Tilrådde forkunnskapar
Studiepoengsreduksjon
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Vurderingsformer
Mappevurdering bestående av quizer og oppgaver (3-5) som må være fullført/levert innen en gitt sluttfrist. Emnet er bestått når disse er godkjent av faglærer.
Eksamensoppgåva vil bli gitt på undervisningsspråket i emnet.
Eksamenssvaret skal leverast på same språk som eksamensoppgåva.
Karakterskala
Vurderingssemester
Eksamen vert tilbydd i undervisningssemesteret.
I dette emnet tilbys ordinær eksamen i begge semestre.
Studenter som oppfyller kravet til kontinuasjonseksamen (ihht. UiB-forskriften § 5-6) henvises til neste ordinære eksamen.