Norman Anderssen

Position

Dean

Affiliation

Research groups

Publications
Academic article
Academic lecture
Report
Lecture
Poster
Popular scientific lecture
Interview
Chapter
Doctoral dissertation
Letter to the editor
Academic literature review
Academic chapter/article/Conference paper
Academic anthology/Conference proceedings
Foreword
Abstract
Book review
Feature article
Non-fiction book
Compendium

See a complete overview of publications in Cristin.

Veiledning av PhD-, master- og hovedoppgaver

Ph.D. - hovedveileder

  • Lill-Susann Ynnesdal Haugen (disputert 2020). Meeting places in Norwegian community mental health care: A participatory and community psychological inquiry
  • Ragnhild Hollekim (disputert 2016) Contemporary discourses based on children and parenting in Norway. An empirical study based on two cases
  • Hilde Slåtten (disputert 2016) Gay-related name-calling among young adolescents. Exploring the importance of the context
  • Ivar Nordmo (disputert 2013) Gjennom nåløyet - studenters læringserfaringer i psykologutdanningen (veiledet siste artikkel samt ferdigstillingen)
  • Øivin Christiansen (disputert 2011) Å forvalte samfunnets ansvar for barn - når barna plasseres utenfor hjemmet
  • Aina Skorpen (disputert 2009) Dagliglivet i en psykiatrisk institusjon; - en analyse av miljøterapeutiske praksiser  (sammen med Christine Øye)

Ph.D. - biveileder

  • Ina Grung (pågående) Allmennlegens rolle i depresjonsomsorg: Forventninger og erfaringer hos leger og pasienter
  • Heidi Marie Kirkeng Meling (pågående) Collaborative depression care: aspects facilitating or hindering sustainable work participation
  • Sara Tahir (pågående) General practitioners and the coordination of care for marginalised young adults with depression
  • Anna Helle-Valle (disputert 2016) How do we understand children’s restlessness? A cooperative and reflexive exploration of children’s restlessness as a bioecological phenomenon
  • Camilla Jensen Oanes (disputert 2016) Tilbakemelding i terapi. På hvilke måter opplever terapeuter at tilbakemeldingsprosedyrer kan virke inn på terapeutiske praksiser?
  • Christine Øye (disputert 2009) Dagliglivet i en psykiatrisk institusjon; - en analyse av miljøterapeutiske praksiser (sammen med Aina Skorpen)

Master- og hovedoppgaver. Hovedveileder

  • Niko Olivia Linnéa Grimm (vår 2022) Unge transpersoners erfaringer og ønsker i møte med helsepersonell (cand.psychol.)
  • Elise Halvorsen (vår 2021) Prediktorer for nordmenns holdninger til skeive personer. En analyse av nasjonale holdningsundersøkelser fra 2008, 2013 og 2017 (master i psykologi)
  • Katharina Slaathaug Hansen (høst 2020) Kan humor bidra til å styrke parforhold? En litteraturgjennomgang som belyser psykologiske prosesser knyttet til bruk av humor i terapi og i parforhold (cand.psychol.)
  • Tone Sannerholdt (vår 2020) En teoretisk drøfting av empiri om resiliens hos lesbiske kvinner med minoritetsbakgrunn (master i psykologi)
  • Mikjel Frédéricson Gjernes (høst 2019) Livsmestring: diskurser om psykisk helse i skolen (cand.psychol.)
  • Torbjørn Madsen og Kristian Hereid Eide (vår 2016) Skam i psykoterapi: Hvordan kan psykologer arbeide med maladaptiv skam hos homofile og lesbiske klienter? (cand.psychol.)
  • Beate Holm. Vår 2016. Holdninger til kjønnsminoriteter i Norge: Hvem mener hva om transpersoner? (cand.psychol.)
  • Silje Krogsæter. Høst 2015. Hen - et politisk pronomen. En diskursanalyse av kjønnsnøytralt personlig pronomen i norsk. (masterprogrammet i psykologi)
  • Solveig Askim, Hilde H.Pettersen og Hilde Wanvik. Høst 2011. Exploring the Experience of Having an Eating Disorder and Blogging about the Illness. An Interpretative Phenomenological Analysis. (cand.psychol.)
  • Knut J.M. Skouverøe og Lise Krangnes. Vår 2011. How do World-of-Warcraft-players experience and give meaning to their activity? An interpretive phenomenological analysis. (cand.psychol.)
  • Susanne H. Karlsen og Ida A. Øyen. Vår 2011. ADHD sett i lys av sosial representasjonsteori. (cand.psychol.)
  • Camilla Hetland. Vår 2011. ADHD i Norge: Et kritisk syn på praksiskonsekvenser av ulike kunnskapssyn. (cand.psychol.)
  • Lill-Susann Ynnesdal Haugen. Vår 2011. En diskursanalytisk studie av stemmehøring, informert av personer med stemmehørererfaringer. (cand.psychol.)
  • Øyvind Kandal og Jone Bjørnestad. Høst 2010. Erfaringsnære opplevelser i forbindelse med tilværelsen som konkurransekroppsbygger. (cand.psychol.)
  • Audun Roald. Vår 2010. Psy-speak, psykologisk diskurs. En teoretisk fremstilling av formative krefter i psykologiske meningssystemer. (cand.psychol.).
  • Kristin Andreassen. Vår 2009. Psykologiske utfall hos barn med lesbiske foredlre. En litteraturgjennomgang fra år 2000 til 2008. (cand.psychol.).
  • Karen-Merethe Bruland. Vår 2008. Tidsskrift for Norsk Psykologforening - ideologiske og normative endringer 1974-2007. (cand.psychol.).
  • Hilde Slåtten. Vår 2007. Teasing with derogatory gay/lesbian expressions in secondary school and depressive symptoms among gay, lesbian and bisexual students. (MA of science, health promotion)
  • Lene Berggraf og Silje Endresen Reme. Vår 2006. Er religion tabu i psykologien? Norske psykologstudenters holdninger, oppfatninger og erfaringer vedrørende religion i psykologutdanningen. (cand.psychol.).
  • Janette Røseth. Vår 2006. Is there a space for religion in psychotherapy? A review of psychotherapy research from 2000-2005. (cand.psychol.).
  • Mette Steinan. Høst 2005. Selvskading blant ungdom: Review og pilotstudie. (cand.psychol.).
  • Ole-Sigurd Godager. Høst 2005. Dreams, psychoanalysis and postmodernism. (cand.psychol.).
  • Siv Kavlie og Annette Lilletvedt. Vår 2002. Homoseksualitetsdiskurser blant 14-åringer. (cand.psychol.).
  • Sølvi Bødtkter og Hege Rydland. Vår 2002. Analytikerens bruk av subjektivitet i psykoanalytisk orientert psykoterapi. (cand.psychol.).
  • Knut Simonsen. Høst 2001. De ubehagelige opplevelsene. Om personalets mestring av vold og trusler i arbeidet med utviklingshemmede og autister. (cand.polit.)
  • Torill Sæterstrand. Høst 2001. Samhandling og brukermedvirkning innen kommunal psykiatri. (cand.san.)
  • Elisabeth Wedeld. Vår 2001. Forpliktelse i parforhold mellom kvinner. (cand.psychol.).
  • Gunn Nyland. Høst 1998. En kvantitativ case-studie av tidsbruk og sykepleie i hjemmesykepleien. (cand.polit.)
  • Anne T. Henriksen og Margrete Tytlandsvik. Vår 1998. Hvordan opplever schizofrene pasienter relasjonene til sykepleierne i en psykiatrisk institusjon?  Hva er til hjelp, og hva er vanskelig? (cand.san.)
  • Gurli Karin Tveit. Vår 1998. Dagligliv og helse - trening i varmt vann. En fenomenologisk analyse av å leve med en revmatisk sykdom og trening i varmt vann. (cand.san.)
  • Ragnhild Hollekim. Vår 1998. Tidsfrister i barneverntjenesten. Hvilken betydning har innføring av tidsfrister hatt for barneverntjenestens arbeid? (cand.polit.)
  • Bente Wiberg. Høst 1997. Å spille - å bli sett - å reflektere. En kvalitativ studie i studenters erfaring med rollespill og video som pedagogisk metode i ferdighetstrening ved sosionomutdanningen. (cand.polit.)
  • Bodil Nesse. Høst 1997. Kollegaomsorg - en kilde til vekst?  En fenomenologisk studie av kvinnedominert arbeidsmiljø i høgskolen. (cand.san.)
  • Solbjørg Terjesen. Høst 1997. Taushetsplikten - teori og praksis. En studie av taushetspliktens vilkår i sykepleieutdanningen. (cand.san.)
  • Øivin Christiansen. Høst 1997. Vern av barn eller støtt til foreldre?  Hva vektlegger barnevernsarbeidere ved beslutninger i undersøkelsessaker? (cand.polit)
  • Kristin A. Soldal. Vår 1997. Støttekontakter er svaret - men hva er spørsmålet? (cand.polit.)
  • Anders Løvdahl og Bjørn Brunborg. Vår 1997. Kjønnsforskjeller i barnevernet: Sammenhengen mellom barnets kjønn og hvem som melder saken, saksgangen og bakgrunnsfaktorer for barnevernsbarna i 1994. (cand.psychol.).
  • Per Arne Rød. Høst 1996. Utilsiktede flyttinger fra fosterhjem. En intervjuundersøkelse om fosterforeldres og saksbehandleres erfaringer og opplevelser av utilsiktede flyttinger. (cand.polit.)
  • Asle Offerdal. Høst 1995. Selvmord og selvmordsforsøk blant unge homofile menn.  Forekomst sett i lys av homonegativisme og identitetsutvikling: Et litteraturstudium. (cand.psychol.).